AT-OC9-serien

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For de som måtte ha interesse av suverene budsjett-MC'er, den ble testet i siste HiFiWorld nå, med superbe resultater.

    "..I can think of no other cartridge to touch it at the price"

    Det er ingen bombe for meg iallefall, som har hatt gleden av å bruke bl.a denne i flere spillere, alltid med svært lystige resultater.

    Engelsk pris er £270, altså omlag kr. 3.000,- Vi får den til Norge for rundt 2.000,- altså $280 x 5.5 (kurs) x 1.25 (mva)=1925,- + litt frakt.

    Jeg har nevnt den ved endel anledninger som en superbillig MC av topp kvalitet, dersom man har den rette arm og drivverk, og system forøvrig.

    Bare ment som en liten påminner når juleshoppingen har gravd seg dypt inn i budsjettet man hadde sett for seg til en langt dyrere pu for å erstatte sin gamle, slitne :)

    Mvh Vidar P
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Vidar; hvem selger ATOC9 til $280? Ser Needle Doctor selger den for $349.

    Mvh.
    Ketil
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Har funnet den på LPGear.com for $300, som fortsatt må sies å være en hyggelig pris for denne.
    Bestilte nettopp en ny derfra, etter at jeg presterte å rive av hele cantilever på den knapt et år gamle forgjengeren dens.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    K.H. skrev:
    Vidar; hvem selger ATOC9 til $280? Ser Needle Doctor selger den for $349.

    Mvh.
    Ketil
    Ketil, har ikke sjekket priser på en stund. Men husker bestemt at noen her på forumet linket til sider hvor den kostet $280. Selv kjøpte jeg to stk til $289/stk hos NeedleDoctor for et år eller to siden, det er prisen de har hatt i årevis på den nå; så da har de nok økt prisen der dessverre.

    Her er noen som selger de for $299.95 :)

    http://www.lpgear.com/Merchant2/mer...Code=LG&Product_Code=ATC01&Category_Code=XMAS

    http://www.monstermarketplace.com/Electronics/Landing1159a646.html

    Mvh Vidar P
     

    SvErD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    246
    Antall liker
    9
    Sted
    Bergen
    Noen som har testet OC9 mot AT33PTG? Har en sånn på vei fra Japan..

    mvh
    Svein
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Om du ser på japanske nettsider, så finner du ofte ikke AT OC9. Men det er fordi den, såvidt jeg vet, kan gå under navnet ART-2000 der, så om du ser en sammenlikning mellom den gamle klassikeren AT33 og enten OC9 eller ART-2000 så har du det... :)

    AT33 som grunndesign er forresten gammel som alle hauger i utgangspunktet, og har vel sett dagens lys i et utall forskjellige varianter? OC-serien er fra midten av 80-tallet opprinnelig. Vil gjette på at de er nokså forskjellige, på samme måte som SPU er forskjellig fra Kontrapunkt BACH :) ?

    Mvh Vidar P
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    AT OC9 ML/II ligger vel på 339 nå, men de sier og at de har den på billigsalg. Retail er 699$ nå :O

    Har lest om forskjellen på denne og den orginale AT OC9, men kun det tekniske, noen som kan gi en lydmessig forskjellsforklaring på de to?
     

    anekdoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.07.2006
    Innlegg
    522
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    4
    Mnja ... kunne denne ha vært noe for ei Rega-arm? I følge deg, Vidar, så skal vel den det.

    Over til Bergen.
    En kompis av meg har både AT OC9 og AT OC5. Han mener bestemt at OC5´en spiller ringer rundt 9´en. Dessverre så har det seg slik at OC5 er ute av produksjon. Noen synspunkter på dette? (selv har jeg bare hørt OC5 og den spiller aldeles nydelig på single ended og horn!!)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    anekdoten skrev:
    Mnja ... kunne denne ha vært noe for ei Rega-arm? I følge deg, Vidar, så skal vel den det.

    Over til Bergen.
    En kompis av meg har både AT OC9 og AT OC5. Han mener bestemt at OC5´en spiller ringer rundt 9´en. Dessverre så har det seg slik at OC5 er ute av produksjon. Noen synspunkter på dette? (selv har jeg bare hørt OC5 og den spiller aldeles nydelig på single ended og horn!!)
    Da er det noe galt med hans AT OC9 i så fall, eller han liker den ekstra "zzing'en" som AT OC5 har, og misliker den mer naturlige klangen i OC9. Jeg har hatt begge selv jeg (OC5 på lån), i en RB300 er det liten tvil om at OC9 er noen hakk større.
    AT OC5 (den grønne) ble av What Hifi i sin tid kalt ".. a turbocharged nightmare designed to terrorize the company's rivals..", så det er ingen tvil om at flere mente det var en god pu til tusenlappen. Husker den uttalelsen så godt ennå, fordi jeg syntes den var så utrolig god. Og velplassert, i en tid hvor rimelige mc'er ellers gjerne var temmelig triste greier.

    For å understreke; OC9 har kommet i ny versjon, og alle OC'ene passer i Rega armer. Den nye OC9 ML/II låter rikere, smoothere, mer klangrikt, mer bouncy og mer organisk naturlig enn den første.

    Som en kuriositet; sågar min AT ART-1 (som var toppmodellen av AT mc'er) går fint i en Rega arm, men liker ikke P3-drivverket.. plukker opp for mye rumble (som seg hør og bør, det var en svinedyr pu som ikke har noe å gjøre i en så rimelig spiller).

    Mvh Vidar P
     

    anekdoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.07.2006
    Innlegg
    522
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    4
    Takk, Vidar. Skal bli spennende å høre hva som blir reaksjonen på denne uttalelsen.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde å kjøpe denne fra Needledoctor, men de hevdet at de ikke kunne eksportere akkurat denne PU???
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.976
    Antall liker
    11.831
    Sted
    Hus
    Har hatt både AT OC5 og AT OC9 i samme spiller og arm, en Micro Seiki DDX 1000 med Micro 505 arm i. Synes at OC5 er mye mere hissig i toppen enn OC9 er. OC9 er varmere og spiller fløyelsmykt på de fleste parametere mener jeg. Har de forandret compliansen på OC9 ML2 i forhold til OC9? Compliansen på den gamle ligger på 9 så vidt jeg husker. :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bartesam; det var akkurat min mening med "zzzing" også; OC5 er "hissigere", eller mer uren og mindre naturlig om du vil; den er i tillegg vagere og mindre artikulert i dypbassen, og er litt mindre frodig i mellomtonen også (forresten aldri en sterk side hos noen AT'er); vi har visst en tirade i vente fra Bergen begge to  :)

    Mvh Vidar P
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Billa skrev:
    Prøvde å kjøpe denne fra Needledoctor, men de hevdet at de ikke kunne eksportere akkurat denne PU???
    Det samme svaret fikk jeg når jeg sendte forespørsel om en Shelter 501.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.976
    Antall liker
    11.831
    Sted
    Hus
    Vidar P skrev:
    Bartesam; det var akkurat min mening med "zzzing" også; OC5 er "hissigere", eller mer uren og mindre naturlig om du vil; den er i tillegg vagere og mindre artikulert i dypbassen, og er litt mindre frodig i mellomtonen også (forresten aldri en sterk side hos noen AT'er); vi har visst en tirade i vente fra Bergen begge to :)

    Mvh Vidar P
    Grunnen til at jeg kjøpte en OC5 var at jeg knakk cantileveren på min OC10 :'(, og i mangel på spenn akkurat da, så kjøpte jeg en OC5. Spilte inn OC5, og kom til at denne var alt for hissig i toppen i forhold til hva jeg var vant til fra OC10, og kjøpte så en ny OC9 på neste lønning for OC10 var ute av produksjon. OC10 var vel ennå en tanke bedre enn OC9, men det var ikke mulig å få tak i flere. Vidar, har du hørt om ART 2000 fra samme firma?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg innbiller meg at ART-2000 er navnet på OC9 på det japanske markedet, men ta det med en klype salt.

    Godt å se at vi ikke er helt enig i alt forresten; selv syntes jeg kontroversielt nok (vel, ikke veldig kontroversielt, noen hifimagasiner mente det samme) at OC9 kunne være en bedre allround pu enn OC10. OC10 er smoothere, det er så, men litt tammere også? Jeg syntes oftest det iallefall. Med den nye ML/II så er vel iallefall slaget avgjort vil jeg tro, uten å ha sammenliknet de direkte.

    OC3, 5, 7, 10, 30 er alle ute av produksjon forresten, og har vært det i mange år; det er kun OC9 igjen i denne serien av finfine pu'er. Et aldri så lite savn vil jeg mene, og gitt vinyl-revival så var det vel kanskje ikke noe sjakktrekk av AT å terminere serien heller. Jeg skulle gjerne sett at AT tok opp produksjonen igjen, og leverte alle i serien i mk2-utgave. Det tror jeg kunne ha blitt en stor hit på markedet, gitt hvor legendariske de er... borte men ikke glemt :)

    Mvh Vidar P
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.976
    Antall liker
    11.831
    Sted
    Hus
    Håper at de setter i gang igjen med denne seien i en ML2 utgave. Det er alt for gode pickuper til at de bare har en i serien. Når en tenker pris kontra lyd og dertil spilleglede, så er de nesten uslagbare mener jeg. Sjekk denne siden i Japan....her er det mye snadder: http://www.hifido.co.jp/KW/G/P0/A10/E/0-10/S0/
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.953
    Antall liker
    28.004
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Interessant tråd Vidar!
    Har aldri hatt OC9, men den har jo vært en gjenganger i trådene her på HFS, så at
    man er nysgjerrig, er ingen overdrivelse......... ::)

    OC9 beskrives som et knallkjøp til prisen, det er også slik jeg oppfatter AT33, men nå er jo OC9
    en rimeligere pickup, så jeg tror ikke jeg greier å motstå fristelsen lenger!

    Skal bli morsomt å høre om den greier å gi sin "storebror" kamp på kniven ;)

    Mvh

    Morten
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.976
    Antall liker
    11.831
    Sted
    Hus
    AT 33 har høyere gain ut enn OC9 ML/II har. Tror AT 33 har o,5 mV ut mot OC9 som har 0,4mV ut :)
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Er vel i denne diskusjonen viktig å merke seg forskjellen på at 0c 9 ML/II og den originale AT OC 9. Har selv bare hatt sistnevnte, og kan ikke bidra med mye vettig i sammenligningen.
    Ser forøvrig at det henvises til AT33 som en eldre type pickup - men da sikter man vel til den eldre mm-tyoen, gjør man ikke?

    Sikler forøvrig fælt på AT33PTG fra audio cubes, men skal tenke litt på at oc 9 ml/II også, men jeg tror at ptg'en er bedre!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Inner detail skrev:
    Ser forøvrig at det henvises til AT33 som en eldre type pickup - men da sikter man vel til den eldre mm-tyoen, gjør man ikke?
    AT33-E er iaf en low mc (0.4V). Spiller meget bra gjør den også :)
    PTG er vel ikke så ulik kanskje ?

    /jan
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Inner detail skrev:
    Er vel i denne diskusjonen viktig å merke seg forskjellen på at 0c 9 ML/II og den originale AT OC 9. Har selv bare hatt sistnevnte, og kan ikke bidra med mye vettig i sammenligningen.
    Ser forøvrig at det henvises til AT33 som en eldre type pickup - men da sikter man vel til den eldre mm-tyoen, gjør man ikke?

    Sikler forøvrig fælt på AT33PTG fra audio cubes, men skal tenke litt på at oc 9 ml/II også, men jeg tror at ptg'en er bedre!
    Det er rett at det er ML/II som omtales, som nevnt i trådtittelen også. Den originale har jo vært ute av produksjon i noe slik som ti år eller så, så evt sammenlikninger der er jo helt irrelevant for de som ikke har hørt noen av de to iallefall.

    AT33 kjenner jeg ikke personlig til, den har vel sannsynligvis ikke vært i allminnelig salg i Norge den tiden OC'ene var i salg (HifiKlubben) såvidt jeg har sett iallefall; men det virker på meg som om det blir å sammenlikne epler og pærer; at dette er to forskjellige konstruksjoner som stammer fra forskjellige tidspunkter i historien. Det skulle ha vært svært interessant å høre den hjemme, det er sikkert og visst.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Inner detail skrev:
    Er vel i denne diskusjonen viktig å merke seg forskjellen på at 0c 9 ML/II og den originale AT OC 9. Har selv bare hatt sistnevnte, og kan ikke bidra med mye vettig i sammenligningen.
    Ser forøvrig at det henvises til AT33 som en eldre type pickup - men da sikter man vel til den eldre mm-tyoen, gjør man ikke?

    Sikler forøvrig fælt på AT33PTG fra audio cubes, men skal tenke litt på at oc 9 ml/II også, men jeg tror at ptg'en er bedre!
    Det er rett at det er ML/II som omtales, som nevnt i trådtittelen også. Den originale har jo vært ute av produksjon i noe slik som ti år eller så, så evt sammenlikninger der er jo helt irrelevant for de som ikke har hørt noen av de to iallefall.

    AT33 kjenner jeg ikke personlig til, den har vel sannsynligvis ikke vært i allminnelig salg i Norge den tiden OC'ene var i salg (HifiKlubben) såvidt jeg har sett iallefall; men det virker på meg som om det blir å sammenlikne epler og pærer; at dette er to forskjellige konstruksjoner som stammer fra forskjellige tidspunkter i historien. Det skulle ha vært svært interessant å høre den hjemme, det er sikkert og visst.
    Jeg har dessverre kun hørt AT OC9, og liker den, men jeg er skeptisk til den nye varianten!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I min mening er den nye bedre, og tildels vesentlig bedre, enn den gamle på alle områder av musikkgjengivelsen.

    Men hvorfor skeptisk til den nye dersom du liker den gamle? Kan du utdype?

    Mvh Vidar P
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    I min mening er den nye bedre, og tildels vesentlig bedre, enn den gamle på alle områder av musikkgjengivelsen.

    Men hvorfor skeptisk til den nye dersom du liker den gamle? Kan du utdype?

    Mvh Vidar P
    Jeg har ikke tro på at utvikling alltid fører til det bedre, den kan liksågodt føre til det værre! Men ditt ord veier tungt, så jeg skal gi den nye en sjanse. Kjenner noen som bunkra opp på den gamle når det ble klart at den ikke ville bli laget mer.

    Ser fram til å høre den!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    At "fremskritt" ikke nødvendigvis kommer den audiofile musikkelsker til gode kan jeg være enig i. Historien er full av eksempler på det i vår lille hobby. Videre er det en masse også i et snapshot av idag som kan lede tankene hen på fordums lovnader om gull-og-grønne-skoger som aldri innfridde. Jeg tenker ikke minst på hva fremtiden vil lære oss om endel av dagens "fremskritt".

    Allikevel så er AT OC9 ML/II et resultat av AT-ingenørenes bestrebelser på å gjøre OC9 mer konkurransedyktig i et marked hvor rimelige MC'er plutselig har blitt veldig mye bedre enn før i tiden, den gang da AT nesten dominerte sine prisklasser siden mye av "konkurransen" var temmelig triste greier.

    De har nyttiggjort seg endel nyvinninger, men ikke i den forstand man gjerne tenker, at det er nye teknologier innen pu'er; men snarere innen produksjonsteknologi! De bruker idag slipninger og andre produksjonsteknikker som ikke er nye, som fantes før også men kun i pu'er som var mye dyrere; men som er veldig mye billigere å lage idag enn da den originale OC9 ble lansert. Så slik sett er det fremskritt i utelukkende positiv forstand slik jeg ser det; vanskeligere og bedre produksjonsteknikker er tatt i bruk; men teknologien i designene er ikke nytt! For brukeren betyr det at man får en pu som ville kostet mye mer for noen år siden til en mye billigere penge. AT OC9 ML/II er et glimrende eksempel på det.

    Som et kuriøst eksempel på hva jeg mener; Linn lanserte sin highend MC-pu Arkiv på 90-tallet, denne avløste forgjengeren Troika. I bunn og grunn var det mye det samme designet teknisk; men Linn sa at denne nye Arkiv var egentlig den Troika de opprinnelig hadde lyst å lage, men som de ikke kunne lage pga skyhøye produksjonskostnader; og at de nye produksjonshjelpemidlene tillot dem å lage en mye bedre versjon av deres opprinnelige design, til omlag samme pris.

    Mvh Vidar P
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Har fått tilbud på en AT OC9 til 900,- (dyrt?), også skal jeg skaffe meg en AT OC9 ML/II, så jeg kan sammenligne!
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Bestilte en AT OC9 ML/II på www.lpgear.com på fredag ($374 inkl frakt). Har ikke hørt noe mer etter at jeg mottok en automatisk generert ordrebekreftelse. Noen erfaringer rundt leveringstider?

    Mvh
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    toref skrev:
    Bestilte en AT OC9 ML/II på www.lpgear.com på fredag ($374 inkl frakt). Har ikke hørt noe mer etter at jeg mottok en automatisk generert ordrebekreftelse. Noen erfaringer rundt leveringstider?

    Mvh
    Det gikk relativt greit da jeg bestilte i sommer: en dag eller to til ekspedisjon, tre-fire dager over dammen, to-tre dager i «automatisk» tollbehandling hos posten, en dag eller to fra postsentralen til postkontoret (i Oslo) og utlevert på postkontoret - grovt regnet på sviktende hukommelse.


    mvh
    KJ
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    KJ skrev:
    toref skrev:
    Bestilte en AT OC9 ML/II på www.lpgear.com på fredag ($374 inkl frakt). Har ikke hørt noe mer etter at jeg mottok en automatisk generert ordrebekreftelse. Noen erfaringer rundt leveringstider?

    Mvh
    Det gikk relativt greit da jeg bestilte i sommer: en dag eller to til ekspedisjon, tre-fire dager over dammen, to-tre dager i «automaitsk» tollbehandling hos posten, en dag eller to fra postsentralen til postkontoret (i Oslo) og utlevert på postkontoret - grovt regnet på sviktende hukommelse.


    mvh
    KJ
    Takk skal du ha KJ! :)

    Mvh
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    KJ skrev:
    toref skrev:
    Bestilte en AT OC9 ML/II på www.lpgear.com på fredag ($374 inkl frakt). Har ikke hørt noe mer etter at jeg mottok en automatisk generert ordrebekreftelse. Noen erfaringer rundt leveringstider?

    Mvh
    Det gikk relativt greit da jeg bestilte i sommer: en dag eller to til ekspedisjon, tre-fire dager over dammen, to-tre dager i «automaitsk» tollbehandling hos posten, en dag eller to fra postsentralen til postkontoret (i Oslo) og utlevert på postkontoret - grovt regnet på sviktende hukommelse.


    mvh
    KJ
    Med eller uten ekstra tollkostnader, og hvor mye?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Skink_123 skrev:
    ...
    Med eller uten ekstra tollkostnader, og hvor mye?
    Jeg tror jeg en gang har krysset av på et tollskjema fra posten om at de kan gjøre avgifts- og tollbehandlingen uten mitt «enkeltsående samtykke» (eller deromkring). Behandlingsavigiften til posten den gang var noe lavere for automatisk avgifts- og tollbehandling (ca. halvparten?). Vedkommende på posten som gjorde avgifts- og tollbehandlingen tror jeg var litt i overkant «automatisk» - mva ble regnet ut på ca 1/3 av deklareringsbeløpet + porto ... jeg hadde ingen planer om å protestere.

    mvh
    KJ
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skink_123 skrev:
    Har fått tilbud på en AT OC9 til 900,- (dyrt?), også skal jeg skaffe meg en AT OC9 ML/II, så jeg kan sammenligne!
    Fikk siste HifiWorld i postkassa her igår; der sto det en kortfattet kommentar om den originale vs den nye OC9.

    Mvh Vidar P
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Skink_123 skrev:
    Har fått tilbud på en AT OC9 til 900,- (dyrt?), også skal jeg skaffe meg en AT OC9 ML/II, så jeg kan sammenligne!
    Fikk siste HifiWorld i postkassa her igår; der sto det en kortfattet kommentar om den originale vs den nye OC9.

    Mvh Vidar P
    Det skal sjekkes ut!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    .. ikke så veldig spennende egentlig; til min tilfredsstillelse så står det jo egentlig mer eller mindre nøyaktig det samme som jeg mener om forskjellene, og som jeg nevnte lengre opp :)

    Mvh Vidar P
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    .. ikke så veldig spennende egentlig; til min tilfredsstillelse så står det jo egentlig mer eller mindre nøyaktig det samme som jeg mener om forskjellene, og som jeg nevnte lengre opp :)

    Mvh Vidar P
    Goodie :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    .. kan jo spare deg bryet med å hente bladet, og sitere noe fra David Price;

    .. the AT OC9 ML/II, which is a brilliant budget buy. Remember that the older and substantially less musical OC9 was selling in 1989 for £400 in the UK...
    Svar på et leserspørsmål side 51 i mars 2009-nummeret.

    Mvh Vidar P
     

    Bols

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Innlegg
    326
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    Bartesam skrev:
    AT 33 har høyere gain ut enn OC9 ML/II har. Tror AT 33 har o,5 mV ut mot OC9 som har 0,4mV ut :)
    Artig å lese om disse. Har hatt OC7 og OC9, har OC10 nå over flere år og syns den spiller bra ennå. Nå er ikke jeg noe guru på spillere, har fremdeles den gamle Denon DP-67 fra 1983.
    Det jeg har slitt litt med fra nittitallet når det ble separate riaa og stepup, var å finne noen som passet, problemet var "lunken" lyd. Startet med OC7 og tok med spilleren til oslos butikker og prøvde div. men holdt på å gi opp. Til og med Mark Levinson med masse dipinnstillinger fikk jeg ikke til. Fikk tak i OC10, men den var enda vanskeligere. Tar jeg feil om den er helt nede i 0,15 mV? I hvert fall ble LC Audio riaa/stepup redningen og den brukes fortsatt, tør ikke annet.

    Altså ble jeg nysgjerrig på deres erfaringer, spesielt om den nye OC9 er noe forandret i forhold.
    Husker jeg var frustrert en tid, siden folk diskuterte puer sånn eller sånn, men nevnte sjelden hva slags riaa og der satt jeg med noe jeg følte ubrukelig.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde i mange år gleden av å lytte til den første AT OC9.....helt til den gikk opp i røyk (!).

    På grunn av den finansielle situasjonen den gang måtte jeg kjøpe noe billigere og valget falt på en Benz MC20E2 etter en knalltest i danske High Fidelity, tror jeg det var. Den ble (er) jeg såpass fornøyd med at jeg sliter på nr. 2. Kjapp og stor i lydbildet...

    Men jeg kan liksom ikke glemme den fabelaktige lyden på OC9! Og etter lesing bl.a. i denne tråden så må dagens OC9 ML/II være enda bedre og lysten til å kjøpe en er ikke blitt mindre. Jeg rir aldri samme dag som jeg sadler og innkjøp har følgelig ventet på seg. Nå, derimot er både jeg og anlegget i go'lynne om dagen og "reservepickup" ( ;)) kunne vært greit. Jeg tror nemlig den ville kle lydsignaturen i mine Klipsch RF-7.

    Nå er jeg omsider endelig til poenget; jeg trenger da en step up trafo eller step up forsterker. Hva kan være best å velge? Til en rimelig penge (helst ikke dyrere enn pickup'en). Hva ville gitt minst egenstøy/tomgangsstøy?

    Noen betraktninger?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn