Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Sist redigert:

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    De er vel laget av «Jagga», dvs han som tidligere var tilknyttet designer hos Autotech?
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    450
    Antall liker
    387
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Blir spennende og høre hva du finner ut om tilgjengeligheten på disse. Lekre horn!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det må kjøpes, måles og lyttes.
    Litt vanskelig når ikke har polarplott som kanskje kan tittes på litt sånn veiledende.

    Ser ellers ut som fast flare rate ved hals som vel burde gi god spredning oppover i frekvens i lag med en pancake driver.
     

    trombo

    Medlem
    Ble medlem
    28.05.2005
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Noen som kan forklare hva som menes med «Size 1x0,5x0,5 meter»?
    Er munningen sirkelformet (0,5x0,5) og hornet 1m dypt?
    Eller er munningen elliptisk (1x0,5) og 0,5m dypt? Kan se slik ut fra fotografiene. Men da er det jo en ganske røslig skapning og vel ikke egnet mer til små rom enn mye annet?
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Mindre ctc vil være fordel for lite rom. Videre vil spredningskontroll så langt ned som mulig være fordel for smalt rom.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Mr Hornlyd ville jeg skulle kommentere disse hornene, så da kopierer jeg det jeg skrev om disse hornene i en annen tråd:

    "Horn som jobber over mer enn 3 oktaver har aldri fornuftig energirespons. Den eneste fungerende metoden for å oppnå noe slikt er dersom membranen ligger så langt frem i hornet at dens naturlige spredning tar over styringen høyere oppe i frekvens."

    Sånn er det bare, det var vel det du opplevde med M2-hornene også Hornlyd.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Mr Hornlyd ville jeg skulle kommentere disse hornene, så da kopierer jeg det jeg skrev om disse hornene i en annen tråd:

    "Horn som jobber over mer enn 3 oktaver har aldri fornuftig energirespons. Den eneste fungerende metoden for å oppnå noe slikt er dersom membranen ligger så langt frem i hornet at dens naturlige spredning tar over styringen høyere oppe i frekvens."

    Sånn er det bare, det var vel det du opplevde med M2-hornene også Hornlyd.

    Kan du utdype Snickers, for dette gir ikke mening i mitt hode? Syntes utsagnet er for bastant til at det bør stå uten noen forklaring.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    M2 låt litt «flatt» og HiFi
    Tractrix 200 delt ved 400Hz med B&C DCM50 herlig dypt med et magisk innsyn i mellomtonen
    2384 litt midt i mellom
     
    2

    2xJ

    Gjest
    ctc er hva snekkere kaller cc (cc = 60cm på stendere som eksempel)- senter mellom drivere altså....
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    "Sånn er det bare"


    Kan du utdype Snickers, for dette gir ikke mening i mitt hode?
    Alle horn som har jevn spredning vertikalt og horisontalt har dette kun over et område på ca 3 oktaver. De hornene som gir støtte lenger ned i frekvens mangler kontroll på spredningen nedover, og beamer kraftig oppover. Skal man bare lytte på 0-aksen og har et veldig dødt rom kan det fungere, men for mer normale rom er det et stort kompromiss. Dette henger sammen med vinklene på hornflatene, og hvor høydt/bredt hornet er ved hver vinkel. Det gir en bølgefront med en viss størrelse, og en viss form. Med form her mener jeg for eksempel flat, eller kuleformet (når midten på bølgefronten ligger lenger frem enn ytterkanten). Prøver man å ta et horn med jevn spredning som for eksempel fungerer bra til 16kHz begynner det å gå galt ved 2kHz. Prøver man å skjøte på hornet for å gjøre at det kan jobbe lenger ned i frekvens vil det ikke fungere fordi vinklene ytterst allerede er for "åpne", så man ender med at hornet bøyer bakover og ikke gir noen reell støtte. Ser vi på bredbåndede horn har de gjerne benyttet mindre ekspansjon og på den måten når de en langt større størrelse før de "går tom for vinkel". Problemet er at dette da må gå på kompromiss med bølgefronten. Man ender da opp med et horn som kan arbeide over et veldig stort område, men som aldri har jevn spredning vertikalt og horisontalt. Et mye brukt kompromiss er derfor horn der man aksepterer å gi opp vertikalspredningen til fordel for et større område med konstant spredning horisontalt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Det er vel derfor jeg anbefaler alle og ta en tur til bjarnetv :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje man kan bruke den fra 400 hz til 8khz med et lite hull til T500, og dele bratt?

    Uten navn.jpg
     
    Sist redigert:

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    "Sånn er det bare"


    Kan du utdype Snickers, for dette gir ikke mening i mitt hode?
    Alle horn som har jevn spredning vertikalt og horisontalt har dette kun over et område på ca 3 oktaver. De hornene som gir støtte lenger ned i frekvens mangler kontroll på spredningen nedover, og beamer kraftig oppover. Skal man bare lytte på 0-aksen og har et veldig dødt rom kan det fungere, men for mer normale rom er det et stort kompromiss. Dette henger sammen med vinklene på hornflatene, og hvor høydt/bredt hornet er ved hver vinkel. Det gir en bølgefront med en viss størrelse, og en viss form. Med form her mener jeg for eksempel flat, eller kuleformet (når midten på bølgefronten ligger lenger frem enn ytterkanten). Prøver man å ta et horn med jevn spredning som for eksempel fungerer bra til 16kHz begynner det å gå galt ved 2kHz. Prøver man å skjøte på hornet for å gjøre at det kan jobbe lenger ned i frekvens vil det ikke fungere fordi vinklene ytterst allerede er for "åpne", så man ender med at hornet bøyer bakover og ikke gir noen reell støtte. Ser vi på bredbåndede horn har de gjerne benyttet mindre ekspansjon og på den måten når de en langt større størrelse før de "går tom for vinkel". Problemet er at dette da må gå på kompromiss med bølgefronten. Man ender da opp med et horn som kan arbeide over et veldig stort område, men som aldri har jevn spredning vertikalt og horisontalt. Et mye brukt kompromiss er derfor horn der man aksepterer å gi opp vertikalspredningen til fordel for et større område med konstant spredning horisontalt.
    Ja, hvis du sier energi respons så har du vell rett. Men hvorfor må man ha flat energi respons?

    Er ikke alle CD horn basert på at du må EQ hornet i HF isteden for å belage deg på gain fra hornet.

    Klipsch K402 er eksempel på et stort konisk horn med tractrix avslutning på hornet. Dette beamer ved omtrent samme frekvens som alle andre horn med 2" entry, men arbeidsområdet nedover er jo vesentlig større en horn med tilsvarende profil men liten størrelse?

    OS, EOS og SEOS har jo også tilsvarende koniske segmenter med en form for termining ved munning og en roundover i halsen. Vet ikke hva slags profil det hornet Hornlyd linker til her er, men gitt at det er en slags EOS profil, hvorfor kan ikke dette presses forbi 3 oktaver om driveren kan flytte nok luft ved nedre frekvens?


    Hvis du tar et konisk horn (eller skjøter den koniske delen av en Oblate Spheroide) og skjøter på segmenter med samme vinkel, går du jo aldri tom for vinkel? Og hvordan får dette direktivteten til å kollapse oppover?

    conicalsegments.png
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje man kan bruke den fra 400 hz til 8khz med et lite hull til T500, og dele bratt?

    Da synes jeg litt av poenget forsvinner.
    Da kan man likegjerne kjøre T500/2001/ og en egnet driver i digert mellomtonehorn med Audiolense.

    Noen egne konklusjoner ang akkurat det:

    Storformat berylliumsdrivere begynner å stresse ved 550 Hz

    Digre horn som Tractrix 200 og JBL2360 fyller rommet i dybden på en fantastisk måte. Bedre enn JMLC270 og aller best med Tractrix 200 delt ved 400 Hz med en av de få egnede driverne til oppgaven nemlig B&C DCM50

    TAD 2001 låter hardt litt hardt over 10K

    Jeg kunne tenkt meg et 300 horn til mine 2451be delt fra 600Hz og hele veien opp

    Det er vanskelig med 5 og 4 veis i et lite rom derfor ofrer jeg den lille ekstra luften for å få punktkilde

    Hornsystemer uten dsp låter litt hardt i mellomtonen

    Den beste lyden jeg har hørt er hos bjarnetv, der kan man lytte i time etter time og ikke bli sliten og samtidig få den STORE lyden (det er litt å hente fra et par hundre Hz og ned men det er ikke der slaget står)
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5

    Ja ser der ja. Hornet har så godt som konstant direktivitet fra 500-8kHz, det har så og si konstant direktiviet over 4 oktaver, begrenset av driveren oppover og hornets størrelse nedover. Får ikke dette til å rime helt med det Snickers skriver? Det ser riktignok ut som en simmulert respons, men det er OK for å diskutere prinsippet.

    At størrelsen blir litt absurd for hver oktav nedover man ønsker å kontrollere direktivitet er en annen sak :D

    Har trua på det hornet der, enten med en storformat BE membran, BMS coax eller den nye storformaten til Celestion.

    En annen måte å takle problemet, punktkilde og kontrollert direktivtet er jo MEH (multiple entry horn) som f.eks dette:
    http://www.redspade.com.au/audio/PSE-144.php som er inspirert av Danley sine design. Også mange som har modifisert Klipsch K402 eller andre koniske trau for å få skikkelig gjengivelse både i topp og bunn på denne måten.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.166
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    4003 gikk langt dypere uten stress i JMLC270 enn 4001
    dette overrasket oss, men 350 var null stress
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Ja, hvis du sier energi respons så har du vell rett. Men hvorfor må man ha flat energi respons?
    Det man trenger er at energiresponsen harmonerer med frekvensresponsen. Når man EQ-er inn en flat frekvensrespons skal helst også frekvensresponsen off axis bli rimelig flat. All energi i rommet vil jo før eller senere finne veien til ørene.

    Er ikke alle CD horn basert på at du må EQ hornet i HF isteden for å belage deg på gain fra hornet.
    Jeg føler ikke verden har klart å enes om hva CD egentlig betyr. I utgangspunktet har jeg sett det brukt i 2 sammenhenger. Det ene er horn der man har prioritert flat frekvensrespons og rimelig jevn horisontalspredning. Disse hornene er lette å få til i 2-veis konstruksjoner med passivt filter. Den andre er sånne type horn som for eksempel Eighteen Sound XT1086 (1", 80x60), som er et typisk 3-oktavers horn som har veldig jevn spredning både horisontalt og vertikalt, men som trenger EQ for å få bort tilten i frekvensresponsen.

    Hvis du tar et konisk horn (eller skjøter den koniske delen av en Oblate Spheroide) og skjøter på segmenter med samme vinkel, går du jo aldri tom for vinkel? Og hvordan får dette direktivteten til å kollapse oppover?
    Direktiviteten oppover kollapser ikke, tvert i mot, man ender med ekstremt smal spredning.

    Her er et JMLC-horn (350). Det er et typisk eksempel på et horn der man har valgt bredt arbeidsområde og aksepterer at spredningen ikke er konstant:

    JMLC-350c.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    HEL, fikk du også vertikal respons?
    Har mailet og spurt om det og hvilken driver som er brukt.

    Tror det er tiltenkt BMS coax.

    Du og jeg er vel enige om at BMC coax er veldig bra saker tatt i betraktning alt man får men at JBL aquaplas eller beryllium er å foretrekke
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Ja, hvis du sier energi respons så har du vell rett. Men hvorfor må man ha flat energi respons?
    Det man trenger er at energiresponsen harmonerer med frekvensresponsen. Når man EQ-er inn en flat frekvensrespons skal helst også frekvensresponsen off axis bli rimelig flat. All energi i rommet vil jo før eller senere finne veien til ørene.

    Er ikke alle CD horn basert på at du må EQ hornet i HF isteden for å belage deg på gain fra hornet.
    Jeg føler ikke verden har klart å enes om hva CD egentlig betyr. I utgangspunktet har jeg sett det brukt i 2 sammenhenger. Det ene er horn der man har prioritert flat frekvensrespons og rimelig jevn horisontalspredning. Disse hornene er lette å få til i 2-veis konstruksjoner med passivt filter. Den andre er sånne type horn som for eksempel Eighteen Sound XT1086 (1", 80x60), som er et typisk 3-oktavers horn som har veldig jevn spredning både horisontalt og vertikalt, men som trenger EQ for å få bort tilten i frekvensresponsen.

    Hvis du tar et konisk horn (eller skjøter den koniske delen av en Oblate Spheroide) og skjøter på segmenter med samme vinkel, går du jo aldri tom for vinkel? Og hvordan får dette direktivteten til å kollapse oppover?
    Direktiviteten oppover kollapser ikke, tvert i mot, man ender med ekstremt smal spredning.

    Her er et JMLC-horn (350). Det er et typisk eksempel på et horn der man har valgt bredt arbeidsområde og aksepterer at spredningen ikke er konstant:

    Vis vedlegget 535716
    Spredningen er ikke konstant fordi selve profilen smaler inn, dette er jo for å gi jevn loading (ref JMLC). Ser ikke hvordan det samme gjelder et konisk horn...

    For å klargjøre: jeg forstår utmerket godt at det er et trade off her, altså at et horn med rask flare ikke loader godt nedover og man da ender opp med smal spredning oppover om man ønkser noe som loader godt nedover.

    Men hvis man gir beng i loading og isteden belager seg på EQ og driverens kapasitet skjønner jeg ikke hvorfor et stort nok konisk horn ikke kan gi tilnærmet konstant direktivet over mer enn 3 oktaver. Det er flere eksempler på horn som tøyer denne strikken forbi dette, men ja de blir store. Klipsch K402 er et eksempel.

    XT1086 er jo først og fremst begrenset av størrelsen for å gi kontrollert direktivitet nedover? Forstår ikke denne magiske grensen ved 3 oktaver, med mindre man lager en eller annen begrensning på størrelsen.

    Slik jeg ser det er nettopp dette en driver som Celestions nye Axi 2050 er beregnet på. De har utvidet arealet og slaglengden slik at driveren fint klarer meget høye lydtrykk helt ned til 300hz uten massiv støtte fra hornet. En annen måte å løse det på er bruke coaxialt monterte drivere som BMS, eller slik som i et Synergy horn.

    Jeg tror det hornet Hornlyd her ser på har potensialet til å dekke 5 oktaver på en god måte.
    Ja, det er sikkert kompromisser, men det er sannelig også et stort flerveis hornsystem særlig i små rom på korte avstander. Jeg tror de fleste hører disse kompromissene om man sammenlikner med en liten sativhøyttaler, eller enda bedre, enn god coax alla KEF etc.

    Et sånt horn vil være en mellomting mellom de to verdene. Du får direktivitets egenskapene til et stort hornsystem og punktkilde egenskapene til en liten monitor. I prosessen offrer du noe kapasitet (hornlading). Kapasiteten kan igjen kompenseres med flere drivere (coaxiale horn) da muligens i bytte noe mer ujevn frekvensrespons ved høye frekvenser. Opp til hver enkelt å velge de kompromissene man trives med.

    Alt i beste mening og kun slik jeg ser det. Sjeldent jeg finner noe ulogisk i Snickers sine resonnementer, så derfor jeg spør og graver litt, i tilfelle det er noe fundamentalt jeg overser. :)
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    HEL, fikk du også vertikal respons?
    Har mailet og spurt om det og hvilken driver som er brukt.

    Tror det er tiltenkt BMS coax.

    Du og jeg er vel enige om at BMC coax er veldig bra saker tatt i betraktning alt man får men at JBL aquaplas eller beryllium er å foretrekke
    BMS 4590 var det jeg hadde, er en stund siden nå, og var litt fersk da. Du testet jo dem også. :)
    Ganske greit konsept der en kan benytte en driver over bredt område.
    4590 tålte gå litt lavere enn 2446.
    Vil helst anbefale to forsterkere og DSP for deling mellom midt og tweeter i coaxen.
    Litt vanskelig uten.

    Aquaplas er blitt godt mottatt av mange, jeg er litt sånn der.....ikke noen revoulusjon. :)
    Beryllium er jo et steg opp, både pris og kvalitet.

    2446 er litt spenstigere enn BMS coax, i det området der 2446 gjør seg bra, men BMS kan på en bedre måte levere over et bredere område.

    Horn:
    Det ser ut som denne ovale saken kollapser over 8k.
    En står igjen med 2384 som fungerer bra uten diskant, en sitter dog fort igjen med driveres svakheter.
    2360 som jeg har er omdiskutert, alt har sine styrker og svakheter.
    En fordel med 2360 er mulighet for montere diskant på leppa slik jeg har, da er C/C lav med tanke på lobing. Fase kan en ta med DSP.

    Det fins ikke noe best, heller ikke dårligst.
    Man må se på tingene konstruksjon for konstruksjon og se hva som passer til ens eget oppsett.
    Selv sliter jeg veldig med parkere 2360. Hva i alle dager skal jeg putte inn som vil gjøre livet bedre? :)

    Snickers sin treoktavs regel er en god regel. Den er jo da litt veiledende.
    Selv strekker jeg over tre oktaver, 600-9k.
    Det er ikke helt uten kompromisser, med 2360 som er et CD horn og driveren 2446 får en litt artifakter på kjøpet.
    Thats life :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Med JMLC 270 og 1400 delt ved 8000 Hz så vil vel spredningsmønsteret se slik ut.

    Det kan vel ikke være særlig heldig i mindre rom?

    7166A023-8CD6-4592-92B2-BBBB1F704E62.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om en ser på driveres egenskaper og horn så burde gjerne dette vert delt lavere.
    MEN, en ting kan kanskje forsvare det, hvordan er ørets følsomhet i området 7-9k?
    Deler selv ved 9k, og har noe overgang i polarrespons, samt fase som er helt ute å sykle.

    Alt har sine nyanser, fordeler og bakdeler.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Ser ikke hvordan det samme gjelder et konisk horn...
    Jeg har ikke noen særlig formening om koniske horn, annet enn at de har lite med HiFi å gjøre.

    Men hvis man gir beng i loading og isteden belager seg på EQ og driverens kapasitet skjønner jeg ikke hvorfor et stort nok konisk horn ikke kan gi tilnærmet konstant direktivet over mer enn 3 oktaver. Det er flere eksempler på horn som tøyer denne strikken forbi dette, men ja de blir store.
    Har du noen eksempler, med målinger, på horn som kan dette?

    Svarer veldig kort her. Sitter på konsert som begynner om få minutter.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Ser ikke hvordan det samme gjelder et konisk horn...
    Jeg har ikke noen særlig formening om koniske horn, annet enn at de har lite med HiFi å gjøre.
    Nok en krafitg påstand. Jeg kan være enig om vi snakker om koniske horn i absolutt forstand, men horn med tilnærmet koniske segmenter er vanlig i veldig mange svært populære waveguide designes brukt til hi-fi. Hvis du lager en radius som tangerer driveren ved halsen og den koniske profilen har du i praksis en OSWG. På samme måte er det god prasksis å termine munningen med en stor radius, eller en profil med varierende flare som tractrix etc for å minimere refleksjoner / waist banding.

    Hvis du i et slikt horn, kun øker lengden (skjøter på) på det koniske segmentet og i samme takt øker munningsarealet senker du nedre frekvens for direktivitetskontrollen uten å øke beaming oppover, slik jeg ser det. Se illustrasjon

    oswg illustrasjon.jpg


    Har du noen eksempler, med målinger, på horn som kan dette?

    Svarer veldig kort her. Sitter på konsert som begynner om få minutter.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

    Jeg nevnte K402, som er et stort 90x60 konisk horn med tractrix munning:
    https://community.klipsch.com/index...r-patterns-and-frequency-responses-for-horns/


    K402 beamwidth.jpg



    Det mister kontrollen noe tidligere vertikalt enn horisontalt pga størrelsen, hornet er asymetrisk. K402 er av mange regnet som det et av de beste hornene til Hi-Fi, til tross for at overgangen til throat kunne vært lang bedre.

    K402, modifisert til multiple entry horn, brukt fra 100hz og helt opp: https://community.klipsch.com/index.php?/topic/161404-a-k-402-based-full-range-multiple-entry-horn/ NB: merk oppløsningen på y-aksen på grafene.

    K-402 MEH horizontal.jpg



    Ønsker deg en god konsert!
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Tilbake til det ovale 300 Hz hornet på 100x50 cm

    1000 euro for et par
    Hvis det ikke haster så kan frakten gjøres relativt rimelig
    Vi får gruppekjøpsrabatt
    Har ikke fått vertikalmålinger enda men det sender han senere (kommer fra AiA som forøvrig bruker BMS4596 fikk jeg vite men det er vel 4596coax?)


    DF93CF97-A0C4-44D6-8B60-ACCEFC283B99.jpeg

    982CBC28-0DD1-4BE5-8BC8-367680C42484.jpeg
     
    Sist redigert:

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Tilbake til det ovale 300 Hz hornet på 100x50 cm

    1000 euro for et par
    Hvis det ikke haster så kan frakten gjøres relativt rimelig
    Vi får gruppekjøpsrabatt
    Har ikke fått vertikalmålinger enda men det sender han senere (kommer fra AiA som forøvrig bruker BMS4596 fikk jeg vite men det er vel 4596coax?)
    Håper du får med deg noen eller gutser på alene. Har dessverre ikke mulighet til å henge meg på i denne omgang.
    1000 euro pr par høres fornuftig ut med tanke på størrelsen.

    Målingen ser ut som simulert respons (jeg kan ta feil), hadde vært interessant med noen tradisjonelle FR målinger også om han har det.

    Hva er AiA?
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Han sier det er BEM måling?
    AiA er de som lager Black Swan høyttalern med dette hornet på: https://www.aia-cinema.com/active-speakers/black-swan.html

    BEM = boundary element method, er en modellerings metode. Så da er det en simmulert respons. Avhengig av hvor sofistikert modellen er kan det da være noe avvik, men det vil det også være på målinnger utført av personer rundt om og på driveren som benyttes.

    Du bør også få vite "entrance angle" så du kan vurdere hvilke drivere som kan være god match. Mulig den er optimal for BMS coaxen, vet ikke hva slags utgangsvinkel den har...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn