Nja, sikker på at de vet hva de gjørJeg så denne videoen selv, men kan ikke si jeg helt forsto hvorfor de nær sagt "retusjererer" den originale lyden.![]()
Nja, sikker på at de vet hva de gjørJeg så denne videoen selv, men kan ikke si jeg helt forsto hvorfor de nær sagt "retusjererer" den originale lyden.![]()
Det er nok mer mellom himmel og jord enn all verdens grafer som viser hvor perfekt digitalis erLyd som samsvarer med "kroppen" Jeg har aldri klart å bli berørt av konsert eller innspilling der for eksempel piano skal være hovedinstrumentet og de bruker digitalt-instrument (kaller det ikke piano engang...) Det treffer meg bare ikke. Enten det vises på tv, radio eller spilles av hjemme. Så utrolig mange ganger har jeg blitt deppet fordi de velger å bruke digital versjon i stede for ekte akustisk piano. Når det brukes så kan det godt spilles av digitalt - og det mister ikke sjel.
Jeg har testet digital-tangentinstrument til godt over 200k og det treffer meg rett og slett ikke. Det har null følelser. I band osv derimot der det skal supplere osv går det helt greit. Husker Gisle Børge Styve skulle ha konsert i Sola, arrangøren hadde fått inn et digitalt "beat-for-beat" instrument - han nektet tvert å bruke det. Han ville ha ekte saker. Jeg jobbet før jeg utdannet meg til pianotekniker - som lærer for elever med autisme. To ganger i uken var det musikk og på skolen hadde de to valg enten et skikkelig ustemt akustisk piano eller en digital kopi. Vi som jobbet der så og merket hvor mye mer avslappet elevene ble når vi brukte det akustiske - og elevene foretrakk det også.
Bare på lagringsnivå vettu, ut kommer en strøm, like kontinuelig og presis som alt annet.I mitt ufullstendige sinn har jeg tenkt at analog lyd representerer en kontinuerlig ubrutt informasjonsstrøm, men digital lyd er en strøm av diskrete informasjonspakker.
Nei, det er nok en myte fra den gang tidlig PCM-digital kunne låte litt hardt og uoppløst. D/A konverteren lager i prinsippet like pene sinusbølge-signaler.I mitt ufullstendige sinn har jeg tenkt at analog lyd representerer en kontinuerlig ubrutt informasjonsstrøm, men digital lyd er en strøm av diskrete informasjonspakker.
Men vinylen er diskret den også, husk den består av molekyler. Om vi hadde klart å spore på det nivået hadde det tilsvart ca 15bit. Men begrensningene i mekanikken gir oss kun 11-12. Tror folk bør finne romantikken i mediet et annet sted.Da befinner jeg meg på abstraksjonsnivået mellom Planck og lagringsnivå.
Edit: du skjønner sikkert hva jeg mener
Skjønner poenget, men jeghar kjørt jaguar kjemisk fri for kjøreglede, og tesla med.Selv om det meste av musikkproduksjonen idag skjer digitalt, er det fortsatt musikere som sverger til analog innspilling, ja endog med rørutstyr, neppe fordi de mener analogt låter dårligere, tvert om.
Regner med at enhver Teslatusler banker en Jaguar E-type på alle parameter, men er ikke i tvil om hvilken bil som ville gitt meg størst kjøreglede
Det er ikke samlere som bransjen lager nye formater for.Du vet, for samlere har det aldri vært noen dal. Fortsatt er de orginale utgivelsene av klassikerne mest verdsatt og handelen med brukt går så det suser. Når evt boblen sprekker, vil samlerne fortsette med sitt.
Det jeg synes er fint med en slik debatt er at den ikke fremstår som en formatkrig. For det meste har vi plateskaller innsett at selv om en og annen utgivelse fremstår som langt bedre på PVC, er digital lagring langt overlegent generelt. Trådstarter har egentlig ikke angrepet platen og plateentusiasmen i seg selv, men helt korrekt korrigert en misbrukt definisjon. Jeg skrev forsåvidt noe lignende for en del måneder siden.
Husker du blomsterspråk-tråden? Der kom det veldig tydelig frem at mye av det som skrives oppfattes som noe annet enn det var ment å uttrykke, men samtidig var ordbruken av en slik karakter at uttrykkene ble oppfattet som superlativer. Da ender man med "blanko superlativer" fra avsender som mottaker kan lese som noe helt annet hen synes passer.Interessant og godt innlegg Snickers. Jeg er enig i at du treffer godt teknisk i forsøket på å forklare begrepsbruken analog vs digital – digitalt er i praksis det mest analoge systemet om vi definerer analogt som lik originalen. Men det folk egentlig beskriver som analogt er ikke signalfenomenet, men som et sansefenomen. Det handler om hvordan hjernen reagerer på varme, støy og avrunding. Så når folk sier mer analogt, så mener de mer menneskelig – ikke mer likt originalen.
Nå forstår jeg bedre hva du ønsker å uttrykke til tross for en god dose blanding av semantikk, fysikk og psykologi på en måte som gjør at noen av konklusjonene kanskje kan bli i overkant bastante. Tja, å lage et teknisk rammeverk for begrepet analog, noe som kanskje blir problematisk når analog i denne sammenhengen er både et fysisk begrep for kontinuerlig signal og et perseptuelt begrep hvordan vi opplever lyd.
Jeg gir meg der og har forstått hvor du vil hen
-Interessant, men tja?
Akkurat hva du mener om ord og uttrykk er ikke så vesentlig, helt siden musikk begynte å bli solgt i digitale formater, har uttrykkene analog og digital blitt benyttet, og alle vi som har denne hobbyen vet utmerket godt hva uttrykkene definerer.Husker du blomsterspråk-tråden? Der kom det veldig tydelig frem at mye av det som skrives oppfattes som noe annet enn det var ment å uttrykke, men samtidig var ordbruken av en slik karakter at uttrykkene ble oppfattet som superlativer. Da ender man med "blanko superlativer" fra avsender som mottaker kan lese som noe helt annet hen synes passer.
Her eksemplifiserer du dette ganske godt. Analog betyr ikke "mer menneskelig". Det er heller ikke "et perseptuelt begrep for hvordan vi opplever lyd". Det er ingen offisielle definisjoner av begrepet som er i nærheten av å romme noen av disse definisjonene. Om man tøyer strikken kraftig kan man kanskje si at ordet "analogisk" delvis kunne støtte en slik tankegang, men jeg er langt fra sikker.
På den annen side har vi uttrykket "nøytralt". For oss som elsker musikk og ønsker å bevare musikkens uttrykk er dette nærmest for rent gull å regne. At anlegget fullstendig forsvinner og bare musikken står tilbake er selve målet. Allikevel har noen klart å få fotfeste for begrepet "for nøytralt". Det er som å kritisere en akustisk konsert for å være for akustisk. "Her mangler det både resonanser, forvrengningen og støy for at jeg skal kunne nyte dette skikkelig", altså hvem vurderer en gang å tenke i slike baner?
Jeg mener vi ikke har rett til å ta ord og uttrykk og gi dem nye betydninger og dernest kreve at denne sidestilles med ordets faktiske betydning. Ja språk er et levende fenomen som påvirkes av menneskene som bruker det, men på den annen side har ord og uttrykk også en funksjonell rolle som lett kan forsvinne.
Det har du jo rett til å mene, men det gir deg ikke automatisk definisjonsrett heller.Jeg mener vi ikke har rett til å ta ord og uttrykk og gi dem nye betydninger og dernest kreve at denne sidestilles med ordets faktiske betydning.
Joda, men som mitt innlegg viser, må jo begge LPene som jeg viste spektrogram av, ha vært igjennom en AD/DA - loop på ett eller annet stadium - er dette da fremdeles analogt?Det har du jo rett til å mene, men det gir deg ikke automatisk definisjonsrett heller.
Du velger jo å definere analog som "likt som", som det slettes ikke betyr etymologisk. At vinylplaten er et analog lagringmedium, betyr helt enkelt at bølgeformen samsvarer med det som genererte den og kan hentes direkte ut, uten noen form for konvertering. Digital data krever konvertering i begge ender. Ergo, digital data samsvarer ikke med det som genererte den.
Nei, blander ingenting jeg, men du hopper over ledd i din utledning av definisjoner. Men holder ikke det mot deg, er mennesklig å ikke være perfekt, akkurat som analogt lagret lyd.Nå blander dere lagringsformat og lyd igjen.
Nei, egentlig ikke, det er en konvertering av bølgeformen til et spektrogram.Joda, men som mitt innlegg viser, må jo begge LPene som jeg viste spektrogram av, ha vært igjennom en AD/DA - loop på ett eller annet stadium - er dette da fremdeles analogt?
Mvh
Med mindre du bare valgte å ta sitatet ut av kontekst så gjorde du jo det.Nei, blander ingenting jeg, men du hopper over ledd i din utledning av definisjoner. Men holder ikke det mot deg, er mennesklig å ikke være perfekt, akkurat som analogt lagret lyd.
- Som viser hva?Nei, egentlig ikke, det er en konvertering av bølgeformen til et spektrogram.
Det kan muligens tenkes at han siktet til platene, og ikke til spektrogrammene. Jeg bare gjetter altså, for det var jo ikke åpenbart i det heletatt....Nei, egentlig ikke, det er en konvertering av bølgeformen til et spektrogram.
Nei, det er ikke lett å være tungnem.....Særlig siden jeg henviste til LPene.Det kan muligens tenkes at han siktet til platene, og ikke til spektrogrammene. Jeg bare gjetter altså, for det var jo ikke åpenbart i det heletatt....
Eg har alltid oppfatta «analog» (for å skildra lyd) for å bety «å ha det vi oppfattar som positivt ved lyd frå avspeling av analoge medium», ikkje at lyden i seg sjølv er analog (til noko). Ofte betyr det vel ein slags behageleg forvrenging, motsett ubehageleg eller inga slik.Nå blander dere lagringsformat og lyd igjen.
Siden dette er en tråd om definisjoner, svarer jeg som jeg blir spurtNei, det er ikke lett å være tungnem.....Særlig siden jeg henviste til LPene.
Mvh
Dette skrev jeg:Siden dette er en tråd om definisjoner, svarer jeg som jeg blir spurt
Du spurte meg om det jeg ser på bildet, alltså et spektrogram var analogt med det som er modulert på LPen den hadde avlest. Jeg svarte nei, det er en konvertering av en bølgeform til et spektrogram.
Om signalet går gjennom AD/DA er ikke temaet, for den bølgeformen som kommer ut av dacen er seff analog med det som er modulert i rillene Jeg har skrevet flere ganger at jeg ikke er uenig med snickers, men at han nå tar seg litt vel til rette med å diktere dagligtale. Jeg forklarte ham da hvorfor vi kaller lyden som genereres av rillene i vinylen for analog.
Poenget mitt var at opptakene hadde blitt hakket opp i 44100 biter pr sekund på et eller annet tidspunkt, muligens modifisert, og så satt sammen igjen til et kontinuerlig signal og bragt inn på et analogt medium. Og jeg lurte på om du fremdeles så på det som et analogt opptak. Du kan jo bare svare ja eller nei i stedet for å avspore.Joda, men som mitt innlegg viser, må jo begge LPene som jeg viste spektrogram av, ha vært igjennom en AD/DA - loop på ett eller annet stadium - er dette da fremdeles analogt?
Min feil, skulle bare svart ja med en gang, ferdig med det.Dette skrev jeg:
Hva er da alternativet?Eg har alltid oppfatta «analog» (for å skildra lyd) for å bety «å ha det vi oppfattar som positivt ved lyd frå avspeling av analoge medium», ikkje at lyden i seg sjølv er analog (til noko). Ofte betyr det vel ein slags behageleg forvrenging, motsett ubehageleg eller inga slik.
Dimed er det ikkje så rart at diskusjonen driv mot lagringsmedium, sidan adjektivet viser til dei?