Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Satser på at @Bx kommer med en løsning som lar Neuron preampen fra HR kan gjøre jobben. Virker som om interessen for en slik løsning er i ferd med å vokse.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Etter å ha jobbet med Audiolense en stund så det noen sånne rutine ting man alltid gjør, har man valgt å starte en nye måling, så når den er ferdig så lagrer den via ett automatisk pop up vindu, da burde ikke "Save measurement" knapen være aktivert, den er jo nettopp lagret! Det er forvirrende. Når man har kjørt en måling er også knappen "Send to current window" litt irriterende, man måler flere ganger og normalt sett vil man da se de i hovedvinduet. Hvorfor skal man ha den aksjonen at man fysisk skal sende måleresultatene til display? Man måler vel normalt for at man vil se det? Unntak kan forekomme, men dette synes den mest naturlige workflow'en. Når man trykker exit og kommer til hovedvinduet må man alltid trykke "Generate correction filter", uten det ser man ingenting, de som bruker dette til vanlig til tider, burde kunne få ett automatiserings alternativ på dette i innstillinger f.eks. "Generate correction filter by default".
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte meg en Surface dial (trådløs dings, kan blant annet justere volum og andre morsomheter for kreative folk) brukt på finn i håp om at jeg kunne bruke denne i sofaen for å juster volumet på RME lydkortet mitt (Totalmix). Har jo den store metaliske pædda fra RME som jeg kan justere volumet med, den er knallfin men den er kablet (hallo, det er 2022. kablet er ut).

    Korte svaret: nei det kan man ikke. Dingsen justerer volumet til OSet og kan ikke scrolle eller fungere på noen som helst måte i Totalmix.

    Lange svaret: etter et par dager med tyske forumer løste det seg. Man trenger:
    Sette opp en custom binding i Windows (kontrollpanel -> hjul/wheel -> Custom)
    autohotkey - lage et skript som lytter etter de kommandoene hjulet nå sender ut og sender volum-justeringeringskommando til:
    TotalMix Volume Control: https://github.com/fgimian/totalmix-volume-control

    Da har man brått en trådløs liten søt WAF-fjernkontroll for volumet i sofaen. Dvs hun vet ikke om den enda. Men den MÅ jo være innafor?!
    Time vill sjåw.

    Hvis noen er interessert kan jeg legge ut mer detaljert om oppsettet.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg gjetter på at det burde gå greit å få Dial dingsen til styre volumet på JRiver for etterslepere som meg.
    Jeg synes JRiver er helt ok så lenge jeg får til filtere med lipsync.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Uten navn.png

    @ugn - Du kan lett lage et eget program som styrer volum og muye med surface dial.
    og når Audiolense Convolver lar oss skifte filter via api får det egen fane også,

    Men dersom du sjekker her: GitHub - fgimian/totalmix-volume-control: Provides control over RME TotalMix master volume via OSC.
    Support the Surface Dial (and other wheel devices) in your Windows app - Windows apps | Microsoft Docs
    GitHub - shells-dw/streamdeck-totalmix: Unofficial StreamDeck RME TotalMix FX Plugin - supporting MIDI and OSC

    Dersom du går i powershell og skriver curl ipadresse til RME kortet så vil du kunne finne ut resten av api'et til RME

    og jeg sitter jevnt og trutt og rensker det jeg har laget slik at det lar deg komme til halvveis dekket bord også.
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kodet lenge nok til at jeg -vet- at hvis jeg finner noen som har gått opp stien før meg, så prøver jeg heller det enn å kode noe selv.
    Som en smart kineser sa, det er ikke vits å finne opp hjulet på nytt. Du skal ikke kjimse av en god kopi :D

    Det er ganske mange kodelinjer i TotalMix Volume Control og er det noe jeg -hater- så er det å lese MS sine docs. Gjør det dessverre litt for ofte i jobb.
    Den siste githubben må jeg titte litt mer på, kan være interessant. Men maskinen jeg bruker til audiolense skal teoretisk ikke ha noen skjerm og jeg vil helst ikke forholde meg til noe GUI. Ting skal bare fungere. I hvertfall per nå hvor jeg ikke trenger å skifte filter eller slikt. Men nå føler jeg at jeg går litt vel offtopic.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg tar opp denne tråden igjen. Den med diskusjon av api, fjernkontroll, bytting av filtre osv. Jeg foreslår at vi starter med å klarlegge det funksjonelle behovet, og så kan vi diskutere løsning etterpå.

    • Velge kilde (standalone)
    • Styre volum (standalone eller begge?)
    • Velge korreksjon?
    Noe mer? Og er det samme krav til det virtuelle lydkortet som til stand-alone?

    Er vi ikke allerede der at de som kun har tradisjonelle behov for en "preamp" med kildevalg, volum og DSP/Audiolense kan sette opp systemet slik at de ikke behøver å bruke PC/tastatur/mus til daglig?

    Man kan sette opp PC/lydkort en gang for alle (Yeah - right!), sette den i et skap, slå av kobling til internett og så bruke varianter av fjernkontroll for å velge inngang og volum.

    Vis vedlegget 783955

    På RME-lydkortet (og andre proff lydkort) har man tilgang til å sette opp forskjellige presets (heter Snaps på RME-speak) som bl.a kan brukes til å velge mellom de forskjellige inngangene, routing og volum. På min RME UFXii har jeg 2xToslink og AES-EBU digitale og 12 mono/6 stereo innganger så det er en ganske velutstyrt "preamp". Det er vel andre som har prøvd samme oppsettet? @habicht ? En standalone løsning hvor man kun fisker frem PC for å gjøre større endringer. Så lenge man ikke trenger å bytte korreksjonsfila til Audiolense hyppig så er dette en smidig løsning.

    Men det er akkurat det å kunne bytte korreksjonsfil fra lytteposisjon uten å bruke PC som er det jeg ønsker meg mest. Så om H.R sin løsning gir trådløst valg av presets hvor man også kan velge forskjellige korreksjonsfiler så blir jeg veldig glad, donasjonsvillig og øltørst!

    RME har den smidige ARC fjernkontrollen, den er kablet men ikke noe problem for meg. Fant en kar som fikk satt opp ARC trådløs men det var mye slit: TRÅDLØS ARC-USB. Er du litt om deg så kan du bruke god, gammeldags MIDI til å styre oppsettet trådløst. RME har et program som hjelper deg. Du får trådløse MIDI-adaptere som denne: ADAPTER og kan bruke hva som helst av MIDI-utstyr til å trigge presets og justere volum. Hva med en fotpedal?
    Når og om Bx legger til rette for å skifte filter og kanskje til og med gain i convolver via api så er dette lett å få til.
    Det er altså ikke meg dette står på.
    DET ER MULIG Å FJERNSTYRE VALG AV FILTRE

    Ser at Bernt anbefaler J.River i tråden her selv om han har designet sin egen convolver. Velger derfor å dele dette tipset her i tråden.

    Har ønsket meg en rask måte å bytte mellom filtre på, gjerne med fjernkontroll. Ja, det går rimelig kjapt å klikke med musa/trackpad og velge nytt filter med laptoppen i fanget, men jeg blir faktisk litt distrahert. Særlig når det er snakk om å A/B-teste targets med minimale forskjeller. Da skulle jeg gjerne hatt en eller flere direktevalg på knapper og fjernkontroll. Det ser ut til at det jobbes med dette så vi har vel fine ting i vente. Kudos til dem det gjelder. Ettersom jeg sitter i COVID isolasjon så har jeg hatt tid til å kikke litt på løsninger som allerede finnes. Og jaggu meg har ikke løsningen vært der i J.River et års tid nå. Har testet ut et par dager og det er stabilt hos meg. Jeg skal gjøre et forsøk på å skrive en slags bruksanvisning senere, problemet er at jeg knapt vet hva jeg gjør selv... Her er i hvertfall oppsettet i grove trekk:

    • J.River har en innebygget webserver MCWS (den må slås på i settings) som kan brukes til å fjernstyre J.River.
    • Maskinen med J.River må ha fast IP adresse. I mine eksempler er det 192.168.1.12 (uff, jeg brukte en time på å få det til. Har ikke gjort det på 10 år)
    • Man sender "kommandoer" til MCWS fra f.eks en vanlig nettleser på en enhet som er på samme nett som maskinen med J.River. I adressefeltet skriver du f.eks: http://192.168.1.12:52199/MCWS/v1/Playback/LoadDSPPreset?Name=B
    • Når du åpner J.River DSP studio så har du en "presets.." knapp nede til høyre. Her kan du lagre et preset av gjeldende oppsett. Dette inkluderer valgt filter, routing, nivåer, EQ - alle mulighetene i DSP studio. Jeg lagret 3 presets som A, B og C hvor forskjellen var at hver preset hadde et forskjellig filter fra Audiolense.
    • Nå kan du fjernstyre J.River slik at du får byttet filter (og mye annet om du vil) med en kommando
    • Dette hadde ikke vært mer lettvint enn før om ikke jeg fikk googlet meg frem til en app til Android som lett lar deg lage "knapper" som sender disse kommandoene til MCWS/J.River. Det finnes sikker mange slike apper men dette kan jeg ikke noe om. Du finner den her: HTTP Request shortcuts
    • I appen så er det 3 enkle skritt pr preset. Dette klarer du!
    • Nå kan jeg velge mellom presets på J.River med et tastetrykk på mobilen. Se screenshot nedenfor. Om DSP studio er åpent og i forgrunn på hovedmaskinen så er responsen ganske umiddelbar. Om DSP studio vinduet i J.River ikke er åpent så går det mellom et halvt og et helt sekund før preset endrer seg. Dette varierer. Kan helt sikkert optimeres av noen som kan det.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Jeg har to analoge kilder. De har hvert sitt filter, med og uten RIAA.

    Ergo kunne jeg tenke meg at når jeg valgte f.eks inngang 1(input offset 0) valgte den filteret med RIAA, og når jeg falgte inngang 2(input offset 2), valgte den filteret uten RIAA. Dette må være parameterisert, med andre ord.

    Volumkontroll hadde vært stas.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Har du forsøkt å aktivere "save settings per context"? Da blir det filterbytte når du switcher melom offset 0 og offset 2.

    Det er mulig jeg bør endre på hvordan dette håndteres i brukergrensesnittet... gjøre lagringen manuell og la velgeren velge kontekst fra menyen, kanskje (stand-alone).

    Og så fant jeg akkurat en bug på dette, men jeg er usikker på om den også gjelder den versionen som allerede er ute.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hva tenker dere om fjernkontroll i form av et web-grensesnitt? Så kan man styre med en smart-telefon.

    @H.R har snakket om en API. Hva tenker du her?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Dersom du implementerer det kan jeg laget et enkelt program for å styre volum med surface dial som et tillegg vil jeg tro. Beste er å ikke slippe mer en nødvendig inn i selve convolver. Årsaken er åpenbar. Du slipper å ta hensyn til ting som ikke har noe med audioprosessering når du koder.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    haralden

    Medlem
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    8
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Ved oppstart av convolver burde det være mulig å spesifisere ett forhåndsatt nivå på volum, både på standalone og virtuelt.
    Ved oppstart nå er det volum fra sist "økt" som er satt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Dersom du implementerer det kan jeg laget et enkelt program for å styre volum med surface dial som et tillegg vil jeg tro. Beste er å ikke slippe mer en nødvendig inn i selve convolver. Årsaken er åpenbar. Du slipper å ta hensyn til ting som ikke har noe med audioprosessering når du koder.

    Dette kan du bedre enn meg. Jeg har litt å lære før jeg kan designe. Jeg har sendt deg en PM med noen tekniske spørsmål. Håper du har tid til å svare.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Gode nyheter: H.R. har tilbudt seg å hjelpe her. Så jeg skal lage et gui-grensesnitt som han tar videre. Og så blir det forhåpentligvis både fjernkontroll-løsning(er) og et SDK om ikke altfor lenge. Dette blir gøy.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    [2 mar 2022]

    Audiolense convolver 1.7 (beta).exe

    Several changes has been implemented to make the convolver more user friendly and robust with different players and malfunctioning sound cards. Problems that previously caused the convolver to be shut down by the player are now exposed to the user instead of the player. Furthermore, since several players do not handle restart requests properly, changes has been made to limit restarts to situations where it is absolutely necessary.

    A special fix for Qobus has been implemented. Qobuz crashes on the Asio restart request from the convolver, so in this case the user is informed to restart the program.

    I have high hopes that users of Qobuz, Roon and Audirvana will experience these changes as improvements, and also that e.g. sample rate changes will work properly where it didn’t before.

    The changes in the internal logics are quite substantial with higher complexity, so I need help with testing it before it is out of beta.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg glemte å nevne denne her i tråden:

    I've just released Audiolense 6.18 as a beta release. A few minor bugs have been fixed, a "reference target" has been added to the target designer to enable you to see the changes you're making better. Most of all, Audiolense has been made DPI sensitive. If it works like here, it will provide better graphics and the mouse zoom function should work on high dpi screens. But due to several DPI bugs in .NET there is quite a lot of new code involved.


    [03 mar 2022]


    Audiolense 6.18 (64 bit) beta


    Audiolense 6.18 (32 bit) beta



    • Made all forms DPI responsive. This was a big makeover that required substantial working around .NET bugs. Please report odd behavior.
    • Fixed sample rate bug on open and view alc corrections.
    • Added target template to target designer. For comparison and fine adjustments
    • Included config files in binary and mono wave correction formats
    • Fixed an error in latency reported by convolver when the setup had digital xo.
    • Fixed a filter measurement bug; if a correction procedure had been deleted, sometimes Audiolense would crash.
    • Fixed bug in simulation that sometimes caused crash.
    • Made changes to the mic calibration reader to better support different decimal separators.
    • Correction directory chosen by the user is now saved.
    • Fixed a bug in Audiolense convolver correction generation that on some setups caused a crash.

    Known issue: The chart editor does not scale properly. If you have problems accessing parts of it you can temporary set dpi scaling to 100% in Windows.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Audiolense convolver 1.7 (beta).exe

    New beta.

    Dialled back on using local restart.

    Fixed a buffer size setting bug that often prevented the user from choosing.

    … and another buffer setting bug that may have caused problems with the first beta.

    Implemented a “force buffer size” option in GUI.

    Some DPI related gui improvements.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    A new rotation on the 1.7 beta:


    [04 apr 2022]


    Audiolense convolver 1.7 (beta).exe


    Implemented dummy sound card that runs if the real sound card is unavailable


    May have sorted out the Qobuz problem. Qobus responds to restart requests here now.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sliter litt med å få Roon til å akseptere filtre generert i 6.18.

    Jeg legger merke til at "arbeidsmappen" i dokumentfolderen nå kun heter "Audiolense" - og ikke "Audiolense 6.18" (Nummeret har vært med tidligere).
    Samtidig får jeg feilmelding fra Roon om at den ikke finner filer når jeg skal laste opp filteret.

    Kan det være en bug her?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Tror ikke det. Men det er bare å åpne zip-fila og sjekke om innholdet i konfig fila matcher med wav-filnavnet, OMF.

    Ellers så ka Roon være litt kilen på avspillingsformatet. Hvis du har et format som ikke matcher med et av Roons så må du muligens gjøre tilpasninger.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jo, her er det noe som skurrer. filadressen har kommet med i konfig-filene. Skal prøve å få fikset det i løpet av kvelden.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Syns supporten her er litt treg altså! ;-)

    (Kan det være at 6.19 versjonen lagrer filene i en 6.18 folder?)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Syns supporten her er litt treg altså! ;-)

    (Kan det være at 6.19 versjonen lagrer filene i en 6.18 folder?)
    Du kan velge folder, OMF. Den husker nok 6.18 folderen fra tidligere.

    Du kan velge hva som er default folder. Der havner den gamle katalogstrukturen. I tillegg kan du lagre korreksjonen der du vil. Og stedet du velger huskes til neste gang.

    Arbeidet med Audiolense har utvikllet seg til å bli sesongpreget. VInterhalvåret er høysesong for forbedringer. Da blir det også noen nye bugs. I den lyse årstid tar jeg de bugs som dukker opp. Og så er det nesten kun salgl og support når jeg setter igang utpå høsten igjen. Akkurat nå er jeg på halen av høysesongen. Holder fortsatt på mye, sitter midt oppi noen store endringer med masse kode som enda ikke fungerer og har det meste friskt i minne. Så da er det fort gjort å ta sånne ting som dette. Når sommeren kommer er forhåpentligvis alle vesentlige bugs borte, og så starter jeg arbeidet med videreutvikling inkludert noen nye bugs engang utpå høsten.

    Neste på liste er brukergrensenitt-api til konvolveren. Det kommer så snart som mulig. Jeg vil ikke la H.R. vente for lenge. Så får jeg se om jeg har igjen noe mer på tanken før høsten.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fikk det ikke til å funke nå heller, må jeg ta ny måling?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det ser bra ut nå. Kanskje du har mismatch med formatoppsettet i Roon? Det er noe der med antall kanaler i formatet og hvor mange kanaler du korrigerer som må matche. Jeg kan ikke detaljene, men det tror jeg noen andre kan.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Roon funker med filteret jeg lagde i AL 6.7 - så det er noe med filtrene som gjør dette.

    Jeg kjører jo 3 veis delt med mono -bass - altså 7 kanaler. Nå husker jeg ikke helt tilbake, men på eldre versjoner av AL - så fikk jeg 7 sveip. På nyere versjoner, så kommer det et 8. sveip til slutt. Kan det være relevant?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    De nye filene fungerer.

    Hvor mange kanaler er Roon innstilt på, da?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg har Roon her på PC-en, men jeg finner ikke fram til avspillingsformatet med antall kanaler. Noen som vet hvor det evt er?
     

    haralden

    Medlem
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    8
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Gjelder 6.18/6.19
    Hos meg fungerer filter generert for Roon i 6.19, men ved lagring av filter i audiolense convolver format virker det som diskanten er falt ut både i 6.18 og 6.19. Ingen lyd i kanal 3 og 7 (0-7). Kjører 4-veis. Filen som blir generert er også mindre enn den var i 6.17 med samme oppsett.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Du kan åpe korreksjonen i audiolense og se om det er noe lyd i alle kanaler, haralden. Du får ikke sjekket routingen, kun selve filteret...
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Oppgraderte AL fra 6.17 til 6.19. Brukte alt av de gamle oppsettene direkte. Genererte ny convolver-fil. Får nå bare lyd i 2 kanaler (Bassene). Skal ha 3veis (6 kanaler). Noe jeg må passe på ifm 6.19?

    Har også nå laget alle oppsett på nytt med samme resultat. Bruker AL Convolver 1.6.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn