Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det meste av det jeg har kommentert i senere tid startet med et tips fra noen om noen som ikke er besvart og som de tror jeg har svar på. Sist her i tråden var det hardware som han kjøre store FIR-filtre. Gjelder ikke de samme forumreglene her som ellers? Er det ikke hver enkelts ansvar å oppføre seg fint, ikke komme med personangrep, forholde seg saklig osv uavhengig av hva tråden handler om?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Her er definitivt en del dramaqueens innom og i tillegg er de ganske lettkrenka....
    Finn en kabeltråd å trolle i heller.....
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Om noen korrigerer deg, dine veivalg og du blir fornærmet har du et problem med eget ego og burde jobbe med det til man ikke blir fornærmet lengre.
    Om du ikke liker en person så jobb med det. Det er ikke den personen du ikke liker. Du liker ikke deg selv rundt den personen. Jobb med det.
    Om du alltid føler deg overlegen andre eller føler folk er nedlatende. Så er det også deg selv som har et problem. Jobb med det.

    Dette er heldigvis ikke en vennetråd hvor man "skal ha" ensidig informasjon og synge sanger rundt bålet og holder hender.
    Dette er en helt vanlig tråd hvor man må få være kritisk og også kunne tåle at noen er det. Spør heller, hvorfor er man kritisk, hvorfor stiller spørsmålene, og er de egentlig velmenende? kan jeg dra nytte av dette? Å kalle folk dramaqueens fordi man ikke er enig i spørsmålene som stilles er jo også en form for trolling.

    Slutt å være så krenket på andres vegne, stå heller opp og si - dette var over streken og er ikke innafor.

    De fleste her klarer ikke svare på Snickers spørsmål. Vi har ikke kunnskapen som skal til. Blir stilt til veggs. Det gjør vi også av svarene.
    På samme måte. De fleste klarer heller ikke lage et dataprogram - det koster forferdelig mye penger å lage og enda mer tid. Det er en ekstremt stor investering rett og slett. Det er også utopi å tro at to mennesker som har sterke og bastante meninger skal kunne lage et program sammen om en eller begge blir fornærmet av hverandre.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Om noen korrigerer deg, dine veivalg og du blir fornærmet har du et problem med eget ego og burde jobbe med det til man ikke blir fornærmet lengre.
    Om du ikke liker en person så jobb med det. Det er ikke den personen du ikke liker. Du liker ikke deg selv rundt den personen. Jobb med det.
    Om du alltid føler deg overlegen andre eller føler folk er nedlatende. Så er det også deg selv som har et problem. Jobb med det.

    Dette er heldigvis ikke en vennetråd hvor man "skal ha" ensidig informasjon og synge sanger rundt bålet og holder hender.
    Dette er en helt vanlig tråd hvor man må få være kritisk og også kunne tåle at noen er det. Spør heller, hvorfor er man kritisk, hvorfor stiller spørsmålene, og er de egentlig velmenende? kan jeg dra nytte av dette? Å kalle folk dramaqueens fordi man ikke er enig i spørsmålene som stilles er jo også en form for trolling.

    Slutt å være så krenket på andres vegne, stå heller opp og si - dette var over streken og er ikke innafor.

    De fleste her klarer ikke svare på Snickers spørsmål. Vi har ikke kunnskapen som skal til. Blir stilt til veggs. Det gjør vi også av svarene.
    På samme måte. De fleste klarer heller ikke lage et dataprogram - det koster forferdelig mye penger å lage og enda mer tid. Det er en ekstremt stor investering rett og slett. Det er også utopi å tro at to mennesker som har sterke og bastante meninger skal kunne lage et program sammen om en eller begge blir fornærmet av hverandre.
    Amen :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det hvite flagget heises herfra med et spørsmål mellom skytset😅
    For dere som benytter AL i kino sammenheng, i en vanlig hustand med dronning, prinser og prinsesser. Plassert i stua for vanlig bruk, med en brukerterskel som ALLE i husstanden behersker. Hvordan har dere løst dette, om det er mulig? Hvor mange kanaler er det mulig å korrigere med AL? Hva med lipsync issues? Er prosessor involvert? osv.......
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg skammer meg. Jeg burde ikke skrevet det innlegget. Jeg forstår at det reageres. Beklager til @Snickers-is og til dere andre som ble utsatt for denne utblåsningen.

    Jeg har slettet innlegget og vil sette pris på om dere som har sitert det, fjerner det dere har sitert.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kunne vi ikke alle lagt godviljen til og startet fra null?

    Nekter å tro at en så morsom hobby må skape så mye sinne. Mange her inne har tråkket hverandre på føttene innimellom, men de aller fleste jeg har truffet er virkelig hyggelige altså, selv de jeg har kranglet litt med. Jeg skal i hvert fall gjøre et forsøk fremover. Om jeg lykkes? Tja...:)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mennesker gjør feil - og jeg kjenner ingen roboter. Over til noe jeg synes er relevant;

    Hvordan setter jeg opp Audiolense for mono? Jeg kunne tenkt meg å måle og korrigere én høyttaler på ca 1 meters avstand med Audiolense, men sliter med å finne ut åssen jeg gjør det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.220
    Sted
    Langesund
    Bruk en veldig langt sveip som begynner så langt ned i frekvens som mulig. Lag en innretning der flytter mikrofon over til den andre høyttaleren i begynnelsen av den målingen. Du burde rekke over til andre høyttaler før sveipen går forbi 15 hz. De avvikene det blir der nede blir forholdsvis små. Da får du en tilnærmet nærfelt av begge som kan brukes til kalibrering. Dette hadde vært en veldig mye enklere hvis en kunne målt en side av gangen, eller at det var lagt inn en liten pause i måleprosedyren mellom venstre og høyre side
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    går det ikke å sette routing til sub på kanalene og deretter sette crossover særdeles høyt fra speakers?
    Det burde jo bli mono ut av det?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det vil uansett bli mye rominfo i måling selv om er nermere høyttaler og prøver tilnerme seg høyttalerkorreksjon. En får ikke gatet.
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det hvite flagget heises herfra med et spørsmål mellom skytset😅
    For dere som benytter AL i kino sammenheng, i en vanlig hustand med dronning, prinser og prinsesser. Plassert i stua for vanlig bruk, med en brukerterskel som ALLE i husstanden behersker. Hvordan har dere løst dette, om det er mulig? Hvor mange kanaler er det mulig å korrigere med AL? Hva med lipsync issues? Er prosessor involvert? osv.......
    Lipsync kan være et issue, men har løst det her ved å lage korte filter (eget valg for 'Minimum delay crossovers' heter det vel). Fungerer helt topp på TV, netflix osv her. Var bekymret for den biten selv.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Lipsync kan være et issue, men har løst det her ved å lage korte filter (eget valg for 'Minimum delay crossovers' heter det vel). Fungerer helt topp på TV, netflix osv her. Var bekymret for den biten selv.
    Kan du ta meg igjennom kjeden hos deg? Og hvor mange kanaler du har.
    Da forstår jeg deg slik at det er et kompromiss, og spesielt med fase korreksjon? Jeg har 16 kanaler i drift her.
    Det gir en Processing latency på 49ms på utstyret jeg bruker i dag.
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kan du ta meg igjennom kjeden hos deg? Og hvor mange kanaler du har.
    Da forstår jeg deg slik at det er et kompromiss, og spesielt med fase korreksjon? Jeg har 16 kanaler i drift her.
    Det gir en Processing latency på 49ms på utstyret jeg bruker i dag.
    Kjører bare stereo/2.0 med 4 kanaler her. Har ikke målt delayen på de forskjellige filterene i ms, bare bekreftet at jeg kunne irritere meg over delayen på et vanlig filter. Kjører all lyd optisk inn i lydkortet og bruker convolveren til å gjøre all jobben. Så jeg slipper utfordringene (for nå) med å bytte kilde.
    Men har en surface dial på vei, kanskje jeg kan få den til å gjøre jobben, med litt hjelp fra H.R
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Kan du ta meg igjennom kjeden hos deg? Og hvor mange kanaler du har.
    Da forstår jeg deg slik at det er et kompromiss, og spesielt med fase korreksjon? Jeg har 16 kanaler i drift her.
    Det gir en Processing latency på 49ms på utstyret jeg bruker i dag.
    Tror uansett ikke at AL kan eller er ment å erstatte 16+ kanaler i kino-sammenheng. Kan ikke helt se hvordan, selv om det sikkert er mulig hvis man har nok energi til å skille selve kinolyd-prosesseringen fra romkorreksjonen osv. Digitalt ut fra en kinoprosessor el.l.

    Som du vet valgte jeg til slutt en enkel 4-kanals Trinnov i stua slik at kona og ungene kunne bruke stereon for alle kilder og styre volum uten noen PC i loopen.
    Men andre som er mindre late enn meg har jo fått til ganske sømløs bruk av AL skal sies.

    For meg skal nå AL brukes for aktiv deling av frontene i kinoen, hvor det kun er en kilde (fra prosessor) og volum skjer før AL.
    Tror det blir innertier.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Tror uansett ikke at AL kan eller er ment å erstatte 16+ kanaler i kino-sammenheng. Kan ikke helt se hvordan, selv om det sikkert er mulig hvis man har nok energi til å skille selve kinolyd-prosesseringen fra romkorreksjonen osv. Digitalt ut fra en kinoprosessor el.l.

    Som du vet valgte jeg til slutt en enkel 4-kanals Trinnov i stua slik at kona og ungene kunne bruke stereon for alle kilder og styre volum uten noen PC i loopen.
    Men andre som er mindre late enn meg har jo fått til ganske sømløs bruk av AL skal sies.

    For meg skal nå AL brukes for aktiv deling av frontene i kinoen, hvor det kun er en kilde (fra prosessor) og volum skjer før AL.
    Tror det blir innertier.
    Jeg sliter litt med å skjønne det selv jeg.
    Men jeg mener å huske BX snakke varmt om en "klient, over there" som vurderte å kaste en A32 på dør til fordel for AL.
    Mulig jeg husker feil, men jeg kunne godt tenkt meg oppskrifta for å lykkes med det, på en måte som gjør det brukervennlig for alle som tar i fjernkontrollen her.
    Men kanskje jeg bare skal legge den ballen død? Å innse det blir for komplisert å implementere.
    Men du har jo en lisens @erk, og den vil gjøre det du ber den om til ditt bruk i prosjektet ditt👍🏻
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Ikke legg den ballen død riktig enda…
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    H.R har jo utviklet en software hvor han styrer alt med denne.
    Kildevelger og volum fra sofaen.

    image.jpg


    Nå virker dette kun på Motu lydinterface, men etterhvert kan dette gjøres på annet også.
    ...hvis han gidder da. Det er tidkrevende utvikling på høyt nivå.

     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    @alphamale Spørsmålet er om du trenger AL på alle kanalene eller bare hovedhøyttaler, ikke surround / effektkanaler.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det eksisterer en dialog med en annen latsabb (red anm: meg) som har RME lydkort som kanskje kan bistå i at softwaren fungerer mot andre lydkort :)
    Korrekt.
    holder på å gjøre programvaren klar for RME og videreutvikling. Det er en del som skal tilpasses først slik at man får dette til. Da blir det samme kontroll, og de funksjoner ugn velger å bruke. Det er lettere å gjøre før man deler ut kode for annen utvikling.

    når programmet kan håndtere mer en et lydkort så får vi se hva som kommer ut i andre enden.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Mennesker gjør feil - og jeg kjenner ingen roboter. Over til noe jeg synes er relevant;

    Hvordan setter jeg opp Audiolense for mono? Jeg kunne tenkt meg å måle og korrigere én høyttaler på ca 1 meters avstand med Audiolense, men sliter med å finne ut åssen jeg gjør det.
    Du lager en setup med en høyttaler. Det går helt fint.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Bruk en veldig langt sveip som begynner så langt ned i frekvens som mulig. Lag en innretning der flytter mikrofon over til den andre høyttaleren i begynnelsen av den målingen. Du burde rekke over til andre høyttaler før sveipen går forbi 15 hz. De avvikene det blir der nede blir forholdsvis små. Da får du en tilnærmet nærfelt av begge som kan brukes til kalibrering. Dette hadde vært en veldig mye enklere hvis en kunne målt en side av gangen, eller at det var lagt inn en liten pause i måleprosedyren mellom venstre og høyre side
    Det er en speaker by speaker mulighet i målemodulen. Da er det manuell start for hver høyttaler…
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.220
    Sted
    Langesund
    Det hadde jeg ikke fått med meg. Da blir det nye ting å prøve
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Lipsync kan være et issue, men har løst det her ved å lage korte filter (eget valg for 'Minimum delay crossovers' heter det vel). Fungerer helt topp på TV, netflix osv her. Var bekymret for den biten selv.
    Ja, minimum delay filtre og null latency i konvolveren gjør susen. Da jeg fikk konvolveren på plass fikk jeg endelig sjansen til å teste lip sync toleranser. De er forbausende store. 40 ms forsinket lyd går greit, det samme med 20-30 ms for tidlig.

    For å være på rette siden av latency er det best at bildet går fra pc til tv. Tv har latency som gir spillerom. Alternativet er at lyden går fra tv til pc, men da får da er du allerede litt på etterskudd ift lip sync. For den lyden dom kommer fra tv er allerede synkronisert med bildet. Et tredje alternativ er lyd fra dekoder til PC. Da var du ca samme spillerom som om video kommer fra pc.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har lagt ut denne lille demonstrasjonen av HR sin surfacewheel baserte pre-amp løsning tidligere. Siden temaet virker å være stadig mer aktuelt for flere, drister jeg meg til å legge den ut en gang til. Jeg kjører to vinylrigger, en båndspiller samt bildekilder via toslink inn i lydkortet.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    560
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    23
    @H.R : er løsningen din nå en ren inngangsvelger eller kan den også brukes til å velge mellom forskjellige Audiolense filtre?
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    560
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    23
    Er vi ikke allerede der at de som kun har tradisjonelle behov for en "preamp" med kildevalg, volum og DSP/Audiolense kan sette opp systemet slik at de ikke behøver å bruke PC/tastatur/mus til daglig?

    Man kan sette opp PC/lydkort en gang for alle (Yeah - right!), sette den i et skap, slå av kobling til internett og så bruke varianter av fjernkontroll for å velge inngang og volum.

    RME_ARC_USB_Top.png


    På RME-lydkortet (og andre proff lydkort) har man tilgang til å sette opp forskjellige presets (heter Snaps på RME-speak) som bl.a kan brukes til å velge mellom de forskjellige inngangene, routing og volum. På min RME UFXii har jeg 2xToslink og AES-EBU digitale og 12 mono/6 stereo innganger så det er en ganske velutstyrt "preamp". Det er vel andre som har prøvd samme oppsettet? @habicht ? En standalone løsning hvor man kun fisker frem PC for å gjøre større endringer. Så lenge man ikke trenger å bytte korreksjonsfila til Audiolense hyppig så er dette en smidig løsning.

    Men det er akkurat det å kunne bytte korreksjonsfil fra lytteposisjon uten å bruke PC som er det jeg ønsker meg mest. Så om H.R sin løsning gir trådløst valg av presets hvor man også kan velge forskjellige korreksjonsfiler så blir jeg veldig glad, donasjonsvillig og øltørst!

    RME har den smidige ARC fjernkontrollen, den er kablet men ikke noe problem for meg. Fant en kar som fikk satt opp ARC trådløs men det var mye slit: TRÅDLØS ARC-USB. Er du litt om deg så kan du bruke god, gammeldags MIDI til å styre oppsettet trådløst. RME har et program som hjelper deg. Du får trådløse MIDI-adaptere som denne: ADAPTER og kan bruke hva som helst av MIDI-utstyr til å trigge presets og justere volum. Hva med en fotpedal?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    @H.R : er løsningen din nå en ren inngangsvelger eller kan den også brukes til å velge mellom forskjellige Audiolense filtre?
    Når og om Bx legger til rette for å skifte filter og kanskje til og med gain i convolver via api så er dette lett å få til.
    Det er altså ikke meg dette står på.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    560
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    23
    Finnes det stabile løsninger for å lage en slags makro som utfører alle stegene i å bytte filter i f.eks J.River?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Er vi ikke allerede der at de som kun har tradisjonelle behov for en "preamp" med kildevalg, volum og DSP/Audiolense kan sette opp systemet slik at de ikke behøver å bruke PC/tastatur/mus til daglig?

    Man kan sette opp PC/lydkort en gang for alle (Yeah - right!), sette den i et skap, slå av kobling til internett og så bruke varianter av fjernkontroll for å velge inngang og volum.

    Vis vedlegget 783955

    På RME-lydkortet (og andre proff lydkort) har man tilgang til å sette opp forskjellige presets (heter Snaps på RME-speak) som bl.a kan brukes til å velge mellom de forskjellige inngangene, routing og volum. På min RME UFXii har jeg 2xToslink og AES-EBU digitale og 12 mono/6 stereo innganger så det er en ganske velutstyrt "preamp". Det er vel andre som har prøvd samme oppsettet? @habicht ? En standalone løsning hvor man kun fisker frem PC for å gjøre større endringer. Så lenge man ikke trenger å bytte korreksjonsfila til Audiolense hyppig så er dette en smidig løsning.

    Men det er akkurat det å kunne bytte korreksjonsfil fra lytteposisjon uten å bruke PC som er det jeg ønsker meg mest. Så om H.R sin løsning gir trådløst valg av presets hvor man også kan velge forskjellige korreksjonsfiler så blir jeg veldig glad, donasjonsvillig og øltørst!

    RME har den smidige ARC fjernkontrollen, den er kablet men ikke noe problem for meg. Fant en kar som fikk satt opp ARC trådløs men det var mye slit: TRÅDLØS ARC-USB. Er du litt om deg så kan du bruke god, gammeldags MIDI til å styre oppsettet trådløst. RME har et program som hjelper deg. Du får trådløse MIDI-adaptere som denne: ADAPTER og kan bruke hva som helst av MIDI-utstyr til å trigge presets og justere volum. Hva med en fotpedal?
    Rme UC har ikke inngang for ARC...
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Vet ikke. Jriver anser jeg som et møkkaprogram og rører det ikke rett og slett ikke. Ser jo til og med fremdeles ut som det er laget for Windows 3.11 enda.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    560
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    23
    Har ansett J.River som noe faenskap selv men når det nå har fungert helt strålende i flere år som en ren convolver så er all hard feelings forgotten.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    560
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    23
    DET ER MULIG Å FJERNSTYRE VALG AV FILTRE

    Ser at Bernt anbefaler J.River i tråden her selv om han har designet sin egen convolver. Velger derfor å dele dette tipset her i tråden.

    Har ønsket meg en rask måte å bytte mellom filtre på, gjerne med fjernkontroll. Ja, det går rimelig kjapt å klikke med musa/trackpad og velge nytt filter med laptoppen i fanget, men jeg blir faktisk litt distrahert. Særlig når det er snakk om å A/B-teste targets med minimale forskjeller. Da skulle jeg gjerne hatt en eller flere direktevalg på knapper og fjernkontroll. Det ser ut til at det jobbes med dette så vi har vel fine ting i vente. Kudos til dem det gjelder. Ettersom jeg sitter i COVID isolasjon så har jeg hatt tid til å kikke litt på løsninger som allerede finnes. Og jaggu meg har ikke løsningen vært der i J.River et års tid nå. Har testet ut et par dager og det er stabilt hos meg. Jeg skal gjøre et forsøk på å skrive en slags bruksanvisning senere, problemet er at jeg knapt vet hva jeg gjør selv... Her er i hvertfall oppsettet i grove trekk:

    • J.River har en innebygget webserver MCWS (den må slås på i settings) som kan brukes til å fjernstyre J.River.
    • Maskinen med J.River må ha fast IP adresse. I mine eksempler er det 192.168.1.12 (uff, jeg brukte en time på å få det til. Har ikke gjort det på 10 år)
    • Man sender "kommandoer" til MCWS fra f.eks en vanlig nettleser på en enhet som er på samme nett som maskinen med J.River. I adressefeltet skriver du f.eks: http://192.168.1.12:52199/MCWS/v1/Playback/LoadDSPPreset?Name=B
    • Når du åpner J.River DSP studio så har du en "presets.." knapp nede til høyre. Her kan du lagre et preset av gjeldende oppsett. Dette inkluderer valgt filter, routing, nivåer, EQ - alle mulighetene i DSP studio. Jeg lagret 3 presets som A, B og C hvor forskjellen var at hver preset hadde et forskjellig filter fra Audiolense.
    • Nå kan du fjernstyre J.River slik at du får byttet filter (og mye annet om du vil) med en kommando
    • Dette hadde ikke vært mer lettvint enn før om ikke jeg fikk googlet meg frem til en app til Android som lett lar deg lage "knapper" som sender disse kommandoene til MCWS/J.River. Det finnes sikker mange slike apper men dette kan jeg ikke noe om. Du finner den her: HTTP Request shortcuts
    • I appen så er det 3 enkle skritt pr preset. Dette klarer du!
    • Nå kan jeg velge mellom presets på J.River med et tastetrykk på mobilen. Se screenshot nedenfor. Om DSP studio er åpent og i forgrunn på hovedmaskinen så er responsen ganske umiddelbar. Om DSP studio vinduet i J.River ikke er åpent så går det mellom et halvt og et helt sekund før preset endrer seg. Dette varierer. Kan helt sikkert optimeres av noen som kan det.


    Du kan selvfølgelig kalle presets noe mer beskrivende enn A, B og C om du føler for det. Et trykk på knappen så har du byttet filter. Slik ser "HTTP Request Shortcuts" appen ut på min telefon:

    Screenshot_20220125_140049_ch.rmy.android.http_shortcuts.jpg



    Her er settingene for snarvei C, du behøver bare gjøre 3 ting totalt. Det er to innstillinger og å skrive inn en HTTP adresse:

    Screenshot_20220125_140131.jpg



    1) Under "enkle forespørselsinnstillinger" velger du "POST" fra en dropdown meny. 2) Så skriver du inn kommandoen/adressen. Se eksempel i bildet ovenfor. 3) Klikk på "Respons Handling" og velg "Show Nothing" fra den øverst dropdown menyen som heter "On success".
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Utfordringen er når alt fases gjennom samme lydkort og man ikke vet hva som kommer inn da alt må nødvendigvis gjennom samme linje.

    Det er masse som er mulig for den som er veldig interessert i sånne edb greier. Kult at du deler
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn