Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker kanskje at man burde ha tydligere tips om ulike hardwareløsninger til ulike kunder for å gjøre "dørstokkmila" mindre? Jeg har faktisk ambisjoner rundt den biten :)
    Interessant! Sant som du sier, det er tips til konkrete løsninger som er der skoen trykker for sånne som meg. Jeg tenker at det er en del av oss som har anlegget som rent stue-anlegg med tv, playstation og hele fy fasan koblet til - og det er denne gjengen som ikke har snøring på hvordan man skal sette sammen et aktivt system på en brukervennlig (for hele familien) måte.

    Noen mener at det er uproblematisk med tastatur og mus, men det tror jeg er svært få som er enige i en sånn stuesetting.
    Et par konkrete tips for oss fjottpeiser vil nok hjelpe en del på vei.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Tastatur og mus er ikke forenlig med et stueanlegg. Det er håpløst å bruke og er direkte usosialt også.
    idiotsikre løsninger som alle kan bruke er og bør være malen.

    skrevet det tidligere. Men har laget et program som er idiotsikkert og virker pr dags dato med MOTU lydkort og kan kjøre med eller uten Roon.

    Roon integrasjonen er et plugin som installeres når Roon er valgt som kilde.

    alle inngangene uten usb er router til en mix og derifra til convolver for så å gå ut til anlegget. Det er ikke noen forsinkelse å snakke om.
    når man velger annen kilde så møtes alle andre kanaler og Roon pauses.

    Programmet et skrevet i UWP og kjøres best fra en surface tab. Jeg bruker selv en håpløst utdatert med Windows 11 installert.

    Eneste kontrollen i bruk er en surface dial
    Vri hjul for volum, trykk for pause/play og langt trykk og vri for kildebytte.

    programmets innstillinger lar det velge maks og minimumsvolum hjulet skal virke i, hvilke innganger som brukes og navngi disse.

    Programmet koster ikke noe da det er et hobbyprosjekt for å gjøre det mulig for barna og bruke anlegget, men kan ikke bruke annet en gratis tillegg da jeg heller ikke har noen inntekter å legge i dette. Gutman har skrevet en manual for egen del for installasjon som han helt sikkert deler ut.

    Har ikke rørt pc’en siden den var ny så det er stabilt og hele kontrolluniten kjøres på en separat enhet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Har vel oppservert mer enn en diskusjon der du har vært inkludert som har vært kritikkverdig ...... oppføre meg sånn??? .. Vet ikke helt om det kom fra rette personen....
    Nå var det du som gikk til umotivert angrep på en fordi du ikke likte hans mening. Du uttrykte ikke selv en mening, men bare forsøkte å fordumme hans innlegg, som om han beskriver en ikke-eksisterende gruppe. Hvordan dette skal vendes til at jeg skal gå i meg selv er for meg ganske uforståelig.

    Hvilke kritikkverdige diskusjoner sikter du til, og hvilken ytring er det du helt spesifikt sikter til som gjør det kritikkverdig å føre nettopp den diskusjonen?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.965
    Sted
    Tårnåsen
    Hva var det som gjorde det uhyggelig?
    Tja la meg se, i løpet av de toalt 4480 innleggene har vært bemerkelsesverdig lite av slike setninger, og mer fokus på hvordan AL kan brukes og fungerer. Altså en vennetråd blant oss som faktisk er brukere av AL:
    " Hvor har du det fra?"
    " Og hvorfor plager det deg så inderlig at noen ønsker å diskutere akkurat dette?"
    " Nå var det du som gikk til umotivert angrep på en fordi du ikke likte hans mening."
    " Hvordan dette skal vendes til at jeg skal gå i meg selv er for meg ganske uforståelig."
    " Hvordan det skulle være dårlig butikk for deg forstår jeg lite av."
    " Jeg klarer ikke for mitt bare liv å se annen sutring enn den du stiller med her."
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hva med å hjelpe en som kunne tenke seg å sette opp et AL / pc basert system ?
    Jeg er nok blant de som helst bare vil skru på anlegget, velge kilde på preamp'en og ta med fjernkontrollen bort i godstolen..
    Først, har arbeidet med datamaskiner fra før det fantes pc'er, så akkurat den biten bekymrer forsåvidt ikke så mye.
    Kjører idag aktiv 3-veis deling, og har nok effektkanaler til 4-veis+extra subkanaler.
    Har en RME UC stående, det er den uten innebygd mulighet for fjernkontroll.
    Det første jeg trenger er da spec på en passende (nuc type) pc. Tanken er kun bruk til mediaformål, har andre pcer til alt annet.
    Dernest, hva gjør en med fjernkontroll ? Nei, jeg har ikke lyst til å dra med tastatur & mus bort i godstolen.
    Jeg bruker generelt cd eller vinyl og litt streaming av eks. youtube saker fra mobilen inn i dacen (D50s for øyeblikket) via blåtann.
    Når det gjelder vinyl, så tenker jeg på en flatbanker og så kjøre riaa korrigering i AL.
    Så idielt ville være å kjøre dac og flatbanker rett i lydkortet. Evn. Digitalsignalet fra cdspilleren digitalt rett i lydkortet(har ikke sjekket om det er mulig...)
    Så hva vil være en budsjettvennlig pc, og hvilke løsninger finnes for fjernkontroll ?
    Fjernkontroll er i utganspunktet volum + inngangsvelger.
    Andre ting en må anskaffe / ha med, utenom AL lisenser (?)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Tja la meg se, i løpet av de toalt 4480 innleggene har vært bemerkelsesverdig lite av slike setninger, og mer fokus på hvordan AL kan brukes og fungerer. Altså en vennetråd blant oss som faktisk er brukere av AL:
    " Hvor har du det fra?"
    " Og hvorfor plager det deg så inderlig at noen ønsker å diskutere akkurat dette?"
    " Nå var det du som gikk til umotivert angrep på en fordi du ikke likte hans mening."
    " Hvordan dette skal vendes til at jeg skal gå i meg selv er for meg ganske uforståelig."
    " Hvordan det skulle være dårlig butikk for deg forstår jeg lite av."
    " Jeg klarer ikke for mitt bare liv å se annen sutring enn den du stiller med her."
    Så innleggene jeg svarte på hadde ikke noe med saken å gjøre?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.965
    Sted
    Tårnåsen
    Snickers, du er en fyr med masse kunnskap og jeg har veldig stor respekt for mye av det du skriver om og har lært mye av det, men hvis jeg svarer deg videre så bidrar jeg jo bare til å besudle denne tråden med enda mer støy. Kan vi la denne tråden være fokusert på Audiolense bruk blant oss som bruker det eller er potensielle brukere?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Det var det jeg forsøkte, men du ville gjerne ta til orde for å beskylde meg for avsporingen tidligere. Hvorfor går du ikke etter problemet i stedet for å slå meg i hodet?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hva med å hjelpe en som kunne tenke seg å sette opp et AL / pc basert system ?
    Jeg er nok blant de som helst bare vil skru på anlegget, velge kilde på preamp'en og ta med fjernkontrollen bort i godstolen..
    Først, har arbeidet med datamaskiner fra før det fantes pc'er, så akkurat den biten bekymrer forsåvidt ikke så mye.
    Kjører idag aktiv 3-veis deling, og har nok effektkanaler til 4-veis+extra subkanaler.
    Har en RME UC stående, det er den uten innebygd mulighet for fjernkontroll.
    Det første jeg trenger er da spec på en passende (nuc type) pc. Tanken er kun bruk til mediaformål, har andre pcer til alt annet.
    Dernest, hva gjør en med fjernkontroll ? Nei, jeg har ikke lyst til å dra med tastatur & mus bort i godstolen.
    Jeg bruker generelt cd eller vinyl og litt streaming av eks. youtube saker fra mobilen inn i dacen (D50s for øyeblikket) via blåtann.
    Når det gjelder vinyl, så tenker jeg på en flatbanker og så kjøre riaa korrigering i AL.
    Så idielt ville være å kjøre dac og flatbanker rett i lydkortet. Evn. Digitalsignalet fra cdspilleren digitalt rett i lydkortet(har ikke sjekket om det er mulig...)
    Så hva vil være en budsjettvennlig pc, og hvilke løsninger finnes for fjernkontroll ?
    Fjernkontroll er i utganspunktet volum + inngangsvelger.
    Andre ting en må anskaffe / ha med, utenom AL lisenser (?)
    Så kanskje 6 kanaler med korreksjon? Når det gjelder PC såk vil en helt alminnelig utrustet NUC vil holde i lange baner. Du bør ha 64 bit Windows og helst 8 GB ram. Audiolense trives best med mye ram, gir større stabilitet. Selve lydprosesseringen krever lite, med mindre du skal opp i mange hundre tusen Hz samplerate. Jeg anbefaler å kjøre mest mulig "native" samplerate.

    Digitalsignalet fra cd-spiller rett i lydkort burde fungere helt greit, men du bør kanskje sjekke specen på RME-en din først. Jeg mener det er litt forskjell på noen Lynx-kort i forhold til om de kan ta inn et digitalt signal som kjører på sin egen klokke. Men det normale er vel en eller annen form for asynkron resampling eller noe som gjør samme nytten på digitalinnganger, og da skal det gå greit. Jeg må innrømme at jeg ikke har prøvd. Vi rippet alle CD-ene da vi gikk over til PC-basert.

    Du trenger en kalibrert målemikrofon, og ettersom du har en RME her, så bør du kjøpe en du kan kople opp der. Så du kan kjøre rene Asio-målinger med "full duplex" (ut og inn på samme lydenhet).

    Audiolense konvolveren er et veldig godt alternativ hvis du skal ta inn eksterne kilder. For interne kilder så er det mer smak og behag.

    Hvis du skal se film fra web-browser så anbefaler jeg jriver. Hvis du skaffer konvolveren, så fungerer jriver som et virtuelt lydkort i operativsystemet og en bro mellom all "vanlig" lyd på PC-en og konvolveren. Da har du også en løsning som fungerer med Spotify og Tidal og egentlig alt. Mange av de dedikerte software-avspillere har asio-avspilling og kjører direkte til konvolveren. Og eksterne kilder kjører også med asio mellom konvolver og lydkort.

    Jeg gjør alt med mus som jeg ellers kunne gjort med en fjernkontroll. Tastaturet tas bare fram når vi skal gjøre noe som man ikke kan gjøre med en fjernkontroll Som å skrive meldinger her eller søke ett eller annet.

    Det med konvensjonell fjernkontroll må du nesten høre med andre om.

    Det er jo noen som har funnet gode løsninger der de dedikerer PC-en til å bare korrigere lyden, og så er anlegget forøvrig omtrent som et konvensjonelt anlegg ... hva brukergrensesnitt angår.

    Edit: Du har sikkert interesse av å se nærmere på løsningen til H.R. Den høres veldig lovende ut.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nå har eg nettopp byttet høytalere, og det er utrolig lite forskjell på lyden før og etter, i samme rommet med forskjellige høytalere! Er det eg som vanlig bare hører syner, eller er dette ett resultat av at Audiolense korrigerer rommet mer enn høytalerne. Skal kjøre ny Audiolense korrigering for de nye høytalerne snart, men dette var besynderlig. Det meste av dette Audiolense gjør virker som korrigeringer av rommet, hvis jeg får lov å si det før jeg har gjort en ny korrigering...
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Nå har eg nettopp byttet høytalere, og det er utrolig lite forskjell på lyden før og etter, i samme rommet med forskjellige høytalere! Er det eg som vanlig bare hører syner, eller er dette ett resultat av at Audiolense korrigerer rommet mer enn høytalerne. Skal kjøre ny Audiolense korrigering for de nye høytalerne snart, men dette var besynderlig. Det meste av dette Audiolense gjør virker som korrigeringer av rommet, hvis jeg får lov å si det før jeg har gjort en ny korrigering...
    Nå har eg nettopp byttet høytalere, og det er utrolig lite forskjell på lyden før og etter, i samme rommet med forskjellige høytalere! Er det eg som vanlig bare hører syner, eller er dette ett resultat av at Audiolense korrigerer rommet mer enn høytalerne. Skal kjøre ny Audiolense korrigering for de nye høytalerne snart, men dette var besynderlig. Det meste av dette Audiolense gjør virker som korrigeringer av rommet, hvis jeg får lov å si det før jeg har gjort en ny korrigering...
    Det var litt besynderlig ja, men logikken bak at dette skal være et resultat av at AL korrigerer rommet mer enn høyttalerne må du forklare nærmere tror jeg. Det er kanskje heller et tegn på at høyttalerene er ganske like. Blir spennende når du får korrigert på nytt da. Er lovende for potensialet hvis de nye allerede nå låter like bra.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Er det ikke bare å lytte til høyttalerne uten korreksjon og høre om de fortsatt høres rimelig like ut?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.267
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Jeg gjør forsøk inni mellom å kjøre uten Audiolense i stua med passive høytalere.... Fytti katta kan ikke få korrigert fort nok etterpå...... Og det er da snakk om Jbl 240ti,250ti,4435, L100,L65, Xpl200..... Dali Skyline, Dali 18.... For å nevne noen.... To og treveis aktive i mange utgaver.....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Er det ikke bare å lytte til høyttalerne uten korreksjon og høre om de fortsatt høres rimelig like ut?
    Ja det kan du si, det har eg gjort mange ganger, AudioLense virker bra nok, men rom responsen her er ganske spes, den er nesten uten room gain pga bass demping og eg har ulinære subber, de er front loadede horn som er 3,4 meter lang og med stygt temperament og er bygd med ett 6dB fall fra 60Hz til 28Hz for å passe inne på loftet. Men men men bortsett fra det prøver eg å passe inn i mengden, uten å lykkes særlig.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Eg kan slå av DSP (AudioLense) i Roon med a flick of the switch som de sier på nynorsk, og de virker de algorithmene, særlig i bassen. I mellomtone/diskant gjør de ikke stort. Som alle proffe studio byggere sier, man begynner med bassen, det er grunnmuren, når den sitter har man noe å bygge på...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En må forstå basicen før en kan lage bastante konklusjoner.
    Forstår en basicen så finner en gjerne ut at det er ikke så fornuftig med bastante konklusjoner.

    Det meste er nyansert.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    En må forstå basicen før en kan lage bastante konklusjoner.
    Forstår en basicen så finner en gjerne ut at det er ikke så fornuftig med bastante konklusjoner.

    Det meste er nyansert.
    Ja da må du lære deg basic'en da.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Gjerne, les disse og ett par til, så vi ikke snakker til hverandre med oppfattelsen at vi er uinformert i teori eller forståelse.
    Har du gjort det så kan du kanskje skrive til meg på en mer kjomslig måte? (Sorry Bergensk for kameratsli måte)
     

    Vedlegg

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det var litt besynderlig ja, men logikken bak at dette skal være et resultat av at AL korrigerer rommet mer enn høyttalerne må du forklare nærmere tror jeg. Det er kanskje heller et tegn på at høyttalerene er ganske like. Blir spennende når du får korrigert på nytt da. Er lovende for potensialet hvis de nye allerede nå låter like bra.
    Ja eg rapportere tilbake når eg har fått kjørt en ny korreksjon, men det er jo uansett med en rimelig flat anekoisk respons fra begge høytalerr typene, etter at rommet sier sitt.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Gjerne, les disse og ett par til, så vi ikke snakker til hverandre med oppfattelsen at vi er uinformert i teori eller forståelse.
    Har du gjort det så kan du kanskje skrive til meg på en mer kjomslig måte? (Sorry Bergensk for kameratsli måte)
    Greit det, tjommi!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Nå har eg nettopp byttet høytalere, og det er utrolig lite forskjell på lyden før og etter, i samme rommet med forskjellige høytalere! Er det eg som vanlig bare hører syner, eller er dette ett resultat av at Audiolense korrigerer rommet mer enn høytalerne. Skal kjøre ny Audiolense korrigering for de nye høytalerne snart, men dette var besynderlig. Det meste av dette Audiolense gjør virker som korrigeringer av rommet, hvis jeg får lov å si det før jeg har gjort en ny korrigering...
    Her er det mange folk som ikke har skrudd i AL eller konfigurert det i et reelt oppsett som plutselig er eksperter på dette og ;-)
    Ja, det er helt tydelig. Da jeg begynte med dette var jeg overbevist om at det kun var et spørsmål om kort tid før absolutt alle kastet seg over FIR basert lydkorreksjon, pga den helt ekstreme lydforbedringen man får per krone.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Nå har eg nettopp byttet høytalere, og det er utrolig lite forskjell på lyden før og etter, i samme rommet med forskjellige høytalere! Er det eg som vanlig bare hører syner, eller er dette ett resultat av at Audiolense korrigerer rommet mer enn høytalerne. Skal kjøre ny Audiolense korrigering for de nye høytalerne snart, men dette var besynderlig. Det meste av dette Audiolense gjør virker som korrigeringer av rommet, hvis jeg får lov å si det før jeg har gjort en ny korrigering...
    Audiolense korrigerer lyden du hører. Hvor store avvik høyttalerne bidrar med varierer. Hvor store avvik rommet bidrar med varierer enda mer. Så ed skifte til ny høyttalere med liknende egenskaper kan jo gammel korreksjon funke bedre enn det de fleste uten dsp har opplevd noensinne.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Dette er noe av det styggeste jeg har sett på trykk her på HFS, uansett om man liker en person eller ikke basert på fakta eller fjas.

    Ifra Bx sin side så er dette et forsøk på, ikke bare et personangrep, men et karaktermord.
    Jeg er bare usikker på om Bx er klar over hvilken vei han har kniven.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Snickers har nok godt av å jekke seg ned et hakk eller sju også. Hverken Bx eller han vinner noens hjerter med den debattstilen de har.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hadde satt stor pris på et konkret eksempel, for jeg har ikke klart for meg hva du sikter til.
    Kunne ikke du tatt dette privat? Om du føler du trenger veiledning til selvinnsikt og personlig utvikling er ikke vi andre så veldig interessert i den prosessen. Ingen av oss er perfekte og bare flaks for deg at BX dreit seg ut nå.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Kunne ikke du tatt dette privat? Om du føler du trenger veiledning til selvinnsikt og personlig utvikling er ikke vi andre så veldig interessert i den prosessen. Ingen av oss er perfekte og bare flaks for deg at BX dreit seg ut nå.
    Nå var det jo ikke jeg som startet den diskusjonen heller, og syncrolux valgte å plassere den her. Hvorfor diskuterer du dette med meg? Og hvorfor tar du det opp her? Tror du det er så himla interessant for alle andre?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Vi er vel mannfolk og ikke dramaqueens her?

    BX og Snickers har en greie.Snickers slenger med leppa i BX sin tråd på som er umusikalsk. BX tar igjen. Ingen av de trenger at vi tar parti. Dette må de finne ut av sjøl.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Jeg har ikke slengt med leppa. Jeg har påpekt noen grove sleivspark og ellers bare svart saklig. Det har ikke vært teknologisk uthenging eller kritikk av produkt. Jeg er oppriktig dritt lei av oppdiktede påstander.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.551
    Sted
    Langesund
    Jeg har ikke slengt med leppa. Jeg har påpekt noen grove sleivspark og ellers bare svart saklig. Det har ikke vært teknologisk uthenging eller kritikk av produkt. Jeg er oppriktig dritt lei av oppdiktede påstander.
    Skjønner oppriktig ikke hvorfor du ferdes her i audiolense-tråden, når du vet at det alltid blir snøballkrig dere i mellom og en idiotis heiagjeng på hver side.
    Med så mye på hjerte innen dsp burde du bruke din kapasitet til utvikling av et produkt eller software som virker som du mener det skal og så promotere i egen tråd. Sikkert ikke lett, men skulle du klare knekke alle kodene er jeg sikker på at det ville bli et produkt for mange.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn