8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    28.444
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    BlieSMa er vel lukket drivere og trenger strengt tatt ikke kasse. Kunne de stått på en ” plank” foran de 3 midbassene? Eller vil det by på problemer?

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.809
    Sted
    Langesund
    BlieSMa er vel lukket drivere og trenger strengt tatt ikke kasse. Kunne de stått på en ” plank” foran de 3 midbassene? Eller vil det by på problemer?
    Den berylliumen jeg har er lukket bak ja. Den M142 er åpen. Selv for meg blir en "plank" foran litt strikk og binders.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.809
    Sted
    Langesund
    Før du går drastisk til verks, ville jeg prøvd å justere EQ-kurven. Du liker jo uvanlig mye nivå i bass/mellombass.
    Hvor er egentlig mellombass? Er det midterste område i bassen eller bassen opp mot mellomtonen? Jeg har praktisert det siste, sånn ca 150 til 350Hz

Her er kurven vi hørte på og omtrent den forandringen jeg gjorde i etterkant.

Vedlegg

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.809
    Sted
    Langesund
    Og en ser jo forbedringspotensialet fra 150Hz og oppover men sånn er det stort sett over alt.
    igran 2.jpg

Sist redigert:

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.843
    Torget vurderinger
    1
    Hvor er egentlig mellombass? Er det midterste område i bassen eller bassen opp mot mellomtonen?
    Tja. Du finner mye bra EQ-info på nettet. Dette er jo verktøykassen til alle som driver med miks og mastering. De fleste setter skillet mellom bass og midrange ved 250Hz, men i praksis er det en glidende overgang mellom øvre bass/nedre mellomtone.

At du nå har senket nivå under 250Hz med par dB tipper jeg blir en vesentlig tonal forbedring.

Frekvenskart Instrumenter.jpeg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.809
    Sted
    Langesund
    Tja. Du finner mye bra EQ-info på nettet. Dette er jo verktøykassen til alle som driver med miks og mastering. De fleste setter skillet mellom bass og midrange ved 250Hz, men i praksis er det en glidende overgang mellom øvre bass/nedre mellomtone.

At du nå har senket nivå under 250Hz med par dB tipper jeg blir en vesentlig tonal forbedring.

Vis vedlegget 1153460
    Der ser du at området jeg prioriterer litt ekstra har - bite, meat, body, growl. Det er også området til muddiness. En hårfin balansegang dette.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    28.444
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har jo ikke fått den berømte fingeren ut, og fått tatt turen til Langesund, noe jeg har lyst å få til. Men som vi har vært inne på før. Det er vel kanskje ikke bare å se på frekvens responsen? Jeg stiller et helt åpen spørsmål. Er PA driverene dine de mest ideelle til å spille helt opp til 600hz? Og bør en spille fra gulv til tak i dette området? Målinger en ting…..

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.809
    Sted
    Langesund
    Jeg har jo ikke fått den berømte fingeren ut, og fått tatt turen til Langesund, noe jeg har lyst å få til. Men som vi har vært inne på før. Det er vel kanskje ikke bare å se på frekvens responsen? Jeg stiller et helt åpen spørsmål. Er PA driverene dine de mest ideelle til å spille helt opp til 600hz? Og bør en spille fra gulv til tak i dette området? Målinger en ting…..
    Acoustic Elegance TD 15M er vel ikke direkte PA og regnes for mange som ekstremt bra og kan brukes til nesten 2kHz Det er vel konfigurasjonen med tre helt opp som klemmer?

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    28.444
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Acoustic Elegance TD 15M er vel ikke direkte PA og regnes for mange som ekstremt bra og kan brukes til nesten 2kHz Det er vel konfigurasjonen med tre helt opp som klemmer?
    Det tenker jeg og😀 Bare for en øvelse, mulig det blir stress. Hva med å bare bruke en nå, i stede for tre for å høre før du evt får til en deling mellom de tre?

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.843
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel konfigurasjonen med tre helt opp som klemmer?
    Jeg er ingen ekspert på dette, men ser ikke problemet med 3 stk 15’’ i høyden, plassert i ørehøyde, spillende så vidt lavt i frekvens. Kamfiltereffekten blir vel neglisjerbar?

Bare å prøve ut selvsagt. Ellers må man vel høre men noen à la Snickers for dypere teoretisk utredning.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.417
    Torget vurderinger
    1
    Dette er jo et 10 ohm element og jeg kjører alle i parallell. Kan noe skissere enkelt der øverste og nederste spiller opp til ca 150hz. Hvor stor spole?
    Vis vedlegget 1153497

Dette er nok ikke verdt å bruke tid på, innføring av spoler vil gi faseforskyvning og dette kan ikke audiolens rette opp da du vil kjøre tre elementer i samme frekvensområde og forsterker

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    73.324
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Utifra hva jeg hørte av anlegget ditt T., så kan jeg ikke forstå at det er store problemer tilstede.
    Nå er det eier som hører på dette til daglig og kjenner systemet best. Det er også han som må definere hva han ønsker fra oppsettet.
    Skjønner at det både kan være fornuftig og nyttig å få folk innom til å lytte og si sin mening, men hvor mye en skal vektlegge dette hadde jeg vært litt forsiktig med.
    Alle vi som har vært innom har helt noe annet hjemme, og det er ofte der preferansene ligger.
    At det kan være nyttig å kaste ball med andre erfarne lydsnekkere og på den måten få innspill og ideer til hva en kan gjøre videre ser jeg det positive i. Men igjen, så er dette mye ei subjektiv greie.
    Jeg synes Roald peker på et par viktige ting i #14.797. Tilvenning hos nye lyttere mht hvordan anlegget låter og at det er nærmest umulig å få all musikk og alle genre til å låte "best".

Noen ganger kan man bare bytte låt som har en annen innspilling, så sitter alt bedre,-eller dårligere.
    Innspilling er det ikke så mye å gjøre med.

Sist redigert:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    28.444
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    ….. en ting er å høre på de som har faktisk hørt anlegget, enda verre med de som skal mene noe uten å ha hørt inkl meg selv. Enig i både @Roald og @bluesbreaker. Tror det er umulig å gjøre alle fornøyde😅 Det viktigste er å selv være fornøyd. Jeg har en enkel filosofi. Hvis jeg blir selv underholdt, så er det ingen grunn til å stresse selv om det er noen små ting en kan ta tak i. Så er det allikevel gøy med noen små prosjekter som kanskje kan strekke strikken lengre😀

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn