fant ikke igjen utsagnet, men var det slik at noen mente at de nye art 7 og 9 modellene ikke var å foretrekke for de gamle?
Det var trolig meg.
Det er basert utelukkende på synsing rundt specs og pris, siden jeg ikke har hørt de nye modellene. Specs er omtrent identiske mellom de nye og gamle, med unntak av at ART9XA har fått økt output fra 0.12mV til 0.2mV i forhold til ART7. Sistnevnte solgte mye mindre enn ART9, trolig mye på grunn av den svært lave utgangsspenningen og kravet det setter til gain i RIAA.
Bortsett fra det er den største forskjellen at de nye modellene har tykkere boron nålefaner, opp fra 0.26mm til 0.28mm som ser ut til å være den nye standarden og det eneste som er å få per i dag. Rent personlig ser jeg den tynnere nålefanen som en betydelig fordel, siden jeg mener å høre at jo tynnere nålefane, jo mer følsom er en pickup for de minste detaljene i musikken og jo klarere fremstår små forskjeller i tempi, nyansering, osv. På
veldig generelt grunnlag.
Når det gjelder pris er både
ART7 og
ART9 fremdeles tilgjengelige fra japanske selgere på eBay, men de begynner tydeligvis å bli utsolgt. Akkurat nå ser jeg to av hver, som vil ende på ca samme sluttpris som man får de nye for her hjemme akkurat nå som det er salg hos Platekompaniet. Da jeg kjøpte mine var det imidlertid mye mer å spare; jeg endte godt under 10K for hver av dem.
Ergo er det vanskelig å se noen grunn til å velge de nye over de gamle, som rent teknisk er overlegne, om enn relativt marginalt.
Om jeg ville hørt forskjellen mellom 0.26mm og 0.28mm side ved side er en annen sak og kanskje heller tvilsomt, men gitt samme eller lavere pris mener jeg man bør velge en av de originale modellene.