Analog, analogere, analogest

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    54.927
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Kan vi ikke bare for en gang skyld enes? Bruke begreper som "analog" eller "digital" for å beskrive signalkildens og opptaksmediets art. La det være de tekniske begrepene de var ment som. Vi har vel nok av parfymerte ord til å beskrive lydens karakter?🤷‍♂️

Jeg vet det ikke er morsomt å avslutte slike temaer som venner, men nå nærmer det seg bursdagen min. Ønsker det i gave! Pliiiiz! :11🤭

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.107
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    I dag plasseres hvem som helst som mangler tilpassede tilbud på gamlehjem, eller rettere sagt sykehjem. Gamlehjem eksisterer knapt for andre enn svært bemidlede eldre, i privat regi.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.195
    Sted
    Østfold
    Jeg husker jo godt tiden da hodetelefoner, forsterkere og høyttalere var "digital ready" og CD ble solgt som "compact disc digital audio". Det stod "digital" på alt mulig som skulle produsere analog lyd eller analoge signaler. Jo billigere produkt og jo mindre digitale, jo flere "digital"-logoer kunne man finne på emballasjen og produktet.

Så da blir vel "analog lyd" lyden av et produkt som er så billig og så lite analogt at man må lappe på selvtilliten.

• Haha
    Reaksjoner: KJ

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.088
    Torget vurderinger
    1
    Turbo er også et ord som er og blir misbrukt fortsatt, Turbo i likhet med Digital ble trykket på alt på 80-tallet og litt oppover 90-tallet og er kommet tilbake på elbiler(!!??) som rett og slett ikke gir noen mening... PR-avdelingene burde tatt seg en bolle eller tre.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    29.326
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Var det noe bedre med Honda Fitta? Ble døpt om til jazz. Har sett bilen og den er verken fitta eller jazz…

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.315
    for 25 år siden med hus i spania skjønte jeg ikke hvorfor pajero i norge var montero der, vistnok fordi pajero betyr "runker"
    mitsubishi grandis fikk også annet navn i norge av åpenbare grunner :LOL:

Jan-Helge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.06.2007
    Antall liker
    622
    Det tror jeg faktisk at alle sier seg enig i. Det har lite å si hvilket format man spiller av, da det er mastringen som har alt å si på slutt resultatet om det blir bra eller dårlig.
    Og der er desverre variasjonene store, selv hva gjelder album med samme artist/band (hvor en av albumene deres kan låte veldig bra, et annet album desto dårlig). Selv har jeg aldri helt forstått hvorfor variasjonene skal være så store som det er, album skulle vært mastret etter noenlunde like standarder og hatt mer jevn kvalitet.
    Når det er sagt bruker jeg også begrepet at noe låter mer analogt enn annet, og har sikkert min egen egen definisjon (mine egne refleksjoner) rundt hva som for meg er analog lyd, andre kan ha andre definisjoner/refleksjoner om hva analog lyd er for dem.
    Min definisjon av hva analog lyd er stammer mest av alt fra hvordan jeg opplever lyden fra en platespiller vs. en CD-spiller, og dels også spolebånd og kassetter som begge er analoge kilder. Også rørforsterkere vs. digitale forsterkere har gitt meg min definisjon/refleksjoner over hva som låter analogt for meg.
    Jeg foretrekker det jeg selv beskriver som analog lyd, som jeg ikke opplever som like "hardt" som det jeg anser som digital lyd, om jeg skal forsøke å sette ett ord på forskjellen slik jeg ser det... Er en god del andre ting jeg forbinder med analog lyd også, i sum gir det meg noe som er mer ørevennelig og som er mindre slitsomt å lytte til. Men for all del, jeg kan nok sikket lures av digitale kilder også, som en nevnte er mastringen essensiell her og påvirker i stor grad inntrykkene man sitter igjen med.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.088
    Torget vurderinger
    1
    Også rørforsterkere vs. digitale forsterkere har gitt meg min definisjon/refleksjoner over hva som låter analogt for meg.
    Det er svært få digitale forsterkere, vet bare at Lyngdorf har noen. Men ellers så har de aller fleste av oss faktisk aldri hørt en digital effektforsterker.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.195
    Sted
    Østfold
    Det skal stå ganske dårlig til med avspillingsutstyret dersom det låter hardt. Mer vanlig er det nok at høyttalerne ikke er frie for resonanser, har feil i spredning, dårlig integrert i rommet eller andre typer forvrengning som forårsaker denne hardheten. Analoge kilder har så mange muligheter når det kommer til å legge til ekstra filtere at man nok kan justere seg inn langt på vei.

Om man derimot forbedrer høyttalerne og akustikken vil ikke bare digitale kilder låte mye bedre, men den vinylriggen man har tunet til mindre optimale høyttalere vil låte skikkelig pudding. Derfor vil man gjøre helt andre valg også på vinylriggen når høyttalere og rom fungerer som de skal. Da blir forskjellen på digitale og analoge kilder langt mindre.

Da blir også lyden langt mer dynamisk, nøytral og ikke minst analog (som i tro mot opprinnelsen) uavhengig av kilde. Forskjellen på ulike mastere blir ofte like stor eller større, men langt færre av dem oppleves som direkte dårlige. Dette vil også gjelde magnetbånd. Om man har nøyaktig samme master på vinyl, digitalt og R2R vil vinylen skille seg litt ut mens de to andre låter forholdsvis likt om alt er riktig justert.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    565
    Vinylrigg er jo også et slikt tulleord. Dog ikke en pleonasme. Jeg vil tro at ordets opphav skyldes utseende på en del moderne platespillere. De ligner mer på en oljerigg enn på en platespiller:LOL: Rigg

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.643
    Sted
    Market Snodsbury
    Vinylrigg er jo også et slikt tulleord. Dog ikke en pleonasme. Jeg vil tro at ordets opphav skyldes utseende på en del moderne platespillere. De ligner mer på en oljerigg enn på en platespiller:LOL: Rigg
    Det er vel først og fremst her i landet (eller i vårt språk) at rigg er knytta til oljeindustrien. Generelt betyr det “oppsett”, som av maskin eller seglbåtar.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.968
    Torget vurderinger
    1
    Jeg opplever at CD, SACD og vinyl er dønn likt når det gjort riktig fra samme master....
    Merkelig at du trekker slik en bastant konklusjon.
    Kanskje hvis du begrenser deg til 70-talls rock, med begrenset output i bassen, og på lavt lyttenivå.
    Men setter du på feks Terje Rypdal Blue, en digital master, så er CD/streaming vesentlig "fastere" i bassen.
    Når det kommer til opptak med mye dypbass (trenger nødvendigvis ikke være digital master) så kommer LP til kort. Dette pga mediets naturgitte begrensninger, slik det er forklart i trådens åpningsinnlegg.

Dessuten røper LP seg når man spiller høyt og rillestøyen blir hørbar.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn