Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Da venter jeg i spenning på programvaren :).. Dvs, er vel bare serienummer eller noe jeg får ? :). Programvaren ligger jo på sidene deres :D.

    Nå er jeg spent på hva XO kan gjøre i mitt system :D.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Folkens, jeg har en kunngjøring!

    TrompeteN, alias Atle Tømmervik, har latt seg overtale til å bli Audiolense-konsulent. Hvis du har sittet en stund på gjerdet ift å starte opp med Audiolense, så kan du nå få hjelp til å komme i gang av Atle. Han er helt klart en av de aller dyktigste på å bruke Audiolense i Norge så vel som resten av verden. Med hans bakgrunn som profesjonell musiker og kompetanse på lydkalibrering har han unikt gode forutsetninger for å lykkes som rådgiver både for private og i det profesjonelle markedet.

    Atle gjør dette som uavhengig, selvstendig næringsdrivende. Det ligger ingen bindinger i samarbeidet, ingen ting som begrenser hva slags oppdrag han kan ta og hvilke løsninger han kan jobbe med. Han driver med lyd i mange sammenhenger og har også erfaring med andre DSP-løsninger enn Audiolense. Så han står fritt i valg av løsning og prosjekter, men jeg kommer selvsagt til å gjøre hva jeg kan for at Audiolense blir den foretrukne løsningen så ofte som mulig. Tiden får vise hvordan det går.

    Samarbeidet betyr også at Atle ikke står helt alene her. Vi blir tre stykker som hjelper hverandre. I tillegg til meg dreier det seg om Mitch Barnett. Mitch og jeg har samarbeidet mer og mer siden han startet accuratesound.ca ved årsskiftet. Vi ser på målinger, diskuterer utfordringer som dukker opp, korreksjonsløsninger og så videre. Mitch er også plattform-uavhengig tjenesteleverandør, akkurat som Atle. Men det viser seg at vi samarbeider bra allikevel. Jeg ser at denne type samarbeid og denne type tjenester har mye for seg. Og nå har vi altså fått Atle på laget. Hvilken forsterkning!

    Atle har i likhet med mange andre erfarne Audiolense-brukere hjulpet en rekke gamle og nye Audiolense-brukere med å tune lyden de siste årene. Det er i det hele tatt en fantastisk delingskultur rundt Audiolense - spesielt her på HFS og i Norge, og jeg føler meg trygg på at Atle kommer til å være del av denne også i fortsettelsen. Det ene trenger ikke utelukke det andre her. Jeg er også overbevist om at vi alle er tjent med at noen har det som en del av sitt levebrød å tilby profesjonell bistand med å kalibrere lydanlegg. Så derfor:

    Velkommen som assosiert Audiolense-partner, Atle!

    Og lykke til som kalibrerings-konsulent!


    Best Regards,
    Bernt
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Tusen takk for alle gode ord Bernt! :)
    Dette var et tilbud jeg rett og slett ikke kunne takk nei til og er et stort privilegium for meg. Gleder meg til fortsettelsen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Både referanse-kunde og bransjeaktør (tjener penger på lydtjenester) krever at Høvdingen informeres slik at han får merket dette.

    On another note, jeg er veldig fornøyd med at jeg fant ut hvordan jeg skal utføre multi-seat korreksjon i Audiolense! Jaggu steike, det låt straks mye bedre med min ene operative JBL M2-klone enn det jeg fikk til med et-punkts måling.

    Slik ser responsen ut med moving mic measurement method på lavt volum;

    JBL m2- MMM.jpg


    Ligner mistenkelig mye på Harman-kurven det sies man får når man plasserer en nøytral høyttaler i et vanlig rom og tar et snitt av mange målinger rundt lytteposisjonen;

    harman curve.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange og hvor stor avstand hadde du på de forskjellige målingene?
    5 målinger helt random i både høyde, bredde og lengde.

    Dette er i et hjørne i rommet rett foran den ene høyttaleren med mye større forskjeller mellom punktene enn ellers i sweetspot, så det ga mening å ta flere målinger for å unngå overkorreksjon. It worked brilliantly!
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Bare for ordens skyld. :) Høvdingen er informert om branseststusen min. Status endres nok så snart han har mulighet til det. Jeg har fremdeles ikke tatt betalt for lydtjenester i Hi-Fi kategorier pr i dag og ingen foretak er opprettet. Ønsker å være så åpen som mulig, derfor kunngjøringene her og i min tråd så snart samarbeidet var avklart.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Cool! Det er lurt å få med flinke allierte på små SW-prosjekter som dette.
    Jeg kan litt selv også men blir gjerne en kunde. Send meg en PM hvis dere vil:)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Cool! Det er lurt å få med flinke allierte på små SW-prosjekter som dette.
    Jeg kan litt selv også men blir gjerne en kunde. Send meg en PM hvis dere vil:)
    Så fint. Sender deg en PM. :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    last ned (2).jpeg


    Steinberg UR44C
    Noen her som har brukt denne ifm. Audiolense?
    Er ganske rimelig, og lurer på om denne er god nok til en 2-veis mini setup for PC lyd.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Prøv det innebygde lydkortet først. Det er ofte bedre enn sitt rykte. Ellers har hifime.com noen interessante løsninger for rimelig stereo. Men bevares, sikkert bra den saken der og!
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Ellers har hifime.com noen interessante løsninger for rimelig stereo.
    De har i alle fall godt utvalg i klassiske bowlingskjorter.😅 Men på
    https://hifimediy.com fant jeg litt mer relevant utstyr. Jeg tipper at Bergfinn vil kjøre aktiv deling, og det utelukker vel ofte det innebygde lydkortet.

    Frode
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Prøv det innebygde lydkortet først. Det er ofte bedre enn sitt rykte. Ellers har hifime.com noen interessante løsninger for rimelig stereo. Men bevares, sikkert bra den saken der og!
    Ok, men jeg bruker denne nå.

    last ned (3).jpeg


    Noe jeg hadde liggende fra tidligere, men den har kun 2 kanaler ut. Vil gjerne ha 4, så jeg kan kjøre 2-veis.
    Satelitter med suber.

    Jeg kan integrere sub i 2-kanals løsningen, som jeg har forsøkt med tidligere, med medium tilfreds resultat.
    Men jeg tenker at et 4 kanals kort som seperarer satelitter og sub fysisk blir mye bedre....som Frode nevner.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva med miniDSP 2x4HD? Fungerer supert på hytta, Al på satelittene og litt minDSP EQ på subene.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Roon gadd aldri svare på bønner om mulighet for å kjøre 5 veis convolver filer Elsker Roon, men de gadd tydeligvis ikke bry seg med tilbakemeldinger fra noen få brukere med behov for 5 veis convolver. For min del gjorde AL convolveren muligheten overflødig. Roon finner AL som endepunkt og spiller knirkefritt til convolveren. Ønsker meg en mobil-app til å styre AL convolveren til jul :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har lyst å få til streaming av Spotify, Tidal, Netflix og Youtube gjennom PC'en jeg bruker på DIY riggen med KUN AL-convolveren, uten bruk av JRiver.
    Er det mulig? Er det noen her som har fått det til?

    Jeg vil prøve å få det til på kontor pc først, med kun to høyttalere uten AL delefiltre, kun AL-EQ, i to kanaler.
    Om jeg får det til på kontor pc'en først, så bør det vel etter hvert kunne fikses på DIY riggen senere også.
    Jeg bruker lydkort med støtte for asio på begge pc'er.

    KontorPC:
    Dette lydkortet, Roland QUAD-CAPTURE
    last ned (3).jpeg.jpg


    Skal jeg bruke "VBCABLE_Driver" eller "HiFiCableAsioBridge", eller begge?
    Hvordan bruker jeg dem, og hvor kommer de inn hen i bildet?

    Hva skal jeg velge på inn og ut i Windows, og i convolveren?

    w2.png


    w3.png


    w1.png


    En ting til, når jeg lagrer filtre i AL til bruk i convolveren føyer jeg til .alc på slutten av fila, er det riktig?
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    alc kommer av seg selv, men der ut som du har fått det til. Du må bruke «Roon fix» i konvolveren får å matche med asiobridge.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    alc kommer av seg selv, men der ut som du har fått det til. Du må bruke «Roon fix» i konvolveren får å matche med asiobridge.
    Nei, har ikke fått til noe ennå. De screenshotene jeg la ved i innlegget mitt har jeg bare tatt før jeg har begynt å prøve ut dette.

    Roon fix? Hvor finner jeg det? Men jeg bruker ikke Roon.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Må jeg bruke Roon om jeg vil velge bort JRiver?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Du finner den på den midterste taben i convolveren. Spesifiser hvor mange kanaler det er i avspillingsformatet. 2 for stereo. Roon og AsioBridge krever begge at dette spesifiseres, men Roon kom først, så derfor....
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Nå bruker ikke jeg Roon, så da må jeg vel få til dette via JRiver.
    :confused:
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Enten JRiver eller AsioBridge for å ta inn lyden over en wdmaudiodriver og videresende den til Al konvolveren.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Er på nippet med å sette igang med audiolense og skal kjøpe lydkort. Valget står mellom lynx (e22/e44) eller rme uc/ucx/ufx. Forstår at lynx har
    Bedre lydkvalitet enn rme. For meg er det viktigere enn mulighet for aktiv deling med mange kanaler.
    Men er det slik at softwaren til rme er mer brukervennlig? Tenker særlig mht avspilling. Skal
    Bruke PC med jriver og strømme fra Tidal/Spotify. Blir det i praksis noen forskjell på hvordan volumet styres med rme og lynx? Er særlig dette jeg er opptatt av da resten av familien skal bruke det. Andre forskjeller og erfaringer mottas med takk :)

    hv gjelder rme er jeg redd uc kanskje er litt gammel og utdatert?

    hilsen Ole
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Kan varmt anbefale Rme,og ikke minst du får "Arc usb"som du kan kontrollere volum med.
    Har brukt UC selv og har ikke merket noe til at den er utdatert.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Kan varmt anbefale Rme,og ikke minst du får "Arc usb"som du kan kontrollere volum med.
    Har brukt UC selv og har ikke merket noe til at den er utdatert.
    Takk for svar. Ser at mange er fornøyd med RME.
    Noen som har erfaringer med lynx-softwaren og ev. Utfordringer med volumkontroll og annet? Bedre lydkvalitet og WAF (en boks mindre med pcie-lydkort), virker forlokkende.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Send en PM til The Shy. Han omtaler seg selv som analfabet når det gjelder data og bruker Lynx.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Støtter Arne sitt innspill helhjertet. RME sin remote er genial og en meget bra taktil volumknott. Den kan i tillegg enkelt programmeres som kildevelger om det er noe man trenger. I forhold til lydkvalitet tror jeg at forskjellene på Lynx og RME er små, så små at implementeringen av AL er en vesentlig større faktor. men det er nå kun min mening.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Støtter Arne sitt innspill helhjertet. RME sin remote er genial og en meget bra taktil volumknott. Den kan i tillegg enkelt programmeres som kildevelger om det er noe man trenger. I forhold til lydkvalitet tror jeg at forskjellene på Lynx og RME er små, så små at implementeringen av AL er en vesentlig større faktor. men det er nå kun min mening.
    Takk for svar. Det kan godt hende det blir RME. Krysser fingrene for at det dukker opp en ucx:)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Takk for svar. Ser at mange er fornøyd med RME.
    Noen som har erfaringer med lynx-softwaren og ev. Utfordringer med volumkontroll og annet? Bedre lydkvalitet og WAF (en boks mindre med pcie-lydkort), virker forlokkende.
    Har erfaring med LynxTwo og Lynx Hilo. LynxTwo er grei å bruke, selv om det tar litt tid å forstå mikseren (som man i liten grad trenger å forholde seg til). Blant annet har de en liten app som gir volumkontrollstyring - og som enkelt kan programmeres til å kjøres på et tastatur. Lynx Hilo er mer plundrete å forstå. Jeg vil tro at PCIE-kortene har samme grensesnitt som LynxTwo.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Har erfaring med LynxTwo og Lynx Hilo. LynxTwo er grei å bruke, selv om det tar litt tid å forstå mikseren (som man i liten grad trenger å forholde seg til). Blant annet har de en liten app som gir volumkontrollstyring - og som enkelt kan programmeres til å kjøres på et tastatur. Lynx Hilo er mer plundrete å forstå. Jeg vil tro at PCIE-kortene har samme grensesnitt som LynxTwo.
    Takk for svar. Ikke lett å bestemme seg. Får se hva som dukker opp på børsen
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    For meg var dette med en volumknott helt avgjørende, ville ikke måtte forholde meg til en slider i en app til å skru lyden opp eller ned. Det er i tillegg vesentlig mer familievennlig noe som teller hos meg ettersom hele familien betjener anlegget. Det betyr også at når jeg spiller vinyl er det bare å sett på plata skru opp volymen med en fysisk knapp og ikke tenke digitalt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn