Det tror jeg faktisk at alle sier seg enig i. Det har lite å si hvilket format man spiller av, da det er mastringen som har alt å si på slutt resultatet om det blir bra eller dårlig.
Og der er desverre variasjonene store, selv hva gjelder album med samme artist/band (hvor en av albumene deres kan låte veldig bra, et annet album desto dårlig). Selv har jeg aldri helt forstått hvorfor variasjonene skal være så store som det er, album skulle vært mastret etter noenlunde like standarder og hatt mer jevn kvalitet.
Når det er sagt bruker jeg også begrepet at noe låter mer analogt enn annet, og har sikkert min egen egen definisjon (mine egne refleksjoner) rundt hva som for meg er analog lyd, andre kan ha andre definisjoner/refleksjoner om hva analog lyd er for dem.
Min definisjon av hva analog lyd er stammer mest av alt fra hvordan jeg opplever lyden fra en platespiller vs. en CD-spiller, og dels også spolebånd og kassetter som begge er analoge kilder. Også rørforsterkere vs. digitale forsterkere har gitt meg min definisjon/refleksjoner over hva som låter analogt for meg.
Jeg foretrekker det jeg selv beskriver som analog lyd, som jeg ikke opplever som like "hardt" som det jeg anser som digital lyd, om jeg skal forsøke å sette ett ord på forskjellen slik jeg ser det... Er en god del andre ting jeg forbinder med analog lyd også, i sum gir det meg noe som er mer ørevennelig og som er mindre slitsomt å lytte til. Men for all del, jeg kan nok sikket lures av digitale kilder også, som en nevnte er mastringen essensiell her og påvirker i stor grad inntrykkene man sitter igjen med.