Denne tråden ble jo faktisk både dynamisk og interessant som lesning! Hvordan vi lytter og hva vi vektlegger i den situasjonen rører jo ved kjernen i det å ha både musikk og hifi-utstyr som hobby(det er helt klart at disse to tingene ikke alltid henger sammen) - men i motsetning til endeløse kabel & tullball-debatter, så blir det her sterke meninger som er stimulerende å reflektere over.
Personlig har jeg vel kjent meg igjen i flere av bidragsyternes perspektiv; mer presist en syklus(på en måte) som ser omtrent slik ut(svært kort fortalt):
1. 9 år gammel - får "Wish you were here" av min mor(førsteopplag må vite - still got it, still play it). Blir spilt på et komplett alt-i-ett RadioNette-anlegg i stuen til min mor - og et B&O+ Technics platespiller + Tandbergsaker + egenbygde høyttalere hos min far(ja, der er det vel en link

), begge steder husker jeg
låt fantastisk bra

Uansett, dette setter i gang musikkinteressen min for fullt, jeg kjøper LPer jevnt og trutt gjennom hele ungdommen og langt inn i studietiden, jeg oppdager mange av de "store" i denne perioden, og det er et like stort eventyr hver eneste gang(spesielt Dylan og Bowie var dramatisk!). Sammen med venner hører jeg på BBC på kvelden(slik oppdaget vi mange band som i Norge var helt ukjente, noe vi var SVÆRT stolte av), vi kjøper NME og Melody Maker(og selvsagt Puls & Beat & Nye takter når det var noe av verdi der) - musikk var like essensielt for oss som jenter, mopeder, tennis og mat
2. CDen kommer etterhvert, jeg er skeptisk, bruker mange år på å konvertere - men gir opp og konverterer. Samtidig daler interessen for musikk. Jeg har på dette tidspunkt et "bra" NAD(nær eller top-of-the-line) & BW-oppsett, uten at jeg egentlig vet hva det betyr eller om hvilke kvaliteter det evt. har. Jeg jobber, tjener mer penger enn jeg trodde jeg skulle gjøre, fortsetter å kjøpe skiver(CDer nå), men hører ikke på dem lenger. Får ikke ståpels a la første gangen jeg hørte Diamond Dogs eller Blood on the tracks eller Berlin etc etc. Jeg konsumerer musikk, hjerte og sjelløst. Jeg er fortapt!
3. Jeg skiller meg(hurra!), en katalysator av de sjeldne!
4. En av mine venner(Jetman, som nå mer eller mindre (klokelig)har forlatt HFS for å sykle ;D), utfordrer meg på dette med hifi. Han tror ikke jeg EGENTLIG liker disse NAD-greiene...at det jeg EGENTLIG vil ha er mer high-end stash(bergensk manipulator). "kom igjen no! Du kan ikkje høre på den driten der!". På dette tidspunktet har jeg en noe stigende musikkinteresse igjen, og tror cd-spillere er cd-spillere(0 og 1 er jo 0 og 1 og annet tøys), er relativt ignorant i forhold til hva som er mulig å få ut av en musikkopplevelse. Jetman starts me up - og jeg løper.
5. Så begynner moroa...2-3 år med kontinuerlig forskning og utvikling(som jeg stort sett humørfylt og upretensiøst har delt med dere på HFS), kjøp og salg, gud bedre så morsomt a gitt! Men viktigst og relevant for denne tråden, i denne perioden revitaliseres musikkinteressen formidabelt! Klart jeg også hører på lyder i denne perioden...skulle bare mangle, men jeg innser primært at godt utstyr(merk: jeg sier ikke dyrt! Selv om det har en viss sammenheng må jeg erkjenne) faktisk gir meg langt større og sterkere opplevelser, at jeg(som både Valentino, Parelius og sikkert flere har vært inne på), plutselig forstår kompleks musikk på en helt annen måte enn tidligere. At utstyret faktisk gjør det mulig å gå inn i verket, bli fanget, kastet rundt og spyttet ut i enden - omtumlet og lykkelig ;D Om det er Litany av Pärt eller Geogaddi av Boards of Canada er ikke så viktig, jeg hører ting i Kind of blue på en ny måte(ikke lyder, men fraseringer, samspill, kommunikasjon, små og store ting) og jeg skal stoppe der. Listen blir fort lang.
6. Den verste kjøp og salg-perioden er over, cd-spilleren er solgt til fordel for migrering over til VIRKELIG digital plattform(lossless på HD trådløst til DAC), samtidig som jeg kjøper mye mer vinyl igjen. Musikk er på nytt essensielt, og de timene jeg får foran galloene i løpet av en uke, med gammel eller ny musikk, klassisk eller elektronika, rock eller pop(etc etc) - er viktige og jeg vet å sette pris på dem. Samtidig er musikk med i familielivet hele tiden, småtassene responderer med å klappe og rugge når de hører min gode venn Bob, min kjære hører på elektronika a la Biosphere når hun trenger å slappe av litt og 12-åringen syntes det er tøft med Queens of the stoneage og At the drive in.. Slik skal det være, og på mange måter er jeg nesten tilbake til start. Bare at jeg nå har utstyr som gjør det mulig å dykke dypere, hoppe høyere og smile bredere

Det kan sikkert bli utrolig mye bedre, men jeg forholder meg litt gyldent artistotelisk til det hele. This works - why kill it.
God påske!
(pyntet til fest av 12-åringen ;D)
O.
P.S Bra du krøp frem fra busken din igjen RoDa!
O.