Lyngen skrev:
Det siste innlegget ditt er fint det, Vidar. ikke noe problem. Du ser ikke helt kjernen fra andres side, men ok...
Vi er alle enige om at musikken er hovedfokuset og så lenge vi har respekt for andres innfallsvinkler fremover i tillegg så er alt fint.
Du undervurderer meg. I all beskjedenhet, og ikke for å provosere. Jeg tror nok jeg ser poengene dine. Jeg er bare ikke enig. Det er til forskjell fra å ikke se det.
Det er et poeng til i dette med fokus på holografi og denslags, som er relevant ift hifi-interessen; når man får fokus over på det jeg anser som mer sentrale aspekter ved musikkgjengivelsen vil man imo bli bedre i stand til å vurdere hifiutstyr på dets egentlige premisser. Man vil i større grad kunne sette fingeren på aspekter i gjengivelsen som ellers ville ha vært elusive eller flyktige, for å si det slik.
La meg ta et eksempel; i øyeblikket synger Gundula Janowitz fra Fidelio her fra mitt godt oppsatte system med Naim CDS3/555 cd-spiller, Naim NAC552/NAP300 forsterker og KEF Reference 205/2 høyttalere. Dette er utstyr som ikke på noe punkt står nevneverdig tilbake for noe som helst jeg kan tenke meg på alle slags hifiaspekter.
Allikevel sitter jeg og hører på hvordan hun bruker stemmen, små variasjoner i intonasjoner, små sving i nivå, hennes rytmiske småpoenger som gjør at musikken får mer fremdrift, den energien hun legger i enkelte takter ift andre; ting som gjør at dette er en stor, stor artist.
Selvsagt hører jeg og nyter akustikken i Musikvereinsaal, men det er liksom ikke hovedpoenget. Slik har jeg stilt inn hodet.
Om jeg har ordlagt meg slik jeg ønsker nå, så skjønner du at for meg så vil denne muligheten til å høre Gundula's små poenger, det som gjør henne til en så stor artist, være langt viktigere enn salklangen i den salen hun synger i. Jeg har som sagt kun positivt å si om salklang, det er er ikke det; men mange av de mer subtile aspekter ved musikkgjengivelsen som jeg nevnte er altså avgjørende for meg.
Kall det PR&T, kall det detaljer eller hva som helst, og mobb meg gjerne for å bruke slike begreper også; det spiller liten rolle; jeg har hørt så mye hifi at jeg kan med trygghet si at det slett ikke er en selvfølge at forskjellig hifi med samme grad av naturtrohet og selvfølge vil kunne gjengi de mange fasettene som gjør artister forskjellige; enten systemet er god på holografi eller ei.
Og når jeg blir sittende å høre på hifi som ikke portetterer disse eksempelkvalitetene på en klar, naturlig og musikalsk sammenhengende og meningsfylt måte, så er det ikke god hifi for meg og min musikk. Pussig nok så vil det være stor forskjell på forskjellig hifi-utstyr selv med plater fra f.eks 30-tallet med relativt dårlig lyd; god hifi klarer å få frem slike viktige sentrale musikalske poenger selv på slike plater bedre enn mindre god hifi.
Poenget her, om enn klønete forklart, er at en fokus på sentrale musikalske poenger ikke bare gir mer musikkglede med gamle monoplater om du vil, men gjør deg også bedre i stand og mer bevisstgjort på det å vurdere hifiprodukters viktigste (for meg iallefall) egenskaper. Det blir langt lettere å høre hvilke produkter som bringer musikken din til levende live foran deg. Derfor mener jeg at holografi osv, om enn fornøyelig, så er det en blindvei på turen til et virkelig effektivt og velfungerende musikksystem.
Det er bare min mening, og min egen måte å tenke på.
Mvh Vidar P