Akustikkplater fra Rockwool

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.365
    Antall liker
    35.100
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte en pakke med slike i dag, tenkte å lage noen paneler til å henge på vegg.
    akustikkplater.jpg

    Spørsmål er henge de bak høyttalere, altså på forntvegg.
    PSX_20220805_093638_copy_2937x2203.jpg

    Eller på den ene sideveggen - for å ta vekk refleksjoner der?
    (ja, vet dette er de gamle høyttalerne, men veggen er den samme.)
    PSX_20211114_095127.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.462
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du har kartoider og de sier jo ikke all verden rett bakover. Platene vil ikke gjøre noe ved frekvensene der dipolbassene spiller. Jeg stemmer for sideveggen.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.365
    Antall liker
    35.100
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenkte å bare ha trekk rundt, uten ramme. Har dere noen tanker om hvordan de kan festes til veggen?
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.342
    Antall liker
    5.818
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg stemmer for ja takk begge deler, vil jo påvirke refleksjoner som treffer front vegg også. Men om du må velge ville jeg nok satset på sidevegg for å mulig få et mer riktig plassert lydbilde med tanke på refleksjoner.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.365
    Antall liker
    35.100
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg stemmer for ja takk begge deler, vil jo påvirke refleksjoner som treffer front vegg også. Men om du må velge ville jeg nok satset på sidevegg for å mulig få et mer riktig plassert lydbilde med tanke på refleksjoner.
    Da starter jeg med sidevegg.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg festet sidepaneler til vegg på samme måte som en kan henge opp kjøkkenskap osv. Slisser 45 grader på en lekte, motsatt på vegg. Da kan jeg også flytte panelene sideveis, samt lett å ta av. Lekten er inne i panelet og ikke utpå som min dårlige tegning viser😀

    BB7278D8-7EF9-42A0-8FEE-29D1B3B857CB.jpeg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.365
    Antall liker
    35.100
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tanken var å prøve å henge de opp uten ramme, bare med stoff rundt.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Om de ikke er altfor tunge kan det kanskje fungere å feste de med kraftig dobbeltsidig teip?
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.798
    Antall liker
    5.692
    Utan ramme trur eg det er best å sette dei på golvet, og evt bruke dobbeltsidig teip på baksida mot vegg som @IvarT har foreslått.

    Edit: forslaget til @Sevald var bra, men krev ramme. Liknar system som minst ein produsent av akustikkprodukt brukar.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Du skulle ikke ha ramme nei, det overså jeg🤪 litt usikker på hvordan du skal få det pent uten😬
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.342
    Antall liker
    5.818
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Du kan med fordel feste de med 5 cm åpning bak plater. Du vil da få ca dobbelt effekt grunnet at lydbølgen går via plate til luft, reflektere via luft til plate og ut i rom.
    Den reflekterer og mister litt energi hver gang den treffer nytt materie.
    Så du vil få bedre demping og lenger ned i frekvens om du putter ramme på de og henger de ut fra vegg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.462
    Antall liker
    4.655
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    De kollapser over tid uten ramme (har prøvd), men det kunne holde med en sentrert, vertikal list på baksiden og spiker som stikker godt inn i lydplata og funker som et oppheng.

    Det er litt romavhengig, men generelt liker jeg å diffusere bak høyttalerne og absorbere bak lytteposisjon og evt. på sidevegg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg lekte med tanken på tilsvarende greier for noen år siden, før jeg kjøpte en samling med Ecophon Master A plater.
    Hvis de er 120x60 cm kan du trekke et billig babylaken rundt. Uvisst hvor pent det vil bli, men sånt kan festes på veggen med monterinslim. Hvis du ikke vil grise til veggen kan du skru opp en list imellom som du limer på. Aternativt bruk vinkellist rundt, med mulig tverravstivere bak. Mange muligheter, men materialer koster og det drar fort avgårde.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    491
    Antall liker
    923
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Mitt tips er å lime de fast til en passe tynn mdf plate som er ørlite større og malt i feks sort. visuelt får du da en ramme selvom det trekte stoffet ligger utenpå "rammen også er det ganske enkelt å feste på vegg.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.365
    Antall liker
    35.100
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Da, tror jeg at jeg har det...
    Sprayer først akustikkplatene inn med primer. Så limer jeg platen på disse.
    Screenshot_20221109-114853_Chrome.jpg

    Så trekker jeg det inn med stoff.
    Screenshot_20221108-221549_Chrome.jpg

    Så er det bare å finne en god måte å montere de på.
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    491
    Antall liker
    923
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jeg festet sidepaneler til vegg på samme måte som en kan henge opp kjøkkenskap osv. Slisser 45 grader på en lekte, motsatt på vegg. Da kan jeg også flytte panelene sideveis, samt lett å ta av. Lekten er inne i panelet og ikke utpå som min dårlige tegning viser😀

    Vis vedlegget 866477
    French cleat er genial opphengsmetode men hvis lett i vekt kan det bli en kilde med vibrasjonslyder i bunn hvis bass gjør at det står og slår inntil vegen så evt må man ha noe gummilist etc da for å forsikre seg om det.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.808
    Antall liker
    50.646
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Kjøp en sånn kutt den til og sett de på sideveggen. Du kan ha rockwoolen bak akustikkplaten for bedre demping. Jeg brukte denne til å feste med.
    A62A546F-4413-48FE-80AE-8DF911122CB4.jpeg
    BF7A673A-324A-44C4-8D25-F0B7A78CF02F.jpeg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.365
    Antall liker
    35.100
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    PSX_20211114_095127.jpg

    Veggen er 80cm fra gulvet opp til vinduskarmen, så jeg lurer på om jeg kan nøye meg med å legge platene på langs, da blir de 60cm i høyde og 120 i lengde. Da kan jeg bruke 2½ plate som da dekker 360cm i lenge. Et "gap" på 10cm over og under platen mot gulv og karm.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.365
    Antall liker
    35.100
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hva tenker dere om å spraye primer på lydplaten, så den ikke støver så mye, i hvert fall på baksiden, eller vil dette redusere dempingen for mye?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.462
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Veggen er 80cm fra gulvet opp til vinduskarmen, så jeg lurer på om jeg kan nøye meg med å legge platene på langs, da blir de 60cm i høyde og 120 i lengde. Da kan jeg bruke 2½ plate som da dekker 360cm i lenge. Et "gap" på 10cm over og under platen mot gulv og karm.
    Jeg hadde av akustiske årsaker løftet dem høyest mulig, altså 0 cm over og 20 under.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Har venta på at noen skulle skrive om støv og lukt.
    Kanskje lyd & akustikk har noe å komme med☺
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.365
    Antall liker
    35.100
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har venta på at noen skulle skrive om støv og lukt.
    Kanskje lyd & akustikk har noe å komme med☺
    Støv og lukt på grunn av primer? Jeg har samme akustikkplate bake lytteposisjon, har hatt den i en del år nå, sliter verken med støv eller lukt på den, men den har jeg ikke hatt primer på, den er bygget inn i en ramme. Den veggen jeg nå skal ha demper på orker jeg ikke å gjøre så mye jobb med.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.365
    Antall liker
    35.100
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte å lage rammen slik, lime akustikkplatene på rammen med strek patronlim. Så trekke inn alt...
    Altså sage ut det i midten, så jeg har bare rammen igjen.
    ramme.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Rockwool støver om man ikke sprayer på bindingsmiddel av en eller annen sort. Folk tipser om forskjellig, feks hårspray og spraylim, men uansett bør man ha stoff som tar opp det meste.

    Jeg brukte rockwool/paroc inne i høyttaleren og sprayet med spraylim for å binde det, og har ikke hatt særlig problemer med støv ut av bassportene i front i etterkant. Ikke merket noe til lukt heller, men de der satans Ecophon-mannskiten i taket derimot lukter brent fuglebæsj om rommet ikke er luftet godt nok - selv mange år etter montering.

    For ren akustikk vil man alltid få negative resultater på høye frekvenser av å spraye og/eller dekke med filt da det vil reflektere mer. Hvor mye og hvor hørbart det er kan jeg ikke svare på. Men det er nok målbart.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.423
    Antall liker
    12.512
    Sted
    Sørlandet
    Disse Rockwool platene støver noe sinnsykt men lukten gir seg etterhvert. Jeg hadde kledd inn begge sidene og også rammet dem inn. At Ecophon lukter har jeg aldri merket til tross for over 60 kvm i taket og overfølsom luktesans
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du trenger ikke hull i plata som peker inn mot veggen, om den skal henge rett på vegg uten avstand imellom. kjør heller uten hull, for da blir det mer flate tilgjengelig som kan brukes for å holde plata på plass.

    Uansett, med alt dette her virker det jo som at å lage en enkel ramme rundt platene ville gjort det hele mye enklere å få til skikkelig. da får du både noe å henge den opp med, samt at den vil holde fasongen når du pakker de inn i stoff, selv etter å ha hengt på veggen i flere år.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.365
    Antall liker
    35.100
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Du trenger ikke hull i plata som peker inn mot veggen, om den skal henge rett på vegg uten avstand imellom. kjør heller uten hull, for da blir det mer flate tilgjengelig som kan brukes for å holde plata på plass.

    Uansett, med alt dette her virker det jo som at å lage en enkel ramme rundt platene ville gjort det hele mye enklere å få til skikkelig. da får du både noe å henge den opp med, samt at den vil holde fasongen når du pakker de inn i stoff, selv etter å ha hengt på veggen i flere år.
    Hm.... Jeg har jo en haug med slike eikespiler i heltre liggende etter oppussing i stua. Jeg kan lime og spikre disse fast rundt bakplaten, så lime ferdigtrekt akustikkplater inni.. det kan fort bli ganske fint. Må bare se om jeg har nok spiler.
    Screenshot_20221110_124250.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.365
    Antall liker
    35.100
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Trekk inni eller utenpå spilene? De må skjøtes uansett, da jeg bare har korte lengder, men limer de sammen så det burde holde greit. Hadde det vært en lengde så hadde jeg valgt å ha rammen synlig, men er i tvil når det er mange stumper som limes sammen.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.365
    Antall liker
    35.100
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Etter anbefalinger så skrotet jeg forslaget mitt, går for det tradisjonelle "ramme-rundt-det-hele". Kommer til å lime bakplate uansett. Trekker stoff rundt det hele til slutt.
    20221110_205113.jpg

    Det blir to slike på 120cm i første omgang.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ikke for å være vanskelig/kritisk, men 45mm tykke plater vil vel bare dempe ganske høyt opp i frekvens? Jeg la to 50mm plater sammen og det hjalp en del. Ser at feks The Shy og Steinost bruker minst 200mm for å få bredbåndet demping.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.365
    Antall liker
    35.100
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så klart så er tykkere bedre, men dette er langt bedre enn den murveggen jeg har der fra før. Hører bare nå ved å sette de på gulvet at det rydder litt i lydbildet. Nå skal det bare nytes musikk, har stemt to flygler i dag så er lei av å være kritisk til lyd for resten av dagen.
    20221111_133106 (1).jpg
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Ja, dette blir veldig båndbegrenset og primært diskantstøvsugere som fungerere som en EQ og hvor resten av frekvensspekteret reflekterer. Skal man legge sammen to plater, så må de ha riktig gjennomstrømningsmotstand i forhold til tykkelsen.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg festet sidepaneler til vegg på samme måte som en kan henge opp kjøkkenskap osv. Slisser 45 grader på en lekte, motsatt på vegg. Da kan jeg også flytte panelene sideveis, samt lett å ta av. Lekten er inne i panelet og ikke utpå som min dårlige tegning viser😀

    Vis vedlegget 866477
    Det heter french cleat på godt norsk :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn