Høyttalere «Anbefalt forsterkereffekt»

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Mulig dette er et veldig teit spørsmål, men vurderer noen høyttalere.

    Har aldri reflektert over dette, men er anbefalt forsterkereffekt, som høyttalerprodusentene oppgir, gitt i relasjon til høyttalerens nominelle impedanse? Altså: dersom høyttaleren er nom. 4 Ohm, og anbefalt forsterkereffekt er 100W og opp; er det da hva forsterkeren leverer i 4 Ohm som er relevant? Eller refererer man til forsterkereffekten i 8 Ohm, noe som forsterkere vanligvis oppgis i?

    Spør også da forhandlere snakker om at høyttaleren trives best med en 150W forsterker og opp - altså 8 ohm - men det tilsier et antall watt i 4 Ohm som er langt over hva høyttalerprodusenten mener bør være tilstrekkelig.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    dersom høyttaleren er nom. 4 Ohm, og anbefalt forsterkereffekt er 100W og opp; er det da hva forsterkeren leverer i 4 Ohm som er relevant?
    Ja, det stemmer. Forsterkerprodusenter oppgir ikke alltid effekt i 4 ohm. Lavere motstand betyr at forsterkeren må levere mer effekt, og det har dannet seg et bilde hos forbrukeren at en forsterker "må" gi dobbel effekt i 4 ohm i forhold til 8 ohm. For de forsterkerne som ikke klarer det, oppgis gjerne effekten kun i 8 ohm.

    Når det står "anbefalt forsterkereffekt" i databladet til høyttaleren handler det om hvor mye høyttaleren tåler. Står det 100 watt og du fôrer den med 1000 watt kontinuerlig, kan det nok hende at høyttaleren går i stykker. Det sagt så er det noen som mener at mer effekt kun kan være av det bedre, enten fordi forsterkeren da kan opererer med veldig lav forvrengning fordi den ikke drives til ytterpunktet, eller fordi den da definitivt har ressurser til å levere kraft sjøl i områder der høyttalerens impedanse og/eller fasegang er litt vanskelig. Det gjelder da å motstå fristelsen til å skru knotten helt til høyre og la den stå der…
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nå er det jo sånn at de færreste høyttalere er 4 eller 8 ohm, da alle har impedans som varierer stort, som f.eks denne målingenen viser

     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    og de fleste som oppgir 8ohm som impdans lyver ifølge ASR, de er mer 4.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Oppgitt ohm er gjerne gjennomsnittet om jeg ikke har misforstått. Korriger meg gjerne, men som nevnt over så kan 8 ohms høytalere dippe ned i 3 ish ohm med være opp til 12-16 ohm.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ikke for å være hestkuk, men å forklare at impedansen fluktuerer, at høyttalere tåler et visst påtrykk, eller vise meg grafer, er lite poeng.

    Spørsmålet var om en anbefalt minimum forsterkereffekt fra en høyttalerprodusent refererte seg til hva forsterkeren bør leverere i 4 Ohm på en 4 Ohm nominell høyttaler, eller om det var en henvisning til hva forsterkeren bør levere i 8 Ohm. Dette da effekt av forsterkere normalt oppgis ved 8 Ohms last og impedansen fluktuerer.

    Tror jeg spør mor mi..... 😊
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Ikke for å være hestkuk, men å forklare at impedansen fluktuerer, at høyttalere tåler et visst påtrykk, eller vise meg grafer, er lite poeng.

    Spørsmålet var om en anbefalt minimum forsterkereffekt fra en høyttalerprodusent refererte seg til hva forsterkeren bør leverere i 4 Ohm på en 4 Ohm nominell høyttaler, eller om det var en henvisning til hva forsterkeren bør levere i 8 Ohm. Dette da effekt av forsterkere normalt oppgis ved 8 Ohms last og impedansen fluktuerer.

    Tror jeg spør mor mi..... 😊
    Som du roper i skogen får du svar.
    De aller fleste transistor forsterkere leverer flere watt i 4 enn i 8 ohm.
    Ideelt sett skal de doble,noe ikke alle gjør.
    Rør forsterkere har ofte uttak for 4 og 8 ohm, noen og for 16.
    De leverer ofte samme watt i alle uttak
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Som du roper i skogen får du svar.
    De aller fleste transistor forsterkere leverer flere watt i 4 enn i 8 ohm.
    Ideelt sett skal de doble,noe ikke alle gjør.
    Rør forsterkere har ofte uttak for 4 og 8 ohm, noen og for 16.
    De leverer ofte samme watt i alle uttak
    Ja, og noen forsterkere er svarte, noen sølv og noen har mange knapper. Noen har til og med en forforsterker og en effektforsterker i samme kabinett. Kalles integrert. Holder fortsatt en knapp på å ringe mor mi..... 😊
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Altså: dersom høyttaleren er nom. 4 Ohm, og anbefalt forsterkereffekt er 100W og opp; er det da hva forsterkeren leverer i 4 Ohm som er relevant?
    Ja, men referanse til at høytaleren er oppgitt til nom 4 ohm.

    Om høytaleren kobles til en rørforsterker som har flere tappinger for impendanse er det 4 ohm tappen man skal koble til.
    Derfor er det da også 4 ohm effektmåling som er relevant å se til på for en transistorforsterker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det handler mye om headroom

     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Finnes det en noenlunde fasit på hvor mye headroom man bør ta høyde for?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.781
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Dette har jeg aldri brydd meg om.
    Vurderer om det er nok eller ikke ut i fra min opplevelse.
    Eneste gang jeg har fått «sprengt» en høytaler var med en Sølvsuper 11, som vel leverte 12W i 8 ohm?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Dette har jeg aldri brydd meg om.
    Vurderer om det er nok eller ikke ut i fra min opplevelse.
    Eneste gang jeg har fått «sprengt» en høytaler var med en Sølvsuper 11, som vel leverte 12W i 8 ohm?
    Sprenge høytalere skjer oftest med for liten forsterker.
    Når den klipper, leverer den et signal høytalere ikke takler.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.613
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    For å svare trådstarter:

    Jeg ville regne anbefalt forsterkereffekt ut fra hvor mye effekt forsterkeren yter i høyttalerens nominelle impedanse. Så ville jeg sett på det som et absolutt minimum av effektbehovet, kanskje med unntak av rene Klasse-A forsterkere.

    mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mulig dette er et veldig teit spørsmål, men vurderer noen høyttalere.

    Har aldri reflektert over dette, men er anbefalt forsterkereffekt, som høyttalerprodusentene oppgir, gitt i relasjon til høyttalerens nominelle impedanse? Altså: dersom høyttaleren er nom. 4 Ohm, og anbefalt forsterkereffekt er 100W og opp; er det da hva forsterkeren leverer i 4 Ohm som er relevant? Eller refererer man til forsterkereffekten i 8 Ohm, noe som forsterkere vanligvis oppgis i?

    Spør også da forhandlere(n) snakker om at høyttaleren trives best med en 150W forsterker og opp - altså 8 ohm - men det tilsier et antall watt i 4 Ohm som er langt over hva høyttalerprodusenten mener bør være tilstrekkelig.
    Det varierer nok hvordan produsentene oppgir dette, selv om det nok er mest vanlig å oppgi watt i forhold til høyttalernes nominelle impedanse.
    Men det er uansett ikke viktig da det ikke gir noe skikkelig veiledende info. Det vesentlige er å finne ut hva laveste impedanse høyttalerne faller ned til (ofte mye lavere enn oppgitt impedanse), hva forsterkeren kan levere ved den impedansen, hvor høyt du spiller og lytteavstand og hva høyttalerne evt. tåler.

    De færreste oppgir spesifikasjoner som gir svarene som man trenger og det fremstår ofte mer som en reklamebrosjyre med relativt uvesentlige tall.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Hva sa mor di om denne saken Einstein?
    Regner med at du har spurt hu nå.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Hva sa mor di om denne saken Einstein?
    Regner med at du har spurt hu nå.
    Hun sto midt i kjøttkakesteikinga når jeg ringte og var kort tid til Norge Rundt , men sa kort at det varierte. Etter det hun hadde lest i Hjemmet var dette en mindre nisjeprodusent som visste hva han drev på med. Skulle heller høre med ham.

    Hun sendte også over en graf på SMS, som hun mente talte for seg selv.

    Skulle heller ikke være lei meg om jeg ble ertet av de store, skjeggete guttene på HFS som kunne U=R*I. Hun var glad i meg uansett og skulle steike vafler på søndag.

    I grove trekk.....

    F502C068-E1B9-436F-8BAC-CA7C8ECF935C.png
     
    Sist redigert:

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Anbefalt effekt for en høyttaler er den effekt som produsenten mener er nødvendig for at de skal prestere godt. Man bør ofte bruke en forsterker med betydelig høyere effekt for å kunne få litt spillerom til å spille høyt.
    Maks effekt nominelt eller musikk, er det de tåler i henhold til produsent. Kan være målt ved 1000 hz og det sier lite om hva bassen tåler. Hi-Fi bransjen ville på den måten angi at en 100W maks høyttaler passer til en 100W forsterker.
    Høyttalerens komponenter tåler en hvis mengde watt før de går i stykker. Bassen tåler mest watt. Ikke tro at noe i en høyttaler laget for å brukes innendørs tåler 1500W.
    Diskanten er ofte flaskehalsen for hvor høyt man kan spille. Laveste impedans i frekvens kurven bestemmer hvor mye forsterker drar av strøm og derav effekt som er nødvendig.
    Oppheng og spoler kan skades av for store utsving. Spolen i høyttaler kan ved overoppheting miste fasongen og vi får fysisk støy da komponentene gnisser i hverandre. Diskant blir brent og kan få en spiss fisle og skrape lyd. Noen ganger går kabel i spole av og da slutter elementet helt å virke.
    En ganske stor forsterker som blir presset til å klippe, vil lage ukontrollert støy kan skade alle komponentene i høyttaler helt vilkårlig.
    Langvarig høy belasting kan skade høyttaler hvis forsterker er veldig kraftig og høyttaler er underdimensjonert.
    Hører man at systemet spiller med forvrenging må man redusere volum raskest mulig.
    I bilen kan det være fristende å heve bass nivået. På grunn av støy i bilen kan det være at man ikke hører at bassen forvrenger, det fører ofte til at mange ødelegger basshøyttalerne i bilen.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Hun sto midt i kjøttkakesteikinga når jeg ringte og var kort tid til Norge Rundt , men sa kort at det varierte. Etter det hun hadde lest i Hjemmet var dette en mindre nisjeprodusent som visste hva han drev på med. Skulle heller høre med ham.

    Hun sendte også over en graf på SMS, som hun mente talte for seg selv.

    Skulle heller ikke være lei meg om jeg ble ertet av de store, skjeggete guttene på HFS som kunne U=R*I. Hun var glad i meg uansett og skulle steike vafler på søndag.

    I grove trekkk.....

    Vis vedlegget 727098
    Ingenting slår morskjærlighet 🥰 Da kan 4 og 8 ohm. 100 eller 500 watt bare ryke å reise.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Einstein et al: Anbefalt forsterkereffekt = MINIMUM UFORVRENGT EFFEKT HØYTTALEREN BØR FÅ. FIREOHMS EFFEKT ER ALDRI HELT UFORVRENGT, KONTRA ÅTTE, men FUNKER, TROSS ALT🎶 Hvis forsterkeren har de nødevendige forutsetninger.

    Impedanser varierer konstant med frekvens, og oppgis nominelt. Er lik et gjennomsnitt av ALLE høyttalerens enkelte impedanser, i hele dens reelle responsområde. Resultatet er en impedanskurve som man kan se i et koordinatsystem. Jo jevnere kurve/høyere følsomhetstall, desto lettere last. REELL IMPEDANS og følsomhet kan være langt under halvparten av den nominelle, men hvis produsenten har passa på elementer og delefiltre ordentlig, unngår man som oftest de helt store dips, som igjen utsetter forsterkeren for stress.

    Øret vårt er logaritmisk i oppfattelse av lyd. For å få et OPPLEVD, DOBBELT SÅ HØYT LYDTRYKK- +3dB- må EFFEKTEN DOBLES.Hvor mye effekt som da brukes, avgjøres av reell følsomhet på høyttaleren. TILGJENGELIG EFFEKT beror på impedans og kvalitet/størrelse på forsterkerens forsyning.

    En for stor forsterker finnes ikke. Kun den som er for liten.
    Min tommelfingerregel nr to er: Du har for liten forsterker hvis du på noe tidspunkt i forsterkerens liv trenger mer enn 20-helst 10%- av effekten til rein drift. Resten er til for å skape OVERSKUDD, KONTROLL OG BALANSE til dens musikalitet. Mine egne hovedforsterkere har 2,2 kvA forsyning, totalt i effektdelen. Som den nå står oppkobla, gir kombinasjonen 300 reelle, uforvrengte watt pr side. Hvorav jeg bruker totalt 100 til rein drift. Som et eksempel på min definisjon av begrepet «adekvat»..

    Noe mer uklart her?😎
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hvis en forstærker har 100 W i 8 Ohm bør den yde 200 W i 4 Ohm Osv
    Hvis du sørger for at have dette krav til en forstærker vil du aldrig mangle effekt/Strøm / Headroom
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    "Anbefalt effekt" er en nokså misvisende og tildels alderstegen betegnelse. Watt er watt, uansett hvordan man vrenger og vrir på det. Det som i første instans bestemmer en forsterkers maks. effekt er tilført forsyningsspenning til utgangsleddet. For et gitt antall watt kreves det større spenning ved 8 ohm enn ved 4 ohm. Motsatt kreves det mer strøm for en gitt tilført spenning i 4 ohm enn i 8 ohm... Det er ofte strømkapasiteten som skiller middelmådige forsterkere fra de gode.
    De fleste seriøse produsenter oppgir max effekt ved både 4 og 8 ohm, men dette er vanligvis referert til max kontinuerlig effekt, som krever mer strøm i 4 ohmenn i 8. En god forsterker skal derfor avgi mer effekt i 4 enn i 8, gitt at den makter å avgi nok strøm.....
    De aller fleste høyttalere har en følsomhet ( oppgitt ved 2,83V) på typisk 87-90 dB SPL. Matematikken bak det hele gjelder fortsatt, slik at om man tilfører 100W, så skal man få 110dB SPL - som faktisk er svært høyt, - så høyt at de færreste "gjennomsnittshøyttalere" egentlig ikke tåler det, - eller i beste fall med betydelig forvrenging. Om basselementet tåler feks 200W, er det oftest slik at mellomtone og diskant tåler mye mindre, da man baserer "systemeffekt" på et slags gjennomsnittlig effektspektrum i musikk. En domediskant tåler ofte bare 5-10W, om den får en ren sinustone innenfor eget arbeidsområde. Hva det betyr i "systemeffekt" avhenger både av enkelt elementene og delefilter frekvenser og flanker.....
    "Anbefalt effekt" blir derfor på det beste en fingern-i-luften antagelse, basert på en antagelse av om impulskraft i forsterkeren.. En knallgod 50W kan være mye bedre på dette enn en middelmådig 150W....
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.781
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Hun sto midt i kjøttkakesteikinga når jeg ringte og var kort tid til Norge Rundt , men sa kort at det varierte. Etter det hun hadde lest i Hjemmet var dette en mindre nisjeprodusent som visste hva han drev på med. Skulle heller høre med ham.

    Hun sendte også over en graf på SMS, som hun mente talte for seg selv.

    Skulle heller ikke være lei meg om jeg ble ertet av de store, skjeggete guttene på HFS som kunne U=R*I. Hun var glad i meg uansett og skulle steike vafler på søndag.

    I grove trekk.....

    Vis vedlegget 727098
    Høres ut som ei framifrå mor. Ikke alle har vært like heldige som deg og meg i der. 💝
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Einstein et al: Anbefalt forsterkereffekt = MINIMUM UFORVRENGT EFFEKT HØYTTALEREN BØR FÅ. FIREOHMS EFFEKT ER ALDRI HELT UFORVRENGT, KONTRA ÅTTE, men FUNKER, TROSS ALT🎶

    Impedanser varierer konstant med frekvens, og oppgis nominelt. Er lik et gjennomsnitt av ALLE høyttalerens enkelte impedanser, i hele dens reelle responsområde. Resultatet er en impedanskurve som man kan se i et koordinatsystem. Jo jevnere kurve/høyere følsomhetstall, desto lettere last. REELL IMPEDANS og følsomhet kan være langt under halvparten av den nominelle, men hvis produsenten har passa på elementer og delefiltre ordentlig, unngår man som oftest de helt store dips, som igjen utsetter forsterkeren for stress.

    Øret vårt er logaritmisk i oppfattelse av lyd. For å få et OPPLEVD, DOBBELT SÅ HØYT LYDTRYKK- +3dB- må EFFEKTEN DOBLES.Hvor mye effekt som da brukes, avgjøres av reell følsomhet på høyttaleren. TILGJENGELIG EFFEKT beror på impedans og kvalitet/størrelse på forsterkerens forsyning.

    En for stor forsterker finnes ikke. Kun den som er for liten.
    Min tommelfingerregel nr to er: Du har for liten forsterker hvis du på noe tidspunkt i forsterkerens liv trenger mer enn 20-helst 10%- av effekten til rein drift. Resten er til for å skape OVERSKUDD, KONTROLL OG BALANSE til dens musikalitet. Mine egne forsterkere har 2,2 kvA forsyning, totalt i effektdelen. Som den nå står oppkobla, gir kombinasjonen 300 reelle, uforvrengte watt pr side. Hvorav jeg bruker totalt 100 til rein drift. Som et eksempel på min definisjon av begrepet «adekvat»..

    Noe mer uklart her?😎
    Skal som sagt innom mor mi på søndag for å spise UFORVRENGTE vafler og tar det med henne.Bedre det. 😊
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvis en forstærker har 100 W i 8 Ohm bør den yde 200 W i 4 Ohm Osv
    Hvis du sørger for at have dette krav til en forstærker vil du aldrig mangle effekt/Strøm / Headroom
    Med klasse A forstærkere er det gerne modsat.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Einstein: Ellers trodde jeg du søkte en seriøs forklaring på trådens spørsmål🤬 Tok jeg feil?

    Xerxes: Sammenhengen der er svært enkel, ja. For liten forsterker klarer før eller siden ikke å levere tilstrekkelig med stabil strøm i for lav impedans. Med for mye stress på forsyninga følger nedsatte reserver, økt vreng, klipping og svidde utganger. I den rekkefølgen. Forskjellen på watt og watt er måten de tilgjengelige watt er underbygd på. Strøm- og vrengmessig kvalitet varierer sterkt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    En for stor forsterker finnes ikke. Kun den som er for liten.
    En forsterker som er stor nok, finnes i de aller fleste tilfeller. Og det trenger ikke alltid være så veldig ekstremt hvis man har høyttalere med fornuftig, god følsomhet.

    Tror min forsterker for tiden er på 70 watt, og det er tilstrekkelig.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Enig med Auditor, en for stor forsterker finnes ikke. Ingenting slår et beist som leverer så det holder uten at du vrir for mye opp på volumet. Uanstrengte gode watt er bra. :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Men det beste er vel en low gain preamp der en MÅ vri opp volum?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Enig med Auditor, en for stor forsterker finnes ikke. Ingenting slår et beist som leverer så det holder uten at du vrir for mye opp på volumet. Uanstrengte gode watt er bra. :)
    Den effekten får jeg på mine høyttalere med rundt 70 watt. Trenger knapt vri på volumet engang før det er høyt nok. Det hadde vært unødvendig å koble opp f.eks. 250 watt her, selv om det sikkert ikke hadde gjort noe skade.

    På samme måte som at man ikke setter en jetmotor fra et jagerfly i en VW boble. Jeg syns den gamle myten om at "ingen forsterkere er for store" ofte er bare tull. Man trenger ikke en million watt for å drive et par normale høyttalere, og det vil alltid være en mengde effekt som er nok.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Med klasse A forstærkere er det gerne modsat.
    Okay :)
    Ved at en Klasse A forstærker er noget af det mest ineffektive der findes. Kan ikke huske det præcist men det er ikke meget effekt der faktisk når højttaleren
    Men de fleste Klasse A forstærkere lyder godt :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En single ended klasse A uten utgangstrafo har vel en effektivitet på max 25% rent teoretisk.......
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Okay :)
    Ved at en Klasse A forstærker er noget af det mest ineffektive der findes. Kan ikke huske det præcist men det er ikke meget effekt der faktisk når højttaleren
    Men de fleste Klasse A forstærkere lyder godt :)
    Klasse A er vel bare omtrent 25% effektive, hvis jeg har forstått dette rett. Resten blir til varme.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn