Audio-Technica AT-ART serien

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Godt initiativ!
    Jeg er svært fornøyd med min halvgamle snutebil. Når den er kondemnerbar regner jeg med at det blir en ny i samme serie.
    PXL_20220325_204205761.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Står en Art 9XI på handlelista mi. Vi får se til neste år...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    I tillegg til å ha eid ART9 hadde jeg kongen av dem alle ART1000 inne til test en periode. Selvfølgelig dokumentert.

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ikke forferdelige priser på pk


    fant ikke igjen utsagnet, men var det slik at noen mente at de nye art 7 og 9 modellene ikke var å foretrekke for de gamle?
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Vet ikke om du skal legge så mye vekt på et slikt utsagn, Dr D.
    Jeg byttet fra Art 9 til 9XI og den nye er nå ca like god eller bedre - bedre fordi den gamle var slitt...
    Der er så mange variable med vinyl innspilling og oppsett av pickup at en observasjon/erfaring har begrenset verdi.
    Når Art 9 og 9XI har omtrent samme konstruksjon og spesifikasjoner, bør en vel forvente omtrent lik lyd?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    fant ikke igjen utsagnet, men var det slik at noen mente at de nye art 7 og 9 modellene ikke var å foretrekke for de gamle?

    Det var trolig meg.

    Det er basert utelukkende på synsing rundt specs og pris, siden jeg ikke har hørt de nye modellene. Specs er omtrent identiske mellom de nye og gamle, med unntak av at ART9XA har fått økt output fra 0.12mV til 0.2mV i forhold til ART7. Sistnevnte solgte mye mindre enn ART9, trolig mye på grunn av den svært lave utgangsspenningen og kravet det setter til gain i RIAA.

    Bortsett fra det er den største forskjellen at de nye modellene har tykkere boron nålefaner, opp fra 0.26mm til 0.28mm som ser ut til å være den nye standarden og det eneste som er å få per i dag. Rent personlig ser jeg den tynnere nålefanen som en betydelig fordel, siden jeg mener å høre at jo tynnere nålefane, jo mer følsom er en pickup for de minste detaljene i musikken og jo klarere fremstår små forskjeller i tempi, nyansering, osv. På veldig generelt grunnlag.

    Når det gjelder pris er både ART7 og ART9 fremdeles tilgjengelige fra japanske selgere på eBay, men de begynner tydeligvis å bli utsolgt. Akkurat nå ser jeg to av hver, som vil ende på ca samme sluttpris som man får de nye for her hjemme akkurat nå som det er salg hos Platekompaniet. Da jeg kjøpte mine var det imidlertid mye mer å spare; jeg endte godt under 10K for hver av dem.

    Ergo er det vanskelig å se noen grunn til å velge de nye over de gamle, som rent teknisk er overlegne, om enn relativt marginalt.

    Om jeg ville hørt forskjellen mellom 0.26mm og 0.28mm side ved side er en annen sak og kanskje heller tvilsomt, men gitt samme eller lavere pris mener jeg man bør velge en av de originale modellene.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leser at den nye fanen er steppet, 0,28 ved spolene og slankere ved nålen. Vet ikke om den gamle 0,26 var rett.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Den gamle var rett, 0.26mm hele veien. Aller helst skulle de jo hatt nålefaner i ultra-tynn beryllium som i gamle dager, men...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ellers synes jeg jo at målingene i artikkelen er ganske forbilledlige hva pickuper angår, enten en ser på HTHFs målinger eller Audio-Technicas egne. En kan jo sammenligne med testen av Sumiko Celebration 40 samme sted, til dobbel pris.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vil ikke de nye være mye lettere å montere (iom. gjenger i huset), eller hadde de gamle også gjenger?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ingen gjenger på de gamle, men det er nå en jobb som stort sett gjøres kun en gang. "No biggie" vil jeg si.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For å være noe ufin mot favorittpickupmerket mitt, så tipper jeg det kun er eksteriøret som skiller seg nevneverdig fra ART7, 9, etc. Uten revolusjoner innen materialer og konstruksjon så er en ARTwhatever omtrent så god som en pickup blir.

    Men eksteriøret er veldig snasent da.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ang. matrialvalg, så skryter de av

    As in the flagship model of the ART Series, the AT-ART1000, titanium is used for the tip reinforcement plate that holds the diamond tip in place. This reduces its mass and improves the high-frequency characteristics. 
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Joa, men som alltid med pickuper og HiFi generelt så serverer man null info som bygger opp under påstanden. Nålefanen er fremdeles 98% (elns) boron, så reduksjonen i total masse eller tip-masse vil være mikroskopisk.

    Edit: titanium har 4+ ganger så høy spesifikk masse som boron (47.867 vs 10.806), så hvordan massen er redusert i det hele tatt er et mysterium.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ikke vet jeg, men jeg antar at ettersom de gjør et nummer av at denne tip reinforcement plate er av titan, er er det nærliggende å tenke seg at den er verken av bor eller titan i de rimeligere ART-modellene.

    For øvrig heter det bor og titan på norsk, og ikke "boron" og "titanium". ;)
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ingen gjenger på de gamle, men det er nå en jobb som stort sett gjøres kun en gang. "No biggie" vil jeg si.
    Jeg synes det var knotete uten gjenger, men fikk jo det til etterhvert. For meg er det mye lettere med gjenger.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For øvrig heter det bor og titan på norsk, og ikke "boron" og "titanium". ;)

    I know dude, but I just use what springs to mind. Ingen her inne kan lese eller skrive årntli uansett. 😁

    Jeg tror ikke noen andre pickuper fra Audio-Technica (eller noen andre jeg vet om) har en "tip reinforcement plate" i det hele tatt. Det vanlige er at et hull blir skåret i tuppen på nålefanen med laser og dette passer nøyaktig til skaftet på nålen.

    I så godt som alle tilfeller kommer nålefanene fra fabrikant med nål ferdig montert, det er ikke noe en pickup-produsent typisk gjør selv. Unntak finnes garantert.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hva syntes MakkinTosken om ART1000 forresten, generelt og i forhold til ART9?
    Synes kanskje ART1000 var litt lys for min smak, men fy faen, det må være blant de mest eksplosive pickupene på markedet! Med spole og magnet i nesa og tett på nål må det nesten bli sånn..:)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    En tråd om snutebilene er vel på sin plass?

    Vis vedlegget 816742

    Fant en test med målinger av de nye variantene:
    Målingene til magasineh hometheeatre…. er jo bare tull desverre, antagelig cbs testskiven, evt dårlig satt opp PU.
    Bra at AT kom med sine egne..
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De virker seriøse nok for meg i testen i åpningsinnlegget, men den kanalseparasjonsmålingen er for langt fra spec til at den kan være riktig. Også kommentert av lesere.
    Som du (din nerd) selvfølgelig vet: Én testplate kan ikke brukes til alt.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Synes kanskje ART1000 var litt lys for min smak, men fy faen, det må være blant de mest eksplosive pickupene på markedet! Med spole og magnet i nesa og tett på nål må det nesten bli sånn..:)

    Takker & bukker. Det var vel egentlig akkurat det jeg så for meg, ift eksplosiviteten. ART9 (og 7) forekommer meg og mine ører å være omtrent så tett på nøytralt som man kommer, så om ART1000 er merkbart på den lyse siden i forhold så er den plutselig ikke så interessant lenger. Litt på den mørke siden går fint, men ikke motsatt.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    996
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Her er min "snutebil" Må si jeg er veldig fornøyd med den. Kjøpte den fra Japan via e-bay for ca3 mnd siden etter tips fra JMM. Jeg fikk sneket den inn uten mva, så prisen var særdeles hyggelig. Ser at prisen nå har gått opp mye. Funker utmerket på min LM LP-33 riaa.
    20220514_065821775_iOS.jpg
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Jeg har en art-9, som jeg er glad for. Jeg kører den gennem en Ortofon st-7. Jeg har dog overvejet, om ikke den "Gamle model" af en art-7 ville passe godt med min gamle Ortofon T-2000 trafo?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.891
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Beklager å krasje tråden med min litt enklere skapning, men er i hvert fall en snutebil 😎
    Spilt 22 timer så langt og lyder helt fantastisk. Et godt og rimeligere alternativ til Art (?) 🤔😁
    Vis vedlegget 817098
    Spennende pickup , men her ville jeg justert litt på headshellet ;) Blir jo en smaksak , men den roper liksom etter å flukte med headshell i front.


    at-oc9xsl_03.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kremt.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    8.532
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Kremt.
    Kremt taken😉
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har en art-9, som jeg er glad for. Jeg kører den gennem en Ortofon st-7. Jeg har dog overvejet, om ikke den "Gamle model" af en art-7 ville passe godt med min gamle Ortofon T-2000 trafo?

    Med 35dB forsterkning bør den fungere veldig bra med ART7. Inngangsimpedansen er 14.9 Ohm, som kan virke lavt i forhold til anbefalingen oppgitt i specs, men den refererer til aktiv forsterkning. I praksis går det helt fint.

    Jeg plukket ganske nylig opp en Fidelity Research X1-L med 36dB forsterkning fordi jeg måtte helt over til kl. 2-2:30 på volumknotten for å spille ~75dB med ART7 (og Benz Ebony TR). Ikke noe egentlig problem med det, det medfører null ekstra støy, men det er jo sub-optimalt og derfor noe som irriterer den audiofile delen av nervesystemet.

    Uansett, X1-L har en inngangsimpendans på 11.8 Ohm, altså 0.2 Ohm lavere enn ART7, og jeg var litt nervøs i forhold til resultatet. Det fungerte imidlertid helt utmerket og jeg merket knapt nok noen endring i tonalitet mellom 68 Ohm, 29 Ohm og nå 11.8 Ohm. Når det nå i tillegg holder å skru opp til kl. 12 for å få riktig volum så må jeg kalle det en ubetinget suksess.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Headshellene er jo laget delvis med disse for øyet, siden OC9-serien er Audio-Technicas bestselgere i MC-utvalget.
     
    Sist redigert:

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    8.532
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Headshellene er jo laget delvis med disse for øyet, siden OC9-serien er Audio-Technicas bestselgere i MC-utvalget.
    Justerte ned stiftetrykk 0.1 gram, det steg til 2.1 når jeg byttet hull. Kontrollert VTA. Kan ikke merke noen endring i lyd, men utseende ble bedre og litt bedre kabel hygiene når de ble strekt ut en tanke😁
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn