Akustikkplater fra Rockwool

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.260
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan du ikke tvinge Dirac til noe som helst? F.eks. sette en targetlinje som faller 5 dB fra 100 Hz til 10 kHz? We want it darker.
    Én høyttaler om gangen gjør det lettere å finne feil. Under Schroeder pga. rommet, høyere opp pga. mikrofonplassering og korte bølgelengder.
    Kan jo gjøre det både på minidsp og på svs...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.260
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg kjørt måling på både høyttalere og sub hver for seg og sammen. Det er noe som ikke ser så pent ut her..
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Vil anbefale deg og kutte ut Dirac og sette dette opp manuelt med Flex. Har du ikke kunnskap til det selv, så innhenter du kompetanse og får noen til å lære deg og bruke shelving og EQ også. Her er det mye og hente.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.260
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vil anbefale deg og kutte ut Dirac og sette dette opp manuelt med Flex. Har du ikke kunnskap til det selv, så innhenter du kompetanse og får noen til å lære deg og bruke shelving og EQ også. Her er det mye og hente.
    Takker, men jeg kommer til å bruke Dirac, det låter meget bra her nå. Har prøvd andre versjoner av "hjelpemidler", men dirac gjør en meget god jobb hos meg. Tror det heller er rommet som er problemet, men kommer ikke til å dempe så mye mer. MiniDsp uten Dirac låter ikke bra - rett og slett.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Det tonale balansen er ikke optimal og Dirac retter den ikke opp tilstrekkelig. Det ligger i tuningen av høyttalerne. Du retter ikke opp det alene med tiltak.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.260
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Mulig, men jeg slår meg til ro med slik det låter nå. Er meget fornøyd egentlig, har som sakt prøvd andre programmer også - de gjør det i hvert fall ikke noe bedre.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Eller ha litt mer møbler i rommet, sånn som var vanlig før i tiden. Tunge gardiner og tepper likte man også. Ikke rart det låt bedre før.
    Han har vel egentlig ett lite rom med to sofaer allerede. Tunge gardiner og tepper tar diskant, så ja, nei det låt ikke bedre før. Med mindre man har store bare/harde flater som må behandles for flutter, trenger man ikke noe særlig demping over 600-1200Hz avhengig av rommets størrelse Det er under det MAN TRENGER DEMPING, i grunntone området. Derfor må hastighets basert demping stå langt fra veggen for å virke der, prøv det! Det er ikke vanskelig å lage noen slike "skillevegg" lignende mobile diskret dempere når man allerede har to Magnepan +++ andre store høytalere i stuen og plassere de opptil en meter fra veggen. De kan uansett flyttes så man risikerer ingenting. Bakveggen er rett bak lytteposisjon så ideelt blir det aldri og rommet er for lite for noen diffusjonseskepader skal lønne seg Selv 4 slike dempere vil stjele vel mye overtoner så kunne vært frontet med noe retur, spiler etc. Men en kraftig reduksjon i etterklang og ett mye tørrere bass/midbass område vil det gi. Ikke sikkert du liker det dog. 😁
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.260
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jo'a men den går så voldsomt ned en liten plass der.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.512
    Kan jeg spørr hvor dype er panelene dine? driver å lager slike selv men da 70 x 160, litt usikker om jeg skal gå for 7 cm eller 14 cm dybde med tanke på effekt
    Denne kalkulatoren gir svar på hva skjer ved ulike tykkelser

    Vedrørende det å beholde plasten på dukket denne videoen opp i feeden min en tid tilbake
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja 12cm, da er alt iorden! Bredbåndet demping er ok, eq av alt over 500-800Hz som med 12cm demping, gjør jo at alt over grunntone området er dempet, men ikke det under. Dra ett flygel inn i rommet og prøv, du vil sikkert høre det....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn