ABX - Alle Blindtesters Mor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.203
    Torget vurderinger
    2
    Problemet her er at enkelte tror at deres hørsel er pålitelig. Det er den avgjort ikke. Alle av arten Homo Sapiens har upålitelig hørsel der inntrykkene alltid blir prosessert av hjernen. Det er dokumentert av synsinntrykk trumfer lydinntrykk; altså at hva man hører ikke bare er påvirket av hva man ser men gjerne defineres av det.
    Det visuelle er viktig- Jeg er glad jeg valgte kone basert på utseende og ikke på målinger, men har hatt flaks. Pussig nok er målene hennes er det samme 40 år senere, men utseende har endret seg ..litt. Men hun høres helt lik ut, tror jeg.

Sist redigert:

Groove

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Antall liker
    268
    Hva med å bli kjent med produktene over tid for så ta en ABX test?
    Da burde du få bekreftet at du faktisk hører forskjell?
    Ja, med det argument burde man let kunne adskille sin velkendte forstærker fra en ny ukendt under test. Endda meget nemt (hvis der er forskelle).

På samme måde som en mor vil kunne adskille sit barn fra et nyt ukendt barn på samme alder og i ens påklædning :cool:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.884
    Torget vurderinger
    1
    Mitt argument i mot ABX som metode, er slik:

Jeg har oppdaget at det tar tid å sirkle inn mindre forskjeller, man må leve med et produkt en tid for å oppdage egenskapene det innehar. Små forskjeller tenderer til å krype på deg, og bli mer åpenbare med tiden. Tenk deg at du blir presentert for et par eneggede tvillinger, de er likt kledd, og du få se på en og en av dem 1 minutt, for deretter en tilfeldig valgt, og du skal fastslå om det er tvilling A eller tvilling B. Det kommer med stor sannsynlighet til å ble et nullresultat. Setter du tvillingenes mamma til å gjøre samme oppgave, blir antakelig treffprosenten 100. Det betyr at det faktisk ER forskjeller, det tar bare litt tid å få dem inn i ryggmargen.
    Det viser også at øynene ikke er like lettlurte som ørene..
    Lokkesignaler lurer de aller fleste dyra i dyreriket på øret.
    Tror du mora tar forskjellen best på hørsel, øyet på utseendet eller rett og slett analysere hvordan de to oppfører seg og beveger seg etc.?

Kan jo røpe at politiet f.eks. oppklarer sikkert over 10% av sakene bare ved å analysere og gjenkjenne gange.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.278
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å bli kjent med produktene over tid for så ta en ABX test?
    Da burde du få bekreftet at du faktisk hører forskjell?
    Vil anta at det vil øke treffsikkerheten en del, ja. Men da er det altså satt nye premisser til testen, så problemet med å benytte det ved sammenlignende test av ukjente produkter består.

Groove

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Antall liker
    268
    Tror du mora tar forskjellen best på hørsel, øyet på utseendet eller rett og slett analysere hvordan de to oppfører seg og beveger seg etc.?

Kan jo røpe at politiet f.eks. oppklarer sikkert over 10% av sakene bare ved å analysere og gjenkjenne gange.
    Ja, det virker som om at der er mange teoretiske anklager i mod blindtest, for så kan man afvise dem og selv slippe for at skulle prøve en :)

Selv om det er relativt let at udføre i praksis og kan give indsigt i hvordan mennesket fungere. Men måske er denne indsigt ikke ønsket, når man har en velfungerende illusion?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.278
    Torget vurderinger
    2

Joda, det stemmer nok, men du kan også høre hvem som går omkring i huset, dersom du kjenner dem godt nok. Jeg vokste opp med en bunch søsken, og om jeg var på soverommet og hørte noen gå i trappa, kunne jeg høre hvem som var på vei. Vi benytter også vår hørsel til å gjenkjenne mønstre. Likeledes kjenner vi igjen stemmer vi ikke har hørt på mange år, selv på telefon, til tross for dennes elendige lydgjengivelse.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.483
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Vil anta at det vil øke treffsikkerheten en del, ja. Men da er det altså satt nye premisser til testen, så problemet med å benytte det ved sammenlignende test av ukjente produkter består.
    Hvis en kan bli kjent med en dac, så får en vel et perspektiv på hva som gjør den dac-en til den dac-en, til forskjell fra andre dac-er. Og siden dac-er lages på stort sett samme måten, så kan en vel etter hvert bli kjent med hvordan dac-er vanligvis skiller seg fra hverandre. Så kan en bruke den kunnskapen til å høre forskjell på to dac-er en ikke har hørt før.

En ABX-test mellom kjente dac-er kunne gitt en indikasjon på om den kunnskapen en har om forskjellige dac-ers egenlyd, er gjenkjennelig når en ikke vet hva en hører på.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.203
    Torget vurderinger
    2
    Når man bytter høyttaler opplever jeg endring som voldsom, har man hørt på en høyttaler i lang tid, og en ny kommer inn er det vanskelig å få til en blindtest, men forskjellen virker åpenbar, slik er det ikke med andre komponenter- de er mye mer krevende å merke forskjell på,,, i min erfaring. Skulle gjern likt å være like skråsikker som de som hører med en gang om støpselet er snudd eller om CD er med grønn tusj, eller en kabel er byttet . Det jeg kan merke er bytte av pickup og sånn..kan ha noe med alder å gjøre også... skulle ha byttet mere hifi i unge dager

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.175
    Sted
    Horten
    Tid er som kjent ikke en viktig parameter ifm AB(X) tester, aka man kan fint bruke alt fra sekunder til dager-uker på hver før man velger. Poenget er som kjent at man ikke skal vite hva som er hva: kun ørene skal bestemme.

Men det er klart om mange først krever å bruke uker på hver valg, så kan man sikkert også like greit snu seg rundt å bare avfeie hele greia med at det vil ta for lang tid å gjennomføre.
    Alt for å slippe å lære noe.🤭

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.215
    Vet ikke hvor relevant det er, men jeg kjøpte meg enda en Dynamic Precision A1s EBW her for leden. Den ble koblet opp som diskant/mellomtone forsterker og erstattet en annen A1s EBW. Det er fysiske forskjeller på de, den som gikk ut har SMD komponenter, den som gikk inn har hullmonterte komponenter og ble modifisert fra A1 til A1s av Leif før den ble solgt ny. Spesifikasjonene skal i utgangspunktet være like.

Jeg var overbevist om at den låter bedre enn den som gikk ut. Følelsen av nytt anlegg og greier. Etter noen uker, så har det imidlertid jevnet seg ut litt og den følelsen er litt mindre kraftig. Tenkte å bytte tilbake til uka for å høre. Inntil videre mener jeg det sitter i hodet og det er forventninger og eufori av synet av «alteret» og to mektige høyttalere instrumentene praktisk talt står ut av.
    Men jeg skal rullere litt fremover å se.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Man kan jo starte med å være enige om at forskjellene er noe mindre enn man kanskje av og til hevder hvertfall. Hvis man strever med å høre forskjell på to forsterkere i en ABX-test, så hører sannsynligvis ikke kona forskjell fra kjøkkenet heller. :) Så man kan i det minste legge fra seg "det var som natt og dag!"-superlativene.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.954
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Man kan jo starte med å være enige om at forskjellene er noe mindre enn man kanskje av og til hevder hvertfall. Hvis man strever med å høre forskjell på to forsterkere i en ABX-test, så hører sannsynligvis ikke kona forskjell fra kjøkkenet heller. :) Så man kan i det minste legge fra seg "det var som natt og dag!"-superlativene.
    Når kona hørte det.... da er det bra da!!!

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.278
    Torget vurderinger
    2
    Om man må bruke ukevis for å høre om det er forskjell, så er det kun av akademisk interesse.
    Her er jeg svært uenig, ettersom forskjellene etter hvert oppleves mer og mer betydningsfulle.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.278
    Torget vurderinger
    2
    På generelt grunnlag mener jeg å lese ut av en rekke tråder med beslektede temaer, at det egentlig ikke finnes noen vits i å drive med hifi, for alt låter helt likt uansett, så lenge rommet er OK. Alternativt, bruk en eller annen form for DRC, og drit i alt annet.

Kanskje er det sånn, og en hel verden har kastet bort en masse energi på å innspille og gjengi musikk så bra som mulig i 100 år. What a waste. Litt som at du (ikke) oppdager når du er død, at det fantes ingen gud, allikevel.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.954
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Her er jeg svært uenig, ettersom forskjellene etter hvert oppleves mer og mer betydningsfulle.
    Hadde ikke ventet annet, men lydhukommelsen vi har er kort, og du har glemt den lyden som var, når du byttet om til det komponentet du nå er inne i din fjerde uke og lytte på..........

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.278
    Torget vurderinger
    2
    Hadde ikke ventet annet, men lydhukommelsen vi har er kort, og du har glemt den lyden som var, når du byttet om til det komponentet du nå er inne i din fjerde uke og lytte på..........
    Folk gjentar det der stadig vekk. Sist jeg snakket med fatter'n var i 1973, og jeg kan fortsatt "høre" lyden av stemmen hans for mitt indre øre når jeg måtte ønske. Og jeg har opplevd å få en telefon fra en jeg ikke hadde snakket med på 10 år, og jeg kjente igjen stemmen hans på 1/100 sekund. Så jeg tror ikke det holder å helt enkelt hevde at lydhukommelsen er kort. Det er heller det at forskjellene er såpass moderate at det blir vanskeligere å huske forskjeller ettersom tiden går.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.894
    Tenker at betydning i det lange løpet er noen annet hvor hørbart noe er. Det er vanskelig å se at kort lytting med det rette sporet og tilstrekkelig trening ikke skal avdekke forskjellene tydeligere enn langtidslytting. Men sistnevnte forteller mer hvor betydningsfullt noe er, selv om man strengt tatt ikke kan skille her mellom hva som er reelt og forventningbias.

Jeg er dog skeptisk til ABX som testmetode til små forskjeller fordi kombinasjonen kort audiohukommelse og kravet om tre spor som må sammenlignes tror jeg kan bli for mye.

Men en AB test riktig utført mener jeg vil avdekke små forskjeller godt. Cluet er å finne musikken hvor forskjellene trer godt nok frem og utelukkende bruke det.

Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.483
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    De ABX-testene jeg har prøvd, har latt meg veksle mellom A, B og X så mange ganger jeg har ønsket før jeg måtte velge. Ser ikke helt at minnet skal være noen begrensning der.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.057
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På generelt grunnlag mener jeg å lese ut av en rekke tråder med beslektede temaer, at det egentlig ikke finnes noen vits i å drive med hifi, for alt låter helt likt uansett, så lenge rommet er OK. Alternativt, bruk en eller annen form for DRC, og drit i alt annet.

Kanskje er det sånn, og en hel verden har kastet bort en masse energi på å innspille og gjengi musikk så bra som mulig i 100 år. What a waste. Litt som at du (ikke) oppdager når du er død, at det fantes ingen gud, allikevel.
    Jeg må si meg uenig i dette også.
    Dersom vi ser bort fra apparater som låter forsvinnende likt i direkte sammenlikning så finnes det fremdeles transducere der ute. Jeg har til gode å oppleve to grammofoner som låter likt, eller to høyttalere for den saks skyld. Så vil jeg slå et slag for EQ siden det får en høyttaler til låte ulik seg selv.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.278
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må si meg uenig i dette også.
    Dersom vi ser bort fra apparater som låter forsvinnende likt i direkte sammenlikning så finnes det fremdeles transducere der ute. Jeg har til gode å oppleve to grammofoner som låter likt, eller to høyttalere for den saks skyld. Så vil jeg slå et slag for EQ siden det får en høyttaler til låte ulik seg selv.
    Joda, men uansett har de senere års "uniformering" av synspunkter gjort at jeg har mistet mye av gleden over hifi-hobbyen som sådan. Musikkgleden består heldigvis. :)

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.533
    Sted
    Kongsberg
    Joda, men uansett har de senere års "uniformering" av synspunkter gjort at jeg har mistet mye av gleden over hifi-hobbyen som sådan. Musikkgleden består heldigvis. :)
    Ja. Ingeniørene knuser stadig vekk folks drømmer og fantasier

💫 1. Perpetuum mobile – drømmen om evig energi

• Hva folk håpet: En maskin som går av seg selv uten tilført energi – gratis energi for alltid!
    • Hva ingeniørene fant ut: Termodynamikkens lover (spesielt den første og andre) gjør dette umulig. Ingen maskin kan være 100 % effektiv eller produsere mer energi enn den får.

🛸 2. Antigravitasjon og frie svevebiler

• Hva folk drømte om: Flyvende biler til alle innen år 2000!
    • Hva realiteten ble: Gravitasjon er ikke lett å “motvirke” uten enorme energikostnader. Lyd, sikkerhet og energibehov gjør dette upraktisk.

🚀 3. Warpdrive og romreiser som i sci-fi

• Hva man håpet: Vi bygger en warp drive og suser til Proxima Centauri på en helgetur!
    • Hva fysikken sier: Relativitetsteorien setter harde grenser. Kreves urealistiske mengder energi og eksotisk materie vi ikke vet om eksisterer.

🌌 4. UFO-er og besøk fra romvesener

• Hva folk håpet: De er her! De besøker oss i skjul!
    • Hva radarer og instrumentering viste: Ingen bekreftede bevis. Det meste kan forklares med optiske fenomener, menneskelig teknologi eller psykologi.

🧲 5. Fri energi fra magneter og “hemmeligholdt teknologi”

• Hva drømmerne mener: Store selskaper skjuler teknologi som gir fri strøm.
    • Hva ingeniørene vet: Magnetisme kan ikke skape kontinuerlig bevegelse uten energitilførsel. Slike "oppfinnelser" bryter fundamentale fysikklovene.

🏰 6. Hjemmelagde fly og drømmeprosjekter

• Hva mange tror: Litt pågangsmot og kreativitet er alt som trengs!
    • Hva virkeligheten viser: Løft, struktur, materialstyrke og aerodynamikk er brutale realiteter. Mange prosjekter ender som farlige leker eller ikke-flyvende modeller.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    27.340
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Du vet øyensynlig lite om min erfaring og preferanser. Jeg har vært hifi-entusiast i 45 år. Har eid og testet mye utstyr i alle prisklasser. Har god kjøpekraft, men er meget kritisk til dette med pris/ytelse.
    Du vet heller ingenting om meg.
    Det har ikke forhindret deg i å kalle meg "sjefsmobber", "apekatt" og annet for å si, at ohm´s lov gjelder
    innefor tulleprodukter også.
    Å skryte av pengene sine som sannhetsvitne sier vel allt om seriøsiteten din.
    Har brukt mer tid og penger på akustikken i stua enn de fleste.
    Og uhyggelig hårsår blir du, når noen setter deg faktuellt på plass.
    Igjen...... hvem sier det mest om??
    Om du trodde, du var den eneste, som får drive med personanngrepp herinne, da tok du sørgelig feil.
    Jeg vet ikke hvem du er, men gir deg en siste sjanse til å skrive saklig, innen du settes på IGNORER. Da kan du eventuelt skrive hva du vil for min del.

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.706
    Sted
    Østfold
    Det er fascinerende, på grensen til skremmende, hvor mange små nyanser som stadig skal legges til for å argumentere for at ABX ikke er et fungerende testformat. Det er ingen ting ved en ABX-test som ikke tillater deg å kjenne produktene. Hvorfor skrive som om dette skulle være en del av testformatet?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.706
    Sted
    Østfold
    Folk gjentar det der stadig vekk. Sist jeg snakket med fatter'n var i 1973, og jeg kan fortsatt "høre" lyden av stemmen hans for mitt indre øre når jeg måtte ønske. Og jeg har opplevd å få en telefon fra en jeg ikke hadde snakket med på 10 år, og jeg kjente igjen stemmen hans på 1/100 sekund. Så jeg tror ikke det holder å helt enkelt hevde at lydhukommelsen er kort. Det er heller det at forskjellene er såpass moderate at det blir vanskeligere å huske forskjeller ettersom tiden går.
    Nå er det jo ikke samme del av hjernen som benyttes. Det blir som å sammenlikne Kims lek med å kjenne igjen et ansikt. Det er ikke samme ting.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.180
    Torget vurderinger
    1
    Det er fristende å sitere J. Gordon Holt fra Stereophile
    Do you see any signs of future vitality in high-end audio?

Vitality? Don't make me laugh. Audio as a hobby is dying, largely by its own hand. As far as the real world is concerned, high-end audio lost its credibility during the 1980s, when it flatly refused to submit to the kind of basic honesty controls (double-blind testing, for example) that had legitimized every other serious scientific endeavor since Pascal. [This refusal] is a source of endless derisive amusement among rational people and of perpetual embarrassment for me, because I am associated by so many people with the mess my disciples made of spreading my gospel. For the record: I never, ever claimed that measurements don't matter. What I said (and very often, at that) was, they don't always tell the whole story. Not quite the same thing.
    Publisert i 2007.

mvh
    KJ

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.411
    Torget vurderinger
    1
    Jeg reagerer på dit faktuelle vrøvl. Du har ingen kommentarer til det, det er dit valg. Også dit valg at gøre det personligt. Vær forberedt på at yderligere vrøvl vil blive kommenteret også (det var ikke sarkasme) :cool:
    Da sier jeg takk og farvel til deg, så kan du for min del lire av deg så mye piss du vil.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.278
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det jo ikke samme del av hjernen som benyttes. Det blir som å sammenlikne Kims lek med å kjenne igjen et ansikt. Det er ikke samme ting.
    Eksakt hva er det man bruker forskjellige områder av hjernen til? Å høre forskjell på et musikkstykke over f.eks 2 forskjellige høyttalere vs. å kjenne igjen lyden av en stemme?

Det kan sikkert være en god del sannhet i det, men på samme tid er det nok også en overlapp der, vil jeg anta. Det er fascinerende at folk (bl.a. jeg) har enkelte gitarsoloer og underliggende komp liggende på lager i hukommelsen, note for note, med mikrosekunds nøyaktighet. Vi har audiell hukommelse som f..., husker en gang for lenge siden da en kompis kom innom med en kassett han hadde funnet, og lurte på hva det var. Puttet den inn i spilleren og trykte play, hørte publikumsjubel, ikke noe annet. "Uriah Heep Live!", sa jeg og fortsatte: "this is the nicest.... the nicest return to Birmingham we've ever had, and I want to thank you for it...", rett etterpå gjentok David Byron samme setning i høyttalerne. Poenget? Ikke noe annet enn at vi har masse rart på lager oppe i huet. Jeg vil blant annet hevde at jeg har en klar oppfatning av hvordan mitt første drømmeanlegg låt den dag i dag (Systemdek IIX, Audio Innovations S500, Snell E2) mye av samme grunn som at jeg kjente igjen lyden av jubel fra Uriah Heep Live.

På den annen side er ikke dette viktig for meg mer. For meg er hobbyen tilnærmet død, mest av alt grunnet diskusjoner som denne. Og jeg savner den, må jeg tilstå.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.954
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Det er da helt frivillig å være her og delta, så ingen grunn til og skylde på HFS.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.278
    Torget vurderinger
    2
    Det er da helt frivillig å være her og delta, så ingen grunn til og skylde på HFS.
    Helt klart. Men jeg har jo vært temmelig eksponert, kan en si, så jeg har dermed deltatt i en god del slike diskusjoner opp gjennom. Og joda, jeg synes det er litt trist på en måte, at gleden ved et godt musikkanlegg blir desimert til "forvrengning", og der slutter debatten.

Kort sagt er takhøyden i ferd med å bli som en krypkjeller.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.278
    Torget vurderinger
    2
    Det er fristende å sitere J. Gordon Holt fra Stereophile

I never, ever claimed that measurements don't matter. What I said (and very often, at that) was, they don't always tell the whole story. Not quite the same thing.
    Publisert i 2007.
    Et utsagn jeg tilslutter meg 100%

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.057
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke opplevd så mye hifiglede ved boksbytting heller de siste 15-20 årene. Veldig i verktøy for musikkgjengivelse-båsen, selv om jeg jo liker pene frontplater. Og at ting skal se riktig ut.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.894
    Høyttalere låter som regel alt fra noe til svært forskjellig.

Subwoofere kommer i ulike design og størrelser med forskjeller.

Rom og akustiske produkter gir store ulikheter.

Legg til plassering, bruk av EQ, integrering av subwoofer(e), tuning av oppsett og multikanals så et et enorm spenn.

Moderne og god målemessig elektronikk låter derimot mer og mer likt. Samtidig finnes det fremdeles mye elektronikk med hørbar forvrengning.

Den moderne veien hvor man angriper problemene med roten fremfor å prøve matche vekk problemer er et stort fremskritt for både lydkvalitet, hifi økonomi og lydglede IMO. Og fremdeles kan man kombinere med noe sødme og andre harmonisk forvrengning om man ønsker det.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.816
    Torget vurderinger
    2
    På den annen side er ikke dette viktig for meg mer. For meg er hobbyen tilnærmet død, mest av alt grunnet diskusjoner som denne. Og jeg savner den, må jeg tilstå.
    Nå er det jo slik at disse diskusjonene ledes an av de samme bransjeaktørene hver gang så alt er skrevet hundre ganger før så det er ikke spesielt vanskelig å holde seg borte synes jeg.

Det med hifien tror jeg har flere sider, når man blir eldre, gjerne pensjonist, så er det kanskje ikke sååå spennende lenger med nye bokser som det var tidligere, gjelder i og for seg ikke bare hifi men der også. Man fokuserer gjerne mer på andre sider av hobbyen og livet enn det å kjøpe det siste og heeelt nye som er kommet på markedet, kriblingen har funnet andre arenaer. Tror jeg.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.278
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det jo slik at disse diskusjonene ledes an av de samme bransjeaktørene hver gang så alt er skrevet hundre ganger før så det er ikke spesielt vanskelig å holde seg borte synes jeg.

Det med hifien tror jeg har flere sider, når man blir eldre, gjerne pensjonist, så er det kanskje ikke sååå spennende lenger med nye bokser som det var tidligere, gjelder i og for seg ikke bare hifi men der også. Man fokuserer gjerne mer på andre sider av hobbyen og livet enn det å kjøpe det siste og heeelt nye som er kommet på markedet, kriblingen har funnet andre arenaer. Tror jeg.
    Nå har jeg hatt tilgang til nærmest grenseløst mange "nye bokser" i over 30 år, så det har i seg selv ikke vært så innmari spennende, sånn sett. Det spennende for meg har vært hvordan disse boksene kan eller ikke kan formidle emosjoner og dynamikk, rytme og tilstedeværelse. Og er de gode på alt det der, så låter det godt i mine ører.

Det er en fortsatt en del greier jeg gjerne skulle hørt her i huset, men det er litt for mye styr, samt det at en subjektiv beskrivelse ikke er verdt skjermen den er skrevet på.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.162
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg hatt tilgang til nærmest grenseløst mange "nye bokser" i over 30 år, så det har i seg selv ikke vært så innmari spennende, sånn sett. Det spennende for meg har vært hvordan disse boksene kan eller ikke kan formidle emosjoner og dynamikk, rytme og tilstedeværelse. Og er de gode på alt det der, så låter det godt i mine ører.

Sikkert riktig, men har du tenkt på dagsformen? Enkelte ganger jeg sitter foran anlegget engasjerer ingenting, uansett hva jeg spiller. Andre ganger låter alt fantastisk - selv den mest bedritne innspilling...

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.278
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert riktig, men har du tenkt på dagsformen? Enkelte ganger jeg sitter foran anlegget engasjerer ingenting, uansett hva jeg spiller. Andre ganger låter alt fantastisk - selv den mest bedritne innspilling...
    Ja, dagsformen spiller alltid inn.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.203
    Torget vurderinger
    2
    Det er større takhøyde på Hifisentralen enn mange andre steder. Det er da bra vi har lov til å fremme begge syn her , subjektivt og objektivt. Ikke som på andre forum hvor en link til vitenskapelig oppgave ang cognitive bias og resultater fra blindtest medførte utestengelse. Subjektive fabuleringer uten rot i virkeligheten får derimot passere uhindret. Det er det annonsører på visse forum vil ha. Heldigvis er det ikke slike problemer her hos oss på Hifisentralen
    IMG_7497.png

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.278
    Torget vurderinger
    2
    Det er større takhøyde på Hifisentralen enn mange andre steder. Det er da bra vi har lov til å fremme begge syn her , subjektivt og objektivt. Ikke som på andre forum hvor en link til vitenskapelig oppgave ang cognitive bias og resultater fra blindtest medførte utestengelse. Subjektive fabuleringer uten rot i virkeligheten får derimot passere uhindret. Det er det annonsører på visse forum vil ha. Heldigvis er det ikke slike problemer her hos oss på Hifisentralen
    Vis vedlegget 1120363
    Jeg mener uansett at latter-emojis under saklige innlegg man er uenige i er en uting, og akkurat slike ting medfører lavere takhøyde. Argumenter gjerne, men det å latterliggjøre andres grunngitte standpunkter bidrar ikke positivt til noe som helst. (gjelder ikke @Balle Clorin , det er kun en generell betraktning)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn