xtz venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Disse 3x12" subbene må være rene røverkjøpet, hvis de spiller musikk på første klasse. Med bestykning på så vel høyttalere som forsterkerkraft må dette være regelrett billig, dersom det er kvalitets sub på øverste klasse.

    Har du testet de mer på musikk, authentic?

    Prøvd de oppover i frekvens (rundt 100-tallet eller mer) hvordan de spiller opp der?

    Fikk en tanke om at to slike, med hver sin Opal Event stående oppå (eller andre gode monitorer som spiller langt nok ned til å møte sub) - alt med tilpassede problemfrie forsterkere innebygget - kanskje kunne vært en knall løsning for så vel lommebok som musikkører.
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Noen som vet om man kan bruke noen av rca utgangene på en Xtz class a mk lll , å koble til en hodetelefonforsterker ?
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    REC OUT burde vel fungere, det er en linjeutgang.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Disse 3x12" subbene må være rene røverkjøpet, hvis de spiller musikk på første klasse. Med bestykning på så vel høyttalere som forsterkerkraft må dette være regelrett billig, dersom det er kvalitets sub på øverste klasse.

    Har du testet de mer på musikk, authentic?

    Prøvd de oppover i frekvens (rundt 100-tallet eller mer) hvordan de spiller opp der?

    Fikk en tanke om at to slike, med hver sin Opal Event stående oppå (eller andre gode monitorer som spiller langt nok ned til å møte sub) - alt med tilpassede problemfrie forsterkere innebygget - kanskje kunne vært en knall løsning for så vel lommebok som musikkører.
    Nei desverre har jeg ikke testet disse til musikk, løsningen i mitt nåværende oppsett gjør subber overflødig og er vanskelig å intergrere slik det står nå. Jeg kjøpte disse ene og alene for filmbruk. Til filmbiten er de ganske enkelt vanvittig gode, jeg deler frontene på 100hz så subbene jobber ganske høyt opp,jeg for god respons og linjen ser fin ut så derfor har jeg ikke gjort andre justeringer foreløpig. Jeg kommer nok til å teste de til musikk men det blir ikke før om en stund når oppsettet på elektronikksiden ser annerledes ut.

    Jeg må innrømme at ifht til andre basstårn løsninger ser jeg det vanskelig å skulle slå disse ut på pris og jeg er sannelig ikke sikker på at de presterer noe dårligere enn langt dyrere løsninger. Jeg har hørt tralltrall sine 8x12" tårn (som er bygd av 8x12 her på sentralen) og selv om det er en dyrere løsning såvidt jeg har skjønt og med en 12" mer pr tårn er jeg jammen ikke sikker på at løsningen fra XTZ er noe dårligere til film. Disse tårnene er er dog hørt i 2 vidt forskjellige rom men jeg vil anta at mitt rom som er 10m2 mindre enn tralltrall sitt vil være vanskeligere å få til kvalitetsbass fra.
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Er det noen som har prøvd å brokoble AP100 effektforsterkere? Blir det forskjell i lyden i noen retning?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har ikke gjort det Gurba, men en konstruksjon som dette er (ikke akkurat Nelson Pass, men av de fleste erklært som sykt mye for pengene) ville jeg veldig mye heller kjørt som bi-wiring med en forsterker rett bak hver høyttaler.

    Selvfølgelig avhengig av høyttaleren, og dens last, men brokobling av disse - som i utgangspunktet blir varme i klasse A drift, som er sterkt vanedannende i seg selv - så hadde ikke JEG tørt og gjøre det.

    På XTZ i Sverige sier de også selv at de blir for varme, brokoblet. Jeg har spurt.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har ikke gjort det Gurba, men en konstruksjon som dette er (ikke akkurat Nelson Pass, men av de fleste erklært som sykt mye for pengene) ville jeg veldig mye heller kjørt som bi-wiring med en forsterker rett bak hver høyttaler.

    Selvfølgelig avhengig av høyttaleren, og dens last, men brokobling av disse - som i utgangspunktet blir varme i klasse A drift, som er sterkt vanedannende i seg selv - så hadde ikke JEG tørt og gjøre det.

    På XTZ i Sverige sier de også selv at de blir for varme, brokoblet. Jeg har spurt.
    Det han sa.
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    Oblivion, hvilken praktfilm for mine dual 3x12, En opplevelse av de sjeldne og hvilken trykk og kontroll. Har kalibrert igjennom en Antimode og skrudde opp +4db i subwoofer levels etter at Audyssey hadde gjort sitt. Disse subbene blir værende, såpass er sikkert :)


    Heftig!!! utrolig pent oppsett:)
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Grattis xtz 69! Kjempefint og ryddig system. Tenker det der flytter godt med luft kinoen ^^

    Melder meg herved inn i XTZ's venneklubb med relativt nyankommet XTC Cinema-system. Svært vellydende kinosystem dette, som også fungerer overraskende godt til musikklytting. :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Da var finjusteringene av 3x12 på plass med det nye oppsettet og nå begynner det virkelig å dra seg til, traff visstnok skikkelig på kalibreringen denne gangen. Merkes også i form av dynamikk og trøkk. Kan skru langt over normal lyttenivå på film og samtidig beholde ett vanvittig definert trykk uten at hele rommet spiller med. Dette er utrolig vellspillende subwoofere om en har plass og rom til det. Skal forsøke å intergrere subbene i musikken å se hvordan det går.

    Nye målinger bekrefter bare hva jeg erfarer :)

    Uglattet:


    dual 3x12 respons.jpg



    dual 3x12.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    1. Flytte rundt på subbene og måle, måle måle måle mååååle..

    2. Flytte rundt på bassfellene og Måle, mååle mååååle

    3. Nivåregulere subbene imot hverandre

    4. Kjører EQ regulering, bruker Antimode 8033 (Auto)

    5. Kjører alt i flat modus og tidskorrigerer frontene imot subbene med Audyssey XT32

    6. Justerer så subbene opp etter egen preferanse

    Er jo i tillegg heldig med målene på rommet tydeligvis siden etterklangen er såpass kort.

    :)
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har teste den nye cinema suben ? -Tenker da på den med et enkelt 12" element.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Da er det vel på sin plass å melde seg inn som XTZ venn :)
    Har fått på plass to stk Cinema 1x12 suber , og førsteinntrykket er meget bra :)
    image.jpg
    image.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Har du begynt å strikke også? :D

    Gratulerer med nye suber! Synes du det låter bedre med fronthøyttalerne satt til small?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Har du begynt å strikke også? :D

    Gratulerer med nye suber! Synes du det låter bedre med fronthøyttalerne satt til small?
    Hehe jotakk :) Hvis du ser nøyere etter , så ligger ikke strikketøyet i sweetspot :)
    Ja jeg kjører alltid frontene som small , hvis jeg skal spille med sub. Får mye mindre utfasinger på den måten , pluss at frontene slipper å spille dypbass. Det er jo det man har subene til :)
    Men det hender jeg spiller musikk uten sub , og da står dem selvsagt som large. Men nå låter det såpass bra også på musikk med disse subene at jeg tror ikke det vil skje særlig ofte :)
     
    Sist redigert:

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    451
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Har du begynt å strikke også? :D

    Gratulerer med nye suber! Synes du det låter bedre med fronthøyttalerne satt til small?
    Hehe jotakk :) Hvis du ser nøyere etter , så ligger ikke strikketøyet i sweetspot :)
    Ja jeg kjører alltid frontene som small , hvis jeg skal spille med sub. Får mye mindre utfasinger på den måten , pluss at subene slipper å spille dypbass. Det er jo det man har subene til :)
    Men det hender jeg spiller musikk uten sub , og da står dem selvsagt som large. Men nå låter det såpass bra også på musikk med disse subene at jeg tror ikke det vil skje særlig ofte :)
    Emmm ?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Har du begynt å strikke også? :D

    Gratulerer med nye suber! Synes du det låter bedre med fronthøyttalerne satt til small?
    Hehe jotakk :) Hvis du ser nøyere etter , så ligger ikke strikketøyet i sweetspot :)
    Ja jeg kjører alltid frontene som small , hvis jeg skal spille med sub. Får mye mindre utfasinger på den måten , pluss at frontene slipper å spille dypbass. Det er jo det man har subene til :)
    Men det hender jeg spiller musikk uten sub , og da står dem selvsagt som large. Men nå låter det såpass bra også på musikk med disse subene at jeg tror ikke det vil skje særlig ofte :)
    Blir litt utenfor trådens tema, men hos meg så er den lydmessige forskjellen mellom small og large veldig stor. Virker som om det er mer som skjer enn at de lave frekvensene tas bort. Setter jeg small 40Hz så blir lyden veldig slank og det med høyttalere som ikke har veldig mye å bidra med under 40Hz.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja :D

    Har de fått begynt og få strekke på elementene ?
    Joda , dem har da fått prøvd seg litt både i går og i dag , og jeg er faktisk meget imponert så langt :)
    Kjørte "banke på akvariet scenen" til Finding Nemo , og jeg savner faktisk ikke SVS PC12 Plus'en i det hele tatt , og det må være et bra tegn.
    Og dem leverer meget bra på musikk også - både punch og dypbass. Kjenner det blafrer godt i buksebena :)
    Og det hele er stramt og detaljert over hele fjøla , og ingen tegn til ulyder , portstøy eller den slags og jeg har testet dem ganske hardt , så disse kan jeg varmt anbefale !
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Har du begynt å strikke også? :D

    Gratulerer med nye suber! Synes du det låter bedre med fronthøyttalerne satt til small?
    Hehe jotakk :) Hvis du ser nøyere etter , så ligger ikke strikketøyet i sweetspot :)
    Ja jeg kjører alltid frontene som small , hvis jeg skal spille med sub. Får mye mindre utfasinger på den måten , pluss at frontene slipper å spille dypbass. Det er jo det man har subene til :)
    Men det hender jeg spiller musikk uten sub , og da står dem selvsagt som large. Men nå låter det såpass bra også på musikk med disse subene at jeg tror ikke det vil skje særlig ofte :)
    Blir litt utenfor trådens tema, men hos meg så er den lydmessige forskjellen mellom small og large veldig stor. Virker som om det er mer som skjer enn at de lave frekvensene tas bort. Setter jeg small 40Hz så blir lyden veldig slank og det med høyttalere som ikke har veldig mye å bidra med under 40Hz.
    Da har du faseproblemer. Deling på 40 hz funger dårlig her også , men både 60-80 og 90 hz fungerer meget bra.
    Og man må være nøye med timingen (avstand til sub) for å få det til å sitte bra - dette er noe receivere ofte bommer på med auto-RK.
    Hva slags fronter og sub har du ?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Har XTZ 99.26 med W10.17P. Jeg tror ikke det er et faseproblem. 99.26 står jo på toppen at 10.17 og dermed burde ikke det være noe problem? Avstand er lik på sub og ht i receiver. Det er ikke slik at lydbildet totalt sett er slankt så lenge sub er på, men høyttalerne låter slankt i nedre mellomtone/øvre bass. Samme om jeg bruker 40Hz eller 80Hz.

    Kunne kanskje tatt dette i RX-A3040 tråden, så du kan godt svare der.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Jeg deler frontene på 90 med XTZ`ene, når jeg hadde SB-13 delte jeg på 100 men dette var ekstremt raske subbere og jobbet meget godt oppover.


    både punch og dypbass. Kjenner det blafrer godt i buksebena :)
    Og det hele er stramt og detaljert over hele fjøla , og ingen tegn til ulyder , portstøy eller den slags og jeg har testet dem ganske hardt , så disse kan jeg varmt anbefale !
    Morsomt at flere ser potensiale i XTZ, det er flotte saker til en meget fornuftig pris syntes jeg. En ting er at de leverer bass ned til 12hz hos meg men måten de leverer på er bare herlig, dette innebærer jo litt jobbing med rom og eq men når det sitter så er det ett meget definert trykk og en rå dybde som fremvises.

    Har du testet de mer på musikk, authentic?
    Jeg spiller nå også musikk igjennom disse og det fungerer svært bra med Audyssey XT32 og en Antimode. Har bare testet uten å tette portene men bassen som leveres er meget bra, ikke like stram som med SB-13 men det hadde jeg ikke forventet - skal teste med portene lukket og se om det gir forskjeller helt nede i bunnen. Avratz med Infected Mushroom er bare helt råå... Kommer nok til å bruke denne løsningen igjennom Dacen til Marantzen og RK i denne en stund så for vi se om jeg velger en annen løsning senere.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Johnny, du MÅ prøve Infected Mushrooms med låten U R so fucked fra plata army of Mushrooms... Det er trøkket sitt det. Hør hele låten. Rævva musikk, men til subtest så er den morsom er også med Qsound eller noe som ligner der. Skjer ting bak deg...
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Test av 3x12

    Favorit i repris! XTZ Cinema 3x12



    Rätt hela vägen
    När man har en så pass massiv konarea som tre tolvtummare blir återgivningen fysisk på ett helt annat sätt än med mindre element vid samma uppmätta ljudnivå. Jag testade Dynaudio Excite-serie samtidigt som jag härjade som bäst med 3x12, och att stötta de trögdrivna danskarna med en i sammanhanget gigantiska 3x12 var inga problem alls, även om subbasen knappt kom över tomgång medan Excite spelade allt vad de kunde.
    Intressant nog finns det inga som helst tendenser hos 3x12 att vilja imponera på lyssnaren med extra bröstbank eller magsug, återgivningen är härligt kontrollerad, tajt och korrekt, samtidigt som vi får en sällan upplevd fysik i ljudet.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Enig, han sliter med plasseringen av denne også, vurderer visst å henge den i taket over lerret..
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Still kicking, lurer på hvordan det hadde blitt om jeg hadde stacket 2 på toppen av disse :) Da måtte bassfellene isåtilfelle bli plassert på baksiden..

     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Ha ha, ja kanskje det ;)

    Har jo egentlig plass såååå...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn