Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får en liten tikkelyd i høyttalerne når jeg går fra vanlig tidal til tidal master. På Mconnect appen står det også Bit/Khz men ikke dynamisk, virker som den måler dette i det låta starter.
    Hører ikke noe spesielt her, får feilsøke litt.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Litt uforståelig samtidig, det står at det spilles 48khz men at fila er 192khz...

    B805850C-452E-4004-8EBE-64E08816D1D7.jpg


    Edit: er vel noe her som ikke er MQA kompatibelt...
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Sammenlignet litt mellom ren frekvenskorreksjon og default TTD-prosedyre, og forskjellen er større enn jeg trodde. Med TTD blir et slør borte, og bassen merkbart mere detaljert og med mere trøkk.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Ja det er som regel en merkbar forskjell med og uten TTD - enda frekvenskorreksjonen er helt transparent. Det som fjernes er uorden i tidsdomenet, kommer fra høyttaler og rom - i bassen kommer det helt klart fra rommet.
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    43
    Hei! Finnes det en quick guide / smørbrødliste her i denne tråden eller et annet sted som tar for seg oppsett av / innstillinger i RME UFX for oss som bruker det til audiolense/aktiv deling ? Jeg har installert drivere for RME UFX, åpnet mixeren og setup-vinduet, -men her er det mye jeg ikke skjønner! Jeg finner heller ingen lyd inn/ut devices i windows. Må jeg laste ned ASIO driver selv? (Oppsettet mitt er 4-veis nå, og i tillegg til jriver ønsker jeg å koble til platespiller)
    Skjermbilde 2019-02-20 kl. 22.53.04.jpg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Om det finnes smørrebrød liste vet jeg ikke men dette er ikke så vanskelig
    Tror ASIO protokollet lastes inn med Totalmix men er ikke helt sikker.
    Men først må PC kjenne igjen de forskjelleige inn og ut enhetene ( restart ?)
    Ved avspilling via skal J river være utenhet.
    Ved målinger fra AL skal RME være utenhet.

    Grunnforståelse for Totalmix i RME må man skaffe seg, (youtube/brukerforum)
    Innstillinger i matrix må stemme, se inlegg 2250 i denne tråden fra Bergis.
    For synkron volum styring ut bør man lage en fadergruppe i totalmix.

    Platespiller er ikke noe problem men man må krysse av WDM driver i Jriver.
    Man må også velge som innenhet på PC, de analoge inngangen man har koblet til på RME ( skal også vises i det PC vinduet du viser)
    Det må også krysses av i Totalmix matrix at alla UT kanaler i bruk skal sende ut signal fra valgte analoge innganger.
    Må bare spørre, når dusier platespiller, mener du RIAA eller tenker du la AL ta seg av RIAA korreksjonen?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Jeg har såvidt testet denne på laptopen:

    https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

    Den har en convolver litt godt gjent...

    Det er et imponerende stykke open source og kan være et brukervennlig alternativ hvis man har vanlig stereo (uten digital deling) - kanskje også 5.1 - i de tilfeller der man ikke har mulighet til å bruke asio-avspilling. Og så har den lav latency.
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    43
    Takk for svar habicht!

    -Lyd ut i windowspanelet er nå Jriver.
    -Innstillinger i matrix OK
    -Fadergruppe OK

    Spiler nå lyd ut til de kanaler jeg har valgt, så kontakt med lydkort er OK, men lyden hakker veldig. Og er nok fortsatt endel innstillinger som er feil

    Skjermbilde 2019-02-21 kl. 11.37.02.jpg


    Har ikke begynt å lage filtre og enable convolver enda, har lyst til å få det til å funke først..
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Finnes det en quick guide / smørbrødliste her i denne tråden eller et annet sted som tar for seg oppsett av / innstillinger i RME UFX for oss som bruker det til audiolense/aktiv deling ? Jeg har installert drivere for RME UFX, åpnet mixeren og setup-vinduet, -men her er det mye jeg ikke skjønner! Jeg finner heller ingen lyd inn/ut devices i windows. Må jeg laste ned ASIO driver selv? (Oppsettet mitt er 4-veis nå, og i tillegg til jriver ønsker jeg å koble til platespiller)
    Kan ta noen screenshots senere, om det fortsatt er aktuelt. Vet ikke om mitt oppsett er optimalt, men det virker ihvertfall. Bør vel ta det i en annen tråd kanskje, ihvertfall hvis det ikke involverer AL.. Men om du installerer driver for UFX skal det dukke opp både TotalMixFx, og mange enheter i windows lydenheter, både for Playback og Recording Devices. Husker ikke om Jriver WDM-driveren er default Playback Device. Denne følger med Jriver men er ikke installert som default. Må aktiveres fra Options. Det kjekke er at all audio du spiller på PCen rutes gjennom WDM driveren og gjennom prosesseringen i Jriver. ASIO-driveren for UFXen brukes fortsatt.
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    43
    Ja det er fortsatt veldig aktuelt :) Har testa litt, og selv med helt vanlig stereoavspilling fra jriver ut til kanal 1/2 på UFX så hakker lyden noe fryktelig (digitale ekle lyder). Når jeg spiller lyden ut på laptophøyttalerne låter det fint. Jeg kjører windows på mac gjennom parallels så frykter at problemet er der::) -vet mange har sagt at dette er en dårlig løsning, men siden Bernt mener det skal gå så prøver jeg. Uansett er det fint med screenshots av alle innstillinger som må gjøres i jriver, Totalmix, MADIface settings og windows settings-sound.

    For å gi noe tilbake(til kommende nybegynnere) kan jeg -etter jeg har fått det til å funke- lage en quickguide som viser kjapt alle innstillinger som skal til for et 8 kanals (4-veis) oppsett til å spille med jriver og UFX.

    Ja kanskje det hører hjemme under en annen tråd, men eneste grunnen for at man påfører seg selv all denne smerten med PC, komplisert lydkort og all avspilling gjennom jriver er jo for å kunne dele aktivt med Audiolense:)
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Windows via Paralells har jeg slitt med å få til å fungere.... Ga opp og kjørte bootcamp det fungerer som det skal. Så et godt råd til du har det opp å kjøre som det skal bruk bootcamp [emoji39] så kan du eksperimentere etterpå.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    medister, har du sjekket disse innstillingene på RME og JRiver?
    Begge disse jeg har bilde av her, påvirker "klikke" lyder.
    Gå gradvis opp i buffer inntil lydene forsvinner.

    20190221_172032.jpg


    20190221_172345.jpg


    ...sorry, feil vei. Prøver igjen.

    20190221_173124.jpg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Blir bra om Cyber også legger ut screenshot.
    Men som Arne er inne på er det nok ikke den tryggeste løsningen du har valgt når det gjelder datamaskin.
    Blir vanskelig å feilsøke når en så viktig del er suboptimal til dette bruket. Selv har jeg i en periode brukt en stasjoner og kjøpt fra en attføringsbedrift som selger via Finn. Betalte 400nok og den fungerer prima i mot oppsett
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Jeg synes det er helt greit med tekniske diskusjoner her knyttet til PC-audio, bare så det er sagt.:)
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Her er noen grunnleggende innstillinger:
    audio device.jpg

    audiodevice-2.jpg

    dsp studio.jpg

    general - features.jpg

    playback devices.PNG


    Har ikke hatt behov for å endre noe på samplingsrater, buffersize etc. Trengte heller ikke å sette "Recording device" i Windows for opptakene i Audiolense. Et lite skjær i sjøen var at Audiolense nummererer utgangene fra null, mens merkingen på UFXen er fra utgang 1, Så om du plugger mikrofonen i input 9 er dette input 8 i Audiolense..
    Jeg har ikke koblet til platespiller enda, men planlegger å koble pickup direkte til 2 av mic-inngangene, og kjøre RIAA-korreksjon i Audiolense. Da må sannsynligvis MIC-inngangene aktiveres i Windows: Recording Devices ->Analog Input x,y ->Listen->Huk av i rubrikken. Jeg prøvde dette for inngangen der jeg har målemicen, og fikk da lyd i høyttalerne.
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    43
    Flott, tusen hjertelig! Da hadde jeg gjort alt riktig, Installerer windows med bootcamp i ettermiddag, satser på at det går bedre!
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    43
    Hei, med windows på egen partisjon funka det! Takk for tips! Nå sliter jeg litt med målinger i Audiolense. Får lyd inn, ok dynamiske målinger men de blir ikke godkjent av audiolense, noen som har noen tips?

    3F897D83-8F95-45F9-A27F-92D3BDD4D8E5.jpg
    ACB8EEC9-5D8B-4C97-9CD2-CE85EE4BE7B3.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Får du ikke lagret målefilen?

    (de "error" meldingene nederst i målevinduet er kun eksempler på dårlige målinger)
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    43
    ehm.. Jeg får ikke lagret de, men så først nå at det er fordi at Audiolense fortsatt var i Demoversjon, har ikke fått ny nøkkel fra Bernt enda, har jo akkurat installert nytt windows.. Beklager!

    Men til noe annet, jeg synes det er fryktelig høyt støygulv i den Daytonmikrofonen cross spectrum. Jeg var heldig og fikk kjøpt en ny fra websiden deres, men den ser dog ikke spesielt ny ut! Når jeg kobler til en annen gammel kondensatormic jeg har er det nesten 20db mindre bakgrunnsstøy. Men den er mer retningstyrt og kosta vel rundt 4000 en gang i tiden, kanskje derfor?

    Når jeg tar måling gainer jeg mickanalen opp 60db. Når jeg er helt stille ligger meteret i RME totalmix på -32 . Med den andre micen min ligger meteret på -47 ca. Med headphones er dette veldig hørbart, og det høres ikke ut som at daytonmikrofonen faktisk plukker opp romstøyen, men at det er støy fra mikrofonen..

    1C220E7C-4F29-45F9-9614-D72DF770AB76.jpg


    Hehe, gjorde en kjapp test med de to forskjellige mikrofonene, samme gain, ca samme avstand mellom meg og mic. Første er Daytonmikrofonen, den andre er en Audio Technica mic -ikke målemic. Det er veldig mye mer støy i den første, men lave lyder blir også plukket opp bedre, sånn som på dette opptaket -den dårlige musikksmaken til naboen ;) https://drive.google.com/drive/folders/1_F5n7-GzsTY_wH2wY_nz6x5moEBK5CHd?usp=sharing

    Er Daytonmicen min helt normal? Og det at det er mer støy i den, det har kanskje ikke noe å si for bruken vår?
     
    Sist redigert:

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    43
    Jeg vil også skyte inn at nå funker alt utmerket! I dag tidlig, i hu og hast lagde jeg et 2.1 oppsett i XO (første gangen jeg bruker programmet), tok ca 5 min fra jeg åpna Audiolense til jeg satt i Jriver og koste meg med resultatet! Bare alle innstillinger i lydkort og jriver er riktige er jo -egentlig- dette superlett :) skal få lagd en: "Aktiv deling med Audiolense -for dummies -fra ny PC til godlyd" -Guide så snart jeg finner ut hvordan jeg tar screenshots i windows med mac-tastatur ;)
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får en liten tikkelyd i høyttalerne når jeg går fra vanlig tidal til tidal master. På Mconnect appen står det også Bit/Khz men ikke dynamisk, virker som den måler dette i det låta starter.
    Det virker hvis jeg setter opp Tidal i Exclusive mode. Vet ikke om det er noe mere som bør endres i denne boksen. Det bør vel ikke ha noe å si hvilke samplingsrater etc som er valgt i Windows? Om IKKE exclusive mode er valgt i Tidal har det betydning. Da virker det som Windows resampler når jeg spiller Tidal. Får teste litt mere senere

    Tidal Exclusive mode.jpg

    Jriver DSP output format:
    jriver source 96kHz.jpg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei Medister

    Om du er usikker på cross spectrum Dayton microfonen kan du godt låne min til samenligning.
    Den er jo ikke i daglig bruk.
    Du vet jo hvor jeg bor :)

    H
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Du kan stoppe tidskorreksjonen på en gitt frekvens. Det har mye for seg på horndiskanter. Det funker ofte helt greit på andre også.diskanter også. Målet (mener jeg) er å få en diskantkorreksjon som korrigerer lite i toppen, samtidig som simuleringen ser bra ut.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.593
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Du kan stoppe tidskorreksjonen på en gitt frekvens. Det har mye for seg på horndiskanter. Det funker ofte helt greit på andre også.diskanter også. Målet (mener jeg) er å få en diskantkorreksjon som korrigerer lite i toppen, samtidig som simuleringen ser bra ut.
    Akkurat det skjønte jeg og prøvde meg litt. Diskanten tok helt av i nivå på simulert respons. Bør da kanskje krysse av for <Use target as EQ in no correction zone>
    Tenkte på noen tips om hvor i frekvens og med hvor bred overgangen bør være (oktaver) Hva forsterkning av ukorrigert frekvens bør settes til?
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Overgangsbredden gjelder kun frekvanskorreksjonen. Tidskorreksjonen bør stoppes noe før diskanten runder av, tidligere på horndiskanter. Noen ganger må man eksperimentere med ulike frekvenser for å få et godt resultat.

    Hva som skjedde hos det vet jeg ikke, men jeg kan godt prøve å finne et bra oppsett hvis du sender meg målefila.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.593
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Overgangsbredden gjelder kun frekvanskorreksjonen. Tidskorreksjonen bør stoppes noe før diskanten runder av, tidligere på horndiskanter. Noen ganger må man eksperimentere med ulike frekvenser for å få et godt resultat.

    Hva som skjedde hos det vet jeg ikke, men jeg kan godt prøve å finne et bra oppsett hvis du sender meg målefila.
    Kommer til å bruke noen dager for en god måling, og så sender jeg deg noe å leke med.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.593
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    En glitch? Bygde nytt filter og de faller sammen

    Vis vedlegget 525447
    Glitch?? Det er så perfekt at det ser nesten ut som du har jukset.
    Jukset består av horn fra topp til tå og noen velfungerende akustikktiltak
    Men Bx, ingen forklaring på forsinkelsen illustrert i posten ovenfor?
    Det gikk visst med andre ting også;)

    Kan jo også komme med et spørsmål. Har den mye raskere reduksjon av det smårufset har sammenheng med mindre kamfilter oppover i frekvens?
    2222 (2).jpg
     
    Sist redigert:

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Men til noe annet, jeg synes det er fryktelig høyt støygulv i den Daytonmikrofonen cross spectrum. Jeg var heldig og fikk kjøpt en ny fra websiden deres, men den ser dog ikke spesielt ny ut! Når jeg kobler til en annen gammel kondensatormic jeg har er det nesten 20db mindre bakgrunnsstøy. Men den er mer retningstyrt og kosta vel rundt 4000 en gang i tiden, kanskje derfor?

    Når jeg tar måling gainer jeg mickanalen opp 60db. Når jeg er helt stille ligger meteret i RME totalmix på -32 . Med den andre micen min ligger meteret på -47 ca. Med headphones er dette veldig hørbart, og det høres ikke ut som at daytonmikrofonen faktisk plukker opp romstøyen, men at det er støy fra mikrofonen..
    Min Dayton har omtrent samme støynivå som din, ca -33dB ved 60dB gain. Jeg måler med 55dB gain. Mener jeg lett fikk klipping ved 60dB gain.
     
    Sist redigert:

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet hvorfor denne dukker opp når jeg skal ta ny måling?

    53684111_246851542937152_1088880729019908096_n.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Nok en blunder jeg fant ut av selv, hadde omkafatret litt på noen bokser og usb-kabelen hadde falt ut.....
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Målevindu

    En ting jeg begynte å fundere litt på i dag: siden jeg flytter høyttalerne mellom to posisjoner vil det da være lurt å lage et kort målevindu oppover i frekvens siden jeg alltid vil bomme med en cm eller to mellom hver gang jeg flytter dem?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.593
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    En ting jeg begynte å fundere litt på i dag: siden jeg flytter høyttalerne mellom to posisjoner vil det da være lurt å lage et kort målevindu oppover i frekvens siden jeg alltid vil bomme med en cm eller to mellom hver gang jeg flytter dem?
    Sånn slurv kan vi ikke ha, huller i gulvet og skrustikke til hode, alt løst;)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hode sitter i skrustikke ,men HT flyttes i henhold til fliser på gulvet og siktes inn med laser:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.593
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Da er du vel innafor, tror du ikke? I hvert fall helt til Brutus(hunden) kommer på visitt
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn