Etter Armands oversikt takker jeg for meg! Synes alle fortjener premie for deltagelse! 
Er det det en kaller Ă„ fake ut? Eller er det en ren kaputilasjon?Etter Armands oversikt takker jeg for meg! Synes alle fortjener premie for deltagelse!![]()
Men definisjonen av digitalt er ikke "to verdier".Igjen eksemplet forutsatte en analyse av signalet som tilfredstiller definasjonen av digital. For PWM typisk 2 verdier med terskelverdier.
Helt klart ikke og klĂžnet skrevet av meg. Men vi er nok enig om at de veklsende verdiene kvalifiserer som diskrete verdier?Men definisjonen av digitalt er ikke "to verdier".
Jeg tror allikevel du blander sammen noe viktig. De verdiene som representerer 0 og 1 er ikke egentlig eksempel pÄ diskrete verdier slik digitalt er definert. Det definisjonen sier et at man bruker en diskret verdi for Ä representere noe. Et eksempel er tallet 4. I den digitale verden er det vanlig Ä representere dette binÊrt med 100. Tallet 4 er da den diskrete verdien. En praktisk mÄte Ä lage dette tallet pÄ er ved Ä la en 4-bits logisk port levere spenningene 0,5,0,0 Volt pÄ fire utganger. 0 og 5 Volt representerer da spenningen for hhv 0 og 1 i det binÊre tallsystemet. Det er et betydelig slingringsmonn pÄ disse verdiene. Men de representerer en praktisk tilnÊrming. Det kunne vÊrt erter, fingre, stearinlys eller noe annet sÄ lenge vi har regler for systemet som gjÞr at vi utvetydig kan tolke data ut av systemet.Helt klart ikke og klÞnet skrevet av meg. Men vi er nok enig om at de veklsende verdiene kvalifiserer som diskrete verdier?
Poenget motdebatantene har forsÞkt vise oss er er at ordet digital ikke definerer funksjon. AltsÄ dumme det ned til det enkle ordet digital uten Ä tenke pÄ implementering som fÞrst kommer nÄr vi legger til et ord til.NÞkkelen til et digitalt system er altsÄ ikke at det er bygget opp av et signal som ser ut som diskrete verdier, men at signalet faktisk inneholder innkodet diskret informasjon.
Det har eg kjensla at har vore sagt frÄ starten (frÄ mange ulike hald); analog og digital betyr ulike ting i ulike samanhengar.Poenget motdebatantene har forsÞkt vise oss er er at ordet digital ikke definerer funksjon. AltsÄ dumme det ned til det enkle ordet digital uten Ä tenke pÄ implementering som fÞrst kommer nÄr vi legger til et ord til.
Her kan man skylde pÄ alle lÊrerne/lÊreplanene her i landet. Jeg fikk alltid hÞre at jeg skrev for korte svar, og de krevde hele tiden mer og mer utbrodering..Flere her pÄ HFS som bruker sÄ mange ord at man skulle tro de var advokater eller politikere.
KISS
Eg kan ikkje sjÄ korleis «bitperfekt» har ei meining nÄr du snakkar om eit kontinuerleg signal? Kva bit er det snakk om?For Ä kalle det et bitperfekt digitalt system mÄ vi kunne reprodusere det eksakt. I en selvsvingende klasse D siden det digitale systemet er styrt analog krever det at vi spiller av det samme analoge signalet gjennom forsterkeren.
Et digitalt system, har mattematiske utregninger basert pÄ det binÊre. 1100 er 4 bits og kan kodes til f.eks. 12 i 10 talls systemet eller C i det hexadesimale. Som er de to mest brukte tall systemene Ä regne irundt det binÊre pÄ.Eg kan ikkje sjÄ korleis «bitperfekt» har ei meining nÄr du snakkar om eit kontinuerleg signal? Kva bit er det snakk om?
I kontekst du limer fra er det de diskrete verdiene fra PWM jeg tenker pÄ. ForsÄvidt enig at bitperfekt ikke har pratisk betydning i denne sammenhengen. Optimert kan avvik ved reproduksjon vÊre i stÞrrelsesorden vi kjenner fra ADC i dag. Var egentlig mest for Ä gi et eksempel hvordan jeg ser for meg diskrete verdier i et analogt styrt digitalt system rent teoretisk kan replikeres.Eg kan ikkje sjÄ korleis «bitperfekt» har ei meining nÄr du snakkar om eit kontinuerleg signal? Kva bit er det snakk om?
Jeg er redd for at du med denne terminologien bringer inn enda flere uklarheter. Hva er egentlig et "analogt styrt digitalt system" for noe mon tro?... i et analogt styrt digitalt system rent teoretisk kan replikeres.
I eksemplet er det forsĂžkt demonstrert som den analoge oscillatorende kretsen som driver logikken til PWM.Jeg er redd for at du med denne terminologien bringer inn enda flere uklarheter. Hva er egentlig et "analogt styrt digitalt system" for noe mon tro?
SkjÞnner. Men da er vi fort vekk tilbake i kvikksanden. Ethvert digitalt signal produserers analogt. Man trenger bare en liten transistor som en vekselvis kjÞrer i metning. I tidligere tider puttet man en haug slike transistorer inn i en IC. TTL. Transistor til transistor-logikk. NÄr en setter en klokke til Ä styre TTL-en kan den produsere digital informasjon. PWM inneholder absolutt ingen logikk. Og ingen digital informasjon. PWM er bare et signal der transistoren kjÞres i metning i en prosentandel av av en forhÄndsbestemt tid. Og den prosentandelen har uendelig opplÞsning nÄr PWM-en er produsert analogt.I eksemplet er det forsÞkt demonstrert som den analoge oscillatorende kretsen som driver logikken til PWM.
Jeg vil ikke bli overrasket om @MakkinTosken definerer en klasse G som en digital klasse ABKlasse D fikk det navnet i 1955, fordi klasse C alllerede var tatt. Klassifiseringen har ingenting med om det er digitalt eller analogt, det fĂžlger alfabetet.
FĂžrste IC kom i 1958.
Klasse G bruker ogsÄ modulasjon, men ikke mye snakk om den og hvor "digital" den er selv om den ogsÄ brukes i veldig mange amper de siste Ärene.
Eg har sett dette omtalt som fĂžrste klasse DKlasse D fikk det navnet i 1955, fordi klasse C alllerede var tatt. Klassifiseringen har ingenting med om det er digitalt eller analogt, det fĂžlger alfabetet.
FĂžrste IC kom i 1958.
Klasse G bruker ogsÄ modulasjon, men ikke mye snakk om den og hvor "digital" den er selv om den ogsÄ brukes i veldig mange amper de siste Ärene.