xtz venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Myhre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    134
    Antall liker
    180
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    1
    Takker :) Gleder meg til å teste de ! Du har hatt de siden 2010 ja, tyder på at du er fornøyd hvertfall da ;)
     

    Myhre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    134
    Antall liker
    180
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    1
    Nåh.....hva synes du?
    Litt flaut å si det - men jeg har ikke hatt tid og mulighet til å teste de noe særlig ennå. Håper på tid og mulighet når jula nærmer seg. Da håper jeg å få testet de både med McIntosh'en - men også med et par ICE 1200AS monoblokker, for å se om det kan funke 👍 Jeg krysser fingrene og gleder meg til jul :)
     

    Myhre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    134
    Antall liker
    180
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    1
    Takk, takk - det håper jeg også :) Er spent på både XTZ'ene - og ICE blokkene !
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.192
    Ser ut som Divine-serien har gått ut av sortimentet te XTZ ! Kommer de tebakers eller blir det noe nytt i toppklassen derfra ? Har for øvrig hørt den største Divine Alfa to ganger. Er på min 10 på topp liste. Heldige dere som har et slikt par på gølvet !

    Dr.E
     

    Hunter2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2011
    Innlegg
    113
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    1
    ....og veldig sjelden på brukten.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    391
    Antall liker
    404
    Sted
    Brøttum
    Blir vel ingen ny topp-serie av XTZ vil jeg tro, ettersom at grunnleggeren har lagt årene på hylla permanent.
    Bruker fortsatt mine XTZ Divine 100.33 daglig med de tilhørende DIY subbene med to Seas L26RFX/P i hver. Har XTZ Divine 100.49 i kjellerstua med basstårna fortsatt, det er blitt helt perfekt for meg med en Anaview AMS1000 på basstårna også. Jeg kommer ikke til å selge noen av parene før jeg skal i grava og jeg er 30 nå .... ;)
     

    Jakey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    155
    Antall liker
    25
    Sted
    Sandnes
    Har 100.49 og alltid vært nyskjerrig på forskjell/+ og - med 3-amp og/eller aktiv delefilter? Noen som har testet?
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.335
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Nordland
    Jeg har en xtz A-800 med to S800D fulltonehøyttalere. Bruker de på jobb, og har vært fornøyd med lyden helt til eg fikk ny pc. Problemet er at jeg ikke har kode/tilgang til Dirac prossessor-softwaren lenger. Trykte glemt passord, og mailadressen jeg har fått svar på er looooooong goooone, ett eller annet frisurf😅

    Har prøvd å sende mail til Dirac, uten at jeg har fått svar.. Lyden er utrolig flat uten😭

    Noen som har ett godt forslag på hvordan jeg får tilgang igjen?
    1679400677481.png

    1679401043181.jpeg
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.335
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Nordland
    Fikk hjelp av en kollega..😅 Ser Windows 11 har innebygd div justeringer som er ok. Fra null bass til mer en godkjent🥳

    1679403886022.png
     
    Sist redigert:

    Myhre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    134
    Antall liker
    180
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    1
    Hei ! Har et par XTZ Divine 100.49 som jeg virkelig begynner å få sans for her hjemme. De står strengt tatt og konkurrerer med et par Lowther DX3 fulltone og et par Magnepan 1.7i - men mye tyder på at det er XTZ'ene som blir stående igjen som vinnere her.

    Hva slags forsterker for disse til å blomstre...? En McIntosh MA8000 (2 x 300 W), to ICE 12000as1 monoblokker (2x1200W i 4 Ohm...) - eller rør ? Jeg tester en Cayin MT-35 her nå, med EL34 rør i utgangen - og jeg synes det låter bra... Hva er deres erfaring på disse høyttalerne ? Kan være greit å nevne at jeg har et bassystem i bunnen - som jeg tenkte kunne spille opp til ca 150 Hz, og det tar vel kanskje av et del av effektbehovet for XTZ'ene ?
     

    Myhre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    134
    Antall liker
    180
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    1
    Er det andre "triks" man kan bruke for å løfte disse 100.49 ytterlig ? Ser at noen mener at bytte av internkabling er lurt ? Noen sågar at man bør koble seg forbi terminaler for aktiv deling etc - og kun ha et par terminaler for single-wire...? Er redd det da vil ødelegge annenhåndsverdien helt...

    Hva med aktiv drift ? Noen som har positiv erfaring med det - og i så fall hvordan ?
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    391
    Antall liker
    404
    Sted
    Brøttum
    Det er vel prøvd det "meste" med 100.49 rundt om, etter det jeg har fått med meg. Aktiv drift er vel det som gir aller mest "valuta for pengene", for eksempel en Hypex FA253 per høyttaler burde jo fungere fint hvis du uansett skal luke ut bassen under 150hz.
    Jeg har snakket med en erfaren nerd som mente at delefilter/internkabling bare var tull å bruke penger på (for min del), derfor har jeg ikke gjort noe mer med det.

    Personlig bruker jeg 900w klasse d blokker per høyttaler, noen bruker større forsterkere også, selv om jeg kanskje tror at 150-200w er mer enn nok når de ikke skal spille bass i noen særlig utstrekning. Hadde jeg stått her uten forsterkere i dag, så hadde det vært mer tilfeldig hva jeg hadde endt opp med av forsterkere på mine 100.49, kan godt hende det ramler inn noen klasse a/b monoblokker etterhvert også eller en litt større klasse a/b stereo effekt.

    Jeg ville ikke tatt noe for "god fisk" før jeg hadde prøvd det selv, mulig de spiller kjempebra med rør eller store klasse a monoblokker også.

    Ettersom du snakker om McIntosh (pricy) så hadde kanskje en Trinnov pre med 3-veis Hypex forsterkere vært noe for deg? Med et bass-system for 4-veis på totalen skal man ikke se bort i fra at det hadde blitt et "end-game" system. :) Bruker forøvrig 4-veis totalt selv også, men med en Dbx Venu360 dsp og basstårn med 8* 10" i hvert tårn. Deler på 110hz nå, så mine 100.49 spiller lite i bunn.
     

    Myhre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    134
    Antall liker
    180
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    1
    Okey, da legger jeg tanken rundt internkabling på hylla - godt å slippe å ha den i bakhodet :) Aktiv deling kan kanskje være noe, men jeg har seks aktive høyttalere - pluss frontene, med to stk miniDSP 2x4HD for å nok utganger (en for høyre side og en for venstre. Tre sub'er pluss front pr dsp). Så skulle jeg lekt med tanken på aktiv deling - så trenger jeg 'noe' med tilsammen 12 utganger…da blir det mye å ratte på også.

    Ser at test er det eneste rette, så egne ører kan bestemme. Har forøvrig testet McIntosh'en mot kl D - hvor kl D kom noe bedre ut enn MC. Så det kan hende jeg legger ut en MA8000 på torget etterhvert, og beholder ICE blokkene. Rør er innom kun på en kort test, og kun alene med Divinene - og det låter forbausende bra. Også i full range. Det var derfor jeg begynte å bli nysgjerrig på om kanskje rør også burde være med i loopen…selv om jeg er litt redd for å åpne 'rør-døra'…har skjønt at det er en helt egen greie :)

    Du deler på 110 Hz ja, mulig jeg bør teste litt mer rundt hvor jeg bør dele. Har 4 x 15'' Dayton UM som henger bra med oppover. Pluss et par xtz 12.17 Edge som også hjelper til, men de deler jeg lavere.

    Hehe…'end game' system….finnes det ? 😂 Jeg synes jeg er på en stadig jakt etter 'noe bedre'…men har slått meg litt til ro at de nevrosene er noe som henger med denne hobbyen, og er noe jeg bare må leve med. Og prøve å holde de litt sånn passe under kontroll 😜
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Okey, da legger jeg tanken rundt internkabling på hylla - godt å slippe å ha den i bakhodet :) Aktiv deling kan kanskje være noe, men jeg har seks aktive høyttalere - pluss frontene, med to stk miniDSP 2x4HD for å nok utganger (en for høyre side og en for venstre. Tre sub'er pluss front pr dsp). Så skulle jeg lekt med tanken på aktiv deling - så trenger jeg 'noe' med tilsammen 12 utganger…da blir det mye å ratte på også.

    Ser at test er det eneste rette, så egne ører kan bestemme. Har forøvrig testet McIntosh'en mot kl D - hvor kl D kom noe bedre ut enn MC. Så det kan hende jeg legger ut en MA8000 på torget etterhvert, og beholder ICE blokkene. Rør er innom kun på en kort test, og kun alene med Divinene - og det låter forbausende bra. Også i full range. Det var derfor jeg begynte å bli nysgjerrig på om kanskje rør også burde være med i loopen…selv om jeg er litt redd for å åpne 'rør-døra'…har skjønt at det er en helt egen greie :)

    Du deler på 110 Hz ja, mulig jeg bør teste litt mer rundt hvor jeg bør dele. Har 4 x 15'' Dayton UM som henger bra med oppover. Pluss et par xtz 12.17 Edge som også hjelper til, men de deler jeg lavere.

    Hehe…'end game' system….finnes det ? 😂 Jeg synes jeg er på en stadig jakt etter 'noe bedre'…men har slått meg litt til ro at de nevrosene er noe som henger med denne hobbyen, og er noe jeg bare må leve med. Og prøve å holde de litt sånn passe under kontroll 😜
    Rør kan man jo sette inn før forsterker i kjeden... Gir ikke like mye glede naturligvis, men kan være gøy og digg å ha det i pre eller dac feks.

    Når det gjelder aktiv deling og 12 kanaler så finnes det løsninger for det. Regner med du tenker xtz 3 veis aktiv deling. Og så 4 subber pluss 2 subber (XTZ)
     

    Myhre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    134
    Antall liker
    180
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    1
    Joda, det kan være en mulighet. Men nå som jeg har Michi P5 som pre til ICE blokkene, så føler jeg at jeg nærmer meg noe den veien. Og da kanskje også bruke DAC'en i P5 - igrunn for å slippe å ha en ekstra boks/dac, som kanskje ikke gir allverden. En annen snedig tanke - er hvordan P5'n hadde spilt med et par rør blokker...? Det er kanskje helligbrøde - og mange vil kanskje heller bruke en rør-pre foran kl D, men dog...?

    Ja, tenker da aktiv 3-veis deling av XTZ'ene - pluss de 6 sub'ene.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Joda, det kan være en mulighet. Men nå som jeg har Michi P5 som pre til ICE blokkene, så føler jeg at jeg nærmer meg noe den veien. Og da kanskje også bruke DAC'en i P5 - igrunn for å slippe å ha en ekstra boks/dac, som kanskje ikke gir allverden. En annen snedig tanke - er hvordan P5'n hadde spilt med et par rør blokker...? Det er kanskje helligbrøde - og mange vil kanskje heller bruke en rør-pre foran kl D, men dog...?

    Ja, tenker da aktiv 3-veis deling av XTZ'ene - pluss de 6 sub'ene.
    Kommentar til det siste der. Ja det finnes det løsninger på. Til og med uten ekstren pre. Spørs bare hvor enkelt du vil ha det.
    P5 så rør effekt.. Tja jeg personlig aldri prøvd den veien. Dog prøvd endel med rør pre og klasse AB og klasse D
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    391
    Antall liker
    404
    Sted
    Brøttum
    Spørs litt hva man er på jakt etter, skal man beholde noe av "hissigheten" i mellomtone/diskant i 100.33/100.49 er klasse d en god oppskrift (i mine øyne/ører). Jeg bruker utelukkende klasse d, fordi det er "billig", men det spiller også veldig korrekt i mine ører. Jeg bruker også gamle forforsterkere og rør i kilder, det "spruter" litt mer i diskant/mellomtone hos meg med det. Det hele blir likevel litt avrundet hos meg og det virker som det overrasker enkelte, det låter uansett slik jeg ønsker stort sett og jeg har full frihet til å justere det slik jeg ønsker om jeg vil det. :)
    IMG_20230324_015425.jpg

    Dette er et syn jeg aldri blir lei i alle fall. :love:
     

    Myhre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    134
    Antall liker
    180
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    1
    Spørs litt hva man er på jakt etter, skal man beholde noe av "hissigheten" i mellomtone/diskant i 100.33/100.49 er klasse d en god oppskrift (i mine øyne/ører). Jeg bruker utelukkende klasse d, fordi det er "billig", men det spiller også veldig korrekt i mine ører. Jeg bruker også gamle forforsterkere og rør i kilder, det "spruter" litt mer i diskant/mellomtone hos meg med det. Det hele blir likevel litt avrundet hos meg og det virker som det overrasker enkelte, det låter uansett slik jeg ønsker stort sett og jeg har full frihet til å justere det slik jeg ønsker om jeg vil det. :)
    Vis vedlegget 904873
    Dette er et syn jeg aldri blir lei i alle fall. :love:
    Det skjønner jeg godt ! :D Det så flott ut ! Låter nok flott også tenker jeg(y) Hadde vært artig å høre, for å høre hvordan det låter hjemme hos deg.

    Det blir nok kl D som effekt her også, men pr nå så har jeg en Michi P5 som pre - jeg jeg nok vil beholde. Og bruker DAC'en i den. Så da blir det ikke noen rør i hverken pre eller dac. Og jeg streamer - så så det er ikke noen rør i kilde heller….
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.335
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Nordland
    Jeg har en xtz A-800 med to S800D fulltonehøyttalere. Bruker de på jobb, og har vært fornøyd med lyden helt til eg fikk ny pc. Problemet er at jeg ikke har kode/tilgang til Dirac prossessor-softwaren lenger. Trykte glemt passord, og mailadressen jeg har fått svar på er looooooong goooone, ett eller annet frisurf😅

    Har prøvd å sende mail til Dirac, uten at jeg har fått svar.. Lyden er utrolig flat uten😭

    Noen som har ett godt forslag på hvordan jeg får tilgang igjen?
    Vis vedlegget 904049
    Vis vedlegget 904051

    Dirac prossessor-software

    Eg var vel litt kjapp på avtrekkeren.. Lyden er ikke all verden. Disse høyttalerne har fulltone-mellomtone, og trengs sikkert mates riktig. Noen som vet hvor jeg henvender meg for å få "tilbake" Dirac prossessor-softwaren som fulgte med? Eller om det er andre som leverer det eg trenger?

    1680176946832.png
     
    Sist redigert:

    Lydbildeja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    408
    Dirac prossessor-software

    Eg var vel litt kjapp på avtrekkeren.. Lyden er ikke all verden. Disse høyttalerne har fulltone-mellomtone, og trengs sikkert mates riktig. Noen som vet hvor jeg henvender meg for å få "tilbake" Dirac prossessor-softwaren som fulgte med? Eller om det er andre som leverer det eg trenger?

    Vis vedlegget 906804
    Kanskje butikken surround.no kan hjelpe deg.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    391
    Antall liker
    404
    Sted
    Brøttum
    Så det er bare eg som har kjøpt denne komboen⬆🥲
    Du burde ha muligheten til å få overført lisensen til ny pc, jeg fikk dette ordnet da jeg handlet en brukt minidsp 2*4hd med dirac for noen år siden. Fikk mail direkte fra minidsp mener jeg, det burde vel fungere på samme måte.

    Har sett på de et par ganger, men jeg har etterhvert lært at det er ikke alt fra XTZ som er verdt å eie (jeg har hatt mye altså), men essensen min er nok som så at det billigste og det dyreste er det eneste som er verdt det, alt det de tilbyr i mellom-segmentet gir ikke slik "Bang for buck" som f eks 95.22 og Divine-serien. Hadde alt fra 99-serien, fra både wmt og opp til 99.36 med flr-filtre, det låter ok, men ikke noe mer heller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn