^ Det er ikke bare overhenget som skal være riktig. Den må ha flere riktige vinkler. Der kommer bl.a protractoren inn.
Hvorfor skal man endre vinkel på pickup ved bruk av overhang guage?
Vel, om man ikke trenger stifttrykksmåler heller, som du nevner i #165, så er det vel ikke så nøye med Azimuth, VTA osv heller.
Jeg har heller ikke sett denne Gaugh´n annet enn på bilder, men har en formening om at det kanskje er lettere å sikte inn Zenith med en protractor.
Jeg skrev ikke om MAN trenger dette, jeg svarte på om Znerken trenger dette til sin SL1200. Og det gjør han strengt tatt ikke. Med Technics guage så måler dette 52 mm fra headshell-feste til nålespiss. Noe som (om man er nøye) gir nøyaktig 15 mm overheng. Med 15 mm overheng på denne armen så skal ikke pickup vinkles innover (offset), og er det Technics anbefaler. Dette er vel nært opp til Stevenson protraktor. Ved bruk av annen protraktor så kan det være nødvendig å vinkle pu. Men dette er det svært delte meninger om, og etter egenerfaring funker 15mm klart best. Og da er det bare for Znerken å bruke Technics alligment guage
Hva gjelder stifttrykkmåler, så skrev jeg heller ikke at MAN ikke trenger dette, men at Znerken strengt tatt ikke trenger dette. Jeg vet ikke hvor godt kjent du er med Technics-armen, men dersom man balanserer ut armen slik at den flyter helt vannrett, stiller inn nullpunkt på motvekt; ja så er det overraskende hvor korrekt vekt man får bare ved å vri til den vektskala pu skal ha. Jeg etterkontrollerte med digitalvekt ved flere anledninger ved flere puer, og vekt var egentlig ikke noe must i det hele tatt. Kjekt, men ikke must på Technics-armen.
Hvorfor du drar inn at jeg ikke mener VTA er viktig, vet jeg ikke? Men det er det jo. Men man trenger strengt tatt ikke gjøre VTA vanskeligere enn det er. Dersom man ved øyemål justerer armen vannrett, så kan man i tillegg på Technics-armen justere VTA on the fly. Altså mens man lytter til musikk. Hvilke armer kan man det på? Jo, de som koster svært mange penger. Men Technics lar brukeren altså gjøre dette enkelt.
Azimuth er ikke uvesentlig. Jeg har ikke sagt det. Det finnes avanserte instrumenter for dette, men hos meg har jeg rett og slett sverget til et bittelite boble-vater som legges oppå headshellet. Bruk av egne øyer og egne ører.
Poenget mitt er at mange av dere skremmer vekk vinyl-startere med å komme med en masse påstander om at en MÅ ditt og datt. Følger man basic regler for innstilling uten å ta helt av; for vi som er litt over the top interessert vet at man kommer egentlig ALDRI i mål med pickup-justering. Det vil ALLTID være kompromisser for avvik og hvor avvik skal være. Selv med tangentialarmer, uten å gå inn på det. Men er det nødvendig å snakke helt Formel 1 når en prøver å ta lappen på klasse B førerkort? Nei, mener jeg. Da får Znerken aldri sjelefred, eller andre som vil starte med vinyl. Man starter ett sted, og så kan man finjustere etter hvert som man kan mer om vinyl, arm, pickup og riaa-trinn.
Min intensjon er å få flere interessert i vinyl, og ikke skremme de vekk med VTA, VTF, azimuth, usb mikroskop, Stevenson, Baerwald, protraktor, last av pickup, zenith og gud bedre. Da jeg startet var jeg og litt engstelig, men noen gode hjelpere på pm la det frem på en enkel måte. De to var Auditor og Grumpy, og selv om jeg i dag ikke er utlært på justering kan jeg nyte en hel LP med vellyd