Høyttalere «Anbefalt forsterkereffekt»

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du er inne på noe viktig der. Eksempelvis synes jeg det er vondt, slitsomt og usunt å høre på Sjostakovitsj i Lindemannsalen, mens et sete litt bakover på operaen er vesentlig mer skånsomt mot ørene. I stille partier blir det der så stille at man må konsentrere seg for å høre noe i det hele tatt. Dette burde være relevant for oss. Hvor mange watt trenger man da?
    Bjørn i plateselskapet Gemini sa at han ba Kongshaug spille inn for at det skulle være maksimalt realistisk ved ikke mer enn 80 dB. Begynn å regne på det! Ta høyde for 20 dB ekstra for overskudd og toppene i dynamiske opotak så ender man opp med maks behov på om lag 100 dB i lytteposisjon. Dette snakket om 120 dB osv er galskap. Farlig galskap.
    Jeg hadde en gang gleden av å sitte ved siden av Kongshaug en hel formiddag mens han overførte de eldste analogopptakene med Bjarne Nerem til høyoppløst multikanal digital (kom ingen SACD ut av det, ble aldri utgitt). Kongshaug jobbet med myye lavere lydtrykk enn den typiske hi-fi gærning. Med lavt støygulv i studioet kunne han det. Det var en veldig behagelig opplevelse. Stillhet er en mangelvare i dag..
    Dette snakket om å prøve å flytte konsertsalen hjem er en skikkelig avsporing. For det første lar det seg ikke gjøre. For det andre blir det feil. De fleste innspillinger er foretatt i et studio, ikke i en konsertsal. De fleste hører på komprimert "moderne" musikk som i liten grad er akustisk. Hva skal man da strebe etter? Hva blir "the absolute sound"? Å etterligne bråkete haller og mer eller mindre feiljusterte PA-anlegg? Kanskje dårlig PA til og med?
    Men kanskje det er mer realistisk å kunne høre på 110dB,ha kapasitet nok, istedet for å lage seg unnskyldning for at alt over 80 blir støy? Spør for en venn..
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.248
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kongshaug jobbet med myye lavere lydtrykk enn den typiske hi-fi gærning. Med lavt støygulv i studioet kunne han det. Det var en veldig behagelig opplevelse. Stillhet er en mangelvare i dag..
    Dette snakket om å prøve å flytte konsertsalen hjem er en skikkelig avsporing. For det første lar det seg ikke gjøre. For det andre blir det feil. De fleste innspillinger er foretatt i et studio, ikke i en konsertsal.
    For meg handler det om å få til et oppsett som kan brukes til det meste, enten man vil spille lavmælt i den tyste natten, smått og skjørt, med kontrast, med rom og dybde eller dundrende så det rister i sofaen. Ikke enten eller, men som Ole Brumm, ja takk - begge deler. Ja, de fleste innspillinger er laget i et studio med større eller mindre grad av hermetisering og komprimering, men så finnes det også innspillinger som er veldig annerledes og som krever noe annet av anlegget for å få vist seg fra sin beste side. Ingen grunn til å legge begrensende føringer hvis det ikke er andre hensyn som tilsier at man må det.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    For meg handler det om å få til et oppsett som kan brukes til det meste, enten man vil spille lavmælt i den tyste natten, smått og skjørt, med kontrast, med rom og dybde eller dundrende så det rister i sofaen. Ikke enten eller, men som Ole Brumm, ja takk - begge deler. Ja, de fleste innspillinger er laget i et studio med større eller mindre grad av hermetisering og komprimering, men så finnes det også innspillinger som er veldig annerledes og som krever noe annet av anlegget for å få vist seg fra sin beste side. Ingen grunn til å legge begrensende føringer hvis det ikke er andre hensyn som tilsier at man må det.

    Andre hensyn er hørselen og om man synes det er behagelig å spille så høyt. Dersom man ønsker Led Zeppelin live hjemme i stua ved realistiske nivåer, spiller også hensynet til naboene inn: De bør være flere kilometer unna...
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.248
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Andre hensyn er hørselen og om man synes det er behagelig å spille så høyt. Dersom man ønsker Led Zeppelin live hjemme i stua ved realistiske nivåer, spiller også hensynet til naboene inn: De bør være flere kilometer unna...
    Det hjelper jo å bo i en enebolig bygget etter de nye isolasjonsnormene og med egen musikkstue. Nei altså, for min del spiller jeg gjerne en sang eller to på høyt volum hvis jeg vil ha ut litt adrenalin eller bare for å få opp humøret. Man behøver ikke å holde på i timesvis på høyt volum for å få en god opplevelse.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Andre hensyn er hørselen og om man synes det er behagelig å spille så høyt. Dersom man ønsker Led Zeppelin live hjemme i stua ved realistiske nivåer, spiller også hensynet til naboene inn: De bør være flere kilometer unna...
    Puh,inne i stua,naboer..
    93 dB,300-400W

    Bilde 0701.jpg
    DSC_0917 (1).jpg
    DSC_1049[1] (1).jpg


     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Etter min mening er 110db ubehagelig uansett......og dessuten skadelig...

    Ser foresten ar Roskildefestivalen aksepterer maks peak på 108db.......
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Sounds less than 75 dB have no significant effect on our hearing.

    Exposure to sounds above 85 dB causes short term hearing losses called temporary threshold shifts [2]. If this occurs, your ear becomes less sensitive, and sounds seem quieter than normal. After some time, normal hearing returns.

    Repeated exposure to sounds that cause temporary threshold shifts results in permanent damage to the ear in the form of a permanent threshold shift . The ear loses sensitivity in the frequencies 3,000 Hz through 6,000 Hz, resulting in a "notch" in the hearing range. Time of exposure is important, the louder the sound, the less exposure time before permanent damage sets in.

    According to OSHA, the exposure time limits are [3]: (these are A-weighted, most home theater measurements are made with C weighting, which typically gives higer readings for broad spectrum measurements).
    Exposure TimeExposure Level (measured in dB SPL)
    8 Hours90 dB SPL
    6 Hours92 dB SPL
    4 Hours95 dB SPL
    3 Hours97 dB SPL
    2 Hours100 dB SPL
    1.5 Hours102 dB SPL
    1 Hours105 dB SPL
    .5 Hours110 dB SPL
    <.25 Hours115 dB SPL
    man må også ha frekvens for å kunne si når hørsel skade setter in, 100db på 10hz er ingenting. men 50db på 3000hz i bare noen minutter så trenger jeg en del tid etterpå for å høre normalt.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Burde vi ikke først bare bli enige om hvordan måle og omtale dB? Jeg undrer jo litt når man f.eks skriver at man lytter på 80dB og så skal man ha 20dB til peakene. Når jeg tar frem dB-måleren, måler jeg peakene. Av nysgjerrighet: Måler dere gjennomsnittsnivå og bare legger på noen dB for å løselig anslå peakene?
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg slenger likegodt inn et ekstra spørsmål. I mitt hode utjevnes fletcher-munson kurven i mastering-prossessen (sånn noenlunde) - d.v.s. at ulike frekvenser EQes slik at det låter sånn noenlunde godt over høyttalere som spiller sånn noenlunde jevt og flatt. Gir ikke C-veiing da et bedre bilde enn A-veiing over hva som skjer? Vi burde vel helst målt dBZ, men denslags måleutstyr er kanskje ikke like lett tilgjengelig.

    Jeg tenker også at slike målinger kanskje mest har sin verdi i å vurdere hvor hardt man pusher anlegget og evt. om hvor det butter i mot. Hva hørsel og komfort angår, er det jo volumkontrollen som virker best(?).
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ble litt stille her når jeg i fylla klarte å konsentrere meg nok til å knøvle meg inn i "kveldens" aktive tråd.

    Ok. Jeg kan f.eks. snakke om 2-veis stativhøyttalere. F.eks. mine Buchardt S-400. Husker godt da jeg fikk dem. Akkurat tidsnok til helgen og rotbløten. 4 ohm, 88dB og 200wpc rating. Hadde 160wpc tilgjengelig i 4 ohm. Siden det var rotbløte, dro jeg på det jeg hadde. Siden det var en pro-forsterker, hadde jeg indikatorer som viste evt. klipping. Så der satt jeg med pils, SPL-måler og indikatorer på effekttrinnet.

    Klarte å dra rundt 98dB i lytteposisjon (ca. 2.5m fra høyttalerne). Men da buttet det i mot. Bassen holdt ikke følge lenger. Diskant/waveguide låt pent. Da lå jeg helt oppunder forsterkerens grense. Akkurat slik at "clip-indikator" ikke lyste. Så altså: Denne 6,5" bassen gav opp på ca. litt over 90dB. Jeg dro det litt over, var full og i bra humør. Hvis vi sier 98dB - 6dB for good measure =92dB med ren lyd. Hvis høyttaleren er specet til 88dB følsomhet, hvor mange watt trenger jeg da? Jeg fant ut hvor mye som var nok, og at ca. 92DBC@2,5m var limit, men med litt å gå på i fylla...

    Backes opp her fra ca. 8 min:

    Så for meg klarer en slik 2-veis stativhøyttaler såvidt over 90dB i lytteposisjon.

    Men hvordan var det med 90dB+ i lytteposisjon? Det var høyt. Nå spilte jeg riktignok ikke ungarsk folkemusikk hvor triangelspilleren hadde spist fleinsopp til frokost eller annen musikk uten bass, men 90+ var rett og slett grensen for hvor langt man kunne dra denne (og alle andre) 6,5" midbasser med god musikk som inneholdt bass.

    Så til mitt poeng akkurat her: Skal jeg liksom legge på 10, 20 dB headroom på målingen?

    Hvis du bikker 100dB peak/dBC eller dbZ i lytteposisjon, da spiller du bra høyt ja. Greit nok hvis du spiller veldig dynamisk musikk - men 100dB+ med rock/10-12 dB crest - da er du ullen dagen derpå. Har et vagt minne om en SPL-display på et utested som viste 105dB. Spiller man ofte høyere enn det, stiller jeg store spørsmål ved enten...
    - målemetode.
    - musikkpreferanse.
    - eller litt for god i matte og å lese specs.
    - mental helse.
    🤭
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Eller bare rett og slett utfordre breikjeftene her på hfs hva sak angår: @Sluket og @The Shy: Jeg ble vel med her på hfs i 2005 i mk.I versjon. Det er vel sånn ca. 16 år siden. Vet sånn ca. hvor landet ligger... ;)

    Hvor mange dB bør og skal anlegget spille?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.248
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Her var det flere spørsmål enn man rekker å svare på tidlig søndags morgen, men konklusjonen er uansett enkel: en skarve 6,5’’ er ikke nok alene.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    Eller bare rett og slett utfordre breikjeftene her på hfs hva sak angår: @Sluket og @The Shy: Jeg ble vel med her på hfs i 2005 i mk.I versjon. Det er vel sånn ca. 16 år siden. Vet sånn ca. hvor landet ligger... ;)

    Hvor mange dB bør og skal anlegget spille?
    Det finnes vel ikke noe standard svar på dette da det selvsagt er veldig individuelt hva folk ønaker/vil ha. Det er ambisjonsnivået som teller. Hvor landet ligger er forskjellig fra person til person, ikke samme landet heller for den saks skyld!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.248
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Flott musikk og flotte høyttalere Rojohill, og det er riktig at man kan komme et godt stykke med en god 6,5’’. Mange sjarmerende høyttalere som er to-veis og har 6,5’’ bass. Jeg har blant annet stående et par Celestion 300, som har en 6,5’’ med transmisjonlinje. Imponerende i forhold til bestykningen, men så snart man begynner å få solid membranvandring i bassen så begynner dessverre også dopplereffekter å gjøre seg gjeldende på høyere frekvenser gjengitt av samme element.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Burde vi ikke først bare bli enige om hvordan måle og omtale dB? Jeg undrer jo litt når man f.eks skriver at man lytter på 80dB og så skal man ha 20dB til peakene. Når jeg tar frem dB-måleren, måler jeg peakene. Av nysgjerrighet: Måler dere gjennomsnittsnivå og bare legger på noen dB for å løselig anslå peakene?
    Mitt dB-meter har innstillinger for «fast» og «slow», alt etter hvor langt tidsvindu som brukes. Det har også A- og C-vekting. Det jeg beskriver som gjennomsnittlig lydtrykk i rommet er dB(C) slow. Jeg har av og til brukt «max hold»-funksjonen, men vet ikke helt hvor langt tidsintervall den bruker. Den er nok mer for å holde på maksimumsverdien av noe som varierer langsomt over tid enn å plukke ned impulsive topper. Derfor anslår jeg peak ved å legge til målt crest factor i den digitale filen på målt gjennomsnittlig SPL i rommet.

     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Eller bare rett og slett utfordre breikjeftene her på hfs hva sak angår: @Sluket og @The Shy: Jeg ble vel med her på hfs i 2005 i mk.I versjon. Det er vel sånn ca. 16 år siden. Vet sånn ca. hvor landet ligger... ;)

    Hvor mange dB bør og skal anlegget spille?
    Sier som sluket, dette er veldig individuelt. Det eneste jeg vil si er at det trengs en god del mer i bassen en i diskanten. En tilt på 40 db på en energianalyse av musikk er ikke uvanlig.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Man bruker A-vekting når man snakker om skadelige nivåer. A-vekting ligger gjerne 8-10 dB under C-vekting. Eller sagt på en annen måte: Måler man nivået med C-vekting og gjennomsnittsnivået ligger på f.eks 80 dB, så er det ikke det mer enn ca. 70 dB med A-vekting.

    Skal man sammenligne hvilke nivåer vi lytter på, så må det selvsagt brukes samme vekting. A-vekting har et høypassfilter for bassen slik at mye av bassresponsen fjernes i målingen. Som andre har vært inne på, så tåler vi mye høyere nivåer i bassen.

    Ellers spiller høyttalerne og rommet mye inn på hvor høyt man kan spille før det blir ubehagelig.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    For meg handler det om å få til et oppsett som kan brukes til det meste, enten man vil spille lavmælt i den tyste natten, smått og skjørt, med kontrast, med rom og dybde eller dundrende så det rister i sofaen. Ikke enten eller, men som Ole Brumm, ja takk - begge deler. Ja, de fleste innspillinger er laget i et studio med større eller mindre grad av hermetisering og komprimering, men så finnes det også innspillinger som er veldig annerledes og som krever noe annet av anlegget for å få vist seg fra sin beste side. Ingen grunn til å legge begrensende føringer hvis det ikke er andre hensyn som tilsier at man må det.
    Det finnes noen lydteknikere i NRK som ikke får hevelse i benklærne av å halv-drepe lyden med kompressorer & tilsvarende skjit, og disse live musikk TV sendingene er regelrett nytelser! Eksempelvis akustisk bass som ikke er komprimert halvt ihjel, kan ikke beskrives hvor mye bedre det høres ut.

    Tror forresten at litt av årsaken til at Todani hevder han ikke orker spille så høyt, er det at høyttalerne han benytter ikke har all verdens kapasitet, i forhold til mange av de anlegg som er i fokus her på Hifientralen. Derimot låter høyttalerne hans aldeles himmelsk (naturlig) på vanlige lyttenivåer, selvfølgelig med det de aktuelle bass-drivere fysisk er i stand til å kunne avgi.

    Tror det er lettere å glemme seg bort og spille høyere over anlegg med stor kapasitet, samtidig som rommet nok har mye å si ved høye lydtrykk.

    Man diskuterer forsterkere, høyttalere, kabler, oppløsning og alt annet. Fatter ikke at det ikke dannes en verdensomfattende bevegelse med utgangspunkt i mindre komprimering av musikken når den legges inn på en CD. Kunne vært en egen næring, dette her, at man kunne få laste ned en egen standard "really acoustic" - "natural sound" - "full dynamic" eller noe sånt. Jeg ville glatt betalt det dobbelte for å laste ned slike versjoner. Fatter heller ikke studiofolket, at de selv orker strupe det ned slik er tilfelle for så mange innspilliner...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det ikke sikkert at alle her inne bruker sine stereoanlegg som referanse for hva som er for høyt. Selv bruker jeg lyden fra andre ting man vederfares ute i samfunnet. F.eks verktøy som sirkelsag. Jeg synes det er direkte ille å være i bysentra om sommeren pga motorsyklene. En passerende Harley-Davidson gjør meg bokstavelig talt uvel pga lydtrykket - skjønner ikke at det er lovlig.....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sier som sluket, dette er veldig individuelt. Det eneste jeg vil si er at det trengs en god del mer i bassen en i diskanten. En tilt på 40 db på en energianalyse av musikk er ikke uvanlig.
    Musikksignal og mye naturlyd faller omtrent som 1/f oppover, for musikk fra ca 100 Hz og opp. Det er ned ca 20 dB/dekade, -20 dB ved 1 kHz, -40 dB ved 10 kHz. I et aktivt anlegg behøver man ikke like store forsterkere til diskantene som til subwooferne.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    Hos meg, med aktivt system går det glatt 2-300W til bass opp til 189 Hz, 10-15W for 180-800 Hz og 1-2W derfra og opp. Ved samme volum that is...
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Bruk SPL funksjonen i REW med en kalibrert mic som f.eks. Umic. Der ser man alle SPL verdier med og uten tidsvindu og med og uten vekting.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    Vekting? Hvor mye veier en SPL? 🤣🤣
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.606
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Harleyer ja, de lager ikke musikk. Den BMW M3-en som lekte seg over Hamars sjøfront i går, derimot!
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det er målt 150 dB ++ ved fullt pådrag..... :cool: :cool: Og ganske lavfrekvent også.
    Motogp sykler har ikke i nærheten av det lydtrykket, musikkgrensen er som kjent 120 dB. Men 24 av de i tett formasjon nedover startplata gjør inntrykk...
     

    kkj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    102
    Antall liker
    104
    Sted
    Arendal
    Flott musikk og flotte høyttalere Rojohill, og det er riktig at man kan komme et godt stykke med en god 6,5’’. Mange sjarmerende høyttalere som er to-veis og har 6,5’’ bass. Jeg har blant annet stående et par Celestion 300, som har en 6,5’’ med transmisjonlinje. Imponerende i forhold til bestykningen, men så snart man begynner å få solid membranvandring i bassen så begynner dessverre også dopplereffekter å gjøre seg gjeldende på høyere frekvenser gjengitt av samme element.
    Er dopplereffekten hørbar på musikk? Finner masse ulikt omkring dette på nett. En plass står det at de med best hørsel kan høre forskjell på 1 Hz ved 1000Hz, andre steder 3-4Hz ved 1000 Hz. En bassenhet som beveger seg +/-3mm modulerer en 1000Hz tone med 3Hz slik at den vil gjengis som 997-1003 Hz. Om det er hørbart er en annen sak. Jeg har lagd noen lydfiler på dette med konstant først 1 sekund ren 1000 Hz deretter 1 sekund med modulering ved 50Hz, en med 3Hz variasjon, en med 5 Hz og en med 10Hz. Den med 10Hz er ganske tydelig å høre, den med 5Hz høres også, den med 3 er vanskelige å høre. I musikk så vil denne situasjonen oppstå over så korte øyeblikk (feks et basse-tromme-slag) at man kan diskutere om det vil høres.

    Dette er riktignok litt utenfor tema...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er dopplereffekten hørbar på musikk? Finner masse ulikt omkring dette på nett. En plass står det at de med best hørsel kan høre forskjell på 1 Hz ved 1000Hz, andre steder 3-4Hz ved 1000 Hz. En bassenhet som beveger seg +/-3mm modulerer en 1000Hz tone med 3Hz slik at den vil gjengis som 997-1003 Hz. Om det er hørbart er en annen sak. Jeg har lagd noen lydfiler på dette med konstant først 1 sekund ren 1000 Hz deretter 1 sekund med modulering ved 50Hz, en med 3Hz variasjon, en med 5 Hz og en med 10Hz. Den med 10Hz er ganske tydelig å høre, den med 5Hz høres også, den med 3 er vanskelige å høre. I musikk så vil denne situasjonen oppstå over så korte øyeblikk (feks et basse-tromme-slag) at man kan diskutere om det vil høres.

    Dette er riktignok litt utenfor tema...
    Interessant! Jeg er i tvil med meg selv, om dette er hørbart, i hvilken grad, eller ikke. Gjorde du noen konkrete undersøkelser med utgangspunkt i frekvensområder i forhold til gitte størrelser på selve driverne? Wel, mulig jeg spør litt klønete - sier bare ja takk dersom du har mer å si om dette.
    Lobingproblemer, er også et tema jeg ikke vet helt hvordan jeg ser på det...
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Det finnes noen lydteknikere i NRK som ikke får hevelse i benklærne av å halv-drepe lyden med kompressorer & tilsvarende skjit, og disse live musikk TV sendingene er regelrett nytelser! Eksempelvis akustisk bass som ikke er komprimert halvt ihjel, kan ikke beskrives hvor mye bedre det høres ut.

    Tror forresten at litt av årsaken til at Todani hevder han ikke orker spille så høyt, er det at høyttalerne han benytter ikke har all verdens kapasitet, i forhold til mange av de anlegg som er i fokus her på Hifientralen. Derimot låter høyttalerne hans aldeles himmelsk (naturlig) på vanlige lyttenivåer, selvfølgelig med det de aktuelle bass-drivere fysisk er i stand til å kunne avgi.

    Tror det er lettere å glemme seg bort og spille høyere over anlegg med stor kapasitet, samtidig som rommet nok har mye å si ved høye lydtrykk.

    Man diskuterer forsterkere, høyttalere, kabler, oppløsning og alt annet. Fatter ikke at det ikke dannes en verdensomfattende bevegelse med utgangspunkt i mindre komprimering av musikken når den legges inn på en CD. Kunne vært en egen næring, dette her, at man kunne få laste ned en egen standard "really acoustic" - "natural sound" - "full dynamic" eller noe sånt. Jeg ville glatt betalt det dobbelte for å laste ned slike versjoner. Fatter heller ikke studiofolket, at de selv orker strupe det ned slik er tilfelle for så mange innspilliner...
    Høyttalerne mine, har tre par i bruk på forskjellige steder, har alle det til felles at basselementet ikke er mer enn 7 tommer. Et slikt element flytter ikke mye luft. Det hindrer ikke meg å nyte yndlingskosten klassisk musikk på høyt nok volum i mine beskjedne lytterom. Jeg spiller ikke høyt, og har hundrevis av rene watt tilgjengelig. Begrensningene slår heller ut i at det påvirker musikkvalget en del. Led Zeppelin høres veldig tamt ut hos meg selv om anleggene forteller ganske mye om innspillingenes beskaffenhet.
    Bass er ikke så viktig for meg. Med tanke på alle de deilige gamle klassiske innspillingene mine ser jeg mer fram til å øke kapasiteten i øvre ende av frekvensområdet. Nå som det snart er mulig å reise helt fritt, blir det å få Persson til å bytte ut Scan-Speak ringradiator´ene med beryllium-domer fra samme kilde. Reduksjonen av forvrengning det medfører tilsvarer kanskje en dobling av forsterkereffekt for da kunne jeg sikkert gi på minst tre dB enn i dag, men jeg avstår. Høye lydtrykk er som salt i maten, man vender seg til stadig mer. Det er ikke bra for helsa.
    Jeg har en bekjent som var lydtekniker i NRK. Han er uføretrygdet grunnet tinnitus.. I dag sysler han med ølbrygging for en liten pub på et sted som er mye varmere enn Oslo. Gleder meg til å hjelpe han med det til neste ferie. Han erter meg og spør om forsterkerne mine blir varme etc. I mitt drøyt 30 kvadratmeter store lytterom der har jeg et par Seas Idunn forspent en liten og rimelig Pioneer integrert som gir ca. 50 watt i 8 Ohm. Det spiller dundrende høyt til tross for godt med luft i rommet. Takhøyden er raus. Årsaken er at alle flater er harde. Da blir det fort lyd. Likevel synes jeg forsterkeren blir for liten. Jeg merker hvorledes den gradvis mister kontantheten i bassområdet og blir "seig" når det gjelder gjengivelse av dynamikkomfang. Disse fenomenene inntrer allerede ved lave lydtrykk. Forsterkeren klipper ikke. Den kjører faktisk i klasse A ved moderat effektuttak Jeg tror mangel på dimensjonering er et større problem her.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.248
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er dopplereffekten hørbar på musikk? Finner masse ulikt omkring dette på nett. En plass står det at de med best hørsel kan høre forskjell på 1 Hz ved 1000Hz, andre steder 3-4Hz ved 1000 Hz. En bassenhet som beveger seg +/-3mm modulerer en 1000Hz tone med 3Hz slik at den vil gjengis som 997-1003 Hz. Om det er hørbart er en annen sak. Jeg har lagd noen lydfiler på dette med konstant først 1 sekund ren 1000 Hz deretter 1 sekund med modulering ved 50Hz, en med 3Hz variasjon, en med 5 Hz og en med 10Hz. Den med 10Hz er ganske tydelig å høre, den med 5Hz høres også, den med 3 er vanskelige å høre. I musikk så vil denne situasjonen oppstå over så korte øyeblikk (feks et basse-tromme-slag) at man kan diskutere om det vil høres.

    Dette er riktignok litt utenfor tema...
    Kanskje ikke godt å vite hva som fører til hva. Det jeg tenker på er at elementer normalt spiller best når de har liten til moderat belastning. I det membranvandringen øker, temperaturen i svingspolen øker etc så blir gradvis eller brått gjengivelsen mer forvrengt og mindre sjarmerende å lytte til. Det samme gjelder til noen grad forsterkere. Så derav min preferanse for å overdimensjonere i forhold til ønsket bruksområde.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn