znerken er lei og vil bare ha noe som funker!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.550
    Sted
    Sørlandet
    Underholdende tråder znerken starter :) Men dette utsagnet beskriver kanskje essensen:
    "Var kjempefornøyd med lyden på LSD med AT33PTG PU jeg, men ikke fornøyd med kvaliteten."

    For det startet i første tråd med sss-er. Mismatch PU / arm eller feil geometri eller mest sannsynlig antiskating på bærtur siden det var på sistelåten problemet var størst.

    Og når znerken endelig fant godlyden viste det seg at spilleren ikke har forventet kvalitet. Er det rart da?
    Takk for at du drar denne tråden inn i riktig spor igjen nå som den er i ferd med å bli nok en Znerken tråd som sporer av i utstyrsjag. Znerken var lite fornøyd med sin Pro-Ject og da spesielt pga av s-lyd på slutten av en plate. Han velger å følge anbefalinger her på forumet og kjøper en i mine øyne dyr, ny platespiller. Deretter vurderer Znerken å bytte forsterker og så nye høyttalere. Hva dreier det seg om? Musikken eller utstyret?

    Hør på Fosse. Ta deg en pust i bakken og finn tilbake tilbake til musikken og gleden!

    Mvh
    BB
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Underholdende tråder znerken starter :) Men dette utsagnet beskriver kanskje essensen:
    "Var kjempefornøyd med lyden på LSD med AT33PTG PU jeg, men ikke fornøyd med kvaliteten."

    For det startet i første tråd med sss-er. Mismatch PU / arm eller feil geometri eller mest sannsynlig antiskating på bærtur siden det var på sistelåten problemet var størst.

    Og når znerken endelig fant godlyden viste det seg at spilleren ikke har forventet kvalitet. Er det rart da?
    Takk for at du drar denne tråden inn i riktig spor igjen nå som den er i ferd med å bli nok en Znerken tråd som sporer av i utstyrsjag. Znerken var lite fornøyd med sin Pro-Ject og da spesielt pga av s-lyd på slutten av en plate. Han velger å følge anbefalinger her på forumet og kjøper en i mine øyne dyr, ny platespiller. Deretter vurderer Znerken å bytte forsterker og så nye høyttalere. Hva dreier det seg om? Musikken eller utstyret?

    Hør på Fosse. Ta deg en pust i bakken og finn tilbake tilbake til musikken og gleden!

    Mvh
    BB
    Jeg byttet høyttalerene da de absolutt ikke stod i stil til resten. NADen til noen få tusenlapper beholder jeg. Den drar høyttalerne mer enn godt nok. Jeg angrer funken, får pengene tilbake, og kjøper nå mest antagelig en relativt billig spiller, Technics 1210. Det handler om å ha god lyd og vite at utstyret er i orden. At jeg skal kan lukke støvdekselet på en spiller til 20K+.


    Hvorfor tror du jeg først kjøpte en spiller til 5000 kr? Jo fordi jeg var ute etter å spille LP plater, ikke polere platespiller. Nå viste det seg at det ikke var godt nok da. Jeg skal innrømme at jeg ble revet med, og at jeg havnet på oppgraderingskjøret som førte meg til en LSD. Nå vil jeg tilbake til musikkosen, for en billig penge, uten å måtte bekymre meg over at den dyre spilleren min ikke er i tipp top shape. Det er nettopp derfor jeg sitter og ser på en SL-1210 nå.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.702
    Antall liker
    58.719
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Du har etter min mening en god pick up i Audio Technicaen.
    Så vidt jeg husker var det med en skral Ortofon elendigheta begynte.

    Jeg ser at flere anbefaler gamle spillere framfor nye.
    I fullt alvor.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Så hvis jeg ender opp med en DD spiller, er det noen i Østlandet som kan montere PU på for meg? Du får selvfølgelig betalt. Eneste kravet er at du er nøye og nerdete.

    Jeg tør ærlig talt ikke komme med DD til @Impulse :D
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Hvis du vil ha en relativt rimelig, knallgod og problemfri spiller så kjøp Pioneer PLX1000.
    Er du villig til å betale mer for noe som er enda bedre, så gå for Technics-spilleren du linker til i innlegg 19.
    Ikke kjøp platespiller på E-bay!
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tror jeg skal være forsiktig med å anbefale konkret platespiller, men styr i hvert fall unna å bestille en gammel spiller på e-bay.
    Kjøp hos noen som kan montere pickupen din og som vet at det han/hun selger er i orden.

    Hvis du kan leve med utseendet er sikkert Pioneer sin PLX1000 et trygt valg med garanti.
     

    sigma 6

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    111
    Antall liker
    36

    Og der ligger jo problemet. Hvordan i all verden kan en forvente kvalitet til 10-15000 kroner når volumene er en brøkdel av det de var på 70-tallet? OK. Det finnes sikkert helt OK spillere med arm og PU til 10-15k også i dag. Men prisene er firedoblet siden slutten av syttitallet. Den gangen fikk du en finfin sak som spilte rett ut av boksen for 2500kr. Produsert i mengder! Og følgelig lav pris. En spiller som det i dag produseres noen få hundre av i året til 2500 syttitallskroner kan du ikke forvente er bygget med kvalitet. Men unntak finnes sikkert.
    Til 10-15k burde man så absolutt kunne forvente seg kvalitet. En vinylsnurre er ikke akuratt komplisert teknologi og man burde derfor forvente at alt er ordentlig satt sammen til den prisen. Mitt inntrykk er at produsentene bevisst lager spillerene med dårlig kvalitet for å forsvare prisen på dyrere modeller.
    Eks Rega RP1 som er kjent for jordingsbrum og at tallerken bølger opp og ned. Dette er antagelig en av de mest produserte spillerene til Rega, så da burde man forvente bedre produksjonsmetoder som gav en balansert tallerken. Men hvis de hadde gjort denne modellen bra, hvem ville da kjøpt RP3? Produsenter som tilbyr oppgraderingspakker bør man styre unna, for da har de gått inn for å lage en dårligere spiller i utgangspunktet.

    Forbrukerene må skjerpe seg og slutte å godta dårlig sammensatte platespillere. Hvem hadde feks godtatt at skuffen på en cd-spiller ble liggende skjevt mot frontpanelet når den var lukket? De fleste hadde nok levert den spilleren i retur om den kostet 1500 eller 15000.

    Nettopp. Synes det er helt feil å si at man ikke kan forvente seg kvalitet av en spiller som kostet 20 000 + med PU.


    Nå sitter jeg og vurderer Technics 1200. Skulle så gjerne kommet over noen som hadde en ny i eske.
    Som sagt ville du kunne få en Nottingham analogue for de penge. Og det er en god grammofon til de penge!


    https://www.divineaudio.co.uk/nottingham-analogue-interspace-junior-turntable-and-tonearm
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Hei Znerken.

    Leit at ikke innkjøpene levde opp til forventningene, men da er det jo flott at Mala stiller opp og er villige til å la deg heve kjøpet. Kudos!

    Når det gjelder erstatningsspiller, har du vel såpass mye penger til gode, at en Rega RP-8 kan være innen rekkevidde (?). Etter min mening
    det beste kjøpet av alle mellomklassespillerne der ute - med den førsteklasses RB-808 tonearmen, innovativt kabinettdesign (med støvlokk!),
    regulert strømforsyning, trelags tung glasstallerken, metall innetrallerken osv. osv.

    Til sammen blir dette kanskje den mest vellydende av alle Regas modeller, med noe varmere klangkarakter og mer vekt i bassområdet enn
    det vi er vant til fra Rega. Personlig foretrekker jeg RP-8 framfor RP-10 (tror jeg - da jeg ikke har hørt dem side ved side). Tonearmen takler
    hva det skal være av pickuper (med få unntak) og en Audio Technica AT-33EV bør være midt i blinken for spilleren - både tonalt og teknisk.

    Lydmessig langt bedre enn Japanske "discospillere" (i mine ører) - og minst like holdbar...

    Uansett hva du handler, må du gjerne ta turen til Kongsberg for montering av pickup.

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror jeg skal være forsiktig med å anbefale konkret platespiller, men styr i hvert fall unna å bestille en gammel spiller på e-bay.
    Kjøp hos noen som kan montere pickupen din og som vet at det han/hun selger er i orden.

    Hvis du kan leve med utseendet er sikkert Pioneer sin PLX1000 et trygt valg med garanti.

    PayPal og eBay er jo noe av det sikreste som finnes? Du kan alltids bare sende produktet tilbake. Dessuten, en helt ubrukt sl-1210 er vel sjelden feil, eller?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg har ingen problemer med DD, Znerken. Jeg er bare ikke en del av 1210-menigheten. Ikke at det er en dårlig spiller, men som blues er inne på, det er mye som låter bra. Jeg er ikke så opphengt i om det er rem- eller direktedrift, men jeg registrerer at i en tråd som denne, er det så mye forenkling at det er til å bli svimmel av. Det er så mange som mener så mye at entydige svar er umulige å finne. Jeg er forøvrig, og ikke helt overraskende, enig med Fosse. Pust med magen og skaff deg oversikt. Når du har funnet en spiller, kan du ta den med ut hit, så skal jeg sette den opp om du vil.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.729
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg kjøpte da min 1200 for 2k det er grei pris på en spiller som funker og snurrer og gir lyd fra seg.!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.438
    Antall liker
    17.163
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå er det forsåvidt allerede nevnt tidligere i tråden, men hva med å re-vurdere den spilleren du i forrige vending, av årsak jeg ikke husker, forkastet i siste liten - Clearaudio Concept?

    Det eneste aberet med den er at den er følsom for vibrasjoner (plassering), men om det ikke er noe problem for deg, så har jeg ikke registrert mye (om noe) negativ omtale av den. Svært sjelden de dukker opp på bruktmarkedet = ofte et godt tegn. Den leveres nok kun i "pakke" med PU (MM eller MC) fabrikkmontert, og da har du evt valget med å bytte ut den som følger spilleren med AT PU`n for egen kostnad, eller selge AT`n til en ok pris - hvilket neppe er noe problem.

    Et annet alternativ (til ny PLX eller brukt SL-1210) som jeg allerede har nevnt er den nye Onkyo CP-1050. Jeg ikke har noe annet grunnlag enn det jeg har lest for å hinte om denne, men den virker å være en interessant kandidat i den rimeligere enden av pris-skalaen. Tiltalende design fremfor "Disco-designet" i mine øyne - rent subjektivt - ja.

    Spilleren har DD-drift, løst headshell og "enkel" høydejustering av tonearm. Da kjøper du med et ekstra headshell og har AT`n til go-platene og beholder den medfølgende PU`n til litt mer rufsete plater.

    http://www.lydogbilde.no/nyheter/hi-fi/onkyo-slipper-platespiller

    Et tredje alternativ er, som Gunnar Brekke er inne på, RP-8. Fin spiller med (i mine øyne) også et tiltalende design. Bare få på den en annen PU enn Rega`s egne (det kan jo ikke være annet enn PU som er årsaken til at jeg synes den låter litt tamt og kjedelig) - og annen PU har du jo.

    Jeg kan gjerne være behjelpelig med å montere PU på den spiller du tilslutt velger, om du kan ta den med til meg.
     
    Sist redigert:

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ingen problemer med DD, Znerken. Jeg er bare ikke en del av 1210-menigheten. Ikke at det er en dårlig spiller, men som blues er inne på, det er mye som låter bra. Jeg er ikke så opphengt i om det er rem- eller direktedrift, men jeg registrerer at i en tråd som denne, er det så mye forenkling at det er til å bli svimmel av. Det er så mange som mener så mye at entydige svar er umulige å finne. Jeg er forøvrig, og ikke helt overraskende, enig med Fosse. Pust med magen og skaff deg oversikt. Når du har funnet en spiller, kan du ta den med ut hit, så skal jeg sette den opp om du vil.

    Takk nok en gang Impulse. Det er et godt tilbud :)
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det forsåvidt allerede nevnt tidligere i tråden, men hva med å re-vurdere den spilleren du i forrige vending, av årsak jeg ikke husker, forkastet i siste liten - Clearaudio Concept?

    Det eneste aberet med den er at den er følsom for vibrasjoner (plassering), men om det ikke er noe problem for deg, så har jeg ikke registrert mye (om noe) negativ omtale av den. Svært sjelden de dukker opp på bruktmarkedet = ofte et godt tegn. Den leveres nok kun i "pakke" med PU (MM eller MC) fabrikkmontert, og da har du evt valget med å bytte ut den som følger spilleren med AT PU`n for egen kostnad, eller selge AT`n til en ok pris - hvilket neppe er noe problem.

    Et annet alternativ (til ny PLX eller brukt SL-1210) som jeg allerede har nevnt er den nye Onkyo CP-1050. Jeg ikke har noe annet grunnlag enn det jeg har lest for å hinte om denne, men den virker å være en interessant kandidat i den rimeligere enden av pris-skalaen. Tiltalende design fremfor "Disco-designet" i mine øyne - rent subjektivt - ja.
    Spilleren har DD-drift, løst headshell og "enkel" høydejustering av tonearm. Da kjøper du med et ekstra headshell og har AT`n til go-platene og beholder den medfølgende PU`n til litt mer rufsete plater.

    Jeg kan gjerne være behjelpelig med å montere PU på den spiller du tilslutt velger, om du kan ta den med til meg.

    Concepten ble forsinket samtlige ganger, og underveis kom det et godt tilbud på Funk LSD. Dessverre har jeg lest om en del problemer med Concepten, og en av dem er vist motorstøy.

    Takk for tilbud om montering.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Hei Znerken.

    Leit at ikke innkjøpene levde opp til forventningene, men da er det jo flott at Mala stiller opp og er villige til å la deg heve kjøpet. Kudos!

    Når det gjelder erstatningsspiller, har du vel såpass mye penger til gode, at en Rega RP-8 kan være innen rekkevidde (?). Etter min mening
    det beste kjøpet av alle mellomklassespillerne der ute - med den førsteklasses RB-808 tonearmen, innovativt kabinettdesign (med støvlokk!),
    regulert strømforsyning, trelags tung glasstallerken, metall innetrallerken osv. osv.

    Til sammen blir dette kanskje den mest vellydende av alle Regas modeller, med noe varmere klangkarakter og mer vekt i bassområdet enn
    det vi er vant til fra Rega. Personlig foretrekker jeg RP-8 framfor RP-10 (tror jeg - da jeg ikke har hørt dem side ved side). Tonearmen takler
    hva det skal være av pickuper (med få unntak) og en Audio Technica AT-33EV bør være midt i blinken for spilleren - både tonalt og teknisk.

    Lydmessig langt bedre enn Japanske "discospillere" (i mine ører) - og minst like holdbar...

    Uansett hva du handler, må du gjerne ta turen til Kongsberg for montering av pickup.

    mvh
    Gunnar Brekke

    Takk for både råd og tilbud, Gunnar :)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Nå er det forsåvidt allerede nevnt tidligere i tråden, men hva med å re-vurdere den spilleren du i forrige vending, av årsak jeg ikke husker, forkastet i siste liten - Clearaudio Concept?

    Det eneste aberet med den er at den er følsom for vibrasjoner (plassering), men om det ikke er noe problem for deg, så har jeg ikke registrert mye (om noe) negativ omtale av den. Svært sjelden de dukker opp på bruktmarkedet = ofte et godt tegn. Den leveres nok kun i "pakke" med PU (MM eller MC) fabrikkmontert, og da har du evt valget med å bytte ut den som følger spilleren med AT PU`n for egen kostnad, eller selge AT`n til en ok pris - hvilket neppe er noe problem.

    Et annet alternativ (til ny PLX eller brukt SL-1210) som jeg allerede har nevnt er den nye Onkyo CP-1050. Jeg ikke har noe annet grunnlag enn det jeg har lest for å hinte om denne, men den virker å være en interessant kandidat i den rimeligere enden av pris-skalaen. Tiltalende design fremfor "Disco-designet" i mine øyne - rent subjektivt - ja.
    Spilleren har DD-drift, løst headshell og "enkel" høydejustering av tonearm. Da kjøper du med et ekstra headshell og har AT`n til go-platene og beholder den medfølgende PU`n til litt mer rufsete plater.

    Jeg kan gjerne være behjelpelig med å montere PU på den spiller du tilslutt velger, om du kan ta den med til meg.

    Concepten ble forsinket samtlige ganger, og underveis kom det et godt tilbud på Funk LSD. Dessverre har jeg lest om en del problemer med Concepten, og en av dem er vist motorstøy.

    Takk for tilbud om montering.
    Rart det du sier med motorstøy, nå har jeg hatt en Concept i nesten daglig drift i over to år. Den er ekstremt stillegående og låter helt utrolig bra, ja jeg har faktisk AT PTG/II på den også og det spiller bare musikk.
    PLX1000 har jeg også. Uten forkleinelse for den på noen måte, men Concept er en veldig mye bedre spiller lydmessig.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det forsåvidt allerede nevnt tidligere i tråden, men hva med å re-vurdere den spilleren du i forrige vending, av årsak jeg ikke husker, forkastet i siste liten - Clearaudio Concept?

    Det eneste aberet med den er at den er følsom for vibrasjoner (plassering), men om det ikke er noe problem for deg, så har jeg ikke registrert mye (om noe) negativ omtale av den. Svært sjelden de dukker opp på bruktmarkedet = ofte et godt tegn. Den leveres nok kun i "pakke" med PU (MM eller MC) fabrikkmontert, og da har du evt valget med å bytte ut den som følger spilleren med AT PU`n for egen kostnad, eller selge AT`n til en ok pris - hvilket neppe er noe problem.

    Et annet alternativ (til ny PLX eller brukt SL-1210) som jeg allerede har nevnt er den nye Onkyo CP-1050. Jeg ikke har noe annet grunnlag enn det jeg har lest for å hinte om denne, men den virker å være en interessant kandidat i den rimeligere enden av pris-skalaen. Tiltalende design fremfor "Disco-designet" i mine øyne - rent subjektivt - ja.
    Spilleren har DD-drift, løst headshell og "enkel" høydejustering av tonearm. Da kjøper du med et ekstra headshell og har AT`n til go-platene og beholder den medfølgende PU`n til litt mer rufsete plater.

    Jeg kan gjerne være behjelpelig med å montere PU på den spiller du tilslutt velger, om du kan ta den med til meg.

    Concepten ble forsinket samtlige ganger, og underveis kom det et godt tilbud på Funk LSD. Dessverre har jeg lest om en del problemer med Concepten, og en av dem er vist motorstøy.

    Takk for tilbud om montering.
    Rart det du sier med motorstøy, nå har jeg hatt en Concept i nesten daglig drift i over to år. Den er ekstremt stillegående og låter helt utrolig bra, ja jeg har faktisk AT PTG/II på den også og det spiller bare musikk.
    PLX1000 har jeg også. Uten forkleinelse for den på noen måte, men Concept er en veldig mye bedre spiller lydmessig.
    Har ikke prøvd den selv, men leste det her


    Clearaudio Concept - Motor Noise? | What Hi-Fi?

    Googler man det finner man flere andre også. Kan selvfølgelig ha vært et problem på de tidlige versjonene.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Han hadde en spiller med feil, som jo kan skje. Han er også åpenbart en nevrotiker (som meg!), da han kan høre lyden når han har hodet over spilleren...

    Edit: Min har forøvrig et problem med at cue-en henger seg litt i blant hvis lite brukt. Det betyr at den bruker ekstra lang tid ned. Ellers er jeg svært fornøyd med min Concept MC i standard utgave. Jeg har ikke hørt Concept MM.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.879
    Antall liker
    38.725
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Nå er det forsåvidt allerede nevnt tidligere i tråden, men hva med å re-vurdere den spilleren du i forrige vending, av årsak jeg ikke husker, forkastet i siste liten - Clearaudio Concept?

    Det eneste aberet med den er at den er følsom for vibrasjoner (plassering), men om det ikke er noe problem for deg, så har jeg ikke registrert mye (om noe) negativ omtale av den. Svært sjelden de dukker opp på bruktmarkedet = ofte et godt tegn. Den leveres nok kun i "pakke" med PU (MM eller MC) fabrikkmontert, og da har du evt valget med å bytte ut den som følger spilleren med AT PU`n for egen kostnad, eller selge AT`n til en ok pris - hvilket neppe er noe problem.

    Et annet alternativ (til ny PLX eller brukt SL-1210) som jeg allerede har nevnt er den nye Onkyo CP-1050. Jeg ikke har noe annet grunnlag enn det jeg har lest for å hinte om denne, men den virker å være en interessant kandidat i den rimeligere enden av pris-skalaen. Tiltalende design fremfor "Disco-designet" i mine øyne - rent subjektivt - ja.
    Spilleren har DD-drift, løst headshell og "enkel" høydejustering av tonearm. Da kjøper du med et ekstra headshell og har AT`n til go-platene og beholder den medfølgende PU`n til litt mer rufsete plater.

    Jeg kan gjerne være behjelpelig med å montere PU på den spiller du tilslutt velger, om du kan ta den med til meg.

    Concepten ble forsinket samtlige ganger, og underveis kom det et godt tilbud på Funk LSD. Dessverre har jeg lest om en del problemer med Concepten, og en av dem er vist motorstøy.

    Takk for tilbud om montering.
    Rart det du sier med motorstøy, nå har jeg hatt en Concept i nesten daglig drift i over to år. Den er ekstremt stillegående og låter helt utrolig bra, ja jeg har faktisk AT PTG/II på den også og det spiller bare musikk.
    PLX1000 har jeg også. Uten forkleinelse for den på noen måte, men Concept er en veldig mye bedre spiller lydmessig.
    Har ikke prøvd den selv, men leste det her


    Clearaudio Concept - Motor Noise? | What Hi-Fi?

    Googler man det finner man flere andre også. Kan selvfølgelig ha vært et problem på de tidlige versjonene.
    Ikke noe motorstøy her heller,meget godt fornøyd med spilleren.
    Nei Znerken hiv deg på telefonen å få hjem en Concept,knall kombinasjon sammen med puen din :)

    mvh
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Nå er det forsåvidt allerede nevnt tidligere i tråden, men hva med å re-vurdere den spilleren du i forrige vending, av årsak jeg ikke husker, forkastet i siste liten - Clearaudio Concept?

    Det eneste aberet med den er at den er følsom for vibrasjoner (plassering), men om det ikke er noe problem for deg, så har jeg ikke registrert mye (om noe) negativ omtale av den. Svært sjelden de dukker opp på bruktmarkedet = ofte et godt tegn. Den leveres nok kun i "pakke" med PU (MM eller MC) fabrikkmontert, og da har du evt valget med å bytte ut den som følger spilleren med AT PU`n for egen kostnad, eller selge AT`n til en ok pris - hvilket neppe er noe problem.

    Et annet alternativ (til ny PLX eller brukt SL-1210) som jeg allerede har nevnt er den nye Onkyo CP-1050. Jeg ikke har noe annet grunnlag enn det jeg har lest for å hinte om denne, men den virker å være en interessant kandidat i den rimeligere enden av pris-skalaen. Tiltalende design fremfor "Disco-designet" i mine øyne - rent subjektivt - ja.
    Spilleren har DD-drift, løst headshell og "enkel" høydejustering av tonearm. Da kjøper du med et ekstra headshell og har AT`n til go-platene og beholder den medfølgende PU`n til litt mer rufsete plater.

    Jeg kan gjerne være behjelpelig med å montere PU på den spiller du tilslutt velger, om du kan ta den med til meg.

    Concepten ble forsinket samtlige ganger, og underveis kom det et godt tilbud på Funk LSD. Dessverre har jeg lest om en del problemer med Concepten, og en av dem er vist motorstøy.

    Takk for tilbud om montering.
    Rart det du sier med motorstøy, nå har jeg hatt en Concept i nesten daglig drift i over to år. Den er ekstremt stillegående og låter helt utrolig bra, ja jeg har faktisk AT PTG/II på den også og det spiller bare musikk.
    PLX1000 har jeg også. Uten forkleinelse for den på noen måte, men Concept er en veldig mye bedre spiller lydmessig.
    Har ikke prøvd den selv, men leste det her


    Clearaudio Concept - Motor Noise? | What Hi-Fi?

    Googler man det finner man flere andre også. Kan selvfølgelig ha vært et problem på de tidlige versjonene.
    Takk for link, dette har jeg ikke vært klar over, men sålenge min er tyst har det ikke vært noe jeg har lurt på.
    Lykke til i jakten uansett, vi har alle våre meninger så følg magefølelsen.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå står det mellom to ting, tror jeg:

    Nyoverhalt SL-1200 fra en fyr i England som lever av å selge denne spilleren. Han har veldig mange, og overhaler alle han får inn.
    SL-1210 fra en på eBay, helt ny i eske og aldri vært tatt ut av esken.

    Førstnevnte koster 500 pund, SL-1210 750.

    Hva tror dere?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men dersom jeg er knallfornøyd med et produkt så ville jeg jo latt de utbedre feilene. Lånespillermernda på sin plass ihht Forbrukerkjøpsloven. Men er man ikke fornøyd med lyden så hjelper det ikke å fikse lokket:):)
    Som jeg skrev, så er det avhengig av personlighet og lynne hva man foretar seg. Antagelig er Znerken annerledes enn deg. Kanskje har han ingen "hellig ku"? Det er flust av gode produkter der ute - mange gode alternativer med mindre man er hekta/fiksert/trollbundet et noe spesifikt ;) - så det er FF sitt tap at de ikke har fått dette til.
    Du skjønte tydeligvis ikke hva jeg mente. My point er at jeg tror ikke Znerken likte lyden. Men noen har alltid forkjørsrett hva gjelder anbefalinger og som man kjøper... Jeg har ingen hellig ku. That's my point! Jeg gikk ikke mainstream, og de beste spillerne jeg har hørt er ikke mainstream!
    Var kjempefornøyd med lyden på LSD med AT33PTG PU jeg, men ikke fornøyd med kvaliteten. Støvdekselet passet ikke, og motorstøyen var for høy. Tror Funk tilbyr gode produkter, men klaffet ikke med meg på grunn av problemene.
    Hvorfor ikke bare få ny LSD? Jada, kjipt å vente, men...
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ref tidligere samtaler, dine egne erfaringer og ditt forhold til at ting skal være problemfritt, herunder også nevrosene som lett oppstår når ting går på tverke; Styr unna utlandet og e- bay og kjøp fra norsk forhandler med garanti og oppfølging.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Ref tidligere samtaler, dine egne erfaringer og ditt forhold til at ting skal være problemfritt, herunder også nevrosene som lett oppstår når ting går på tverke; Styr unna utlandet og e- bay og kjøp fra norsk forhandler med garanti og oppfølging.

    Det er et godt poeng, men når det gjelder SL-1200 er det dessverre ikke mange norske forhandlere å kjøpe av. En helt ny SL-1210 i originaleske kan vel ikke være så ille?

    Du har likevel et godt poeng. Håper kanskje at SL-1210 er en maskin uten feil, som bare går og går. Hundre år skrev noen her. Det hadde jo vært kjekt å ha en så lenge :)
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Hvis du på liv og død skal ha en 1210, så kjøp den du linker til i innlegg 19. Hvis det stemmer at den fremstår som ny, og du er villig til å bruke 11000 på ny spiller så er det vel ikke noe å stusse på? En helt ny 1210 som aldri har vært ute av esken virker svært usannsynlig.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du på liv og død skal ha en 1210, så kjøp den du linker til i innlegg 19. Hvis det stemmer at den fremstår som ny, og du er villig til å bruke 11000 på ny spiller så er det vel ikke noe å stusse på? En helt ny 1210 som aldri har vært ute av esken virker svært usannsynlig.
    Den har sikkert vært ute av esken for å ta de bildene man ser, men ikke noe mer. Har snakket med selgeren, og kan selvfølgelig ikke ta alt han sier for god fisk, men han virker ærlig. Har fått prutet den ned 50 GBP og bekreftet at den har norsk strømkontakt. Han garanterer at den er ny og ubrukt, og blir det noe problemer skal jeg få alle pengene tilbake. Kjøper ikke noe uten å bruke PayPal. Deres forsikring er gull verdt.
     
    G

    Gasolin

    Gjest
    Bare en tanke!
    Vet du hvilken type lyd du liker og ønsker inn hjemme? Uten at jeg er erfaren nok til å uttale meg om utstyr og valg tenker jeg at de spillere du har hatt/ bestilt/ ser på er veldig forskjellige produkter. Støtter opp om tidligere innspill ift. innlandshandel med gode servicemuligheter etc.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg diskuterer ALLTID ift hvor mye penger man har betalt. Ikke at den og den komponenten er det beste. LM218iA er en makaløs forsterker i sin klasse (rør) som ingen annen slår til prisen.
    Jasmine som ble langt dyrer etter at Mala Audio tok den inn 10k), men direkte fra fabrikk til 3800kr! Helt uslåelig og det helt opp til 11-12k. Ikke beste riaa, men uslåelig til prisen opp under 10k.
    Det som er litt vanskelig til tider er at du fornulerer deg så dønn kategorisk og konkluderende, slik jeg eksempelvis har sakset ut av dette innlegget.
    Dette er ting du ikke kan vite - all den tid du ikke har testet alle alternativer som finnes tilgjengelig i markedet i ulike kombinasjoner med hverandre. Noe det forsåvidt er svært få andre som har heller.
    Det er stor forskjell i å skrive ...dette må være en av de bedre i prisklasse x-y... enn slik du tidvis formulerer deg.

    I tillegg - det er langt fra alle som har de samme preferansene som deg, det være seg alt fra hva man tonalt og karakteristikkmessig foretrekker til hvilke musikk man spiller, på hvilket nivå man lytter osv. Og - ikke minst rommet anlegget skal spille i og dets evt. unoter man må ta hensyn til, eller kompensere for.
    Dette henger nok mer sammen med hvilket nick man har her på sentralen. Er man en vinyl-kjendis eller en skribent-kjendis innen hifi, så er det nemlig lov å være så bombastisk man bare vil. De har ei heller hørt alt, og i hvertfall IKKE i innspilt form. De har et produkt i kort tid, leser tester fra utenlandske kolleger og skriver om det på et forum.....For når de kjente guruene her inne kommer med konklusjoner ala mine, så bukker hifi-menigheten annerkjennende. Det er et herlig kameraderi her inne, og man ser det på hvem som liker hvilke postinger. Flere ganger får jeg PM fra folk med gode forslag og vinklinger, men som kanskje taler dere store herrer her inne midt i mot. Men de medlemmer som skriver PM til meg (og sikkert til flere), tør ofte rett og slett ikke poste det her inne, for da kommer hele menigheten i strupen på dem! Og, kom ikke her å si at dette ikke eksisterer! Flere av dere jager rett og slett medlemmer vekk fra dette forumet, dersom man er utenfor main stream og foreslår andre veier enn hifisentralens kjendiser gjør!!

    Og hva gjelder produkter jeg selv har hatt, hva vet du om hvilke jeg har testet? Hvorfor er det feil å si at Jasmine LP2.5 til 3800kr er uslåelig til prisen, når kjendiser her inne kan foreslå V-lpsii som det beste siden leverpostei!? Fordi det har noe med HVEM som kommer med de bastante meninger. Ang LM218. Nevn en annen rørforsterker med over 22 watt klasse A i single ended triode drift, med 2 stk 845-rør og med EL-34 som driverrør til under 29.000kr?! Jeg tipper du ikke finner noen med slike kvaliteter og komponenter. Til den prisen er det gjerne med KT-66, KT-88 eller EL-34 som effektrør. Forsterkere med 300B eller 845 som effektrør er nesten uhørt under 30k, med mindre de er skrudd sammen i en kinesisk kjeller.....

    Men jeg vet, det var ikke det som var poenget ditt. Du ville bare at jeg ikke skulle konkludere!? Men det er og litt av problemet her inne; at folk tøt ikke konkludere. For da kan jo en annen komme til å spørre spørsmål rundt konklusjonen. Og det er jo drit-skummelt.

    Slik som kommentaren til Michell lengre opp, med at man ikke kan forvente noenting av dagens platespillere til 15k. Applaus fra flere!? Har man hart på vrøvl! Selfølgelig får man gode platespillere til 15k, og både Rega, Avid, Project, Pioneer og Michell er eksempler på dette! Men slike påstander for langt på vei stå usakt, og til og med "liker" er trykket på posten.... Er det rart at mange ikke gidder å poste her??

    Kommentarene mine er ut fra personlige preferanser og erfaringer gjennom 25 år, ikke universelle sannheter. Samtidig er jeg ikke redd for å konkludere; slik og blader gjør når de har testet 4 andre komponenter i en test. Best i test eller best i klassen, heter det, selv om det finnes andre i klassen som ikke er testet.

    Jeg har hørt mer og eid mer enn det jeg har nevn inne på et forum. Men poenget er at man her på forumet kan komme med både bastante, ufine eller usaklige kommentarer her inne uten å bli tatt for det....men man bør ha riktig nickname og status for å slippe unna med konklusjoner....
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Bare til opplysning, så har Thomann fortsatt nye 1200/1210 på lager. Men til (mildt sagt) drøye priser.

    Turntables - Thomann Sverige

    Sjappa er uansett seriøs.
    Det var noen hinsides priser da!?! Jeg ringte Thomann, og prøvde å få forklart de at dette var et utgått produkt, men det var ikke lett. De kjøper de fra Danmark, og trodde det var en ny modell.. Haha
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    1
    Det var ikke noe argument, Fosse, men en respons på vinagunner sin enkle og upresise sammenligning. Min påstand er at en god remdrift aldri vil låte så dynamisk som en god DD. Mer rom og dybda, og ja der har remdrift masse å by på. Men på PRaT, nei. Og jo, jeg har hørt Avid Acutus flere ganger hos OHC:) Knallsak det, men til prisen av en V70. Heldigvis er det mange veier til personlig lydnirvana.
    Hvordan i all verden kan det å bolte motoren direkte til talerkenen gi mer dynamikk? Den eneste fordelen med DD er raskere start/stopp og muligens enklere å oppnå presis hastighet; fint for DJ. Det er en grunn til at DD ble skydd som pesten blant audiofiler i vinylens velmaktsdager. De beste spillerne er fremdeles remdrevne.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Bare til opplysning, så har Thomann fortsatt nye 1200/1210 på lager. Men til (mildt sagt) drøye priser.

    Turntables - Thomann Sverige

    Sjappa er uansett seriøs.
    Det var noen hinsides priser da!?! Jeg ringte Thomann, og prøvde å få forklart de at dette var et utgått produkt, men det var ikke lett. De kjøper de fra Danmark, og trodde det var en ny modell.. Haha
    Nå er jo Thomann en kjede med butikker over hele Europa, og varene jeg har bestilt derfra har alltid blitt sendt fra et hovedlager i Tyskland. Hvor Danmark kommer inn i bildet har jeg ikke en anelse om.

    Og ja, prisene er helt hinsides.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hei Znerken.

    Leit at ikke innkjøpene levde opp til forventningene, men da er det jo flott at Mala stiller opp og er villige til å la deg heve kjøpet. Kudos!

    Når det gjelder erstatningsspiller, har du vel såpass mye penger til gode, at en Rega RP-8 kan være innen rekkevidde (?). Etter min mening
    det beste kjøpet av alle mellomklassespillerne der ute - med den førsteklasses RB-808 tonearmen, innovativt kabinettdesign (med støvlokk!),
    regulert strømforsyning, trelags tung glasstallerken, metall innetrallerken osv. osv.

    Til sammen blir dette kanskje den mest vellydende av alle Regas modeller, med noe varmere klangkarakter og mer vekt i bassområdet enn
    det vi er vant til fra Rega. Personlig foretrekker jeg RP-8 framfor RP-10 (tror jeg - da jeg ikke har hørt dem side ved side). Tonearmen takler
    hva det skal være av pickuper (med få unntak) og en Audio Technica AT-33EV bør være midt i blinken for spilleren - både tonalt og teknisk.

    Lydmessig langt bedre enn Japanske "discospillere" (i mine ører) - og minst like holdbar...

    Uansett hva du handler, må du gjerne ta turen til Kongsberg for montering av pickup.

    mvh
    Gunnar Brekke
    Her er et godt eksempel. En av guruene får lov å skrive at RP-8 er lang bedre i hans ører enn japanske disco-spillere, og minst like holdbar. Og så ser man menigheten bukke annerkjennende med sine "likes" under :):)

    Jeg har aldri snakket nedlatende om et annet merke, og karakteristikken "disco-spiller" blir her ikke brukt i annen henseende enn å latterliggjøre og rakke ned på SL-12xx. Applaus, fra menigheten! Ikke har jeg brukt tre-fjøl eller rettere sagt "styroform-fjøl" om RP-8. Hadde JEG gjort det, hadde kritikken vært fort ute.

    Og så skriver du at RP-8 er minst like holdbar:):) Ja, den var god. Jeg har nettopp hatt Rega RP-8 hjemme i 3 uker ved siden av min.... Men du er jo Gunnar Brekke, og da kan man nesten si hva som helst. Når var det du hørte en SL-12xx sist og hvilke oppgraderinger var gjort, siden du er så sikker på at RP-8 både låter bedre og er mer holdbar?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bare til opplysning, så har Thomann fortsatt nye 1200/1210 på lager. Men til (mildt sagt) drøye priser.

    Turntables - Thomann Sverige

    Sjappa er uansett seriøs.
    Det var noen hinsides priser da!?! Jeg ringte Thomann, og prøvde å få forklart de at dette var et utgått produkt, men det var ikke lett. De kjøper de fra Danmark, og trodde det var en ny modell.. Haha
    Du ringte forhandleren for å få dem til å forandre prissettingen sin? Optimistisk er du i alle fall. ;)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler Nottingham Spacedeck. Vil du ha en enkel spiller - ingen justering - plug and play - finn en Beogram 4002. Jeg sikker på at denne kan gi mer enn anstendig lyd med de nye pick-up'ene som er tilgjengelig for denne.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Det var ikke noe argument, Fosse, men en respons på vinagunner sin enkle og upresise sammenligning. Min påstand er at en god remdrift aldri vil låte så dynamisk som en god DD. Mer rom og dybda, og ja der har remdrift masse å by på. Men på PRaT, nei. Og jo, jeg har hørt Avid Acutus flere ganger hos OHC:) Knallsak det, men til prisen av en V70. Heldigvis er det mange veier til personlig lydnirvana.
    Hvordan i all verden kan det å bolte motoren direkte til talerkenen gi mer dynamikk? Den eneste fordelen med DD er raskere start/stopp og muligens enklere å oppnå presis hastighet; fint for DJ. Det er en grunn til at DD ble skydd som pesten blant audiofiler i vinylens velmaktsdager. De beste spillerne er fremdeles remdrevne.
    Har ikke audiofile alltid vært litt sære? Det virker som de på død og liv må ha noe sært og ikke kan like noe som vanlige folk liker.
    Min tilnærming til saken er at DD (med quartz) gir meget stabil hastighet, dermed oppfylles det viktigste kriteriet til en platespiller. Det eneste negative jeg kan komme på med DD, er elektromagnetiske felt i nærheten av PU, men dette blir jo dempet av tallerkenen.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Bare til opplysning, så har Thomann fortsatt nye 1200/1210 på lager. Men til (mildt sagt) drøye priser.

    Turntables - Thomann Sverige

    Sjappa er uansett seriøs.
    Det var noen hinsides priser da!?! Jeg ringte Thomann, og prøvde å få forklart de at dette var et utgått produkt, men det var ikke lett. De kjøper de fra Danmark, og trodde det var en ny modell.. Haha
    Du ringte forhandleren for å få dem til å forandre prissettingen sin? Optimistisk er du i alle fall. ;)

    Har nå pratet med både selgere og eksportansvarlige, både på engelsk og svensk. Haha. Ikke lett å fortelle noe at prisstrategien deres er på trynet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bare til opplysning, så har Thomann fortsatt nye 1200/1210 på lager. Men til (mildt sagt) drøye priser.

    Turntables - Thomann Sverige

    Sjappa er uansett seriøs.
    Det var noen hinsides priser da!?! Jeg ringte Thomann, og prøvde å få forklart de at dette var et utgått produkt, men det var ikke lett. De kjøper de fra Danmark, og trodde det var en ny modell.. Haha
    Du ringte forhandleren for å få dem til å forandre prissettingen sin? Optimistisk er du i alle fall. ;)

    Har nå pratet med både selgere og eksportansvarlige, både på engelsk og svensk. Haha. Ikke lett å fortelle noe at prisstrategien deres er på trynet.
    Nei, og ganske unyttig, stoler jeg på.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Det var ikke noe argument, Fosse, men en respons på vinagunner sin enkle og upresise sammenligning. Min påstand er at en god remdrift aldri vil låte så dynamisk som en god DD. Mer rom og dybda, og ja der har remdrift masse å by på. Men på PRaT, nei. Og jo, jeg har hørt Avid Acutus flere ganger hos OHC:) Knallsak det, men til prisen av en V70. Heldigvis er det mange veier til personlig lydnirvana.
    Hvordan i all verden kan det å bolte motoren direkte til talerkenen gi mer dynamikk? Den eneste fordelen med DD er raskere start/stopp og muligens enklere å oppnå presis hastighet; fint for DJ. Det er en grunn til at DD ble skydd som pesten blant audiofiler i vinylens velmaktsdager. De beste spillerne er fremdeles remdrevne.
    Grunnen til at DD ble "skydd som pesten" var vel først og fremst på grunn av en vellykket propagandakampanje gjennomført av visse europeiske produsenter som selv ikke hadde mulighet til å utvikle egne DD spillere som kunne konkurrere med de store japanske merkene. Godt hjulpet av den europeiske HiFI pressen. Og resten er historie...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn