Politikk, religion og samfunn Vi drømte om Amerika....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mye skoleskytinger/masseskytinger ser man i Sveits, sammenlignet med USA?
    Sveits har et skyhøyt antall av befolkingen med tilgang på "militære" (og faktisk militære) rifler.
    De har helt sikkert hatt noen episoder de også, akkurat som vi har vår ABB her i Norge. Men tallene burde jo vært skyhøye dersom det var tilgangen på effektive, presise, driftsikre halvautorifler med "høykapasitetsmagasiner" som var problemet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hvor mye skoleskytinger/masseskytinger ser man i Sveits, sammenlignet med USA?
    Sveits har et skyhøyt antall av befolkingen med tilgang på "militære" (og faktisk militære) rifler.
    De har helt sikkert hatt noen episoder de også, akkurat som vi har vår ABB her i Norge. Men tallene burde jo vært skyhøye dersom det var tilgangen på effektive, presise, driftsikre halvautorifler med "høykapasitetsmagasiner" som var problemet.
    Fortsatt har Sveits færre våpen per capita enn Norge, og laaaangt bak USA. Men selvsagt er dette også noe kulturelt.

     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Beklager, jeg mener Østerrike. Eller... mulig jeg blander her? Hvor er det man får utlevert tjenestevåpenet sitt til odel og eie etter endt førstegangstjeneste? Er det Sveits eller Østerrike?

    Uansett, vi ligger langt oppe på lista vi også, men jeg tenkte å holde oss utenom siden det er vanskeligere å uttale seg objektivt om seg selv.
    Antall våpen pr capita er ikke nødvendigvis alltid relevant når man snakker om et samfunn som usa, hvor det ikke er unormalt at enkeltpersoner har mange hundre våpen hver.

    våpeneiere pr capita ville nok vært mer relevant for amerikanernes del.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Beklager, jeg mener Østerrike. Eller... mulig jeg blander her? Hvor er det man får utlevert tjenestevåpenet sitt til odel og eie etter endt førstegangstjeneste? Er det Sveits eller Østerrike?

    Uansett, vi ligger langt oppe på lista vi også, men jeg tenkte å holde oss utenom siden det er vanskeligere å uttale seg objektivt om seg selv.
    Jeg tenker at om du får utlevert et tjenestevåpen, så kommer det ikke uten opplæring og visse plikter. Det er alt annet enn å fylle 18 år og stikke innom den nærmeste våpensjappa, og handle inn et hypereffektivt drapsvåpen. Som Heimevernet her til lands, for eksempel.
    Dessuten, merk at lista jeg la inn spesifikt lister opp sivile våpen, jeg vil anta at ordningen i Sveits anses som miltitære våpen, og del av beredskapen, og dermed ikke telles med.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    faktisk usikkert om det telles som et sivilt eller militært våpen når du som sivil, får det utlevert på permanent basis. Men siden de sikkert ikke får lov til å selge de, så gir det nok mening om det telles med som militært våpen ja.

    Uansett, poenget mitt er at det ikke er våpenet i seg selv som gjør noen til drapsmann. Så det at amerikanerne (og mange andre) liker å legge skylda på et fysisk objekt uten egen vilje, er alltid litt fasinerende.
    Men de er jo ikke alene, vi har jo vår kjære Kong Raymond som var (eller muligens fremdeles er) påfallende opptatt av macheteforbud i Oslo sentrum.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    faktisk usikkert om det telles som et sivilt eller militært våpen når du som sivil, får det utlevert på permanent basis. Men siden de sikkert ikke får lov til å selge de, så gir det nok mening om det telles med som militært våpen ja.

    Uansett, poenget mitt er at det ikke er våpenet i seg selv som gjør noen til drapsmann. Så det at amerikanerne (og mange andre) liker å legge skylda på et fysisk objekt uten egen vilje, er alltid litt fasinerende.
    Men de er jo ikke alene, vi har jo vår kjære Kong Raymond som var (eller muligens fremdeles er) påfallende opptatt av macheteforbud i Oslo sentrum.
    Det er ikke våpenet alene som skaper problemet, selvsagt.
    Kombinasjonen av et komplett idiotisk syn på rettigheter uten plikter, samt kullsviertro på at alle problemer kan og bør løses med våpen, bidrar selvsagt. Poenget er at hele den pakka skaper en eksplosiv virkelighet, som USA nærmest er alene om. En "low hanging fruit" er å få gjort noe med antallet, rettighetene og pliktene først og fremst.
    USA er et land som ikke er voksent nok til å ha for mange våpen tilgjengelig, ganske enkelt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Beklager, jeg mener Østerrike. Eller... mulig jeg blander her? Hvor er det man får utlevert tjenestevåpenet sitt til odel og eie etter endt førstegangstjeneste? Er det Sveits eller Østerrike?

    Uansett, vi ligger langt oppe på lista vi også, men jeg tenkte å holde oss utenom siden det er vanskeligere å uttale seg objektivt om seg selv.
    Antall våpen pr capita er ikke nødvendigvis alltid relevant når man snakker om et samfunn som usa, hvor det ikke er unormalt at enkeltpersoner har mange hundre våpen hver.

    våpeneiere pr capita ville nok vært mer relevant for amerikanernes del.
    Det er blitt strengere i Sveits, etter mange selvmord blant dem som hadde våpen hjemme.

     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Aiaiai, jeg var så opptatt med å gjøre ingenting i helgen at jeg glemte å følge opp her. Beklager!

    Wiki-artikkelen til Hardingfele sendte meg videre til en statistikk jeg faktisk ikke var klar over var utarbeidet, men som var nøyaktig det som var nødvendig for å svare på spørsmålet mitt om andelen av befolkningen med våpeneierskap, og ikke bare hvor mange våpen de har.
    Eksempelvis; om vi på dette forumet er hundre personer som deltar i en spørreundersøkelse, og EN av oss eier våpen, men han eier hundre våpen. Da vil jo snittet våpen pr capita bli en, og det vil se ut som at vi alle har et våpen hver.

    Om vi derimot ser på statistikken jeg etterlyste, så ser vi hvordan det ser ut om man heller ser på antall våpeneiere pr capita:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Percent_of_households_with_guns_by_country

    1653894638198.png

    Ja, USA troner selvsagt øverst her også, men avstanden ned til Finland er veldig liten.
    Bosnia og Herzegovina hører jeg aldri nyheter fra, så jeg aner ikke hvordan situasjonen er der, men jeg har markert et par andre land vi kjenner godt til.

    Greit nok at befolkningstallet i USA er høyere enn alle disse landene til sammen, men selv om vi kjører en "USA mot røkla" sammenligning på masseskytinger, så går det fremdeles ikke an å se noen direkte sammenheng. Dette funker jo ikke som det amerikanske valgsystemet hvor den som troner øverst på lista ender opp med å få alt. Vi _burde_ sett en klar fordeling.

    Det er selvsagt ikke til å glemme at vi har et av de styggeste tilfellene noensinne fra vårt eget land, men ut fra logikken om våpen=vold, så burde vi sett langt flere slike hendelser, også i de andre landene.

    Det er lett for amerikanere å skylde på "våpenlobbyen som tillater salg av militære angrepsvåpen til sivile", men i praksis er det mye tomme ord her. Spesielt kostelig når det fremstilles som at det er våpenprodusentene som definerer lovverket i usa, eller at den grunnlovsfestede retten til å eie og bære våpen gjør at man ikke kan forbedre noe som helst.
    Også er det selvsagt myten om "militære angrepsvåpen" som ikke gir noen mening. Som de fleste vet, så brukte ABB en jaktrifle på Utøya, og jeg tror ingen av barna som ble utsatt for han følte at det var noe bedre at våpenet hans hadde et 100% sivilt opphav og opprinnelig var laget med tanke på jakt.

    Allikevel ser det ut til at dette er nok til å stanse utviklingen. Steile fronter i USA maser om de samme grunnpoengene hele tiden, og de er mer opptatt av å beholde sine egne skyttergraver (samt å latterliggjøre motpartens) til at de klarer å komme med noe konstruktivt. Det føles litt som at de ikke ønsker å løse problemet, for hva skal de da krangle om...?

    For å være ærlig tror jeg at vi på hifisentralen hadde klart å løse mer på en kveld på en brun pub, enn amerikanske politikere har fått til de siste 40 åra.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by


    Nord-korea eller sør-korea? Burde ikke være vanskelig å huske forskjellen.
    Donald Trump, the president of the United States, has insisted that a cognitive test he took recently was “difficult”, using the example of a question in which the patient is asked to remember and repeat five words.
    “Person, woman, man, camera, TV,” Trump explained, saying that listing the words in order was worth “extra points”, and that he found the task easy.
    “They said nobody gets it in order, it’s actually not that easy. But for me it was easy. And that’s not an easy question,” he told Fox News medical analyst and New York University professor of medicine Marc K Siegel.
    Trump said that a year ago he asked former White House physician Ronny Jackson whether there was “some kind of cognitive test” he could take, he said, “Because I’ve been hearing about it. Because I want to shut these people up. They’re fake news. They’re making up stories.’”
    Trump went on to explain the test, saying that after several questions, the doctor returned to the list of words, asking Trump to repeat them. “And you go, ‘person, woman, man, camera, TV.’ They say, ‘That’s amazing. How did you do that?’ ‘I do it because I have like a good memory? Because I’m cognitively there.’”
    One list of words that features on the Montreal Cognitive Assessment, the test Trump is referring to, is “Face, velvet, church, daisy, red.”

    The president then went on to suggest that presumptive Democratic presidential nominee Joe Biden should take the test.

    Da er det selvsagt MYE bedre med slike smarte tidligere presidenter, som er såpass oppegående!
    Biden burde ta denne testen.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Jeg leste et sted at ca 50 % av våpen i USA tilhører samlere som har mange. Resten er fordelt ute i samfunnet.

    Ser at det er rikelig med våpen i mange land, nok til å utføre skoleskyting, men det er sjelden, solid overhyppighet i USA og det er vanskelig å påpeke noen sikker årsak til dette. Komplisert og veldig trist er det i alle fall.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Aiaiai, jeg var så opptatt med å gjøre ingenting i helgen at jeg glemte å følge opp her. Beklager!

    Wiki-artikkelen til Hardingfele sendte meg videre til en statistikk jeg faktisk ikke var klar over var utarbeidet, men som var nøyaktig det som var nødvendig for å svare på spørsmålet mitt om andelen av befolkningen med våpeneierskap, og ikke bare hvor mange våpen de har.
    Eksempelvis; om vi på dette forumet er hundre personer som deltar i en spørreundersøkelse, og EN av oss eier våpen, men han eier hundre våpen. Da vil jo snittet våpen pr capita bli en, og det vil se ut som at vi alle har et våpen hver.

    Om vi derimot ser på statistikken jeg etterlyste, så ser vi hvordan det ser ut om man heller ser på antall våpeneiere pr capita:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Percent_of_households_with_guns_by_country

    Vis vedlegget 821881

    Ja, USA troner selvsagt øverst her også, men avstanden ned til Finland er veldig liten.
    Bosnia og Herzegovina hører jeg aldri nyheter fra, så jeg aner ikke hvordan situasjonen er der, men jeg har markert et par andre land vi kjenner godt til.

    Greit nok at befolkningstallet i USA er høyere enn alle disse landene til sammen, men selv om vi kjører en "USA mot røkla" sammenligning på masseskytinger, så går det fremdeles ikke an å se noen direkte sammenheng. Dette funker jo ikke som det amerikanske valgsystemet hvor den som troner øverst på lista ender opp med å få alt. Vi _burde_ sett en klar fordeling.

    Det er selvsagt ikke til å glemme at vi har et av de styggeste tilfellene noensinne fra vårt eget land, men ut fra logikken om våpen=vold, så burde vi sett langt flere slike hendelser, også i de andre landene.

    Det er lett for amerikanere å skylde på "våpenlobbyen som tillater salg av militære angrepsvåpen til sivile", men i praksis er det mye tomme ord her. Spesielt kostelig når det fremstilles som at det er våpenprodusentene som definerer lovverket i usa, eller at den grunnlovsfestede retten til å eie og bære våpen gjør at man ikke kan forbedre noe som helst.
    Også er det selvsagt myten om "militære angrepsvåpen" som ikke gir noen mening. Som de fleste vet, så brukte ABB en jaktrifle på Utøya, og jeg tror ingen av barna som ble utsatt for han følte at det var noe bedre at våpenet hans hadde et 100% sivilt opphav og opprinnelig var laget med tanke på jakt.

    Allikevel ser det ut til at dette er nok til å stanse utviklingen. Steile fronter i USA maser om de samme grunnpoengene hele tiden, og de er mer opptatt av å beholde sine egne skyttergraver (samt å latterliggjøre motpartens) til at de klarer å komme med noe konstruktivt. Det føles litt som at de ikke ønsker å løse problemet, for hva skal de da krangle om...?

    For å være ærlig tror jeg at vi på hifisentralen hadde klart å løse mer på en kveld på en brun pub, enn amerikanske politikere har fått til de siste 40 åra.

    Breiviks våpen:https://ruger.com/products/mini14RanchRifle/specSheets/5817.html

    Satt opp slik:

    Skjermbilde 2022-05-30 kl. 11.04.40.png

    Og definitivt et problem med de ammoseksuelle.

    FT-4MURWUAERqAS.jpeg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror muligens poenget mitt med jaktrifla til ABB passerte forbi deg. Selv om han "pynta en gris" endrer det ikke funksjonen i det heletatt. Om du setter på digre breifelger på BMWen din kjører du ikke automatisk ned flere skolebarn av den grunn. Prosjektilene som kommer ut kommer ikke ut på noen "snillere" måte selv om han hadde tatt vekk juggelet og hatt en trefarget stokk.

    På bildet du skriver er et "definitivt problem" , hva mener du egentlig med det? Er denne fyren farligere fordi han har mange våpen enn om han hadde hatt noen få?
    Her tror jeg du snubler hardt i dine egne fordommer.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror muligens poenget mitt med jaktrifla til ABB passerte forbi deg. Selv om han "pynta en gris" endrer det ikke funksjonen i det heletatt. Om du setter på digre breifelger på BMWen din kjører du ikke automatisk ned flere skolebarn av den grunn. Prosjektilene som kommer ut kommer ikke ut på noen "snillere" måte selv om han hadde tatt vekk juggelet og hatt en trefarget stokk.

    På bildet du skriver er et "definitivt problem" , hva mener du egentlig med det? Er denne fyren farligere fordi han har mange våpen enn om han hadde hatt noen få?
    Her tror jeg du snubler hardt i dine egne fordommer.
    Til ditt punkt 2. Det er nok en fordel å ha innsyn i hva folk har av våpen og ammunisjon. Gjerne et slikt system som det vi har i Norge. I USA kan man kjøpe våpen på ymse, lovlig vis, men slik at mengden av både våpen og ammunisjon er under myndighetenes radar. Og i lys at det er det definitift slik at noen kan være farligere fordi de har mange våpen, fremfor noen få.
    Dette ser vi pent illustrert ved hvordan våpenkulturen i USA har kjørt av sporet og utgjør en trussel på mange plan. Vigilante-aktører stiller seg opp med skarpskytterrifler for å ta føderale agenter som utfører sitt arbeid; politiet superbevæpner seg fordi det er så mange våpen i omløp blant private og politiet velger ekstreme arrestasjonsmetoder fordi de frykter å bli skutt; og "vanlige folk" går på Starbucks med våpen hengende over skulderen eller i pistolhylster i beltet, for det må man jo, for å føle seg sikker.

    Til ditt første punkt. Om du har lest manifestet eller fulgt med, vil du ha fått med deg hvordan Breivik produserte dum-dums - der han også la ren nikotin i flere. Og om du har fulgt med, vil du ha fått med deg hva slags skuddskader kirurgene hadde å arbeide med på de overlevende fra Utøya.

    Så kom gjerne med din breifelga BMW, men det gjør at det blir vanskelig å ta deg alvorlig.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg tror muligens poenget mitt med jaktrifla til ABB passerte forbi deg. Selv om han "pynta en gris" endrer det ikke funksjonen i det heletatt. Om du setter på digre breifelger på BMWen din kjører du ikke automatisk ned flere skolebarn av den grunn. Prosjektilene som kommer ut kommer ikke ut på noen "snillere" måte selv om han hadde tatt vekk juggelet og hatt en trefarget stokk.

    På bildet du skriver er et "definitivt problem" , hva mener du egentlig med det? Er denne fyren farligere fordi han har mange våpen enn om han hadde hatt noen få?
    Her tror jeg du snubler hardt i dine egne fordommer.
    Det er et "høna og egget-spørsmål".
    Når folk har et sånt "behov" for skytbare våpen i privat eie, er det et eller annet som skurrer litt, ja. Noen kaller det "beskyttelsesbehov", andre kaller det paranoia. Ingen av delene er særlig bra i kombinajson med såpass med våpen.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Heit på jordet, at oppegående rep er på steinalder nivå er skremmende vi er 2022
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fela; Jeg tror jeg skal la være å plukke dette innlegget fra hverandre, for det vil lett overdøve resten av diskusjonen her inne. Kort fortalt er det mye feil her som slipper igjennom fordi du har en klar personlig mening om temaet.

    Disqutabel er nok langt mer inne på kjernen her er jeg redd.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Det er et "høna og egget-spørsmål".
    Når folk har et sånt "behov" for skytbare våpen i privat eie, er det et eller annet som skurrer litt, ja. Noen kaller det "beskyttelsesbehov", andre kaller det paranoia. Ingen av delene er særlig bra i kombinajson med såpass med våpen.
    Et tredje alternativ er at dette er den nye manndom og testosteron greia i USA. Mann er ikke mann før man har minst 3 assault rifles og kan bruke de!
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Fela; Jeg tror jeg skal la være å plukke dette innlegget fra hverandre, for det vil lett overdøve resten av diskusjonen her inne. Kort fortalt er det mye feil her som slipper igjennom fordi du har en klar personlig mening om temaet.

    Disqutabel er nok langt mer inne på kjernen her er jeg redd.
    Jeg utfordrer deg til å finne en feil i det innlegget. Kjør debatt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Plukk i vei.

    Ingen andre land har USAs våpenlovgivning, der lobbyvirksomhet på noen tiår har snudd opp-ned på det som pleide være praksis: tydelige og klare restriksjoner, også i delstater vi forbinder med å skulle være veldig frilynte på området.

    Nå er det "fritt frem" som gjelder i de fleste delstater, med pådriv fra folk som mener det er legitim politisk ytring å true folkevalgte med våpen, dersom disse ikke etterkommer ytterliggående krav.
    USA er blitt et særtilfelle når det gjelder omgang med, tilgang til og anvendelse av våpen, på et vis som også er blitt plukket opp av ytterliggående krefter i andre land.

    Jeg har selv ruslet inn i en våpenbutikk i South Carolina, fordi jeg skulle på jakt der. Og kunne kjøpe rifle, hagle og ammo, etter å ha vist frem et amerikansk førerkort. Da var bakgrunnssjekken unnagjort.

    Og det er blitt mye mer liberalt siden den tid. Det er noe med amerikansk "gun culture" som er ugjennomtrengelig å forstå og illevarslende å erkjenne. Man må konkludere med at amerikanerne bevæpner seg fordi de har tenkt å skyte hverandre, om de må. Og dette målbæres av ledende folkevalgte, for å berettige den åpne tilgangen på våpen.

    Det har jeg til gode å få inntrykk av at noen av våre folkevalgte finner på å si.

    rs_600x600-140702144751-600.Mothers-Guns-Target-Texas.4.ms.070214.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg utfordrer deg til å finne en feil i det innlegget. Kjør debatt.
    OK, punkt en. Det snakkes om at systemet vi har i Norge er bra, fordi da er kjøp av våpen og ammunisjon under myndighetenes radar.
    Greit nok at det er en litt i overkant sterk tro på hva myndighetens radar faktisk kan fange opp, men om vi ser bort fra det, så kan vi jo si hva radaren faktisk fanget opp og hvor bra det fungerte.
    Hvordan fikk ABB våpnene sine?
    Han søkte. Akkurat som deg og meg, så søkte han og basert på hva våpenkontoret hadde av informasjon , så oppfylte han de nødvendige kravene for å få søknadene sine innvilget.
    Det at PST hadde han på SIN radar hadde ingenting å si, for radarene snakker ikke med hverandre, og dermed ble han ikke stanset, selv om han var definert som en trussel av PST allerede.
    Så når radaren ikke engang fungerer på kjente veldefinerte trusselaktører, hva forventer du at den skal kunne få til?
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Det er ingen som sier at endringer vil føre til null hendelser men det kan redusere det betraktelig ref grafer vist her tidligere
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    OK, punkt en. Det snakkes om at systemet vi har i Norge er bra, fordi da er kjøp av våpen og ammunisjon under myndighetenes radar.
    Greit nok at det er en litt i overkant sterk tro på hva myndighetens radar faktisk kan fange opp, men om vi ser bort fra det, så kan vi jo si hva radaren faktisk fanget opp og hvor bra det fungerte.
    Hvordan fikk ABB våpnene sine?
    Han søkte. Akkurat som deg og meg, så søkte han og basert på hva våpenkontoret hadde av informasjon , så oppfylte han de nødvendige kravene for å få søknadene sine innvilget.
    Det at PST hadde han på SIN radar hadde ingenting å si, for radarene snakker ikke med hverandre, og dermed ble han ikke stanset, selv om han var definert som en trussel av PST allerede.
    Så når radaren ikke engang fungerer på kjente veldefinerte trusselaktører, hva forventer du at den skal kunne få til?
    Så at en person klarte å lure norske myndigheter over lenger tid er grunn nok til at det Harding skriver er feil? Grunn nok til at norsk modell må vrakes? Du vet at du ikke lurer noen her inne?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Neste punkt; om ABB og spesialammunisjonen
    Om du har lest manifestet eller fulgt med, vil du ha fått med deg hvordan Breivik produserte dum-dums - der han også la ren nikotin i flere. Og om du har fulgt med, vil du ha fått med deg hva slags skuddskader kirurgene hadde å arbeide med på de overlevende fra Utøya
    Hvor forstyrra er man dersom man prøver å dytte ren nikotin i ammunisjonen sin? Dette er jo bare så absurd som det går an, og jeg aner ikke engang hvilken bås for sinnslidelser det skal puttes i.
    Så har du det at han hadde sett på film om "dumdumkuler" som han prøvde å lage selv på kreativt vis ved å borre hull i tuppen på kulene og ved å sage kryss i de så de skulle ekspandere skikkelig. Her er det for det første ren idioti og et under at ammoen i det heletatt fungerte etter å ha blitt herja med på den måten, men spørsmålet igjen er hvorfor? Han kunne gått på sportsbutikken og kjøpt hulspissammo til pistolen og kjempeekspanderende jaktammo til rifla si. Over disk. I Norge. Ferdigprodusert fra fabrikk. Men han var rett og slett så forstyrra at han ikke skjønte det, og gikk etter hva han hadde sett på film, og risikerte i samme slengen å deformere ammoen så mye at han kunne ha ødelagt våpnene sine.
    At en kirurg aldri har sett en mengde barn skutt på kort hold med rifle og hvilken enorm skade det vil gi , og dermed antar at det er noe spesiell destruktiv ammunisjon som er brukt er bare et sunnhetstegn for Norge. Skadene blir ekstreme uansett. Og hadde han brukt skikkelig jaktammo ville det blitt enda verre.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Og så, det rent matematiske problemet:
    Og i lys at det er det definitift slik at noen kan være farligere fordi de har mange våpen, fremfor noen få.
    Hvordan får du til dette?
    Ville ABB utgjort noen større fare dersom han hadde hatt et femtitalls våpen slik mannen på bildet har?
    Selvsagt ikke, og dette vet du jo godt.

    ABB hadde en pistol og en rifle.

    Nei, det er ikke slik at man trenger "Guns. Lots of guns" som Neo sier i the Matrix, dersom man skal gjøre noe dumt. Det holder med en, maks to.

    Alt som er mer enn det er av andre årsaker. For eksempel at man er en skrulling som liker å ha masse stæsj.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Neste punkt; om ABB og spesialammunisjonen

    Hvor forstyrra er man dersom man prøver å dytte ren nikotin i ammunisjonen sin? Dette er jo bare så absurd som det går an, og jeg aner ikke engang hvilken bås for sinnslidelser det skal puttes i.
    Så har du det at han hadde sett på film om "dumdumkuler" som han prøvde å lage selv på kreativt vis ved å borre hull i tuppen på kulene og ved å sage kryss i de så de skulle ekspandere skikkelig. Her er det for det første ren idioti og et under at ammoen i det heletatt fungerte etter å ha blitt herja med på den måten, men spørsmålet igjen er hvorfor? Han kunne gått på sportsbutikken og kjøpt hulspissammo til pistolen og kjempeekspanderende jaktammo til rifla si. Over disk. I Norge. Ferdigprodusert fra fabrikk. Men han var rett og slett så forstyrra at han ikke skjønte det, og gikk etter hva han hadde sett på film, og risikerte i samme slengen å deformere ammoen så mye at han kunne ha ødelagt våpnene sine.
    At en kirurg aldri har sett en mengde barn skutt på kort hold med rifle og hvilken enorm skade det vil gi , og dermed antar at det er noe spesiell destruktiv ammunisjon som er brukt er bare et sunnhetstegn for Norge. Skadene blir ekstreme uansett. Og hadde han brukt skikkelig jaktammo ville det blitt enda verre.
    Og poenget ditt er????????
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Og så, det rent matematiske problemet:

    Hvordan får du til dette?
    Ville ABB utgjort noen større fare dersom han hadde hatt et femtitalls våpen slik mannen på bildet har?
    Selvsagt ikke, og dette vet du jo godt.

    ABB hadde en pistol og en rifle.

    Nei, det er ikke slik at man trenger "Guns. Lots of guns" som Neo sier i the Matrix, dersom man skal gjøre noe dumt. Det holder med en, maks to.

    Alt som er mer enn det er av andre årsaker. For eksempel at man er en skrulling som liker å ha masse stæsj.
    Hva er det med desto flere våpen i omløp, desto lettere er det å få tak i et, du ikke skjønner?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det med desto flere våpen i omløp, desto lettere er det å få tak i et, du ikke skjønner?
    Da er du plutselig inne på noe igjen. Det er ikke antallet i omløp, men hvordan de er i omløp.
    Som eksempel; Her i Norge er det meste av våpen som benyttes når du leser om skyting mot hus i Oslo sentrum og gjengoppgjør på Mortensrud og sånt utført med våpen som er stjålet (eller solgt) fra politi, forsvar og ting som er smuglet inn fra tilsvarende i utlandet.
    ABB som faktisk brukte et våpen han selv hadde lovlig kjøpt er i en særstilling her.

    Siden lovlig omsetning av våpen i Norge er kontrollert også mellom private, har antallet i seg selv lite å si. Det påvirker prisene selvsagt, men ikke sikkerheten.
    Når man har valgt å hoppe over dette, og man heller ikke har noen som helst krav til oppbevaring (det er f.eks grunnen til at billige drittpistoler er kjempepopulære i USA, fordi da taper man ikke noe særlig penger når pistolen som ligger i bilen blir stjålet), da har man et problem. For da er det plutselig en overflod av ulovlige våpen over alt. og de kan selges videre mellom private som om de var lovlige, og ingen klarer helt å se forskjell.

    Det er med andre ord ikke mengden som er problemet, men forvaltningen.
    Og det som vi har vært inne på hele tiden, mentaliteten.
    Det vi ser i USA hver eneste uke, burde skjedd i landene som er listet opp i innlegg 1655 minst en gang annenhver måned. sannsynligvis oftere.

    Men mentaliteten om at "jeg skal ha våpen for å løse problemer, fordi jeg vil være en helt eller fordi alle andre er ute etter å drepe meg" er forskjellen. Såvidt jeg vet er det ingen av de markerte landene som har noe som i det heletatt ligner på en slik tankegang når det gjelder våpen og hva de skal brukes til.

    Det er en ganske stor forskjell.


    Så nei, vi er ikke så uenige allikevel.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Abb er jo enhetstilfelle, vi vet jo at han er syk, Usa er jo farligere at Texsas gutten var syk er en ting. Kongsberg karen hadde vel drept fler hvis vi hadde hatt usa lover
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn