Politikk, religion og samfunn Vi drømte om Amerika....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk for solid gjennomgang!
    Da er det nok litt tidlig å si om dette er løsningen for amerikanerne, men dersom man hadde bestemt seg for å prøve noe sånt, så ville det ikke brutt med noen av de grunnlovsfestede rettighetene. for alle får da _mulighet_ til å vise om de er verdige til å kvalifisere til kategori E.

    Er jo ikke sikkert det hadde løst noen problemer for dem, siden USA virker ganske tapt som det er, men det kunne vært artig å se de prøve.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nja, så lenge ALLE har mulighet til å bevise at de faktisk er skikket til å håndtere våpen, så burde det ikke være noen hindring.
    Husk at det allerede er en hel haug begrensninger på hvem som i USA har lov til å ha våpen, til tross for den grunnlovsfestede retten. Dømte voldskriminelle og psykisk syke får blant annet ikke lov til å eie våpen. Og det er jo en grunn til at de kjører denne tilsynelatende overfladiske bakgrunnssjekken. Det er jo fordi at de faktisk HAR en slags filtrering, som gjør at ikke alle får kjøpe våpen, selv om det høres slik ut når man hører gærningene rope ut om rettightene sine.

    Så det å stille litt skikkelige krav bør ikke være i konflikt med loven de allerede har, i noen større grad enn dagens bakgrunnsjekker, selv om mange NRA'ere sikkert vil hevde det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Nja, så lenge ALLE har mulighet til å bevise at de faktisk er skikket til å håndtere våpen, så burde det ikke være noen hindring.
    Husk at det allerede er en hel haug begrensninger på hvem som i USA har lov til å ha våpen, til tross for den grunnlovsfestede retten. Dømte voldskriminelle og psykisk syke får blant annet ikke lov til å eie våpen. Og det er jo en grunn til at de kjører denne tilsynelatende overfladiske bakgrunnssjekken. Det er jo fordi at de faktisk HAR en slags filtrering, som gjør at ikke alle får kjøpe våpen, selv om det høres slik ut når man hører gærningene rope ut om rettightene sine.

    Så det å stille litt skikkelige krav bør ikke være i konflikt med loven de allerede har, i noen større grad enn dagens bakgrunnsjekker, selv om mange NRA'ere sikkert vil hevde det.
    Ikke veldig stor andel som blir nektet



    In 2015, nearly 17 million applications were subject to background checks, and about 226,000 (1.4%) were denied, including about 107,000 denied by the FBI and about 119,000 denied by state and local agencies. Nearly 197 million applications for firearm transfers or permits have been subject to background checks since the effective date of the Brady Handgun Violence Prevention Act (Brady Act) on February 28, 1994, through December 31, 2015.1 During this period, more than 3 million applications (1.5%) were denied.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Greit med loop holes i våpenlovgivningen, de som vil ha seg en gønner får kjøpt en uavhengig av bakgrunn https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gun_show_loophole

    Uansett så tror jeg det er så store fundamentale problemer over dammen at begrensninger av hvilke skytevåpen, magasinstørrelse osv vil ha marginal betydning.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    "Misvisende i Tsjekkia. Den nye loven ble vedtatt i 2021.

    Nasjonalforsamlingen vedtok en grunnlovsendring fordi man fryktet at EU skulle innføre strengere våpenlover, denne åpnet for at man skulle kunne gå med våpen til selvforsvar, spesielt mot terrorisme. EU kan ikke kreve at land skal godta lovgivning som er i strid med forfatningen.

    Innehavere av våpenlisens kunne få slik tillatelse, men det er ulike prøver, medisinsk undersøkelse og rullebladgjennomgang som skal til før man får lov til å eie våpen og enda strengere kriterier for å få lov til å bære ladd våpen. Siden Tsjekkia er et land der det jaktes ivrig (har selv vært der på jakt) er også det å eie våpen utbredt.

    Bæretillatelsene deles opp i A, B, C, D og E grupper. Der de to siste har lov til å gå med skjult og ladd våpen, skuddklart.

    A, B og C dekker dem som har behov for å forflytte våpen i forbindelse med jakt (kjøring til jakten), sportskyting, deltakelse på våpenutstillinger, gjenskaping av historiske hendelser, osv. Disse får ikke lov til å ha ladd våpen, men kan forflytte det slik at det ikke er synlig for andre. (Bagasjerom, osv).

    Og utvidelsen kom i 2021, og det gikk prestisje i å kvalifisere seg for E-lisens (altså å kunne gå med skjult og ladd våpen), men det er uklart hvor mange som faktisk går med slikt. Det er ingen gun-free soner i Tsjekkia, men det er forbudt å ta dem med til offentlige forsamlinger, protesttog og tilsvarende, og strengt forbudt å gå gå med E-klasse våpen når man er beruset."

    ( Klippet fra Harding! )

    Dette ser da veldig fornuftig ut. Hva er problemet?

    Jeg vil nok mer enn noe annet legge mye av skylden på USAs problemer på at de har ( i likhet med Russland ) et "voldsproblem"!
    Og i tillegg til dette har de totalt misforstått hva kommunisme er! De tror at bakgrunnssjekker og det å nekte psykisk ustabile mennesker
    og kriminelle personer å inneha våpen er kommunisme!??! (Ja jeg vet at skattefinansiert helse og skole også ses på som kommunisme, - men det er en annen tråd! )

    La meg få omskrive en kommentar som Asterix kom med i "Asterix i England": Amerikanere er rare!


    Edit: Det finnes faktisk land i verden med totalforbud mot sivile skytevåpen som har klart større "problemer" med drap pr 100.000 innbygger enn hva de har i USA. Men at USA "burde ha gjort noe" for lenge siden er helt klart. I dag tor jeg dessverre at toget har forlatt stasjonen.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.590
    Torget vurderinger
    2
    "Misvisende i Tsjekkia. Den nye loven ble vedtatt i 2021.

    Nasjonalforsamlingen vedtok en grunnlovsendring fordi man fryktet at EU skulle innføre strengere våpenlover, denne åpnet for at man skulle kunne gå med våpen til selvforsvar, spesielt mot terrorisme. EU kan ikke kreve at land skal godta lovgivning som er i strid med forfatningen.

    Innehavere av våpenlisens kunne få slik tillatelse, men det er ulike prøver, medisinsk undersøkelse og rullebladgjennomgang som skal til før man får lov til å eie våpen og enda strengere kriterier for å få lov til å bære ladd våpen. Siden Tsjekkia er et land der det jaktes ivrig (har selv vært der på jakt) er også det å eie våpen utbredt.

    Bæretillatelsene deles opp i A, B, C, D og E grupper. Der de to siste har lov til å gå med skjult og ladd våpen, skuddklart.

    A, B og C dekker dem som har behov for å forflytte våpen i forbindelse med jakt (kjøring til jakten), sportskyting, deltakelse på våpenutstillinger, gjenskaping av historiske hendelser, osv. Disse får ikke lov til å ha ladd våpen, men kan forflytte det slik at det ikke er synlig for andre. (Bagasjerom, osv).

    Og utvidelsen kom i 2021, og det gikk prestisje i å kvalifisere seg for E-lisens (altså å kunne gå med skjult og ladd våpen), men det er uklart hvor mange som faktisk går med slikt. Det er ingen gun-free soner i Tsjekkia, men det er forbudt å ta dem med til offentlige forsamlinger, protesttog og tilsvarende, og strengt forbudt å gå gå med E-klasse våpen når man er beruset."

    ( Klippet fra Harding! )

    Dette ser da veldig fornuftig ut. Hva er problemet?

    Jeg vil nok mer enn noe annet legge mye av skylden på USAs problemer på at de har ( i likhet med Russland ) et "voldsproblem"!
    Og i tillegg til dette har de totalt misforstått hva kommunisme er! De tror at bakgrunnssjekker og det å nekte psykisk ustabile mennesker
    og kriminelle personer å inneha våpen er kommunisme!??! (Ja jeg vet at skattefinansiert helse og skole også ses på som kommunisme, - men det er en annen tråd! )

    La meg få omskrive en kommentar som Asterix kom med i "Asterix i England": Amerikanere er rare!


    Edit: Det finnes faktisk land i verden med totalforbud mot sivile skytevåpen som har klart større "problemer" med drap pr 100.000 innbygger enn hva de har i USA. Men at USA "burde ha gjort noe" for lenge siden er helt klart. I dag tor jeg dessverre at toget har forlatt stasjonen.
    Er vel ingen som har sagt at dette er problematisk.
    Tsjekkia har en god våpenkultur, folk er registrert og avlegger jevnlige prøver. Vil man ha D og E klasse må man opp igjen etter en tid.

    Antallet med E-lisens er dog misvisende, siden det gir status å klare de strengere kravene. Man regner med at det kun er en liten brøkdel som faktisk går med ladd våpen på seg, i forhold til antallet med lisensen. (Litt som norske "lisensjegere" som aldri går etter et rovdyr).
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kom over en artikkel på NRK.no i dag hvor det var noe som overrasket meg litt:

    Utilsiktet skyting skjer med barn i alle aldre, skriver HealthyChildren.org.

    Nettstedet viser til at det er fire ganger større fare for at et barn blir skutt i et hjem der det er lagret et våpen, enn for barn som oppholder seg i et hjem uten våpen.
    Bare fire ganger større sjanse?
    Hvor stor er egentlig sjansen for at et barn blir skutt i et hjem hvor det ikke finnes våpen?
    Enten betyr dette at sjansen er ekstremt stor for at de blir skutt av eksterne faktorer (besøkende eller inntrengere, eller folk som skyter fra utsiden) slik at tilstedeværelsen av våpen i hjemmet egentlig utgjør noen stor faktor, ellers betyr det at sjansen er så absurd liten uansett, at det ikke har større påvirkning.

    Dette er ikke hva jeg hadde forventet å lese. Jeg hadde forventet at det var fire tusen ganger større sjanse for at et barn ble skutt i et hjem hvor det var lagret våpen, sammenlignet med et hjem hvor det ikke var våpen.
    Men bare fire ganger? Dette høres veldig rart ut.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.413
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tror du forleser deg på "i et hjem". Jeg antar det bare er litt klønete skrevet og at de mener at barn i hjem med våpen har fire ganger større sjanse for å bli skutt, fordi de fleste av akkurat dem blir skutt hjemme. Det stemmer i alle fall sånn ca. med ting jeg har lest andre steder.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    jeg synes bare at fire ganger er ekstremt lite.
    Dette vil jo si at det er ganske stor sjanse for at barn blir skutt uansett. Det er jo ganske drøyt.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.413
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om tallene stemmer har jeg ingen formening om, men at mange barn blir skutt i USA er det vel liten tvil om. De fleste av dem hjemme, av brødre, søstre, venner eller seg selv.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Det med at barn blir skutt av barn og slik på grunn av ladde våpen som ligger framme er vel et sælig fenomen i USA. De aller fleste land som ikke har totalforbud mot sivile våpen har gjerne krav om at våpen skal oppbevares i dertil egnet låst skap.

    Leste her foleden dag om en barnebusdag "der over" der barn og voksne var samlet på plena ute. En eller annen "luring" åpnet ild mot selskapet men ble skutt av en tante med lovlig våpen og PCC ( permit to concealed carry ). Man visste lite om hvorfor det ble åpnet ild i utgangspunktet, men det antas at det har med gjengkriminalitet å gjøre. Så prinsippet om good guy with a gun VS bad guy with a gun har "noe" for seg. Men slik jeg ser det har hele samfunnet spillt falitt i det øyeblikket dette er et tema.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Tror du forleser deg på "i et hjem". Jeg antar det bare er litt klønete skrevet og at de mener at barn i hjem med våpen har fire ganger større sjanse for å bli skutt, fordi de fleste av akkurat dem blir skutt hjemme. Det stemmer i alle fall sånn ca. med ting jeg har lest andre steder.
    Skjønner ikke helt den der statistikken. Hvis det er fire ganger så stor sjanse for at barn blir skutt der det er våpen, hva er sjansen for at barn skytes der det ikke finnes våpen?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.413
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Som sagt, jeg tror det bare er skrevet litt klønete. Greia er, tror jeg, at barn fra hjem med våpen har fire ganger større sjanse til å bli skutt. End of.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Fantastisk utsagn fra et republikansk kongressmedlem:

    "REP. LOUIE GOHMERT: It actually puts an exclamation point on the fact that we have a two-tier justice system. If you're a Republican, you can't even lie to Congress or lie to an FBI agent or they're coming after you. Or they’re going to bury you. They’re gonna put you in the D.C. jail and terrorize and torture you, and not live up to the Constitution there."

    Litt mer fra det samme intervjuet (dette er en tolkning av det han sa):

    "After talking about how everybody was being mean to the GOP, who have repeatedly thwarted the will of the overwhelming majority of Americans, to work to end gun violence, Rep. Gohmert explained that there is a “two-tier justice system.” One tier seems to be not sending Hillary Clinton to jail for making Donald Trump’s entire administration involve itself with dubious Russian contacts and foreign banks, and the other justice system seems to want to force Republicans to obey the laws of the land."

    Tenk at det ikke skal være lov for republikanere å lyve til kongressen (eller til FBI)! For en uting!

    PS: Det var visst samme mann som spurte om det ikke var mulig å endre på månens bane for å motvirke klimaendringene:

     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    GOP minner meg stadig mer om KLMs (var det de?) sketsj, hvor de hadde fryseboksen full av nye og utgamle russiske presidenter å hente etterhvert som de sittende døde... Det er meg en stadig større gåte hvordan disse tullingene faktisk havner i styre og stell der borte..
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det er ikke en gåte i det hele tatt, en stor del av velgermassen er dumme som brød. I tillegg har man et system i USA hvor det er politikerne som velger velgerne og ikke omvendt som i de fleste andre fungerende demokrati
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    ^ Er det mannlige intervjuobjektet med på dette her, eller er han bare fullstendig ute...? Her velger jeg i første omgang å tro at han er skuespiller som lager humor. Og så håper jeg at jeg har rett.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Nei hele poenget er at han er ekte vare :) Det er slik de gjør disse intervjuene
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Knallsterk. Forunderlig hvordan republikanerne klamrer seg til makt ved å fornekte hva som foregikk. Generalene bak militærjuntaene i Hellas, Portugal og Argentina (som fortsatt lever) må være fulle av beundring.
    Og ikke minst må vi berømme politikeren med den rakeste ryggen i USA for tiden, Liz Cheney.
    Kanskje er hun drevet av raseriet over Trumps kvalmende utsagn om hennes far, tidligere visepresident Dick Cheney, men uansett er det flott at hun finner nok guts til å sende disse folka ned i rennesteinen der de hører hjemme, og vise hele verden hvilke bløtdyr og kjeltringer som sitter i USA's styrende organer.
    Kudos!!


     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    ^ Han virker oppriktig som om han tror dette mølet selv, alternativt mener han det rettferdiggjøres av at det er politisk tvingende nødvendig å stoppe det livsfarlige demokratiet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.590
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje på tide å denazifisere USA, eller i det minste the Grand Old Party.
    For sent. De er bevæpnet, godt organisert, ultra-radikaliserte og har store støttropper med krigserfaring fra Irak og Afghanistan.

    "Gonna take my country back!"

    Skjermbilde 2022-06-10 kl. 23.46.55.png
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    ^ Han virker oppriktig som om han tror dette mølet selv, alternativt mener han det rettferdiggjøres av at det er politisk tvingende nødvendig å stoppe det livsfarlige demokratiet.
    Neppe. Selv tror jeg han er samme type kyniske slimål som Trump.

    En con artist som har funnet ut at han kan tjene millioner på å ha tilstrekkelig karisma og ikke minst narsissistisk selvtillit nok til å fremstå genuint opprørt over saker som engasjerer emosjonelt et større segment av (en noe enklere utrustet del av) befolkningen, men hvor de som tjener mest både politisk og ikke minst økonomisk på det hele ikke kunne ha mindre forakt for førstnevnte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn