Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Litt smårusk foran simulert impuls, men hører lite til det foreløpig. Har ikke hørt så mange låter på denne ennå.

    Det er en annen graf enn simulert respons hvor dette vises bedre. Hvilken var det, og hvordan finner jeg denne?

    Tror du må assistere litt Vidar, når du svipper innom. :)
    Kanskje vi kan ta en REW måling og?

    Forresten så tukler jeg svært lite med AL om dagen. Vil heller gå mer systematisk til verks når slobsa og horn blir oppgradert, forhåpentligvis ila sommeren.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.556
    Sted
    Langesund
    Hva kan jeg ha gjort galt?

    Tok en ny måling, siden jeg først nå har fått DAC til å låse klokkesynk. Spiller sikkert ingen rolle, men måling er nå tatt

    Har gjort måleprosedyren nøyaktig som sist og ser veldig lik ut, sammenlignet med den forrige. Problemet med denne er at det er klin umulig å kjøre kalibrering uten å krysse av for preringing prevention. Uten går den ene kanalen helt bananas på simulert step respons.

    Andre som har opplevd lignende?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Med bananas så mener du at det oppstår pre-ringing i den ene kanalen?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.556
    Sted
    Langesund
    Ja, og det i størrelsesorden halve høyden av selve stepresponsen og selve peaken kommer mye senere i den kanalen også.

    I den kanalen det virker ser det meget bra ut, og meg PP krysset av blir begge meget bra.

    Tidligere har jeg fått aller best resultat uten å krysse av for PP

    feil.jpg
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Skjønner godt at du kaller det "bananas". Forløpet burde vært ganske likt for begge to her. Kan du sende meg målingen, Shy?
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Hei alle

    Jeg har så smått begynt testing av AL XO, via Lynx Aurora og Jriver.

    Foreløpig tester jeg kun mot ett stk ht, aktiv trevei sak.

    Jeg har fått foretatt sweep (på alle tre elementer), satt opp deleflanker, target kurve mm og generert et filter for implementering i Jriver. Kanalene i AL er satt opp med 0 for bass,1 for mid og 2 for diskant.

    Filteret er lagt inn i concolver i Jriver, men når jeg spiller via Jriver så får jeg kun lyd i bass og mellomtone. Når jeg går tilbake til AL og kjører sweep el så er atter diskant på igjen.

    Noen som har formening om hvor feilen kan ligge (i Jriver?)?

    Mvh Gisle
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Takk, Bjarte, skal se en gang til.

    Mener jeg prøvde med bla 4 kanaler, uten at det hjalp, men det er en kanal mer enn filteret.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Takk, Bjarte, skal se en gang til.

    Mener jeg prøvde med bla 4 kanaler, uten at det hjalp, men det er en kanal mer enn filteret.
    Du må uansett sette seks kanaler i JR for at du skal få liv i 3 :D (Det står vel kanskje 5.1 men hovedsaken er at totalen er 6)
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Da fikk jeg lyd i alle elementene.

    Slik ser bildet i AL da jeg genererte fil til Jriver. Skal det se slik ut? (Underforstått: Jriveravspilling var ingen suksess, men det gikk ikke an å høre veldig lenge på fordi volumet var så j... høyt selv med volum på -60 :cool:)
    AL.jpg


    PS: takk og lov (og Oks81) for safety cap’en jeg har satt på ;)
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Stå på didakten!!
    Safety cap er et must mener jeg!!

    Det er nå det gjelder hvor gode AL folket er til å hjelpe, ikke bare klø seg i navlen og skryte av hvor flott og fint alt er når ting til slutt funker!!!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Den målingen er ikke frisk. Er du sikker på at du hadde rette. Ikrofoninntaket?
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Ser output og input riktig ut her? Har Lynx Aurora + umic-1

    AL2.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.556
    Sted
    Langesund
    Stå på didakten!!
    Safety cap er et must mener jeg!!

    Det er nå det gjelder hvor gode AL folket er til å hjelpe, ikke bare klø seg i navlen og skryte av hvor flott og fint alt er når ting til slutt funker!!!
    Bare misunnelig du;) Hjelper til så godt jeg kan i forhold til de humpene jeg har slettet. Maken til måleforløpet til audiodidakt har jeg ikke sett før. Bass ligger 40 db under nivået øverst i diskanten?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har aldri brukt Umik, eller andre USB micer. Jeg har heller ingen erfaring med Lynx Aurora.
    Men jeg tipper at du må velge "Umik-1 USB" ett eller annet i "mic input device"

    a2.jpg


    ...og siden det er en USB mic, tipper jeg og at du må velge dette i "advance settings"

    a1.jpg


    Mulig jeg er på ville veier, og jeg synes også det er merkelig at du i det hele tatt fikk målt med valget Lynx Aurora i "mic input device"

    Se bort fra "output channel override" som jeg har valgt.
    Det er risikosport, og bør ikke tukles med.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    vidarje bruker umik-1 med Audiolense.
    ...hvor er du?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Gjør som ergfinn har vist. I tillegg skal du velge «separate play and recording devices i advanced menyen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    ... devices eller var det streams?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Gjør som ergfinn har vist. I tillegg skal du velge «separate play and recording devices i advanced menyen.
    ernt, jeg heter ikke ergfinn.
    Men du kan kalle meg Bergis, om det er enklere. :p
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Her er jeg:) Litt travel dag, så jeg så ikke dette før nå. Sånn ca ser det ut når jeg måler:

    U-mic måling.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Men hvorfor bare en høyttaler?
    Er det mono som er greia om dagen?
    Er stereo ut nå?
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Takk alle!

    Fikk til nå, kjørte Asio på Lynx og Wasio på mic

    :D
    Var nok dessverre ikke på stell.

    Jeg kjører AL og Jriver.

    Lynx Aurora via USB.

    USBmic (Minidsp sin) med korreksjonsfil.

    Dersom jeg åpner measurementvinduet og kjører «connection test» så kommer rett lyd til rett driver.

    Når jeg deretter i advance settings huker av for «enable wasio measurement» og «use different playback and recording stream», samt huker av usbmicen i wasio i nedtrekksgardinen, så skjer det noe: Nå kan jeg verken kjøre connection test eller måling. Får opp «paDevice unavailable» osv

    Ser tidligere i tråden at flere har hatt samme problem, bl.a. BjarneTv, men ser ut som om alle kjøpte nye micer i stedet for å få løst problemet. Betyr dette at det er dårlig løsning med både lynx og mic på usb?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    ja, jeg tror det er litt flaks/uflaks som avgjør om man får lov til å måle med et separat usb lydkort/mikrofon og lynx.
    så vidt jeg kan huske så er det folk som har fått det til å funke, men jeg måtte i allefall krype til korset å gå for et separat mikrofonforsterker med balansert utgang som jeg koblet rett i lynxen.
    avhengig av hvor du bor, så går det jo an å låne av noen (om du bor nært oslo kan du f.eks låne av meg), da man stort sett bruker måleutstyret i oppstartsfasen, og ellers lite når lyden sitter.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Takk for svar, Bjarnetv.

    Har alternativt måleutstyr liggende et sted, skal få koblet opp :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Høres ut som en ressurskonflikt. Får du lov hvis du ikke huker av «separate...»?
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Er det bare å velge f eks "Correction" -> "RIAA correction only" for å få RIAA korreksjon i de ellers vanlige filtrene? Er det bare å velge dette før jeg genererer filtrere?

    Hva gjør "Line level correction" under "RIAA and line level correction" ? Jeg skal bruke 2 mic-innganger på min RME UFX som mic preamp. Den har 65dB gain, og burde gi ca -4dBu ut med Denon DL103R med lave 0,25mV utgangssignal. Tenker å lage en egen sone i Jriver for vinylavspilling.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det stemmer, du får korreksjon med riaa inkludert. Line level bruker du til å justere gain ... hvis det behøves.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer, du får korreksjon med riaa inkludert. Line level bruker du til å justere gain ... hvis det behøves.
    Justere gain i forhold til hva da? Bør jeg ellers bruke "Enhanced Riaa"? Såvidt jeg kan skjønne er det bare over 20kHz det evt vil være forskjell?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Justere gain for å få passe gain etter korreksjon. Du kan i prinsippet ta inn et meget svakt signal inn på lydkortet, og forsterke opp.

    Jeg har ingen synspunkter på RIAA std vs enhanced. Jeg tror nok begge er mer nøyaktige enn en del påkostede RIAA trinn. Men vinyl er ikke min sterke side, så du bør nok konsultere med noen som kan både vinyl og DSP. Hvis jeg skal bidra med ett tips så er det å sample vinylen på 96khz eller 88 kHz. Det virker litt knapt med 44,1.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Signalet inn har passe nivå. Jeg må redusere gain ca 5 dB i TotalMixFx (RME mixer) på mic-inngangene for unngå klipping. Men under Playback devices -> Supported formats er max bitrate 16 for Jriver Mediacenter. Under Recording devices -> Advanced får jeg likevel valgt 48kHz, 24 bit, men ikke 96k

    I Jriver ser det ut til at det fungerer hvis jeg bruker Open live -> ASIO line in. Jeg lot det stå på default som er channel 0. Tenkte at jeg måtte bruke offset 10, siden jeg bruker mic input 11 og 12, men det ser ikke ut til at dette spiller noen rolle. Står på 0 nå, og jeg har lyd. Om jeg vil bytte sone og filter uten RIAA ser det ut til at jeg må restarte Jriver?

    Lydmessig er det sikkert en del å gå på når det gjelder oppsett av pickup og arm, og det kan vel tenkes at jeg trenger et annet target. Noe bassfattig er det ihvertfall. Bare spilt et par skiver til nå.

    Ser ut til at det også skal gå å bruke loop-back i TotalMixFx, istedet for intern loopback i Jriver (Open Live).
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Stamina

    Da jeg startet med Al, så søkte jeg merkevarebeskyttelse på Audiolense og Juice Hifi. Juice Hifi ble ikke godkjent med henvisning til Telenors djuice. WTF?!!! Juice er et alminnelig ord som ikke kan varemerkes- og derfor var mitt argument at det var kombinasjonen juice + hifi som var unik. Patentstyret var ikke inig. Og så tenkte jeg i mitt stille sinn at hvis djuice kunne forveksles med juice, så skulle Telenor ikke fått det godkjent. Tror nok jeg hadde fått gjennomslag for synspunktet om jeg hadde drevet en milliardbutikk med juridiske muskler, men jeg lot det ligge. Man kan godt etablere et navn uten at det er varemerkebeskyttet - og så viste det seg ganske snart at det var «Audiolense» som ble det bærende begrepet.

    Nuvel - Juice Hifi lever i beste velgående, mens Telenor har lagt ned djuice og flyttet abonnentene over på en «merkevare» som er så traust og kjedelig at jeg har glemt navnet allerede. #For_noen_pingler ! #grusa_av_Juicehifi

    https://www.tek.no/artikler/telenor-legger-ned-djuice-flytter-alle-kundene-over/377421
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Er det noen av dere som bruker Al som kjenner Erling Neby ... evt noen ikke-brukere som har sansen? Jeg vil sette stor pris på om du kan sende meg en PM hvis du kan bidra til å formidle kontakt.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Kun kjøpt platespiller av han for mange år siden, men det skulle ikke forundre meg om Sluket kjenner han godt:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn