Analog, analogere, analogest

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Snickers-is

BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.259
    Sted
    Østfold
    Helt klart ikke og klĂžnet skrevet av meg. Men vi er nok enig om at de veklsende verdiene kvalifiserer som diskrete verdier?
    Jeg tror allikevel du blander sammen noe viktig. De verdiene som representerer 0 og 1 er ikke egentlig eksempel pÄ diskrete verdier slik digitalt er definert. Det definisjonen sier et at man bruker en diskret verdi for Ä representere noe. Et eksempel er tallet 4. I den digitale verden er det vanlig Ä representere dette binÊrt med 100. Tallet 4 er da den diskrete verdien. En praktisk mÄte Ä lage dette tallet pÄ er ved Ä la en 4-bits logisk port levere spenningene 0,5,0,0 Volt pÄ fire utganger. 0 og 5 Volt representerer da spenningen for hhv 0 og 1 i det binÊre tallsystemet. Det er et betydelig slingringsmonn pÄ disse verdiene. Men de representerer en praktisk tilnÊrming. Det kunne vÊrt erter, fingre, stearinlys eller noe annet sÄ lenge vi har regler for systemet som gjÞr at vi utvetydig kan tolke data ut av systemet.

NÄr vi konverterer en analog spenning til en digital representasjon i et 16-bits system har vi altsÄ 2^16 mulige verdier. Dette er kodet inn binÊrt, sÄ metoden er hÞye og lave spenninger som danner binÊre tall, men den diskrete verdien vi representerer med summen av ett sample er det som gjÞr at definisjonen oppfylles.

Derfor er det ingen ting i et analogt PWM-signal som oppfyller kravet til at noe skal vĂŠre digitalt. SĂ„ lenge en definert sekvens av signalet inneholder informasjon om en diskret verdi som kan tolkes er det ikke digitalt. Om den inneholder slik informasjon er det er digitalt signal.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.081
    NÞkkelen til et digitalt system er altsÄ ikke at det er bygget opp av et signal som ser ut som diskrete verdier, men at signalet faktisk inneholder innkodet diskret informasjon.
    Poenget motdebatantene har forsÞkt vise oss er er at ordet digital ikke definerer funksjon. AltsÄ dumme det ned til det enkle ordet digital uten Ä tenke pÄ implementering som fÞrst kommer nÄr vi legger til et ord til.
    • Analogt system vs digitalt system.
    • Digitalstyrt CNC maskin vs manuelt styrt CNC
    • Digtalt kamera
    • Digial Audio
    Som jeg sa nĂ„r det begynte Ă„ demre for meg hva @MakkinTosken ertet oss med, — det Ă„ vĂŠre pragmatiker ser ut til komme i veien for sprĂ„kforstĂ„else. Takk Tosken, nettopp det Ă„ benytte PWM i klasse-D som eksempel var genialt i forhold til Ă„ avlede fra det enkle poenget :love:

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    55.314
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Slutt Ă„ tagge meg for Ă„ lokke meg tilbake!😁

Jeg driter i grunn i hvilke ord folk bruker for Ä forklare meg noe, enten det er opplevelser eller funksjoner. Det som skiller de som har god forstÄelse og klar tanke for det de forklarer fra dem som ikke helt har oversikten, er de som evner Ä koke det meste ned til noen fÄ folkelige setninger. Truffet noen slike opp gjennom. De som mÄ bruke lange innflÞkte forklaringer med masse forbehold, er for opptatt med Ä forstÄ temaet selv til Ä forklare andre.

Flere her pÄ HFS som bruker sÄ mange ord at man skulle tro de var advokater eller politikere.

KISS

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Market Snodsbury
    Poenget motdebatantene har forsÞkt vise oss er er at ordet digital ikke definerer funksjon. AltsÄ dumme det ned til det enkle ordet digital uten Ä tenke pÄ implementering som fÞrst kommer nÄr vi legger til et ord til.
    Det har eg kjensla at har vore sagt frÄ starten (frÄ mange ulike hald); analog og digital betyr ulike ting i ulike samanhengar.

Difor har eg ogsÄ vore aldri sÄ lite skeptisk til utgangspunktet for trÄden. Eg mistenkjer at dei som krev eintydige definisjonar eigentleg skulle Þnskja at vi skreiv pÄ loglan/lojban.

For min del liker eg den vitsen vi hadde om Hans Wehrs arabiskordbok dÄ eg studerte: Alle oppslagsord betyr ein ting, det motsette og kjÞnsleg omgang.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.097
    Torget vurderinger
    1
    Flere her pÄ HFS som bruker sÄ mange ord at man skulle tro de var advokater eller politikere.

KISS
    Her kan man skylde pÄ alle lÊrerne/lÊreplanene her i landet. Jeg fikk alltid hÞre at jeg skrev for korte svar, og de krevde hele tiden mer og mer utbrodering..

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.081
    Problemet slik jeg selv erfarer er at fra 1.dag jeg begynte lĂŠre om digital hadde det kontekst og funksjon. Vi dvelte aldri ved definasjonen.
    Og som jeg har pÄpekt er det Ä sammenligne digital med analog som "kontuerlig" lett kan lede til missforstÄelse. Fordi definasjonen av kontinuerlig er "som foregÄr, vedvarer uavbrutt ; fortlÞpende" som for meg leder til Ä tenke pÄ sampling teori. Det er kanskje bedre Ä si analog som i trinnlÞs - trapp vs bakke. Og skal man visualisere med eksempel kanskje benytte DMM og et anlogt meter.

Og jeg kan nÄ se hvorfor man insiterer pÄ Ä si at analog oscillerende PWM er digital. Komparatoren funger jo praksis som en logisk gate med diskret funksjon bÄde pÄ inn og utgang. Derfor virker det ikke feil Ä Ä si at det er et "analogt styrt digitalt system".

For Ä kalle det et bitperfekt digitalt system mÄ vi kunne reprodusere det eksakt. I en selvsvingende klasse D siden det digitale systemet er styrt analog krever det at vi spiller av det samme analoge signalet gjennom forsterkeren. Som trolig vil feile en slik test gitt svakhetene ved analog, men som teoretisk da skal reprodusere de samme diskrete verdiene.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Market Snodsbury
    For Ä kalle det et bitperfekt digitalt system mÄ vi kunne reprodusere det eksakt. I en selvsvingende klasse D siden det digitale systemet er styrt analog krever det at vi spiller av det samme analoge signalet gjennom forsterkeren.
    Eg kan ikkje sjÄ korleis «bitperfekt» har ei meining nÄr du snakkar om eit kontinuerleg signal? Kva bit er det snakk om?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.097
    Torget vurderinger
    1
    Eg kan ikkje sjÄ korleis «bitperfekt» har ei meining nÄr du snakkar om eit kontinuerleg signal? Kva bit er det snakk om?
    Et digitalt system, har mattematiske utregninger basert pÄ det binÊre. 1100 er 4 bits og kan kodes til f.eks. 12 i 10 talls systemet eller C i det hexadesimale. Som er de to mest brukte tall systemene Ä regne irundt det binÊre pÄ.
    Koble til en protokoll og checksum med det samme, sÄ har man feilsjekking og korrigering. Som i at 1100 inneholder totalt 2 bits hÞy.

PÄ analog, sÄ er det ikke mulig med samme sjekken fÞr man har digitalisert signalet. Selv om man kan legge to analoge signaler over hverandre og sammenligne de med pinlig god nÞyaktighet.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.081
    I kontekst du limer fra er det de diskrete verdiene fra PWM jeg tenker pÄ. ForsÄvidt enig at bitperfekt ikke har pratisk betydning i denne sammenhengen. Optimert kan avvik ved reproduksjon vÊre i stÞrrelsesorden vi kjenner fra ADC i dag. Var egentlig mest for Ä gi et eksempel hvordan jeg ser for meg diskrete verdier i et analogt styrt digitalt system rent teoretisk kan replikeres.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.081
    Jeg er redd for at du med denne terminologien bringer inn enda flere uklarheter. Hva er egentlig et "analogt styrt digitalt system" for noe mon tro?
    I eksemplet er det forsĂžkt demonstrert som den analoge oscillatorende kretsen som driver logikken til PWM.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    594
    I eksemplet er det forsĂžkt demonstrert som den analoge oscillatorende kretsen som driver logikken til PWM.
    SkjÞnner. Men da er vi fort vekk tilbake i kvikksanden. Ethvert digitalt signal produserers analogt. Man trenger bare en liten transistor som en vekselvis kjÞrer i metning. I tidligere tider puttet man en haug slike transistorer inn i en IC. TTL. Transistor til transistor-logikk. NÄr en setter en klokke til Ä styre TTL-en kan den produsere digital informasjon. PWM inneholder absolutt ingen logikk. Og ingen digital informasjon. PWM er bare et signal der transistoren kjÞres i metning i en prosentandel av av en forhÄndsbestemt tid. Og den prosentandelen har uendelig opplÞsning nÄr PWM-en er produsert analogt.

PÄ 70-80-tallet ble driller med hastighetskontroll alment tilgjengelige. FÞr det var en drill pÄ/av. Fullt turtall/null turtall. Billige og smÄ thyristorer gjorde det mulig Ä regulere hastigheten. Ved at bryteren du betjener med pekefingeren ikke lenger var en pÄ/av-bryter, men et potensiometer som styrer en PWM! Fullt volum=full gass. Halvt volum=halv gass. Og skrur du helt ned (lar vÊre Ä trykke) stÄr boret helt stille.
    PWM!
    Jeg har aldri hĂžrt noen kalle disse drillene for digitale...

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.097
    Torget vurderinger
    1
    Klasse D fikk det navnet i 1955, fordi klasse C alllerede var tatt. Klassifiseringen har ingenting med om det er digitalt eller analogt, det fĂžlger alfabetet.
    FĂžrste IC kom i 1958.

Klasse G bruker ogsÄ modulasjon, men ikke mye snakk om den og hvor "digital" den er selv om den ogsÄ brukes i veldig mange amper de siste Ärene.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    594
    Klasse D fikk det navnet i 1955, fordi klasse C alllerede var tatt. Klassifiseringen har ingenting med om det er digitalt eller analogt, det fĂžlger alfabetet.
    FĂžrste IC kom i 1958.

Klasse G bruker ogsÄ modulasjon, men ikke mye snakk om den og hvor "digital" den er selv om den ogsÄ brukes i veldig mange amper de siste Ärene.
    Jeg vil ikke bli overrasket om @MakkinTosken definerer en klasse G som en digital klasse AB đŸ˜č

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Market Snodsbury
    FĂžrste IC kom i 1958.

Eg har sett dette omtalt som fĂžrste klasse D

• Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn