xtz venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Dyrt å kjøpe billig? Dette kan skje med alle produkter, men selvfølgelig kjedelig at det er vanskelig å få svar på hvor den kan repareres.
    I dette tilfellet var det det. Kunne omtrent kjøpt meg en helt ny AP100 for det det har kostet meg å kjøpe brukt, for så å måtte reparere den. Dette kan selvsagt skje med alle merker, og var ikke kritikk av XTZ. Surt var det i alle fall.
    Det er en risiko man tar med å kjøpe brukt, ja. Sure penger er det. Når man kjøper brukt utenfor garantitid så kan man nesten ikke bruke mer penger enn man har råd til å brenne.
    Dette er en av tingene hvorfor jeg alltid kjøper nytt , har aldri kjøpt noe brukt innen hifi. Har kjøpt demo modeller fra hifi butikk men da får man med full garanti etc etc.

    Mvh Imagine
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    AP100 er vel sluttprodusert så hvis man vil ha det så må det bli brukt. De finnes på Fyndbörsen ennå så vidt jeg vet.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Dyrt å kjøpe billig? Dette kan skje med alle produkter, men selvfølgelig kjedelig at det er vanskelig å få svar på hvor den kan repareres.
    I dette tilfellet var det det. Kunne omtrent kjøpt meg en helt ny AP100 for det det har kostet meg å kjøpe brukt, for så å måtte reparere den. Dette kan selvsagt skje med alle merker, og var ikke kritikk av XTZ. Surt var det i alle fall.
    Det er en risiko man tar med å kjøpe brukt, ja. Sure penger er det. Når man kjøper brukt utenfor garantitid så kan man nesten ikke bruke mer penger enn man har råd til å brenne.
    Dette er en av tingene hvorfor jeg alltid kjøper nytt , har aldri kjøpt noe brukt innen hifi. Har kjøpt demo modeller fra hifi butikk men da får man med full garanti etc etc.

    Mvh Imagine
    Vel, i lengden er det nok ditt tap. Ditt tap kommer andre til gode.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Det er en risiko man tar med å kjøpe brukt, ja. Sure penger er det. Når man kjøper brukt utenfor garantitid så kan man nesten ikke bruke mer penger enn man har råd til å brenne.
    Dette er en av tingene hvorfor jeg alltid kjøper nytt , har aldri kjøpt noe brukt innen hifi. Har kjøpt demo modeller fra hifi butikk men da får man med full garanti etc etc.

    Mvh Imagine
    Vel, i lengden er det nok ditt tap. Ditt tap kommer andre til gode.
    Jeg har ikke sagt noe om tap , vi har forskjellige måter og kjøpe inn hifi produkter på samt selge di , og det jeg har i stuen er alt nytt og det fikk jeg for slikk og ingenting , primaren er vel den jeg har betalt mest for.

    Mvh Imagine
     
    U

    Utgatt11378

    Gjest
    Dyrt å kjøpe billig? Dette kan skje med alle produkter, men selvfølgelig kjedelig at det er vanskelig å få svar på hvor den kan repareres.
    I dette tilfellet var det det. Kunne omtrent kjøpt meg en helt ny AP100 for det det har kostet meg å kjøpe brukt, for så å måtte reparere den. Dette kan selvsagt skje med alle merker, og var ikke kritikk av XTZ. Surt var det i alle fall.
    Det er en risiko man tar med å kjøpe brukt, ja. Sure penger er det. Når man kjøper brukt utenfor garantitid så kan man nesten ikke bruke mer penger enn man har råd til å brenne.
    Dette er en av tingene hvorfor jeg alltid kjøper nytt , har aldri kjøpt noe brukt innen hifi. Har kjøpt demo modeller fra hifi butikk men da får man med full garanti etc etc.

    Mvh Imagine
    Heisann...jeg kjøper stort sett alltid brukt, dette pga hva man får kontra ny-pris! De uhell som har dukket opp er det "posten" som har klart å "fikse". Dog hadde jeg en diskant i Yamahaene som ikke funka, men selger var en god selger og ordnet opp på en to tre.
    Kjøpte en gang en ny Hegel, men den måtte returneres, grunnet bunker og skeivt lydbilde, så kategorisk å unngå brukt...nei :D

    Når jeg tenker meg om...i tiden før jeg startet med "brukt", hadde jeg faktisk flere problemer med nye komponenter og sure selgere enn med brukt-dealerne!
    Tror jeg var/er en kravstor kjøper!

    Vh

    S
     

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    AP100 er vel sluttprodusert så hvis man vil ha det så må det bli brukt. De finnes på Fyndbörsen ennå så vidt jeg vet.
    Var tilgjengelig da jeg kjøpte brukt.

    En liten trøst var at servicemannen var imponert over byggekvalitet og deler som var brukt. Også fornøyd med tiden det tok fra jeg endelig fikk hjelp til den ble sendt til meg. Innlevert mandag, sendt fredag.
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    AP100 er vel sluttprodusert så hvis man vil ha det så må det bli brukt. De finnes på Fyndbörsen ennå så vidt jeg vet.
    Var tilgjengelig da jeg kjøpte brukt.

    En liten trøst var at servicemannen var imponert over byggekvalitet og deler som var brukt. Også fornøyd med tiden det tok fra jeg endelig fikk hjelp til den ble sendt til meg. Innlevert mandag, sendt fredag.
    Den ligger på Fyndbörsen, men på XTZ.se står den under "Tidigare modeller".
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Var en tur innom hentelageret hos surround.no i dag og hentet meg en yamaha rx a3040 + ett par xtz 95.24. Fikk for første gang se master m2 "in the flesh" og bildene som finnes av de på nettet gjør de ikke rettferdighet, de er mye penere enn på bilder.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    Holder man på i mange år med hifi, er det voldomme summer å spare på å kjøpe brukt. Hvis jeg regner sammen nyprisen på alt jeg har kjøpt brukt gjennom årene, er det et nok et par hundre tusen kroner spart... har blitt svindlet en gang, og hatt noen få reparasjoner.
    Slike opplevelser som nevnt her, er noe man bare må regne med iblant. En grei ting å merke seg ved bruktkjøp, er om det er mulig å få service på utstyret. I en del tilfeller er importøren svært lunken, for å si det forsiktig, med å ta imot service på utstyr man ikke har handlet hos dem.
     
    Sist redigert:

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    Helt tilfeldig selvsagt, men 3 av 3 ting jeg har kjøpt her på Sentralen har vært tull med. Den ene var Posten sin feil, de to andre sluttet å fungere meget kort tid etter de kom i hus. Og selv om det er noe man må regne med når man kjøper mye brukt (noe jeg gjør), så gjør det det ikke noe mindre surt/kjedelig. ;) Det er godt mulig denne var innenfor garanti, men surround.no sa de ikke hadde info lenger enn 2 1/2 år tilbake i tid og om ikke forrige eier kunne finne kvittering så kunne de ikke hjelpe meg...

    Fikk forsterkeren i hus i dag. 3k i rep for en forsterker jeg kjøpte for 3,5-4k er surt uansett hvordan man ser på det.

    mariusaa skrev:
    Fikk for første gang se master m2 "in the flesh" og bildene som finnes av de på nettet gjør de ikke rettferdighet, de er mye penere enn på bilder.
    Tror jeg så gjerne. Ser helt fantastisk ut. :)
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Helt tilfeldig selvsagt, men 3 av 3 ting jeg har kjøpt her på Sentralen har vært tull med. Den ene var Posten sin feil, de to andre sluttet å fungere meget kort tid etter de kom i hus. Og selv om det er noe man må regne med når man kjøper mye brukt (noe jeg gjør), så gjør det det ikke noe mindre surt/kjedelig. ;) Det er godt mulig denne var innenfor garanti, men surround.no sa de ikke hadde info lenger enn 2 1/2 år tilbake i tid og om ikke forrige eier kunne finne kvittering så kunne de ikke hjelpe meg...

    Fikk forsterkeren i hus i dag. 3k i rep for en forsterker jeg kjøpte for 3,5-4k er surt uansett hvordan man ser på det.

    mariusaa skrev:
    Fikk for første gang se master m2 "in the flesh" og bildene som finnes av de på nettet gjør de ikke rettferdighet, de er mye penere enn på bilder.
    Tror jeg så gjerne. Ser helt fantastisk ut. :)
    Det er mer enn jeg ga for min ny. :(
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Det er ikke så mye jeg gidder å kjøpe 2 ganger, men med xtz så har det nå skjedd 2 ganger. Første gangen med 99.26 MKII, hvor etter jeg solgte første parret fant ut at det var en dum ide - så kjøpte enda ett par. Og jeg hadde divine 100.33 her, som ble solgt fordi jeg var nyskjerrig på hva annet som var der ute.. Etter en rundtur som har inkludert ting som b&w cm10, jbl 4319 ++ så har jeg hatt en liten pause fra dyre ting, men savnet nå det å bli skikkelig imponert av lyd. Tenkte lenge over hva som har vært det mest imponerende jeg har hatt her, og.. nå står det ett par divine 100.33 (med xtz sine stativer laget for de) på plass i stua. Ekstremt fornøyd med det valget. Til og med (brokoblet) på en yamaha a3040 så låter de imponerende.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hei,
    jeg har et par 99.26 mkII og er superfornøyd med disse.
    En kompis har fått lyst på et par han også, men nå tror jeg jaggu meg at de er gått ut av produksjon.
    Hvis det er tilfelle så er det jo bare å ta vare på de man har. Bedre høytaler må man betale mye for å få !
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Noen som vet hvilken diskant (merke) som sitter i Master M2 ?
     

    Rune79

    Medlem
    Ble medlem
    19.12.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Hei
    Jeg skal snart kjøpe nye høyttalere, og jeg har god erfaring med XTZ fra tidligere. Lytterommet er ikke mer enn ca 16,5 kvadrat, så jeg tenker å kjøpe stativhøyttalere og sub. Da vurderer jeg enten Divine 100.33 eller Master M2 sammen med B&W DB1 eller PV1.

    Er det noen av dere som har hatt anledning til å sammenligne Divine 100.33 og Master M2?
     

    Xdude

    Medlem
    Ble medlem
    02.03.2008
    Innlegg
    17
    Antall liker
    6
    Sted
    Hov
    Torget vurderinger
    3
    XTZ elektronikk i hus:)

    XTZ amp+cd.jpg


    Får henge meg på i denne tråden med mine nyinnkjøp. Har eid både stativ ht. og subwoffere fra XTZ, men har nå for første gang testet elektronikken. Spiller på både B&W 703 og Klipsch rf2 mkII og må si meg meget(!) fornøyd.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ikke alle som tør innrømme de har kjøpt XTZ, enda det trolig er noe av det beste man får i forhold til pengene man har betalt for det hele. Grattis, forresten :)
     

    lihaug

    Medlem
    Ble medlem
    20.07.2015
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Heisann!

    Det var mye interessant lesing her i tråden. Jeg er ganske fersk på feltet, men så monn i å få litt bedre Hifi inn i stua. Så jeg gikk for XTZ. Har et par 99.36 mkII piano som jeg fikk som demovare fra surround.no. Mens jeg sitter og venter på XTZ A100 D3 så har jeg fått lånt en electrocompaniet aw3x120 og en hegel hd20, og kan skrive under på at det er en flott lytteopplevelse.

    Problemet mitt nå er at jeg har ventet i 3 uker allerede på at surround.no skal få inn forsterkeren, og fikk nylig høre at det kan gå ganske lang tid før de får den inn pga leveringsproblemer hos produsent. Når jeg sitter og ser på webshoppen ser jeg at de har AP100 effektforsterker på lager, så jeg vurderer å skaffe en slik i stedet med en brukbar DAC.

    Så spørsmålet mitt koker ned til: Har dere noen konkret anbefaling til DAC som vil høres bra ut med et slik oppsett? Ser helst at den har USB, optisk og mulighet for hodetelefonutgang (men ikke et must). XLR er jo kjekt, men vet ikke helt om det er noe jeg personlig vil høre forskjell på. Ser helst for meg kr 2-4000 men kan vel strekke meg til kr 5-6000 hvis det er en eksepsjonell DAC (må også ha mulighet for headfi da!). Bruktvare går også greit.

    Tar gjerne også imot anbefalinger på et alternativ til disse forsterkerene under 10000,-

    Edit: Er vel kanskje verdt å nevne at oppsettet brukes primært mot spotify premium, hører for det meste på klassisk rock, lett metal og diverse pop-sjangere. Brukes også til film titting. Skal senere brukes opp mot en surround-receiver og noen små lette veggmonterte høyttalere. Ser gjerne at det er lette muligheter for å integrere stereoforsterkeren i dette.
     
    Sist redigert:

    lihaug

    Medlem
    Ble medlem
    20.07.2015
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Noen erfaringer med Marantz eller Primare opp mot XTZ? Har vurdert Primare I22 DAC som Soundgarden har solgt på tilbud ganske lenge nå, og det virker som mange har gode ord å si om denne. La nettopp merke til FINN.no - Mulighetenes marked, litt over budsjett men ser ut som et lite kupp. Skal ærlig innrømme at det er fint lite CD-er innomhus, men ser mye interesse i forsterkeren. Når det gjelder SACD-spilleren så har den brukbar DAC-inngang, men det blir jo litt som å kjøpe en bil kun fordi baksetene er bra, så da er kanskje videresalg mer aktuelt.

    Sitter litt på gjerdet med en beslutning. :)
     

    jzono1

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2013
    Innlegg
    39
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ville sett nøye på alternative forsterkere. 99.36 mk2 og ap100 er en helt kurant kombinasjon, og ap100 leverer helt klart mye. Men, det er mer å hente fra høyttalerne. Spesielt i toppen, så vil en bedre forsterker kunne utgjøre mye. "Alt" ble bedre her når jeg oppgraderte, og spesielt så gikk diskanten fra å være litt frempå/skarp og på kanten til plagsom - til noe jeg kan leve med. (Dette med en "kjedelig" og lite engasjerende dac.)

    Har du tålmodighet til det, så fins det garantert mulighet til å finne bruktkupp som yter merkbart mer enn det en ny ap100+dac gjør. Skal du kjøpe nytt, så kan det vel også være en ide å låne hjem et alternativ eller to, for å høre hvorvidt forskjellige forsterkere passer dine ører bedre med 99.36 mk2.

    Må vel nevne at selv om jeg foreslår alternativer, så er jo ap100 en knallgod forsterker. Helt grei å få solgt videre brukt også, om du finner på noe annet. Det gikk meget fort før jeg hadde flere kjøpere når jeg solgte min, og den hadde fått seg en skikkelig kakk i posten - og var utenfor garantitiden når jeg la den ut. Solgt på noen dager :)
     

    lihaug

    Medlem
    Ble medlem
    20.07.2015
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Heisann og takk for svaret!

    Grunnen til at jeg svaier litt er at jeg kjøpte høyttalerne og forsterkeren (A100 D3) samtidig, og fikk levert høyttalerne for ca 3 uker siden. Problemet er det at surround.no, som først sa at de ville få inn forsterkeren etter 2 uker, nå sier (etter nesten 4 uker) at det vil sannsynligvis ta mye lengre tid før de får den inn på lager. Så her sitter jeg, med et par utmerkede høyttalere og en dac + effektforsterker som jeg må levere tilbake til eieren om en ukes tid. Jeg er ikke særlig interessert i å være lydløs til XTZ + surround.no har fått fingeren ut (komisk nok har fyndbörsen hatt A100 på lager hele tiden, men siden surround.no har enerett på XTZ i Norge så sender dem ikke hit).

    Jeg merker klart at høyttalerne er krevende. AW 3x120 er ikke akkurat en pingleforsterker, og jeg hører at høyttalerne er sultne på mer. Jeg merker forøvrig at noe ikke helt stemmer i diskantsjiktet på høyt volum (HD 20 på 90+ volum, som er ganske høyt), det blir litt skjærende. Kan dette være DAC'en som sliter?

    Grunnen til at jeg først tenkte på AP100 men nå svaier mot den brukte Marantzen eller Primare er rett og slett omtaler her på forumet (Primare) samt prissjiktet (Marantz) og henholdsvis kvalitet på begge. Jeg har søkt mye på DAC til AP100 men finner liksom ikke noe jeg får lyst til å kjøpe samt at det er tynt med anbefalinger.
     
    Sist redigert:

    geir__

    Medlem
    Ble medlem
    10.06.2014
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    (komisk nok har fyndbörsen hatt A100 på lager hele tiden, men siden surround.no har enerett på XTZ i Norge så sender dem ikke hit).
    Sikker på at dette ikke går? Jeg bestilte XTZ høyttalere av Fyndbørsen for ca ett år siden. Det gikk helt fint :)
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    (komisk nok har fyndbörsen hatt A100 på lager hele tiden, men siden surround.no har enerett på XTZ i Norge så sender dem ikke hit).
    Sikker på at dette ikke går? Jeg bestilte XTZ høyttalere av Fyndbørsen for ca ett år siden. Det gikk helt fint :)
    Jeg har en XTZ Class AP-100 jeg kjøpte fra Fyndbörsen for noen måneder siden. Det gikk kjapt og greit. :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Det vanket mye skryt her ja.
    Er fortsatt veldig fornøyd med mine 2 "lillebrødre" også :)

    Gjorde en liten uoffesiell spl test av mine jeg også , og fruen lurte på om jeg hadde klikket helt :)
    På 110 db sveipet så ser man at dem starter å komprimere litt under ca 28 hz ,så da ga jeg meg...

    SPL test.jpg
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Har en AP100 og eneste mangelen er trigger. Hadde den hatt det hadde jeg kjøpt to til for hele frontrekka og solgt NAD 208'en. Nå driver AP100'en senterhøyttalerne brokoblet og det fungerer fett.
     
    M

    MusicBear

    Gjest


    Jeg snakket med en kar - som riktig nok var svenske og kan være en smule nasjonalistisk - men han påstod i fullt alvor at han ikke klarte å mene at brorens Hegel H300 spilte bedre enn hans egen XTZ AP-100.

    Når man så ser prisen på disse XTZ forsterkerne, kanskje tenker seg to av dem (i bi-wiring oppsett) for å la de arbeide letter fordi de er to, sågar med muligheter for å kjøre de i klasse A. Ja så er det et mysterium at ikke flere har oppdaget dette apparatet :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hei alle XTZ fans!

    Har lurt på å anskaffe meg dette bassoppsettet. Skal bruke dette sammen med Adyton Imagic 2.0 TC. Rommet er ikke så stort, men allikevel, hva tror dette om dette? Blir dette avslappet bass? Ser at high inn mangler. Hvordan kobles disse opp i så fall?
    XTZ Line source bass.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.372
    Torget vurderinger
    13
    Hei alle XTZ fans!

    Har lurt på å anskaffe meg dette bassoppsettet. Skal bruke dette sammen med Adyton Imagic 2.0 TC. Rommet er ikke så stort, men allikevel, hva tror dette om dette? Blir dette avslappet bass? Ser at high inn mangler. Hvordan kobles disse opp i så fall?
    Drister meg til å svare på denne. Mine erfaringer med subwoofere i ett godt stereoppsett er at kalibrering,rom og tidskorrigering mot fronter er i mange tilfeller viktigere enn merkenavnet som står på subwooferen. Når det er sagt er det jo velkjent at jo hardere elementene må jobbe jo mer forvrenging tilføres også lyden derfor er det jo en fordel med mange elementer da du kan spille med realistiske lydtrykk der membranutsvinget er minimalt. Så mine inntrykk med seks 12" i ett rom på 20m2 gir meg en kraftig oppgradering både i ren lydkvalitet og lydtrykk, det skal sies at det gikk lang tid før jeg fikk subbene til å intergrere i stereoppsettet men med siste romkorrigeringsenhet fra miniDSP er dette blitt meget bra. Jeg bruker en 88A som koples analogt inn og ut over 8-kanaler og baserer seg på Dirac sin software og Harman kurven som er foretrukket av ett stort antall brukere. Disse 3x12 fra XTZ har egne amper på 500W per element og du trenger ett signal inn og da kan du dele med det innebygde delefilteret i ampen.

    Jeg ser ikke bortfra at jeg ender på tolv 12" før vinteren er over men da trengs det noen kurser til i kjelleren :)

    Hva legger du i uttrykket "high-inn" og "avslappet bass" ?
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    " Hva legger du i uttrykket "high-inn" og "avslappet bass" ?"

    Subbene mangler inngang fra sluttforsterker.
    At jeg får luft/kjapphet i bassen og ikke kinolyd/subwooferlyd.

    Jeg har dårlig erfaring med "DSP". Syns bedre om akustiske tiltak. DAAD etc...


    Hei alle XTZ fans!

    Har lurt på å anskaffe meg dette bassoppsettet. Skal bruke dette sammen med Adyton Imagic 2.0 TC. Rommet er ikke så stort, men allikevel, hva tror dette om dette? Blir dette avslappet bass? Ser at high inn mangler. Hvordan kobles disse opp i så fall?
    Drister meg til å svare på denne. Mine erfaringer med subwoofere i ett godt stereoppsett er at kalibrering,rom og tidskorrigering mot fronter er i mange tilfeller viktigere enn merkenavnet som står på subwooferen. Når det er sagt er det jo velkjent at jo hardere elementene må jobbe jo mer forvrenging tilføres også lyden derfor er det jo en fordel med mange elementer da du kan spille med realistiske lydtrykk der membranutsvinget er minimalt. Så mine inntrykk med seks 12" i ett rom på 20m2 gir meg en kraftig oppgradering både i ren lydkvalitet og lydtrykk, det skal sies at det gikk lang tid før jeg fikk subbene til å intergrere i stereoppsettet men med siste romkorrigeringsenhet fra miniDSP er dette blitt meget bra. Jeg bruker en 88A som koples analogt inn og ut over 8-kanaler og baserer seg på Dirac sin software og Harman kurven som er foretrukket av ett stort antall brukere. Disse 3x12 fra XTZ har egne amper på 500W per element og du trenger ett signal inn og da kan du dele med det innebygde delefilteret i ampen.

    Jeg ser ikke bortfra at jeg ender på tolv 12" før vinteren er over men da trengs det noen kurser til i kjelleren :)

    Hva legger du i uttrykket "high-inn" og "avslappet bass" ?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    " Hva legger du i uttrykket "high-inn" og "avslappet bass" ?"

    Subbene mangler inngang fra sluttforsterker.
    Det er ikke normalt og ei heller å anbefale å koble suber etter slutt/effektforsterker, du kobler de enten paralellt med effektforsterker via y-splitt e.l, eller ut på egen dedikert sub utgang fra forforsterker.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser ikke bortfra at jeg ender på tolv 12" før vinteren er over men da trengs det noen kurser til i kjelleren :)
    har du noen gang målt på stikket hva en av de der trekker når det står på som verst?

    hvis ikke, kan du? både idle og under ekstreme bruksforhold. hadde vært interessant å vite.

    slå dere sammen og kjøp 6 stk, da får dere sikkert special price only fai dolla fo yo :)
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    SVS sine eldre subber har høynivå inn og høypass ut. Jeg har brukt det selv og det fungerer utmerket. De deler på 80hz noe som passet mine høyttalere bra.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.372
    Torget vurderinger
    13
    Det vanket mye skryt her ja.
    Er fortsatt veldig fornøyd med mine 2 "lillebrødre" også :)

    Gjorde en liten uoffesiell spl test av mine jeg også , og fruen lurte på om jeg hadde klikket helt :)
    På 110 db sveipet så ser man at dem starter å komprimere litt under ca 28 hz ,så da ga jeg meg...

    Vis vedlegget 336690
    Gjorde du denne målingen i Sweet spotten ?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Det vanket mye skryt her ja.
    Er fortsatt veldig fornøyd med mine 2 "lillebrødre" også :)

    Gjorde en liten uoffesiell spl test av mine jeg også , og fruen lurte på om jeg hadde klikket helt :)
    På 110 db sveipet så ser man at dem starter å komprimere litt under ca 28 hz ,så da ga jeg meg...

    Vis vedlegget 336690
    Gjorde du denne målingen i Sweet spotten ?
    Jepp
    Det er ca 3,7m frem til subene , og 3,5 til frontene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn