xtz venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal få meg den nye 10" subwooferen fra XTZ 500w ice forsterker, og dsp er ikke værst.

    Er det noen som har synspunkter på om en 10" med bra kraft kan være gunstigere til musikk, enn feks en 12" med samme effekt?

    Jeg var veldig fornøyd med den gamle 12" til XTZ men mener å huske at den ikke var så klokkerask på musikk samtidig som den var veldig massiv til film, jeg kjørte siste tiden med puter i bassrefleksene.
    I min bok er det motsatt. Bedre med større driver som jobber mindre og lettere, enn en liten som presses hardere ved gitt SPL.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg skal få meg den nye 10" subwooferen fra XTZ 500w ice forsterker, og dsp er ikke værst.

    Er det noen som har synspunkter på om en 10" med bra kraft kan være gunstigere til musikk, enn feks en 12" med samme effekt?

    Jeg var veldig fornøyd med den gamle 12" til XTZ men mener å huske at den ikke var så klokkerask på musikk samtidig som den var veldig massiv til film, jeg kjørte siste tiden med puter i bassrefleksene.
    min erfaring etter å ha bygd og kjøpt mange subwoofere er at større membranareal og lukkede kasser er den sikreste veien til ryddig og god bass.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Har hatt mange forskjellige XTZ-høyttaler, og vært veldig imponert av forhold kvalitet/prestasjon/kost.
    Så jeg valgte å slå til på et sett med forsterker og CD-spiller.
    Må si meg utrolig godt fornøyd med kjøpet!!!
    Dette spiller på høyde med mye dyrere utstyr jeg har hatt.
    I stua, der dette nå står, savner jeg i grunn ingenting.
    Men et spørsmål.
    Forsterkeren er en A100D3, og har SUB OUT.
    Hvilket signal går ut herfra, er det full frekvens? (Altså en Pre Out egentlig?)
    Eller er det et sub signal som er delt på en gitt frekvens?
    Spør fordi jeg ikke har prøvd denne ut ennå, og ikke finner noe i manualen om dette.
    Tenkte å prøve en sub-løsning etter hvert.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Med andre ord, skal det være mulig å koble til en effektforsterker og et par suber uten delefilter...... i teorien altså?
     

    ztaale

    Fersking
    Ble medlem
    11.12.2016
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Hei, jeg lurer på om noen kan fortelle meg litt om elementet som står i xtz 10.16 subbene? mitt har er ødelagt så jakter etter ett nytt å stable inn i kassa.

    Det skal sies at jeg allerede har en ny 10.17 forsterker liggende som jeg nok blir å bruke, så trenger ett element som står i stil med forsterkeren og eventuelt kassen.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hei, jeg lurer på om noen kan fortelle meg litt om elementet som står i xtz 10.16 subbene? mitt har er ødelagt så jakter etter ett nytt å stable inn i kassa.

    Det skal sies at jeg allerede har en ny 10.17 forsterker liggende som jeg nok blir å bruke, så trenger ett element som står i stil med forsterkeren og eventuelt kassen.
    Kan være verdt å sende en mail til xiz i sverige... Jeg fikk god hjelp fra dem for noen år tilbake...(de ordna meg ny amp til en 12.16)

    mvh
     

    ztaale

    Fersking
    Ble medlem
    11.12.2016
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Hei, jeg lurer på om noen kan fortelle meg litt om elementet som står i xtz 10.16 subbene? mitt har er ødelagt så jakter etter ett nytt å stable inn i kassa.

    Det skal sies at jeg allerede har en ny 10.17 forsterker liggende som jeg nok blir å bruke, så trenger ett element som står i stil med forsterkeren og eventuelt kassen.
    Kan være verdt å sende en mail til xiz i sverige... Jeg fikk god hjelp fra dem for noen år tilbake...(de ordna meg ny amp til en 12.16)

    mvh
    xiz? du mener xtz vel? Hvor lang tid brukte de på å hjelpe deg? :)


    Jeg sendte en mail til surround.no (kjøpe via dem) og fikk til svar at de kan hjelpe meg med nytt element for rundt 900 kroner +frakt, da har jeg elementet i starten av januar en gang, det er litt lenge å vente syns jeg.


    Noen som har sånn ca speccs på elementet?
     

    ztaale

    Fersking
    Ble medlem
    11.12.2016
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Jeg fikk svar fra xtz nå, for 100 kroner mer kan jeg ha erstatningselement i hus før julaften, sendt fra sverige. 1000 svenske spenn så er det i orden.

    Da blir det slik, takk for all hjelp.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Er meget fornøyd med XTZ 10.17.. Det eneste jeg ikke er trygg med er av på knappen, men mye bedre enn 12.16
     
    Sist redigert:

    Lunesp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Xtz 9.26 mkii + w99.17p og 99.38 filter

    Hei.

    Jeg har handlet ett brukt sett bestående av 99.26mkii w99.17p og 99.38 filter.
    Kan noen si meg noe om hvordan jeg bør koble dette?
    Jeg er usikker på om 99.38 filteret er mki eller mkii. dersom det er mki vil det da nedgradere 99.26mkii? Hvordan er det å kjøre signalet gjennom to filter? Jeg vil gjerne bruke dette oppsettet som ett 3-veis oppsett, men er usikker på hvordan jeg får dette til å spille best mulig?
    Håper noen kan hjelpe meg litt her :)

    Mvh

    Espen
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Ny serie med høyttalere fra xtz: spirit

    Spirit Serien

    Kjenner litt på at spirit 11 må prøves. Forventet inn hos surround.no i slutten av desember/tidlig januar.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Noen som vet hvor mye fellestrekk eller ulikheter det er på de billige XTZ 99.26 MK1 og de dyrere Divine 100.33 og 100.49? Eventuelt hvilke forsterkerier Divine liker best? Har en gammel Krell KAV-300iL som låter MEGET imponerende på mine XTZ 99.26. Bruker i dag en receiver på 2x 70 watt til XTZ 99.26 og det låter også temmelig bra spør du meg. Sammenlignet med Helicon 400 føler jeg at jeg går glipp av lite, til 1/10 av prisen (som jeg betalte).
    Bruker høyttalerne til musikk primært og noe film, vil ha noe som spiser alt av musikk (ikke bare en spesiell sjanger slik mine Helicon 400 gjør).
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ser spennende ut den - men skal vel være betydelig dyrere enn den gamle divine?
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Ser spennende ut den - men skal vel være betydelig dyrere enn den gamle divine?

    Ja, blir vel rundt 75-80. Men en oppgradering både vedr elementer, kabinett og filter. Også ser den veldig mye bedre ut!

    Det er jo mulig den låter bra også
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Noen som vet hvor mye fellestrekk eller ulikheter det er på de billige XTZ 99.26 MK1 og de dyrere Divine 100.33 og 100.49? Eventuelt hvilke forsterkerier Divine liker best? Har en gammel Krell KAV-300iL som låter MEGET imponerende på mine XTZ 99.26. Bruker i dag en receiver på 2x 70 watt til XTZ 99.26 og det låter også temmelig bra spør du meg. Sammenlignet med Helicon 400 føler jeg at jeg går glipp av lite, til 1/10 av prisen (som jeg betalte).
    Bruker høyttalerne til musikk primært og noe film, vil ha noe som spiser alt av musikk (ikke bare en spesiell sjanger slik mine Helicon 400 gjør).
    Nå har jeg ikke hørt 99.26 MKI, men har hatt flere par (og bruker fortsatt daglig 1 par) med MKII utgaven. Har også hatt 2 par divine 100.33, og det korte svaret er at det er ingen likheter mellom de i det hele tatt. 100.33 spiller klarere å graver frem alt av detaljer i musikken, og de straffer deg når du hører på dårlige opptak - akkurat like mye som de belønner deg når du hører på bra (og da låter det fantastisk bra). Det er ikke høyttalerene å ha hvis en stor del av samlingen består av mp3'er rippet fra youtube for å si det sånn :) 100.33 liker også mye strøm. Jeg brukte 2stk NAD C275BEE, og det fungerte utmerket. Merket faktisk forskjell i lyden når kun 1stk C275BEE ble brukt. Anbefaler elektronikk med litt lun/varm karakter ala NAD, yamaha etc. Ville ikke parret det opp meg hegel f.eks.

    Forsøkte bl.a JBL 4319 og B&W CM10 etter jeg solgte første parret med divine 100.33, og det endte med at jeg kjøpte enda ett par 100.33. Knall fornøyd med de. Eneste grunnen til at siste parret med 100.33 ble solgt er litt andre prioriteringer (mao. nedprioritering av lyd)
     
    D

    Danke

    Gjest
    Har hatt mange forskjellige XTZ-høyttaler, og vært veldig imponert av forhold kvalitet/prestasjon/kost.
    Så jeg valgte å slå til på et sett med forsterker og CD-spiller.
    Må si meg utrolig godt fornøyd med kjøpet!!!
    Dette spiller på høyde med mye dyrere utstyr jeg har hatt.
    I stua, der dette nå står, savner jeg i grunn ingenting.
    Men et spørsmål.
    Forsterkeren er en A100D3, og har SUB OUT.
    Hvilket signal går ut herfra, er det full frekvens? (Altså en Pre Out egentlig?)
    Eller er det et sub signal som er delt på en gitt frekvens?
    Spør fordi jeg ikke har prøvd denne ut ennå, og ikke finner noe i manualen om dette.
    Tenkte å prøve en sub-løsning etter hvert.
    Som regel kan man justere frekvens i Subwoofer, stereoforsterker har som regel 0 eller fullstilt frekvens i utgang... Jeg husker ikke om det er null eller full, også deler man frekvens sånn man vil på subwoofer.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg vil bare vise dette...

    Alle med subwoofer xx.17 fra første batch som vist med regnummer i brevet får tilsendt ny forsterker fra Xtz med bilde av regnummer som sendes inn. Dette fordi det har vært problem med den første batchen som ble produsert...

    Sitat:

    Vi beklagar igen till alla som råkat ut för detta problem!

    I första tillverkningsbatchen har vi haft oturen att några har ett problem/fel som tyvärr ställt till problem för oss och er kunder. Eftersom felet först visat sig efter flera veckor eller flera månader, så har det varit mycket svårt att upptäcka felet i produktion. Fabriken testar alltid produkterna. Vissa i några timmar och några långtidstestas. Och där har vi ej upptäckt felet och därför har tyvärr en del gått ut på marknaden. Det faktum att felet visar sig efter så lång tid har dessutom gjort det mycket svårt och upptäcka vad som är orsaken till felet. Så vi har råkat ut för den värsta sortens fel, tyvärr.
    Lösningen blev att vi designade om den del som har orsakat problem och så långt så har denna design visat sig stabil.

    Men för att ge er extra trygghet så ger vi er dessa alternativa lösningar:

    1. Ni som har första generationen förstärkare (Serienummer SXXXBG15XXXX)
    Kontakta oss så skickar vi ett nytt steg av nya modifierade modellen. Skicka bild på slutstegets serienummer till : info@xtz.se så ser vi till och byta de som är från första batchen.

    2. Vi ger full 3 års garanti på dem.

    3. Vi jobbar redan med en ny plattform av förstärkare och vi kommer anpassa dessa denna nya till både nuvarande .17 subbarna och de gamla .16 subbarna.

    Måtten på bakplattan kommer bli exakt samma som vår gamla 10.16 och 12.16 som är upp till 7-8 år och de ca 1 år gamla 10.17 och 12.17 och därmed passar de nya på gamla modellerna och tvärtom. Så fullt ut kompatibla vilken ger er både en trygghet att det finns reservdelar långt in i framtiden, men också chansen att kunna uppdatera subwoofern senare.

    Vi erbjuder er som har den första generationen att till förmånligt pris kunna uppdatera till denna nya sub-förstärkare.

    Den nya kan vi inte avslöja några specar/priser på än eftersom vi är i process att lägga grunden nu och de kommer vara klara i slutet på detta året eller början på nästa. Men denna plattform är för den lite högre serien så de kommer vara högt specade.


    Tack för er förståelse !

    Olle Eliasson
    CEO XTZ Group AB
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Noen som har hørt eller sett noen tester på nye divine? Hadde bært spennende med en test opp mot Marten Django xl.
     

    SD1978

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2016
    Innlegg
    13
    Antall liker
    4
    Sted
    Holter
    M8 LCR official info :

    Powerhandling: 600 W Short term IEC 268-5 | 350 W Long term IEC 268-5
    Crossoverpoints: 1,1kHz , 2,6kHz
    Frequency response: +/- 3dB :58hz - 30kHz
    Sensitivity: 91,5dB
    Filter :
    WF: 24dB
    MID: 18dB / 18dB
    TW: 18dB
    Impedance : 4 ohm


    M8 Tower official info :
    Powerhandling: 600 W Short term IEC 268-5 | 350 W Long term IEC 268-5
    Crossoverpoints: 1,1kHz , 2,6kHz
    Frequency response:ported +/- 3dB :29hz - 30kHz (closed +/-3dB 52Hz)
    Sensitivity: 91,5dB
    Filter :
    WF: 24dB
    MID: 18dB / 18dB
    TW: 18dB
    Impedance : 4 ohm
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.576
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Oslo
    Hvis noen har et par stativer til xtz devine 100.33 så er jeg interessert i å kjøpe stativene :)
    P_10972_2_1500-1500.jpg
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.576
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Oslo
    Sorrund.no på skedsmo har dem sikkert i demo . xtz er virkelig god kvalitet .
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Ikke FLR, men MK II, som er samme ht, men billigere komponenter i filter, litt "dårliger" avstivet kabinett.
    Helt ærlig så syns jeg ikke en kan få stort bedre til prisen.
    Bra fra topp til bunn, og fortjener god elektronikk! Med masse justeringsmuligheter i bassen, ble disse de enkleste å få til i min stue!
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.576
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Oslo
    Hvordan justeringsmuligheter har de? bass propper ?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ikke FLR, men MK II, som er samme ht, men billigere komponenter i filter, litt "dårliger" avstivet kabinett.
    Helt ærlig så syns jeg ikke en kan få stort bedre til prisen.
    Bra fra topp til bunn, og fortjener god elektronikk! Med masse justeringsmuligheter i bassen, ble disse de enkleste å få til i min stue!
    Takk for svar. Blir mulig et par slike til stua. De tror jeg både dama og jeg kan leve med der.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    De tror jeg nok vil falle i smak hos begge ja. Tidsriktig design, og kremelenter!:)
    Jeg venter til de begynner å dukke opp på brukten. Er så rastløs, og da nytter det ikke å handle nytt. Slo til på et par System Audio SA2K Master. Disse hadde jeg for ca 7-8 år siden også:) Har hatt 6 sett med 99.26 / 99.36. Det sier sitt.... uff og uff, nærmest en sykdom dette...
     
    Sist redigert:

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Hvordan justeringsmuligheter har de? bass propper ?
    Dette var ihvertfall en veldig god test
    Test: XTZ 99.36 FLR – Standlautsprecher mit eingebautem Klangtuning

    Så finnes en beryllium upgrade kit til en ca 9000 også :)
    Noen som har prøvd denne oppgraderingen?
    Dette bør jo gi et skikkelig løft!
    Utrolig spennende med slike uvanlige muligheter!
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.576
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Oslo
    Har eid 2 par med 100.33. Første gangen med litt diverse brukt som stativer (siden stativene som hører til ikke akkurat gis bort...) og andre gangen med stativene som hører til. Kan ikke annet enn å anbefale deg å skaffe original stativene som er laget for disse, det var verdt hver krone.
    Var du fornøyd med høyttalerne ?
    Har bestilt originale stativer . Foretrakk du å spille med proppene ?
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Jeg likte de kjempe godt. Første gangen ble de solgt pga nyskjerrighet på andre ting. Var innom b&w cm10, JBL 4319 og noen andre før savnet etter 100.33 ble for stort, og par nr.2 ble kjøpt. Par nr.2 ble solgt rett og slett pga jeg er tjukk i hue å tenker ikke langt nok fremover. Angrer fortsatt på at jeg solgte de, det er utrolig gode høyttalere. I rommet her så låt de best uten proppene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn