Høyttalere «Anbefalt forsterkereffekt»

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kkj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    102
    Antall liker
    104
    Sted
    Arendal
    Kanskje ikke godt å vite hva som fører til hva. Det jeg tenker på er at elementer normalt spiller best når de har liten til moderat belastning. I det membranvandringen øker, temperaturen i svingspolen øker etc så blir gradvis eller brått gjengivelsen mer forvrengt og mindre sjarmerende å lytte til. Det samme gjelder til noen grad forsterkere. Så derav min preferanse for å overdimensjonere i forhold til ønsket bruksområde.
    Enig i det. Mindre mebranvandring/belasting i forhold til maks kapasitet på element vil alltid gi mindre forvrengning og kompresjon.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Enig i det. Mindre mebranvandring/belasting i forhold til maks kapasitet på element vil alltid gi mindre forvrengning og kompresjon.
    Ja længere er den ikke :)
    Rart og betryggende at se sine enheder bevæge sig ganske lidt selv ved et gedigent lydtryk
     
    • Liker
    Reaksjoner: kkj

    kkj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    102
    Antall liker
    104
    Sted
    Arendal
    Interessant! Jeg er i tvil med meg selv, om dette er hørbart, i hvilken grad, eller ikke. Gjorde du noen konkrete undersøkelser med utgangspunkt i frekvensområder i forhold til gitte størrelser på selve driverne? Wel, mulig jeg spør litt klønete - sier bare ja takk dersom du har mer å si om dette.
    Lobingproblemer, er også et tema jeg ikke vet helt hvordan jeg ser på det...
    Har ikke testet dette på reelle høytalere, bare lagd lydfiler som gir den frekvensmodulasjonen jeg beskrev, og lyttet til det på hodetelefoner. Ut i fra det jeg har funnet, så er det jo masse her som kunne være forsket mer på, feks andre frekvenser, hva om en hører grunnfrekvensen (her 50Hz) samtidig, hvor lang må modulasjonstiden være for at det skal være hørbart, multiple toner osv...
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Så skal jeg jo til at finde en dB app :ROFLMAO: .
    Svar senere. Pointen var, at et Magnepan-panel på ca. 180 x 35 cm praktisk talt ikke bevæger sig synligt :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Så skal jeg jo til at finde en dB app :ROFLMAO: .
    Svar senere. Pointen var, at et Magnepan-panel på ca. 180 x 35 cm praktisk talt ikke bevæger sig synligt :)
    Jeg havde et sæt 2,7QR ved en afspilning af et stykke musik med meget koncentreret mellemtone lykkes det mig at løsne alle stengene :(
    Var ellers glad for dem. Men når mine ting ikke kunne tåle mosten måtte udstyret ud :)
    ps ang dB måling er det et sted lige meget
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ja... alt efter indeklima, sol, tobaksrøg m.m. løsner trådene på et tidspunkt.
    Er heldigvis ikke kommet dertil endnu.
    dB ved alm. lyttevol. alligevel ;)
    Crosby, Stills & Nash, "Demos", Long Time Gone....

    Screenshot_20210719-143043.png
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Alt er vel relativt 😂
    Panelerne "kaster" musikken i hovedet på dig på en anden måde end dynamiske enheder.
    Det sjove er, at alle (venner og andre), der kommer forbi altid undrer sig over, at man kan føre en
    normal samtale, selvom musikken er forholdsvis høj. Tilskriver det Maggies måde at spille på ;)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Alt er vel relativt 😂
    Panelerne "kaster" musikken i hovedet på dig på en anden måde end dynamiske enheder.
    Det sjove er, at alle (venner og andre), der kommer forbi altid undrer sig over, at man kan føre en
    normal samtale, selvom musikken er forholdsvis høj. Tilskriver det Maggies måde at spille på ;)
    Jep har også haft et sæt Tympani her var det meget tydeligt :)
    Iøvrigt et sæt højttaler jeg savner
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn