Å lytte kvalitativt vs kvantitativt(!)

Status
Stengt for ytterligere svar.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Lyngen skrev:
JAE skrev:
Viss du oppgraderer din Cary 303 til den nye 306 Pro,vil et par ting forandre seg i ditt oppsett,men vil stemmen-musikken f.eks. til Freddie Mercury bli bedre/dårligere,gi deg mere glede ved å høre han synge,til tonene dette formidler fra 306 Pro,kontra 303,da er du mere opptatt av HIFI...kontra musikk

Der kom denne motsetningen som jeg ikke helt forstår igen. Musikk kan man glede seg over på de fleste anlegg, dyrt som billig. Hvis ikke jeg har gledet meg mer over musikken med bedre utstyr så hadde jeg absolutt ikke brukt en eneste krone mer på HiFi utstyr fra mitt gamle anlegg. Jeg har masse annet jeg ville ha brukt oppsparte midler på :).
Det er vel ikke SÅ vanskelig og se poenget til JAE? ;)
 
U

utgatt60135

Gjest
Neida, men for å dra den litt lengre så sier den at HiFI er bare tull. La oss legge ned HiFi sentralen og drite i lydkvalitetenalle mann ;).

Jeg vurderer å kjøpe Focal høyttalere jeg har på hjemlån over påsken. De har mye bedre HiFi parametre..

Hvis jeg kjøper dem uten at mitt mål er å nyte musikk bedre .... ja så spark meg noe i helv... hardt. Slå meg i hodet så jeg besvimer og legg meg inn på rehab...uten musikk ...NÅ!!...

;D..
 
K

kbwh

Gjest
Å lytte kvalitativt vs kvantitativt(!)

Interressant lese de siste sidene her.

Det er min ydmyke mening at bedre hifi gir kvalitativt bedre musikkopplevelser. Bedre hifi er kvantifiserbart. Bedre hifi måler jaggu bedre enn ikke så god hifi, hehe.
 
J

JAE

Gjest
Lyngen skrev:
Neida, men for å dra den litt lengre så sier den at HiFI er bare tull. La oss legge ned HiFi sentralen og drite i lydkvalitetenalle mann ;).

Jeg vurderer å kjøpe Focal høyttalere jeg har på hjemlån over påsken. De har mye bedre HiFi parametre..

Hvis jeg kjøper dem uten at mitt mål er å nyte musikk bedre .... ja så spark meg noe i helv... hardt. Slå meg i hodet så jeg besvimer og legg meg inn på rehab...uten musikk ...NÅ!!...

;D..




Der fikk jeg svaret,som er en ærlig sak,dette med HIFI-parametre,kontra musikkglede,men ingen innleggelse for det ;D.Stå på Lyngen,kvelden er ung den
 
K

kbwh

Gjest
Tja, jeg følger Lyngen her, tror jeg.

Hvis hifiparametre ikke gir økt musikkglede er det noe feil med parametrene.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
...og det eneste "måle instrument" som måler "korrekt" er ens egne ører... Grafer og dets like er i beste fall en antydning...I værste fall en total feilvurdering... ;)
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
Valentino skrev:
Tja, jeg følger Lyngen her, tror jeg.

Hvis hifiparametre ikke gir økt musikkglede er det noe feil med parametrene.
...eller med ørene/lommeboken ;D ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
donnerwetter skrev:
Valentino skrev:
Tja, jeg følger Lyngen her, tror jeg.

Hvis hifiparametre ikke gir økt musikkglede er det noe feil med parametrene.
...eller med ørene/lommeboken ;D ;D
Det der er et virkelig godt poeng donnerwetter. Vi kan alle lett la oss forlede av høy pris/status om vi ikke er bevisste på musikalske kvaliteter under lytting.

JAE applauderes forresten for å antyde gode poenger; pris er vel ikke særlig poengtert til nå; men jeg er helt på linje med at pris på utstyr ikke har noen betydning for poengene i tråden.

Mvh Vidar P
 
J

JAE

Gjest
Valentino skrev:
Interressant lese de siste sidene her.

Det er min ydmyke mening at bedre hifi gir kvalitativt bedre musikkopplevelser. Bedre hifi er kvantifiserbart. Bedre hifi måler jaggu bedre enn ikke så god hifi, hehe.


Skal ikke si meg så veldig uenig,klart at komponenter i det øvre sjiktet,innenfor grenser for oss allminnelige,kan bidra til dette,men et oppsett til 100K,kontra 300K,valgfritt av komponenter,ikke bør gi så mye mer musikalsk glede,da det for noen her inne har musikken som fokus,tilbake til 60-70 åra,hvor jeg tør påstå,kanskje noe av det bedre er laget av musikk,kontra dyr HIFI,der kabler,cd-spiller,hvor mye bedre den er,har veldig liten betydning,men har vel heller ingen vanskeligheter med å innrømme at komponenter kan bidra til dette,men dette med å brenne for musikken,kan ikke kjøpes for penger
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
JAE bringer et godt uttrykk til torgs; "musikalsk glede" :) Det er vel denne gleden vi alle søker, eller?
Har dessverre hørt mer en ett s.k. "high-end" anlegg de siste 30 år som i min bok ikke spiller musikk, i min ydmyke tolkning av begrepet. Men bevares, jeg har hørt mange eksempler på det motsatte også. Gode anlegg, godt integrert i rommet som virkelig spiller musikk. Anlegg som formidler musikken på en troverdig måte, der og da!
Da trives undertegnede, uansett statusfaktor og prislapp. Dog har jeg innsett at "quality does not come cheap", men dette er jo veldig svevende da ;D

Edit; skrivefeil.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hei

Ser det er noen her som ikke klarer å skille musikalsk prestasjon (eller gjerne glede som er et flott uttrykk) fra teknisk prestasjon.

@Lyngen:
Dersom strammere bass, flatere frekvensgang, bedre 3D og mer luft gir deg større glede av musikken din. Ja, da er det vel ikke vanskelig å tenke seg at du er en hifi-mann mer enn en musikk-mann?
At bedre hifiparametre er det som gir deg kicket?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Se for deg et hi-end anlegg.
Det koster mange mange penger og er nærmest perfekt i forhold til alle normale hifiparametre.
Allikevel gir det deg ikke noe på fremføring av musikk, det låter sjelløst til tross for superb 3D, sylskarpt definert bass og vanvittig stort lydbilde med masser av luft.
Men det klarer ikke å svinge på musikken, det gir deg ikke "fot" til tross for at musikken er noe du virkelig liker....
Fokuset ditt tvinges bort fra musikken og inn på irriterende sss-lyder, "feil" plassert saksofonist og et lydbilde som har mer luft på venstre side.....

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvorfor er det slik?
Hva mangler hi-end anlegget, hva feiler det på?

R
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Jeg har faktisk ikke hørt et eneste anlegg som ikke spiller musikk jeg. Jeg er muligens utenfor den gjengse linjen her, men det er min ærlige mening. Jeg tror jeg ville klart å nyte musikk fra alle de forskjellige oppsettene jeg har hørt. Ikke at det er så uhorvelig mange da, men antakelig et sted mellom 100 og 200. Som et eksempel, mens jeg drev og pusset opp leiligheten min hadde jeg kun en stakkars reiseradio. JVC mono. Fra 1980-tallet. Det kom da vitterlig musikk ut av den også, fast justert inn på NRK Alltid Klassisk som den var. Jeg hadde bare den i nesten et helt år. Selvsagt var opplevelsen rikere og mer omsluttende når jeg fikk ryddet, støvsuget, vasket og endelig rigget opp anlegget igjen. Men musikken, vel, den var der altså. Jeg har, når jeg tenker etter, aldri hørt anlegg som har vært direkte dårlige, det vil si, som ikke lot meg nyte musikk. Endel anlegg blir slitsomme og agressive når det spilles høyt dog, det skal jeg innrømme.

Selvsagt er det forskjell på anlegg. Det er ikke uten grunn at jeg har svidd av endel tusenlapper på mitt eget. Men jeg antar at dette betyr at jeg vektlegger innholdet mer enn innpakningen. Ganske mange av de jeg kjenner har det på samme måte.


Mvh
 
K

kbwh

Gjest
RoDa skrev:
Ser det er noen her som ikke klarer å skille musikalsk prestasjon (eller gjerne glede som er et flott uttrykk) fra teknisk prestasjon.
Er det så fryktelig vanskelig å se for seg at teknisk prestasjon (hifianlegget) kan gi større forståelse for den musikalske prestasjon, RoDa?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Det gjør ikke noe om anlegget er dyrt, bare det svinger, bare det engasjerer.
Bare det spiller MUSIKK. Bare det har evnen til og la deg glemme lyden og la deg rive med.
 
U

utgatt60135

Gjest
RoDa skrev:
Hei

Ser det er noen her som ikke klarer å skille musikalsk prestasjon (eller gjerne glede som er et flott uttrykk) fra teknisk prestasjon.

@Lyngen:
Dersom strammere bass, flatere frekvensgang, bedre 3D og mer luft gir deg større glede av musikken din. Ja, da er det vel ikke vanskelig å tenke seg at du er en hifi-mann mer enn en musikk-mann?
At bedre hifiparametre er det som gir deg kicket?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Se for deg et hi-end anlegg.
Det koster mange mange penger og er nærmest perfekt i forhold til alle normale hifiparametre.
Allikevel gir det deg ikke noe på fremføring av musikk, det låter sjelløst til tross for superb 3D, sylskarpt definert bass og vanvittig stort lydbilde med masser av luft.
Men det klarer ikke å svinge på musikken, det gir deg ikke "fot" til tross for at musikken er noe du virkelig liker....
Fokuset ditt tvinges bort fra musikken og inn på irriterende sss-lyder, "feil" plassert saksofonist og et lydbilde som har mer luft på venstre side.....

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvorfor er det slik?
Hva mangler hi-end anlegget, hva feiler det på?

R
Merkelig å lese et slikt innlegg av en HiFi skribent på et HiFi forum må jeg. Jeg anbefaler deg å være forsiktig med å tro hvordan andre lytter og har glede over musikk.

Mange flotte innlegg i tråden men dette var bunnivå.
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Største opplevelse til nå, i år, var for meg Farmers Market sin konsert på Nrk2 i kveld på 39 tommers Panasonic med helt originale høyttalere ;D
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Valentino skrev:
RoDa skrev:
Ser det er noen her som ikke klarer å skille musikalsk prestasjon (eller gjerne glede som er et flott uttrykk) fra teknisk prestasjon.
Er det så fryktelig vanskelig å se for seg at teknisk prestasjon (hifianlegget) kan gi større forståelse for den musikalske prestasjon, RoDa?
Leste du resten av innlegget mitt før du svarte?
Er mine tanker så fremmede?
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Lyngen skrev:
Merkelig å lese et slikt innlegg av en HiFi skribent på et HiFi forum må jeg. Jeg anbefaler deg å være forsiktig med å tro hvordan andre lytter og har glede over musikk.

Mange flotte innlegg i tråden men dette var bunnivå.
Sette pris på om du svarer på innleggene istedet for å slenge rundt deg med påstander.

EDIT: Smart trekk av deg å slette innlegg som kom etter dette kl 23:12

R
 
U

utgatt60135

Gjest
RoDa skrev:
Lyngen skrev:
Merkelig å lese et slikt innlegg av en HiFi skribent på et HiFi forum må jeg. Jeg anbefaler deg å være forsiktig med å tro hvordan andre lytter og har glede over musikk.

Mange flotte innlegg i tråden men dette var bunnivå.
Sette pris på om du svarer på innleggene istedet for å slenge rundt deg med påstander.

R
Ser det er noen her som ikke klarer å skille musikalsk prestasjon (eller gjerne glede som er et flott uttrykk) fra teknisk prestasjon.
Hvem tenker du på og hva er grunnlaget for å mene det?

Dersom strammere bass, flatere frekvensgang, bedre 3D og mer luft gir deg større glede av musikken din. Ja, da er det vel ikke vanskelig å tenke seg at du er en hifi-mann mer enn en musikk-mann?
At bedre hifiparametre er det som gir deg kicket?
Jeg "måler" anlegg ut i fra musikken og hvor mye det gir musikkglede. HiFi parametre er bare et verktøy for å analysere musikkengjengivelsen, noe som er veldig praktisk på et HiFi forum, HiFi blader og ved å forklare komponenters karakteristikk for andre som ikke kan lytte på dem. Kicket er det musikken som gir. Å høre på supre opptak men fattig musikalsk er dønn kjedelig og intetsigende.

Jeg er både en HiFi-mann og en musikk-mann, men mye mer opptatt av musikken selvfølgelig. Er det ikke slik for alle her?


mange penger og er nærmest perfekt i forhold til alle normale hifiparametre.
Allikevel gir det deg ikke noe på fremføring av musikk, det låter sjelløst til tross for superb 3D, sylskarpt definert bass og vanvittig stort lydbilde med masser av luft.
Hvis det ikke gir meg noe på fremføring av musikk så er det et dårlig anlegg som jeg ikke vil ha. Hva er et sjelløst anlegg forresten?

Fokuset ditt tvinges bort fra musikken og inn på irriterende sss-lyder, "feil" plassert saksofonist og et lydbilde som har mer luft på venstre side.....
Oii hjelp.... da skrur jeg av eller setter på en annen plate :)... Nei, du jeg hørte igjennom Melua plata i kveld som er den som har mest ss-lyder av mine. Det går så fint så... saxofonisten kan stå hvor han vil han men ikke akkurat der vokalisten står takk, og mer luft på venstre side går fint bare det ikke er surstoffmangel på andre siden :p ;).
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg vet ikke helt hvordan det er med resten av dere, men nå synes det som om denne tråden ligger i respirator. Kan noern vennligst slå den av? Dog? Hitover!
 
U

utgatt60135

Gjest
impulse skrev:
Jeg vet ikke helt hvordan det er med resten av dere, men nå synes det som om denne tråden ligger i respirator. Kan noern vennligst slå den av? Dog? Hitover!
Slå den gjerne av for for min del :)....

Nå skal jeg høre på hifi parametrene på Stacey Kent plata. Men den forb... irriterende musikken er så j..forstyrrende... :-[..




;D
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
impulse skrev:
Jeg vet ikke helt hvordan det er med resten av dere, men nå synes det som om denne tråden ligger i respirator. Kan noern vennligst slå den av? Dog? Hitover!
Synes du dette ikke er noe å diskutere, snakke om?
Fint om du deler dine tanker med oss.

R
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Lyngen skrev:
Etter min erfaring øker musikkformidlingen til det positive når hifiparametrene bedres. Men det må for all del ikke tippe over slik at det blir for lyst og "klinisk".
Hva mener du med dette?
At bedret 3D, strammere bass, mer luft, mer stabilt stereoperspektiv og mer presis lyd bidrar til å øke musikformidlingen?
Men dersom det blir for bra, da minker musikkformidlingen grunnet "lys og klinisk" lyd?
Hvor er da knekkfrekvensen for "for bra lyd"?


Men hva legger du i god musikkformidling egentlig? Jeg spurte deg for en side siden også ;)
Har du lest tråden, så har jeg skrevet noe om det.
Ref: Husker musikken fra gamle dager, gi opp noe på hifiparametre for økt musikalsk kommunikasjon

R
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Lyngen skrev:
Nå skal jeg høre på hifi parametrene på Stacey Kent plata. Men den forb... irriterende musikken er så j..forstyrrende... :-[..
;D
Latterliggjøring av andres forsøk på fornuftig meningsutveksling bidrar ikke til denne tråden.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Det man gjør når man velger bort et bedre anlegg til fordel for et som er dårligere, er vel det samme som han gjør som legger dyna over pianoet for å kunne høre musikken bedre. (Det blir "bedre" i en spesiell mening, og vil aldri kunne inngå i språkbruken som en generell godtatt mening. Dvs Yahama vil f.eks aldri begynne å markedsføre sine pianoer med fastsydd dyne over, og kalle dem for "improved versjon).

I hifi sammenheng er dette et nederlag (generelt sett). Jeg tror for min del at slike nederlag har å gjøre hovedsakelig med at innspillingskvaliteten på platene er for dårlig. Et godt anlegg må nødvendigvis være avslørende. Ideelt burde vel alle verdens hifi-blader ofre all sin spalteplass på denne dystre flaskehalsen, og prøve å få presset plateselskapene til å sende sine teknikere på omskolering. (Istedet fortsetter bladene med de vanlige utgytelsene over fancy enkeltkomponenter osv).
Fremhever man denne flaskehalsen som det eneste viktige i dagens situasjon, blir man gjerne sett på som idiot, har jeg inntrykk av. Men man kommer ikke bort at lydkvaliteten i platene burde vært langt bedre idag enn den var i stereoens barndom for 50 år siden, med den rasende tekniske utviklingen som har funnet sted. Istedet er den jevnt over dårligere! Et frapperende faktum! No
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Selvfølgelig synes jeg det er noe å snakke om, RoDa. Jeg har faktisk gjort det også. Både her (såvidt!) og i endel andre tråder. Jeg synes bare, helt subjektivt, selvfølgelig, at lufta har gått ut av tråden. Mye klokt er sagt. Endel ikke fullt så klokt også.Må er det endel gjentakelser, IMHO. Men det er meg.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Jeg mener nå at vi kjøper hi fi utstyr av god kvalitet for i utgangspunktet å fremheve det musikalske innholdet av sølvplatene eller vårt sorte gull.

God hi fi er et verktøy for å oppnå god musikkgjengivelse.

Jeg prøver å lytte lyd kun ved evaluering av hi fi, f eks ved nyinnkjøp, og når valget av produkter er gjort er musikken i senter igjen.

Hvis jeg kjøper en plate med dårlig lyd, så registrerer jeg det, og legger lydkvaliteten til side.

Jeg tror alle smiler ekstra bredt når deres nyinnkjøpte plate med favorittbandet/artist i tillegg har glimrende lydkvalitet... det gjør i hvertfall jeg.

Jeg kan fint takle god musikk med god lyd ;)

Jeg kan fint takle god musikk med dårlig lyd ;)

Jeg kan dårlig takle dårlig musikk med god lyd ;)

Jeg kan dårlig takle dårlig musikk med dårlig lyd :)

Destiny.. :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Flott sagt Destiny :D...


Burde vært en god avslutning :).

God natt.....
 
L

Ludo

Gjest
Idag så har jeg hatt en opplevelse som kanskje kan beskrive litt av det dere ikke klarer å bli enige om betydningen av.

Jeg har to par høyttalere på prøve i disse dager; Focus 220 og Contour S3.4. Etter å ha hatt 220 i hus i tre uker så kom S3.4 inn
for etpar dager siden. Det første som slo meg med disse var hvor gode de er på endel av disse hifi-parametrene som det snakkes om.
Det er luftig, stramt, presist, meget gode på kor, lett å pinpointe både stemmer og instrumenter samt endel andre ting som gjør at
disse spiller en god del mer 'high-end' enn hva Focus 220 gjør. Virkelig flotte er de også!
For etpar timer siden så koblet jeg tilbake til Focus 220. Her er ikke like mye luft, ei heller den samme presisjonen som det S3.4 kan
vise til. Men de har noe annet som S3.4 ikke fikk til i mitt oppsett; engasjement! Følelsen av å nyte musikken for hva den er, bli
bergtatt av det emosjonelle som musikken har i seg selv. Kall det gjerne hjerte og smerte som endel skribenter uttrykker det.
Dette har Focus 220 virkelig et grep om. En musikkformidler i høyeste grad. Men den er altså ikke like raffinert og forfinet slik S3.4 er.

Jeg antar at dette er noe av det både Roda og Vidar P prøver å formidle; at det nødvendigvis ikke er det som spiller 'penest' som
engasjerer mest. For min del ble jeg en erfaring rikere, det har hjulpet meg til å presisere mine preferanser i forhold til hva jeg
vektlegger som viktig i oppsettet mitt - det er jo musikken som tross alt står i fokus for de fleste.

Men alle har vel personlige preferanser i så måte; om det er teknisk prestanda eller musikalsk engasjement som står i fokus...
Helst 'ja takk - begge deler'. Om noen skulle være i tvil så vil jeg ikke ha en bedre teknisk prestasjon dersom det skulle gå på
bekostning av den musikalske prestasjonen...
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Dr.No skrev:
Det man gjør når man velger bort et bedre anlegg til fordel for et som er dårligere, er vel det samme som han gjør som legger dyna over pianoet for å kunne høre musikken bedre. (Det blir "bedre" i en spesiell mening, og vil aldri kunne inngå i språkbruken som en generell godtatt mening. Dvs Yahama vil f.eks aldri begynne å markedsføre sine pianoer med fastsydd dyne over, og kalle dem for "improved versjon).
Aha!! Nå snakker vi. :)
Her har vi to muligheter:
- Anlegget ER ikke bedre, fordi det ikke presterer å fremføre det musikalske innholdet godt nok til at du kan lytte gjennom dårlige innspillinger for å høre på nettopp musikken.
- Anlegget er bedre, men vi som lyttere evner ikke å høre gjennom denne økte detaljeringen, 3D, luft, holografi osv, men blir forvirret og mister fokus på det musikalske innholdet. Dermed oppfatter vi det som ødeleggende for musikken å ha et anlegg som er ekstremt på hifiparametre.


I hifi sammenheng er dette et nederlag (generelt sett). Jeg tror for min del at slike nederlag har å gjøre hovedsakelig med at innspillingskvaliteten på platene er for dårlig. Et godt anlegg må nødvendigvis være avslørende.
Ja, men hvorfor er det noen anlegg som presterer å både være meget avslørende, men også låte veldig bra på selv mindre vellykkede innspillinger. Bare musikken er bra?

Ideelt burde vel alle verdens hifi-blader ofre all sin spalteplass på denne dystre flaskehalsen, og prøve å få presset plateselskapene til å sende sine teknikere på omskolering. (Istedet fortsetter bladene med de vanlige utgytelsene over fancy enkeltkomponenter osv).
Fremhever man denne flaskehalsen som det eneste viktige i dagens situasjon, blir man gjerne sett på som idiot, har jeg inntrykk av. Men man kommer ikke bort at lydkvaliteten i platene burde vært langt bedre idag enn den var i stereoens barndom for 50 år siden, med den rasende tekniske utviklingen som har funnet sted. Istedet er den jevnt over dårligere! Et frapperende faktum! No
Bra poeng! Det er en nobel tanke å tro at hifimagasinene kan snu denne utviklingen. Dette er styrt av markedets behov, og vi hifinerder er en liten (ubetydelig) gruppe musikk-konsumenter. Men det er lov å håpe at med økt båndbredde så øker også tilgangen på og distribusjonen av musikk med bedre kvalitet.

R
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Godt anlegg=Gode parametre,. Det er en definisjon, alt annet blir meningsløst. Men man kan sef ha subjektive preferenser mht konkret utstyr.

Noen hater "parametrene", virker det som, mens for andre kan det bl.a handle om et bevisst forhold til lydgjengivelse. Parametre kan dog være litt flytende, eller til og med idiotiske. "Luft" må vel være et idiotisk "parameter". (Og velegnet til å håne og og karrikere: "Dere som sitter og hører på luft...".).
Det blir straks anderledes om man istedet for luft snakker om korrekt overtonegjengivelse: Høy-oppløst, forvregningsfri osv. Men med en slik må man forholde seg til konkrete misforhold, slik som den problematiske strykergjengivelsen på de fleste CD utgivelser. Ord som "avslørende" dukker plutselig opp. Det kan klart være behageligere og sitte med en mer summarisk og mindre avslørende diskantgjengivelse, og dermed ha lettere for å fokusere på musikken. Man legger den legendariske dyna over pianoet, for å sette det på spissen. Det samme gjelder på en rekke områder der begrensninger møter oss i praksis (stor virkningsgrad og dynamikk er problematisk i en middels stor OBOS stue, osv). "Pinpoint" får en til å tenke på noen som blir stukket av knappenåler. Hvorfor ikke heller snakke om naturlig stereofonisk bredde og dybdevirkning. Et anlegg som er godt til dette vil avsløre den uryddige stereovirkningen på flertallet av plater. Så kan det kanskje være mindre deprimerende å lytte til noe som er litt grumsete i perspektivet fra før. Det er altså ikke nødvendigvis dumt å velge bort topp-egenskaper på enkelte områder, men det kan være lurt å vite hva man gjør og hvorfor. No

Hei RoDa: Dette hadde jeg skrevet allerede, men jeg poster det som et svar til ditt innlegg, da det jaffal berører noe i det. No
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Melding mottatt Impulse - er opptatt med påskefeiring og kyllinger for tiden, derfor treg reaksjon.
Vi tar vel kvelden nå snart tenker jeg.

O.
impulse skrev:
Jeg vet ikke helt hvordan det er med resten av dere, men nå synes det som om denne tråden ligger i respirator. Kan noern vennligst slå den av? Dog? Hitover!
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Trådstarter har bedt meg om å stenge tråden.

Mvh
Høvdingen
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn