Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    For meg var dette med en volumknott helt avgjørende, ville ikke måtte forholde meg til en slider i en app til å skru lyden opp eller ned. Det er i tillegg vesentlig mer familievennlig noe som teller hos meg ettersom hele familien betjener anlegget. Det betyr også at når jeg spiller vinyl er det bare å sett på plata skru opp volymen med en fysisk knapp og ikke tenke digitalt.
    Ja det skal jo være familevennlig her også. Nå ser det ut som jeg får tak i UCX med remote, så da går jeg for den!
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man bruker JRiver burde det vel gå an å bruke en USB Volumkontroll tilkoblet PCen?
    Feks..

     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Hvis man bruker JRiver burde det vel gå an å bruke en USB Volumkontroll tilkoblet PCen?
    Feks..

    Det har du helt rett i men på grunn av at normal filterlengde i 2-3-4 veis system i Audiolense fører til en viss forsinkelse blir det ikke optimalt . Er da en tidsforsinkelse fra du trykker på knappen på fjernkontrollen og til det reagerer derfor bruker jeg heller RME Arc, da er responsen umiddelbar.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Rme er kablet,Logitech er ir og styrer cd i tillegg.
    OK, synd man ikke kan regulerer RME med fjernkontroll. Det er ikke alltid man vil ha en kabel liggende over gulvet og stuebordet.

    Jeg vet Okto Research sin dac8 PRO har fjernkontroll som styrer utgangene.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Den ser jo grei ut og ikke helt idiotisk pris heller 1000 Euro pluss pluss...
    Men burde hatt 10 utganger.... Jeg kjører 5 veis på loftet.....
    Men så er spørsmålet ??? Kan de måle seg med RME på oppfølging og driverutvikling ????? RME er fjellstøtt og supporterer til dels gamle lydkort med oppdaterte drivere.....

     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg synes Det er en god løsning med PC, skjerm og trådløst tastatur/mus.

    Al-konvolveren er optimalisert for å styres med mus.....spesielt mute og volum.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Den ser jo grei ut og ikke helt idiotisk pris heller 1000 Euro pluss pluss...
    Men burde hatt 10 utganger.... Jeg kjører 5 veis på loftet.....
    Men så er spørsmålet ??? Kan de måle seg med RME på oppfølging og driverutvikling ????? RME er fjellstøtt og supporterer til dels gamle lydkort med oppdaterte drivere.....

    ser ikke dum ut, det jeg synes virker veldig bra med
    Rme er jo det du skriver at de virker til å ha et liv etter at de er utgått av produksjon ser ut til at Finn.no oversvømmes av lydkort som sliter med nytt os og ingen nye drivere.

    med mulighet for å styre lyd både på pcen og med (dog kablet) fjernkontroll tror jeg waf-en sikret for min del. Min bedre halvdel synes det er helt greit å styre via PC. Dro en Naim streamer i hus og trodde hun skulle bli henrykt av å kunne streame Spotify fra telefonenen men det syntes hun bare var noe styr😂
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Den Okto-saken er spennende. Den målemessig beste dac-en på audiosciencereview. Men den har ikke Asio-driver og det er et risikomoment i forhold til driver og drivervedlikehold.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Den Okto-saken er spennende. Den målemessig beste dac-en på audiosciencereview. Men den har ikke Asio-driver og det er et risikomoment i forhold til driver og drivervedlikehold.
    Men først må man klare å få tak i ett eksemplar. Lang leveringstid er en utfordring for de.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Omsider fikk jeg ut fingern og kom i gang med audiolense. Etter tips her endte jeg med å kjøpe fireface ucx. Jeg bruker virtuelt lydkort-funksjonen til jriver mediacenter og spiller av fra spotify. Itillegg har jeg midgard oberon 6.1 og system audio explorer.

    Det gjenstår nok litt tweaking på optimal høyttalerplassering og targetkurve, men jeg er veldig imponert over hvor godt resultatet blir. Jeg merker stor forbedring i dynamikk, detaljer i lyder fra instrumenter (som anslag i fingerspill, nyanser i trommeslag og vokal), og etterklang etter piano og strengeinstrumenter høres mye mer realistisk ut enn før. Jeg synes også at programmet er mye mer brukervennlig enn jeg hadde fryktet.
     

    yoshi_78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    132
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3
    Etter en uplanlagt restart av Windows 10 på maskinen nylig, fungerer ikke oppsettet jeg har benyttet en stund. Det kommer lyd , men rutingen til de riktige kanalene er ikke lengre slik den var. Feks kommer det noe som høres ut som fullrange ut av den ene midbassen, mens midbassen i motsatt kanal er stum.

    Når jeg forsøker å ta en ny måling i Audiolense, kommer det tikketone i samsvar med channel ID (0-6) i oppsettet, og i tillegg samtidig lyd ut fra enten channel 0 eller 1.

    Oppsettet er 4 veis med mono bass, aktiv deling. Avspillingskjeden er JRiver (inkl. convolver) -> Lynx AES16 -> Lynx Aurora.

    Er det noen som har vært borti tilsvarende? Er det noen innstillinger i Windows som kan trøble det til?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg ville tatt en grundig kikk på Lynx mikseren.
     

    yoshi_78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    132
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville tatt en grundig kikk på Lynx mikseren.
    Tusen takk Bx - jeg trykket "Restore defaults" i Lynx mixer og plutselig var alt greit igjen. Jeg har gjort det samme tidligere uten at det ga resultat, men denne gangen fungerte det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Onsdag kl 19 neste uke får jeg besøk av en Audiolense-bruker og et «prospect». Det blir litt målinger og lytting på nøkternt utstyr - siden det er alt jeg har for tiden.

    Det er plass til flere, enten du kjører Al eller bare er nysgjerrig. Send meg en PM eller mail hvis du er interessert.

    PS: Dette foregår i Stavanger-området.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    500 m fra uis, utsikt over Hafrsfjord
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg er på Sola fra tirsdag til fredag før jeg reiser offshore.
    Jeg har lite kunnskap op AL, men syntes det er interessant og kunne tenkt meg å lære mer om det.
    Har hørt det i bruk hos bla. @Bergfinn
    Du er hjertlig velkommen. Send meg i så fall en PM.
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Litt for lenge siden jeg har rotet med AL nå, hvor legger man lisensfila?

    Frode
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    I programfolderen.

    Av nyskjerrighet: Har du brukt samme korreksjon i lang tid eller la du Al på hylla?
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    I programfolderen.

    Av nyskjerrighet: Har du brukt samme korreksjon i lang tid eller la du Al på hylla?
    AL ble lagt på hylla. Hadde det veldig enkelt i en periode, Chromecast(senere Bluesound Node 1), Tripath-basert forsterker og høyttaler. Stort sett bakgrunnsmusikk, lite lytting. I det siste har interessen begynt å ta seg opp igjen.

    Fikk vel filtrert lyd gjennom JRiver omtrent samtidig som du postet, så noe henger nok igjen langt bak i hodet. Jeg har installert convolveren, men den får jeg ikke til å fungere. Får beskjed om at de 4 aktuelle kanalene er opptatt av en annen app. Prøvde å få lyd fra YouTube. Convolveren og Chrome er eneste åpne apper, så denne skjønner jeg ikke helt.

    Frode
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Du må bruke jriver eller AsioBridge som mellomledd. Og så skal du stenge ned den versjonen av konvolveren som kan startes og stoppes. (Det er en standalone-versjon som kun brukes på eksterne kilder.) Og så skal velge jriver som default lydkort i PC, og Audiolense som lydkort i jriver. Konvolveren starter nor jriver begynner å prosessere lyd.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Langesund
    Onsdag kl 19 neste uke får jeg besøk av en Audiolense-bruker og et «prospect». Det blir litt målinger og lytting på nøkternt utstyr - siden det er alt jeg har for tiden.

    Det er plass til flere, enten du kjører Al eller bare er nysgjerrig. Send meg en PM eller mail hvis du er interessert.

    PS: Dette foregår i Stavanger-området.
    Skjedde det noe som er av interesse for allmenheten?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Joda Shy, det var en veldig lærerik og interessant seanse. For min egen del lærte jeg noen triks som jeg ikke kunne fra før! BX gikk også over målingene mine på alle mulige måter. Jeg ramla av etter forklaringen om hva step respons egentlig er og forstod at det er myyye jeg ikke har kontroll på når det kommer til målinger. Det HAR BX! Best av alt var vel egentlig tilbakemeldingene på at alt måler bra. Har litt å gå på i forhold til noe demping av litt flutter-ekko, men det plager meg ikke når jeg lytter så jeg får se hvor mye jeg gidder å stresse. Ny målemikk er imidlertid bestilt i dag siden min tilårskomne Behringer ECM 8000 tydeligvis har fått seg en smell og har noen rare artefakter. Audioakt var innom med sin mikk på tirsdag, så målingene jeg hadde med til BX skulle være ferske og friske. Fikk instrukser om at det aller viktigste var å kjøpe mikk som var individuelt kalibrert, så det gjorde jeg. Skal jeg gjøre noen nye målinger og bruke noen av AL triksa Bernt lærte bort så får vi se om han er fornøyd med målinger og lyd når han kommer innom på besøk om ikke så lenge.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    God morgen. Kan noen hjelpe meg med hva som kjennetegner en god måling? Jeg har absolutt ingen peiling på det tekniske. Hadde
    Vært gull om jeg kunne fått noe feedback på målingen min. Hva sier disse nivåene, og hva kan bli bedre? Har forsøkt å lese litt om støygulv osv uten at jeg blir så klok. Mikrofonen står på fullt (0.0 i totalmix).
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det der ser ekstremt bra ut.

    Høyre bilde: Et sveip som det ikke er noe galt med. Jevne sinuser som ikke er avkortet i topp og bunn er hva vi er på jakt etter her.

    Det er også veldig bra signal / støyforhold i målingen.

    Jeg ser også på selve impulsen og frekvensmålingen. For sikkerhets skyld.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Det der ser ekstremt bra ut.

    Høyre bilde: Et sveip som det ikke er noe galt med. Jevne sinuser som ikke er avkortet i topp og bunn er hva vi er på jakt etter her.

    Det er også veldig bra signal / støyforhold i målingen.

    Jeg ser også på selve impulsen og frekvensmålingen. For sikkerhets skyld.
    Supert tusen takk skal få knipset bilder av det i kveld :)
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Tusen takk for svar. Her er flere bilder. Er det riktig forstått at det er om å gjøre å få mest mulig trøkk høyest Mulig støy/signal og lavest mulig støygulv uten at kurvene blir stygge? Hva skal jeg se etter mht impuls?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det ser bra ut.

    Det er en zoomfunksjon på musen Klikk, hold og dra et rektangel. Og slipp. Da får du zoomet inn rektangelet. Så får du et nærbilde av impulsen. Men utfra hva jeg ser her forventer jeg at det er helt OK.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn