Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    6.521
    Antall liker
    4.301
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men den enkle og kategoriske forklaringen over var jo at dette skyldes sponsing av flyplasser i distrikts-Norge.
    Ja,
    det hele er ganske enkelt,
    fjern flyplassene i distriktene
    distriktene sender ikke råvarene sine til produksjon av det som selges av mat og drikke på Gardermoen
    alle er fornøyd og glad

    når jeg tenker meg om er det vel allerede slik i dag
    mat og drikke på gardermoen and flyplasser er nok solgt, på lik linje med antidrone overvåkning, til billigste leverandør
    aka Kina..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.247
    Antall liker
    16.114
    Mja. Det er utan tvil med på å finansiera små flyplassar, men eg er usikker på om prisen ville vore så mykje lågare om Avinor sette leiga til null.
    Fint dersom de tar inn masse penger på husleie av serveringssteder fremfor andre steder. Det er tross alt temmelig enkelt å ikke trenge å spise på Gardermoen. Man kan feks være så sprø at man tar med en matpakke.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    11.641
    Antall liker
    13.672
    Sted
    Oslo
    Blant eiendomsmeglere har området Grunerløkka blitt ganske så utvida i pakt med at Løkka har blitt hot.
    Så hot tydeligvis at en megler nå averterer en leilighet i Oscarsgate som Grunerløkka.
    For å sitere Arne Bendiksen: Vestkanten er ikke som før.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    11.641
    Antall liker
    13.672
    Sted
    Oslo
    Nå ere itte lov å drive satire med Flåklypa heller.
    "Å dra meg baklengs ner i kaninhølet" er kommentaren fra Solan Gundersen
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    11.641
    Antall liker
    13.672
    Sted
    Oslo
    Siden 2015 sies det at Spetalen har betalt 600 millioner i skatt.
    Siden 2015 har hans formue økt fra 2.5 milliarder til 5.5 milliarder
    Klart at med et slikt skattetrykk har han ikke råd til å bli boende i Norge
     

    Pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    6.745
    Antall liker
    5.993
    Torget vurderinger
    1
    Mja. Det er utan tvil med på å finansiera små flyplassar, men eg er usikker på om prisen ville vore så mykje lågare om Avinor sette leiga til null.
    Vi snakker her om 2 forhold: Hva er det markedet etterspør, og hvilke rammebetingelser får driverne?

    BEHOVET
    Det går i fastfood/håndholdt mat. Folk er på reisefot og trenger bare et kjapt måltid. Rakk du ikke frokost før morgenflyet, så jafser du i deg en baguett. Rundt lunsjtider går det i salat. Har du et ettermiddagsfly, så velger du pølse eller pizza. Er du på ferietur, er i et reisefølge eller har lang stop-over så setter du deg ned med en øl og en burger/pastarett. Behovet for en kulinarisk opplevelse er ikke der. Lista ligger lavt. Dette er også en trend innefor selve flyreisen. Lavprisselskapene har strippet vekk komfort og service. Passasjerene stues ombord som kveg og du må betale for et glass vann. (Dette er selvsagt en forbrukerdrevet utvikling i og med at man bruker søkemotorerer til å velge den rimeligste flighten. Man får det man betaler for, med andre ord).

    GÅRDEIER
    I praksis er det Avinor som styrer det hele. De eier lokalene, setter husleien og bestemmer hvem som skal få leie. Avinor søker variasjon, i den forstand at ikke alle kun tilbyr pølser. Du får også pizza, pasta, baguetter, etc. Krav til sikkerhet, internkontroll, bemanning og rasjonell drift, gjør at store kjeder foretrekkes. Lokalet går til den kjeden som kan betale høyest leie. Det er store investeringskostnader ved etablering som skal avskrives på korte leiekontrakter (3-5år). Den dyre leien gjør at arealet må prioriteres til salgsflater. Adgangen til vann, avløp, fettutskiller begrenser tilberedning på stedet. Maten må ankomme flyplassen ferdigpakket eller som halvfabrikat, klar for oppvarming før servering. Veldig tøffe vilkår, hvilket gir stort gjennomtrekk.

    Apropos baguetter: Såvidt jeg husker har både La Baguette og Upper Crust prøvd seg på Gardermoen. Nå er de borte. Det sier vel litt om markedet og marginene.

    Hvis Avinor virkelig ville ha gitt de resiende et kulinarisk måltid, kunne de gitt en driver á la Jan Vardøen rimelige lokaler, men det gjør de altså ikke.

    BAKGRUNNSINFO: https://dinside.dagbladet.no/reise/derfor-koster-det-ekstra/83146018
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn