znerken er lei og vil bare ha noe som funker!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det var ikke noe argument, Fosse, men en respons på vinagunner sin enkle og upresise sammenligning. Min påstand er at en god remdrift aldri vil låte så dynamisk som en god DD. Mer rom og dybda, og ja der har remdrift masse å by på. Men på PRaT, nei. Og jo, jeg har hørt Avid Acutus flere ganger hos OHC:) Knallsak det, men til prisen av en V70. Heldigvis er det mange veier til personlig lydnirvana.
    Hvordan i all verden kan det å bolte motoren direkte til talerkenen gi mer dynamikk? Den eneste fordelen med DD er raskere start/stopp og muligens enklere å oppnå presis hastighet; fint for DJ. Det er en grunn til at DD ble skydd som pesten blant audiofiler i vinylens velmaktsdager. De beste spillerne er fremdeles remdrevne.
    Kunnskapsløst, og jeg henstiller deg til å lese deg opp; både historisk, hvordan remdrift-spillere på skitten markedsføring mot japanerne ble innført. Så bør du sette deg inn i hvorfor remdrift, Direct Drive og Rim-drive alle gir forskjellig klang og signatur! Litt flaut å ikke kunne akkurat det, deesom du skal være med i diskusjonen. Stikkord: VPI lager sine største spillere både med rem og rim. Men du tror sikkert det er kun for at spilleren skal se kul ut, ikke sant:):) Eh, nei :):)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det var ikke noe argument, Fosse, men en respons på vinagunner sin enkle og upresise sammenligning. Min påstand er at en god remdrift aldri vil låte så dynamisk som en god DD. Mer rom og dybda, og ja der har remdrift masse å by på. Men på PRaT, nei. Og jo, jeg har hørt Avid Acutus flere ganger hos OHC:) Knallsak det, men til prisen av en V70. Heldigvis er det mange veier til personlig lydnirvana.
    Hvordan i all verden kan det å bolte motoren direkte til talerkenen gi mer dynamikk? Den eneste fordelen med DD er raskere start/stopp og muligens enklere å oppnå presis hastighet; fint for DJ. Det er en grunn til at DD ble skydd som pesten blant audiofiler i vinylens velmaktsdager. De beste spillerne er fremdeles remdrevne.
    Grunnen til at DD ble "skydd som pesten" var vel først og fremst på grunn av en vellykket propagandakampanje gjennomført av visse europeiske produsenter som selv ikke hadde mulighet til å utvikle egne DD spillere som kunne konkurrere med de store japanske merkene. Godt hjulpet av den europeiske HiFI pressen. Og resten er historie...
    Nettopp:) Og da slapp du, Voff, å lese så mye historie; men dette er essensen!
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.457
    Antall liker
    12.635
    Sted
    Sørlandet
    Her er et godt eksempel. En av guruene får lov å skrive at RP-8 er lang bedre i hans ører enn japanske disco-spillere, og minst like holdbar. Og så ser man menigheten bukke annerkjennende med sine "likes" under :):)

    Jeg har aldri snakket nedlatende om et annet merke, og karakteristikken "disco-spiller" blir her ikke brukt i annen henseende enn å latterliggjøre og rakke ned på SL-12xx. Applaus, fra menigheten! Ikke har jeg brukt tre-fjøl eller rettere sagt "styroform-fjøl" om RP-8. Hadde JEG gjort det, hadde kritikken vært fort ute.

    Og så skriver du at RP-8 er minst like holdbar:):) Ja, den var god. Jeg har nettopp hatt Rega RP-8 hjemme i 3 uker ved siden av min.... Men du er jo Gunnar Brekke, og da kan man nesten si hva som helst. Når var det du hørte en SL-12xx sist og hvilke oppgraderinger var gjort, siden du er så sikker på at RP-8 både låter bedre og er mer holdbar?
    Jøss så hårsår du er!

    1) Test av Rega RP8 | Lyd & Bilde

    Vel verdt pengene
    Den rendyrkede filosofien hvor et overordnet mål skal oppnås, minner meg om formel 1 racing. Alt handler om å komme først til mål. Hvert ledd er like viktig. Slik oppfatter jeg også Rega RP8. Ingen ting er tilfeldig. Så har det også blitt til en av de mest gjennomførte spillerne jeg har lyttet til. Dette er ikke grammofonen for de som lar seg forføre av forkrommet stål, gjennomsiktig polert akryl og sumovekt. Men RP8 er en spiller for de som kun tenker på å få mer musikk ut av rillene, og gjerne vil betale ekstra for det, men ikke flere månedslønner. Slik sett er Rega RP8 en av de high-end (-ish) spillerne som gir deg absolutt mest musikkglede for pengene. Husk, ingen ting er tilfeldig. Det hører man straks

    2) Rega RP8/Apheta review | What Hi-Fi?

    Rega is quite rightly recognised for the quality of its more affordable decks. The likes of the RP3 particularly have dominated their sector and our Awards for far more years than we care to remember.
    But when the company really goes for it, shooting for the stars rather than trying to meet a price point, the results are spectacular. If you have the budget for the RP8/Apheta combination, jump right in. You won’t be disappointed.

    3) 6moons audio reviews: Rega RP8

    Rega's new RP8 is a consistent design developed from the ground up. Without a spare gram on its ribs, it is reduced to the essentials with great cunning and fabrication from the power supply to the triple-layer glass platter, tone arm and captive RCA cable. These Brits view a record player as an interdependent mechanical system which relies on a completely holistic approach to take full control of all parameters by design. Such thinking pays off sonically. In this price class I've not come across a competitor that would convey music with more liveliness, drive or propulsion. The skinny skeleton mobiles your inner dancing geek. But other sonic virtues aren't left behind. Tonally the Rega feels even if slightly leaning into the sonorous. Staging is ultra precise but on scale more compact than opulent. The base platform's potential is high enough to show off exotic pickups but even a good-ol' Denon DL-103 already takes off. It goes without saying that such a low-mass spinner appreciates an inert support. The ultimate such solution could be a wall-hanging shelf.


    -BB-
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Du synes ikke du er litt i overkant nedlatende nå, ChrisAndre? Det tjener vel ikke akkurat deg, tråden eller trådstarter med all denne hårsåre offer- og forfølgelsesretorikken heller, så hva om vi forsøker å enes om at det ikke finnes objektive sannheter her, og fokuserer på å gi en vinylentusiast konstruktiv hjelp? Hadde ikke det gjort seg?
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har senvakt i morgen og skal ike tidlig opp:)
    Forenklingen var jo og da ift trådstarter. Og jeg prøvde ikke å si at du eller andre som eier Avid Acutus har valgt spiller pga utseendet alene. Pris på topp spillere er i dag klart dyrere enn topp spillere på 70-80-tallet, da vinyl var the #1 format. De solgte mengder. Så selv om Avid og JR sikkert selger godt er det jo ingenting ift hva Technics, Luxman og Denon splgte for 40 år siden. Det gjør noe med prisen. Et godt eksempel på dette er den forbedrede SL1210 som Technics kom med nå på CES til 40k kroner.

    Derfor sier jeg; spillere i toppklassen fra 60-80 tallet kan spille vel så godt og kanskje være mer tro til vinyllyd enn mange av de rådyre oljeriggene vi i dag ser...
    Jeg er den siste her som er interessert i å kritisere eldre spillere (jeg har to selv). Og ja, du får langt mer for pengene om du kjøper eldre ting, det er min mening også. Men jeg er ikke så veldig interessert i pris og penger, jeg var mer interessert i å formidle i denne tråden at problemet til Znerken ikke har noe med reimdrift å gjøre. Jeg mener videre at det er fordeler og ulemper ved de ulike driftsprinsippene, og at om du velger spillere med reimdrift gjort riktig så kan du oppnå Prat også der. Jeg skal ikke prat(e) mer om Avid, men Acutusen min har f.eks en motor som er 10 ganger kraftigere enn SME-en min, dessuten har den AC, mens SME har DC. Også der er det forskjell. Videre var poenget mitt at om du i et komplett oppsett har savnet en egenskap eller kvalitet så kan det ha sin begrunnelse nær sagt hvor som helst i kjeden. Gammelt kan låte best og nytt kan låte best. Det farligste man gjør innen vinyl er å trekke tidlige konklusjoner.

    Så tilbake til tråden.

    Znerken: Du vil aldri oppnå enighet her inne om hva du bør gjøre. Du må lese deg opp, lytte til flere av oss her inne, trekke egne konklusjoner og aller helst komme deg ut og se og lytte.

    Jeg sier det igjen. Kom med eller uten PU og vi kan sette opp AudioTechnicaen på min gamle Thorens. Da vet du i hvert fall hva en enkel, eldre kvalitetsspiller kan levere med en rimelig og god arm.

    Godt poeng. Jeg leser videre!


    Får jeg med Thorensen hjem også? :D
    Det er meget mulig. Men, poenget var ikke å gjøre dette til et salgsfremstøt. Jeg er i denne tråden for å gi råd.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    2.916
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Kan være greit å gå tilbake til znerken og hans problemer og ikke utvikle dette til noen personlig krangletråd.
    Det må vel gå an å være uenige uten å ta alt så forbanna bokstavelig og personlig ??? eller ?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Du synes ikke du er litt i overkant nedlatende nå, ChrisAndre? Det tjener vel ikke akkurat deg, tråden eller trådstarter med all denne hårsåre offer- og forfølgelsesretorikken heller, så hva om vi forsøker å enes om at det ikke finnes objektive sannheter her, og fokuserer på å gi en vinylentusiast konstruktiv hjelp? Hadde ikke det gjort seg?
    Som sagt, snakk bittelitt i mot adelen..... Så får man det rett i retur:)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Her er et godt eksempel. En av guruene får lov å skrive at RP-8 er lang bedre i hans ører enn japanske disco-spillere, og minst like holdbar. Og så ser man menigheten bukke annerkjennende med sine "likes" under :):)

    Jeg har aldri snakket nedlatende om et annet merke, og karakteristikken "disco-spiller" blir her ikke brukt i annen henseende enn å latterliggjøre og rakke ned på SL-12xx. Applaus, fra menigheten! Ikke har jeg brukt tre-fjøl eller rettere sagt "styroform-fjøl" om RP-8. Hadde JEG gjort det, hadde kritikken vært fort ute.

    Og så skriver du at RP-8 er minst like holdbar:):) Ja, den var god. Jeg har nettopp hatt Rega RP-8 hjemme i 3 uker ved siden av min.... Men du er jo Gunnar Brekke, og da kan man nesten si hva som helst. Når var det du hørte en SL-12xx sist og hvilke oppgraderinger var gjort, siden du er så sikker på at RP-8 både låter bedre og er mer holdbar?
    Jøss så hårsår du er!

    1) Test av Rega RP8 | Lyd & Bilde

    Vel verdt pengene
    Den rendyrkede filosofien hvor et overordnet mål skal oppnås, minner meg om formel 1 racing. Alt handler om å komme først til mål. Hvert ledd er like viktig. Slik oppfatter jeg også Rega RP8. Ingen ting er tilfeldig. Så har det også blitt til en av de mest gjennomførte spillerne jeg har lyttet til. Dette er ikke grammofonen for de som lar seg forføre av forkrommet stål, gjennomsiktig polert akryl og sumovekt. Men RP8 er en spiller for de som kun tenker på å få mer musikk ut av rillene, og gjerne vil betale ekstra for det, men ikke flere månedslønner. Slik sett er Rega RP8 en av de high-end (-ish) spillerne som gir deg absolutt mest musikkglede for pengene. Husk, ingen ting er tilfeldig. Det hører man straks

    2) Rega RP8/Apheta review | What Hi-Fi?

    Rega is quite rightly recognised for the quality of its more affordable decks. The likes of the RP3 particularly have dominated their sector and our Awards for far more years than we care to remember.
    But when the company really goes for it, shooting for the stars rather than trying to meet a price point, the results are spectacular. If you have the budget for the RP8/Apheta combination, jump right in. You won’t be disappointed.

    3) 6moons audio reviews: Rega RP8

    Rega's new RP8 is a consistent design developed from the ground up. Without a spare gram on its ribs, it is reduced to the essentials with great cunning and fabrication from the power supply to the triple-layer glass platter, tone arm and captive RCA cable. These Brits view a record player as an interdependent mechanical system which relies on a completely holistic approach to take full control of all parameters by design. Such thinking pays off sonically. In this price class I've not come across a competitor that would convey music with more liveliness, drive or propulsion. The skinny skeleton mobiles your inner dancing geek. But other sonic virtues aren't left behind. Tonally the Rega feels even if slightly leaning into the sonorous. Staging is ultra precise but on scale more compact than opulent. The base platform's potential is high enough to show off exotic pickups but even a good-ol' Denon DL-103 already takes off. It goes without saying that such a low-mass spinner appreciates an inert support. The ultimate such solution could be a wall-hanging shelf.


    -BB-
    Hehehe, er det noe jeg IKKE er så er det hårsår:)

    Men hvirfor limer du inn en drøss med tester av RP-8? Jeg vet det er en av de aller beste der ute, og jeg likte den kjempegodt! Hvorfor tror du jeg lånte den i 3 uker i desember?! Den nådde bare ikke opp til den jeg har i dag:) Men jeg er og blir en Rega-fan!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ta deg en bolle, mann. Det er ingen som er ute etter deg her. Adel? Sånne argumenter er bare hersketeknikk med offerslagside. Prøv å la egoet ligge et øyeblikk og fokuser på det tråden handler om.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kan være greit å gå tilbake til znerken og hans problemer og ikke utvikle dette til noen personlig krangletråd.
    Det må vel gå an å være uenige uten å ta alt så forbanna bokstavelig og personlig ??? eller ?
    Nei, viser det seg stadig vekk.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Okey. Jeg kjøpte denne:

    sl1.jpg
    sl2.jpg
    sl3.jpg
    sl4.jpg
    sl5.jpg


    Før noen blir sure på meg, la meg forsvare meg!

    Jeg ser dere krangler fært her på sentralen, spesielt om neonstyla spillere er bedre enn gummistrikk spillere. Det bryr ikke meg så mye. Jeg ønsket å kjøpe en plastikklump jeg bare kan sette strømmen i, og snurre plate på plate. Med andre ord ønsker jeg meg en tanks. En spiller som bare er der for meg når jeg trenger den. SL-1200 står på et museum i London, hvor den kan blafre med å være utstilt grunnet dens revolusjonære design. OK, det er sikkert ikke det råeste per dagens dato, men en gang var det veldig rått. Faktisk så rått at de nå lager en ny jubileumsmodell. Faktisk så rått at en butikk i Tyskland klarer å ta 2000 euro for en ny spiller de har klart å få klore seg tak i, og de selger bøttevis.Noe bra må det være her? Jeg leser om folk som har hatt denne spilleren siden de har vært unger, og den går og går enda. Dette klaffer godt i mine ører, og av den grunn dro jeg kredittkortet akkurat her. Jeg sitter igjen med 3000 kr jeg kan bruke på andre ting. Plater for eksempel. La oss se om dette kan være riktig for meg. Hvis ikke, er det ingen problem å selge den på Finn! Jeg er helt enig i at det er noe sjarmfult over håndlagede trefjøler med strikk, og de er på sin måte veldig vakre, men akkurat nå blir det en solid tanks i plastikk.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Gratulerer med fin spiller. :)
    Siden den har vært ubrukt i 10 år, ville jeg startet den opp med variac eller en lyspære i serie for å reforme kondensatorene. Antagelig vil det gå helt fint uten siden det er snakk om meget små kondensatorer, men hvis du kjenner noen som har en variac ville jeg gjort det for å være på den sikre siden.

    Mitt tips er å være skeptisk til alt av oppgraderinger som finnes. Så langt har jeg kun opplevd fjerning av trafo som forbedring, å putte den i ett eksternt kabinett og konvertere til DC før spilleren burde koste maks 200kr. Ikke la deg lure av ferdigbygde løsninger til heroinpris.
    Kablene i spilleren har også fått ett rykte på seg for å være dårlige. På min spiller stemte det ikke da jeg målte kapasitans i rca og armkabling. Dermed ville jeg ikke gjort noen "oppgradering" der uten å ha målt først. ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer. En bombesikker spiller, i alle fall.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med ny platespiller. Har lurt på en Technics sl 1200 mk2 jeg også.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.292
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis! Det er din musikk, dine penger og din lyttetid. Håper at alt flasker seg denne gangen, men kommer til å savne dine "nevrose-tråder" hvis tilfelle;)!
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer med en knakende flott spiller, Znerken. Og om du vil så kan jeg hjelpe deg med både små-oppgraderinger som ikke koster stort og med justering av PU. Mulig jeg er litt subjektiv, jeg vet ikke, men for en spiller du har kjøpt deg:):):) vi høres!
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Takk folkens. Hva er det jeg egentlig trenger for å montere PU på spilleren? Headshell? Nevn gjerne alt jeg trenger for å spille plater :)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Hvis det ikke medfølger, trenger du ett headshell. Du trenger også en overhang gauge evt protraktor for å justere PU i headshellet.
    Søk på technics overhang gauge på ebay, så finner du det til en femtilapp.

    Edit: Kan se ut som det er headshellet som ligger innpakket i en lomme i isoporen på bildene dine.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det ikke medfølger, trenger du ett headshell. Du trenger også en overhang gauge evt protraktor for å justere PU i headshellet.
    Søk på technics overhang gauge på ebay, så finner du det til en femtilapp.

    Edit: Kan se ut som det er headshellet som ligger innpakket i en lomme i isoporen på bildene dine.

    Headshell er med, fikk bekreftet nå.

    Kanskje overhang gauge følger med også da?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Hvis det ikke medfølger, trenger du ett headshell. Du trenger også en overhang gauge evt protraktor for å justere PU i headshellet.
    Søk på technics overhang gauge på ebay, så finner du det til en femtilapp.

    Edit: Kan se ut som det er headshellet som ligger innpakket i en lomme i isoporen på bildene dine.

    Headshell er med, fikk bekreftet nå.

    Kanskje overhang gauge følger med også da?
    Det er godt mulig, det står ivertfall beskrevet i manualen hvordan det brukes så jeg skulle tro at det var med. Har aldri sett en ny sl1210 så jeg vet ikke hva som følger med.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det ikke medfølger, trenger du ett headshell. Du trenger også en overhang gauge evt protraktor for å justere PU i headshellet.
    Søk på technics overhang gauge på ebay, så finner du det til en femtilapp.

    Edit: Kan se ut som det er headshellet som ligger innpakket i en lomme i isoporen på bildene dine.

    Headshell er med, fikk bekreftet nå.

    Kanskje overhang gauge følger med også da?
    Det er godt mulig, det står ivertfall beskrevet i manualen hvordan det brukes så jeg skulle tro at det var med. Har aldri sett en ny sl1210 så jeg vet ikke hva som følger med.

    Er det så lett å montere og justere dette at jeg burde klare det selv, eller bør jeg søke bistand? Husk på at jeg er totalt kløne på dette.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Da er det lov å håpe at det blir bra nå, og at man kan gå tilbake til å bekymre seg for de mer vanlige hifi-problemene... (Kosmisk bakgrunnsstråling og dens innvirkning på lyden, strømnett, kjøleskapdur, hvordan lure inn 4 kubikkmeter Rockwool inn i stuen uten at Dragen merker det osv.)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.494
    Antall liker
    17.285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er det så lett å montere og justere dette at jeg burde klare det selv, eller bør jeg søke bistand? Husk på at jeg er totalt kløne på dette.
    Ja, med rett verktøy (eks.vis div trekkere, protractor, speil, stiftvekt) så er det egentlig ikke vanskelig. Ting må gjøres i en bestemt rekkefølge og man må være litt nøye.
    Men det er kanskje ingen ulempe å ha en å holde i hånden første gang:)
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Er det så lett å montere og justere dette at jeg burde klare det selv, eller bør jeg søke bistand? Husk på at jeg er totalt kløne på dette.
    Ja, med rett verktøy (eks.vis div trekkere, protractor, speil, stiftvekt) så er det egentlig ikke vanskelig. Ting må gjøres i en bestemt rekkefølge og man må være litt nøye.
    Men det er kanskje ingen ulempe å ha en å holde i hånden første gang:)

    Men trenger man alt det hvis man har overhang gauge?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.494
    Antall liker
    17.285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det er ikke bare overhenget som skal være riktig. Den må ha flere riktige vinkler. Der kommer bl.a protractoren inn.
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Eneste du må passe på hvis du bruker overhang gauge, i tillegg til overhenget, er at sidene på pickup og headshell er parallelle.

    Er det så lett å montere og justere dette at jeg burde klare det selv, eller bør jeg søke bistand? Husk på at jeg er totalt kløne på dette.
    Ja, med rett verktøy (eks.vis div trekkere, protractor, speil, stiftvekt) så er det egentlig ikke vanskelig. Ting må gjøres i en bestemt rekkefølge og man må være litt nøye.
    Men det er kanskje ingen ulempe å ha en å holde i hånden første gang:)

    Men trenger man alt det hvis man har overhang gauge?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man skal gjøre det superenkelt ; nei.

    Da stilker man inn overhenget med den og setter pickupen rett i headshellet på standardarmen, så er det riktig iht. Technics' geometri. Burde passe deg bra.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er mye i verden som kan gjøres superenkelt, Dazed. Men justering av platespiller er ikke en av dem. Husk for all del på at znerkens første platespillernevrose handlet om elendig sporing. Jeg tror ikke han vil tilbake dit. Det er stor forskjell på lyden fra en superenkelt oppsatt og en nøyaktig oppsatt platespiller.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.494
    Antall liker
    17.285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Til og med USB mikroskop er en del av grunnutrustningen i dag:)

    1602101707_1.jpg
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Okey. Jeg kjøpte denne:

    Vis vedlegget 365100 Vis vedlegget 365101 Vis vedlegget 365102 Vis vedlegget 365103 Vis vedlegget 365104

    Før noen blir sure på meg, la meg forsvare meg!

    Jeg ser dere krangler fært her på sentralen, spesielt om neonstyla spillere er bedre enn gummistrikk spillere. Det bryr ikke meg så mye. Jeg ønsket å kjøpe en plastikklump jeg bare kan sette strømmen i, og snurre plate på plate. Med andre ord ønsker jeg meg en tanks. En spiller som bare er der for meg når jeg trenger den. SL-1200 står på et museum i London, hvor den kan blafre med å være utstilt grunnet dens revolusjonære design. OK, det er sikkert ikke det råeste per dagens dato, men en gang var det veldig rått. Faktisk så rått at de nå lager en ny jubileumsmodell. Faktisk så rått at en butikk i Tyskland klarer å ta 2000 euro for en ny spiller de har klart å få klore seg tak i, og de selger bøttevis.Noe bra må det være her? Jeg leser om folk som har hatt denne spilleren siden de har vært unger, og den går og går enda. Dette klaffer godt i mine ører, og av den grunn dro jeg kredittkortet akkurat her. Jeg sitter igjen med 3000 kr jeg kan bruke på andre ting. Plater for eksempel. La oss se om dette kan være riktig for meg. Hvis ikke, er det ingen problem å selge den på Finn! Jeg er helt enig i at det er noe sjarmfult over håndlagede trefjøler med strikk, og de er på sin måte veldig vakre, men akkurat nå blir det en solid tanks i plastikk.
    Gratulerer så mye Znerken! Veldig bra at du har fått tak i en flott spiller! Håper den oppfyller alle kriteriene dine, og lar deg nå få høre litt MUSIKK! :)
    Men bare så det er sagt; en trefjøl med strikk kan også være en 'tanks'. Jeg kjøpte en brukt Thorens TD150 (altså trefjøl med gummistrikk) til 800 kr i fjor (av en som også solgte platespillere med horn og sveiv), og den er fra 60-tallet! Den går som ei klokke, og jeg elsker den spilleren! Den fortsetter nok å gå som ei klokke så lenge jeg lever også ... :) (Ny strikk og litt olje kan det hende den trenger etterhvert dog ...)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Gratulerer til trådstarter med tidenes discospiller. Som du beskriver selv, en tanks. Tror nesten jeg må kreve tilbake min andre 1210mkII som er til låns hos en kompis. Min første 1210mkII står i stua med AT33ev til fordel for VPI sms m/Lyra skala, og har gjort det en god stund nå. Savner min andre 1210 til å ha på platerommet igjen.

    Klassisk platespiller, som gjør at du kan spare nevrosene dine til vinylsamlinga i stedet for. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn