VERDENS BESTE MELLOMTONEELEMENT - finnes det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Finnogangela

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    83
    Antall liker
    56
    Modifix, dette ble litt utenom info i denne tråden som handler om "beste mellomtone" - men flott delefilter. Gleder meg til å høre mellomtonene til Sven_Palvig
    Impedanskorrektionen er forudsætning for, at et givet delefilter virker efter hensigten; komponenterne har ingen filterfunktion (=afskærer ikke frekvenser) - Waal beskrev det som at de ikke er aktive i enhedens åbne arbejdsområde - og bør ses som en del af enhedens elektriske kredsløb. I en perfekt verden havde producenterne udstyret enhederne med impedanskorrektion (Jens, har du kondisser nok:)?

    Heldigvis er trådstarter en åpen mann, og selv de bedste enheder fortjener jo optimale arbejdsbetingelser (er blot bange for at de nævnte Monacor enheder står svagt i oppløbet pga. manglen på en yderst vigtig hi-fi parameter: Høy pris :) :) :)

    Også interessant om aktiv drift giver muligheder for korrektion, der overfløddiggør de passive (korrektions)komponentene - det kunne nok gi´ én lyst at flirte med "The dark Side" :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.718
    Antall liker
    103.636
    Torget vurderinger
    23
    Med den utviklingen vi har sett i det siste så er det BILLIGERE å kjøre fullaktivt snart enn å kjøpe gode passive komponenter...

    Ikke heng deg opp i pris - ingen blir gladere enn trådstarter dersom den optimale kvalitet i et produkt samtidig er kompatibelt med lav pris.... problemet er at jeg har aldri erfart at så er tilfelle! Prinsipp, materialer og bearbeiding er alltid faktorer som spiller inn både på pris (ugunstig retning) og egenskap/kvalitet (gunstig)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.718
    Antall liker
    103.636
    Torget vurderinger
    23
    Bare jeg som ikke følger helt med, men det blir jo jævlig mye ekstra kobber lyden må passere da;)
    Nja, i parallell er det vel hvis jeg ikke tar feil?
    Du har helt sikkert rett, dette har jeg null peiling på - tror jeg holder meg til aktiv drift der vi omgås dette på en enklere måte
    Kan du si... impedanskorreksjon av elementene er for å gjøre det lettere å få bra resultat med passivt filter i første rekke. Og spesielt viktig for bruk sammen med enkelte rørkonstruksjoner, på effektsterke transistorsaker med voldsom dempningsfaktor er det ikke like viktig for forsterkerens del. Men for at komponentene i det passive delefilteret skal "se" noenlunde riktige verdier mht impedans (og derved ha en ørliten sjanse til å fungere som tiltenkt) kan det være smart med denne type krets. Har det samme selv på SLOB men også av enkelte andre årsaker.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er overhodet ingen forutsetning å bruke impedanskorreksjon. Det er mange eksempler på filtre som fungerer helt perfekt uten, fordi de er designet av smarte folk. :)

    F.eks kan man lage en fjerde ordens avrulling pluss baffle-step EQ på en to-veis bass/mellomtone med bare to komponenter, en seriespole og en kondis i parallell.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.718
    Antall liker
    103.636
    Torget vurderinger
    23
    Selvsagt - men har du en kilen laveffekts rørforsterker, vriene elementer og skal holde deg til 1.ordens filtre så kan det være aktuelt å prøve ut. Ikke minst til basselementet dersom det er en treveis konstruksjon (bredbåndselement med tillegg av bass + litt diskant, delt høyt oppe.. i kombinasjon med noen få SET watt, ringer bjellen?)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det verste eksemplet jeg har sett av komponentsløsing er HF-275 høyttaleren, hvis noen husker det misfosteret av en konstruksjon som sto på trykk i Danske High Fidelity. Mellomtonefilteret besto av hele 12 komponenter, men man kunne oppnådd nøyaktig det samme med bare 2.....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men tilbake til saken.... mange skryter av Beyma mellomtoner, bra lyd og høy følsomhet. 12G40 og 8LW30 sies å være gode. Har dessverre ikke hørt de sjøl.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.739
    Torget vurderinger
    10
    F.eks kan man lage en fjerde ordens avrulling pluss baffle-step EQ på en to-veis bass/mellomtone med bare to komponenter, en seriespole og en kondis i parallell.
    Du mener altså et elektrisk 2 ordens filter som gir 4 ordens akustisk lavpass.
    Da kjører man en relativt sett høy verdi på seriespolen slik at man får lav q verdi (slakk deling) for å oppnå baffelstep korreksjon i samme operasjon.
    Men det er vel ikke gitt at det smetter inn 4 ordens akkustisk uten videre? Da må man vel dele der hvor drivern spiller på lag på det området, og det er ikke sikkert det er ideelt ifbm f eks å komme godt unna oppbrytninger, spredningskarakteristikk mot diskant osv?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.739
    Torget vurderinger
    10
    Selvsagt - men har du en kilen laveffekts rørforsterker, vriene elementer og skal holde deg til 1.ordens filtre så kan det være aktuelt å prøve ut. Ikke minst til basselementet dersom det er en treveis konstruksjon (bredbåndselement med tillegg av bass + litt diskant, delt høyt oppe.. i kombinasjon med noen få SET watt, ringer bjellen?)
    Det er her jeg tenker at impedansekorreksjon virkelig gjør nytten, skape en jevn impedansekurve slik at man kanskje er heldig og klarer seg med 1 ordens filter.
    Mange sier jo at 1 ordens deling gir best lyd, SVÆRT forenklet sagt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    F.eks kan man lage en fjerde ordens avrulling pluss baffle-step EQ på en to-veis bass/mellomtone med bare to komponenter, en seriespole og en kondis i parallell.
    Du mener altså et elektrisk 2 ordens filter som gir 4 ordens akustisk lavpass.
    Da kjører man en relativt sett høy verdi på seriespolen slik at man får lav q verdi (slakk deling) for å oppnå baffelstep korreksjon i samme operasjon.
    Men det er vel ikke gitt at det smetter inn 4 ordens akkustisk uten videre? Da må man vel dele der hvor drivern spiller på lag på det området, og det er ikke sikkert det er ideelt ifbm f eks å komme godt unna oppbrytninger, spredningskarakteristikk mot diskant osv?
    Stor seriespole og relativt liten kondis, gir tidlig avrulling og høyt Q på selve filteret. Med litt avrulling på selve elementet så er vi tett på 4. ordens akustisk avrulling, med en simpel 2. ordens topologi. Smart, ikke sant? Sammenlign det med HF-275 som har TO impedanskorreksjoner, "ekte" 4.ordens filter og sugekrets for baffelstep. 12 komponenter vs 2.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Selvsagt - men har du en kilen laveffekts rørforsterker, vriene elementer og skal holde deg til 1.ordens filtre så kan det være aktuelt å prøve ut. Ikke minst til basselementet dersom det er en treveis konstruksjon (bredbåndselement med tillegg av bass + litt diskant, delt høyt oppe.. i kombinasjon med noen få SET watt, ringer bjellen?)
    Det er her jeg tenker at impedansekorreksjon virkelig gjør nytten, skape en jevn impedansekurve slik at man kanskje er heldig og klarer seg med 1 ordens filter.
    Mange sier jo at 1 ordens deling gir best lyd, SVÆRT forenklet sagt.
    Tja, 1. orden skaper så store off-axis problemer at jeg ikke ville vurdert det engang. Og det krever enormt mye av driverne med så slak avrulling.

    Et 1.ordens filter uten impedanskorreksjon er i beste fall 1/2-ordens, og verste fall ikke noe delefilter i det hele tatt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.739
    Torget vurderinger
    10
    Selvsagt - men har du en kilen laveffekts rørforsterker, vriene elementer og skal holde deg til 1.ordens filtre så kan det være aktuelt å prøve ut. Ikke minst til basselementet dersom det er en treveis konstruksjon (bredbåndselement med tillegg av bass + litt diskant, delt høyt oppe.. i kombinasjon med noen få SET watt, ringer bjellen?)
    Det er her jeg tenker at impedansekorreksjon virkelig gjør nytten, skape en jevn impedansekurve slik at man kanskje er heldig og klarer seg med 1 ordens filter.
    Mange sier jo at 1 ordens deling gir best lyd, SVÆRT forenklet sagt.
    Tja, 1. orden skaper så store off-axis problemer at jeg ikke ville vurdert det engang. Og det krever enormt mye av driverne med så slak avrulling.

    Et 1.ordens filter uten impedanskorreksjon er i beste fall 1/2-ordens, og verste fall ikke noe delefilter i det hele tatt.
    Joa, diskutert dette med grelv også som jeg sendte noen målinger av Impulse H6 clonen. Mener den summerer 2 orden akkustisk noe som ikke gir flat fase i motsetning til 4 eller 8 orden LR. Men H6 låter jo åpent, uanstrengt og bra. Selv off axis??
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er ikke noe filter som gir flat fase by the way.... bortsett fra at det er mulig med DSP.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.718
    Antall liker
    103.636
    Torget vurderinger
    23
    Off-axis problemer med 1.ordens filter er jo individuelt - og sterkt avhengig av type elementer osv. og ikke minst hva som defineres som sweetspot/lyttemønster.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Off-axis er off-axis, uansett hvor sweetspot er hen. Poenget er at power-responsen kan bli grisete hvis off-axis er grisete. Man kan unngå lobing off-axis med horn f.eks, siden man ikke får så altfor mye output off-axis åkke som.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.718
    Antall liker
    103.636
    Torget vurderinger
    23
    Du skjønner hva jeg mener med sweetspot Sync, og har du et ego-oppsett og rikelig avstand til reflekterende så er off-axis responsen ikke så ille farlig. Men det er kun min egen subjektive erfaring, andre kan ha divergerende oppfatninger selvfølgelig. Og som i mange andre settinger så er dt ikk sikkrt at dt som sr slmt ut i tori/på papiret har mest å si i praktisk bruk.

    BTW, finnes det andre ting enn horn? :D For seriøs lyd mener jeg...
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Jeg er da rigtig spændt på hvordan Synrolux vil klare denne impedanskurve men ialt 2 komponenter, der samtidig både filtrerer og giver baffelkorrektion?
    Og lige for at vise at dette indlæg er relevant for tråden. Dette er et 170 mm bas/mellemtone-element .. Er her mon ikke i virkeligheden tale om en opgave for "The Wand" eller måske en delprofetisk løsning? Jeg arbejder stadig på sagen, 2 enheder i parallel er heldigvis så meget nemmere at tumle ;o)
    33afd439e1.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.739
    Torget vurderinger
    10
    Det er ikke noe filter som gir flat fase by the way.... bortsett fra at det er mulig med DSP.
    Flatest fase da, i den passive verden ;)
    Med DSP så mener du da FIR i denne sammenhengen?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.739
    Torget vurderinger
    10
    Sånne grafer på (bass)mellomtoner gjør meg skeptisk. Når man gjør kraftige tiltak med deling og EQ, det være seg passivt eller aktivt, vil ikke det strupe dynamikken? Mener å ha hørt/lest at Robert Sørensen (Groundsound) selv har sagt at det låter litt bedre med DSP når man begrenser antall biquads?


    excel 8.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    F.eks kan man lage en fjerde ordens avrulling pluss baffle-step EQ på en to-veis bass/mellomtone med bare to komponenter, en seriespole og en kondis i parallell.
    Du mener altså et elektrisk 2 ordens filter som gir 4 ordens akustisk lavpass.
    Da kjører man en relativt sett høy verdi på seriespolen slik at man får lav q verdi (slakk deling) for å oppnå baffelstep korreksjon i samme operasjon.
    Men det er vel ikke gitt at det smetter inn 4 ordens akkustisk uten videre? Da må man vel dele der hvor drivern spiller på lag på det området, og det er ikke sikkert det er ideelt ifbm f eks å komme godt unna oppbrytninger, spredningskarakteristikk mot diskant osv?
    Stor seriespole og relativt liten kondis, gir tidlig avrulling og høyt Q på selve filteret. Med litt avrulling på selve elementet så er vi tett på 4. ordens akustisk avrulling, med en simpel 2. ordens topologi. Smart, ikke sant? Sammenlign det med HF-275 som har TO impedanskorreksjoner, "ekte" 4.ordens filter og sugekrets for baffelstep. 12 komponenter vs 2.

    Hehe, godt du ikke har sett filterne i Amadeus Boine og Ascolta Brennin, fra samme konstruktør. For Niels Nørby, han storkoste seg med bøttevis med filterkomponenter. Mens en høyttalerkabel var kun en kabel, dvs. den som hang på rullen i bakrommet :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.739
    Torget vurderinger
    10
    Hva med å lage en slik som Bakken har lagd prototype på nå med 208Es-R som du har fra før.
    Jeg tror den havner i kategorien verdens beste mellomtoneelement. Og den lukkede kassen blir nett og fin.
    På disse, delt ved ca 120 hz, er det ekstremt bra oppløsning, dynamikk og headroom.

    bilde.JPG
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva med å lage en slik som Bakken har lagd prototype på nå med 208Es-R som du har fra før.
    Jeg tror den havner i kategorien verdens beste mellomtoneelement. Og den lukkede kassen blir nett og fin.
    På disse, delt ved ca 120 hz, er det ekstremt bra oppløsning, dynamikk og headroom.

    Vis vedlegget 334748

    Dette rådyre Fostex elementet her, trenger man virkelig diskant til dette? Kan jeg ikke forstå, dersom det er vanlig musikk man skal lytte på.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.718
    Antall liker
    103.636
    Torget vurderinger
    23
    Jeg HAR alle de der, HEL - pluss en enda tøffere sak som du ikke har fått med deg; FE166ES-R :D

    http://www.madisound.com/pdf/fostexcabs/fe166esr.pdf

    Har selvsagt skumlet med tanken på å bruke to stk FE208ES-R pr. side også... alt. Feastrex 5" som jeg har prøvd i singel utgave.

    Men det er muligens enda bedre løsninger der ute - derfor denne interessante idekastetråden!!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.718
    Antall liker
    103.636
    Torget vurderinger
    23
    Hva med å lage en slik som Bakken har lagd prototype på nå med 208Es-R som du har fra før.
    Jeg tror den havner i kategorien verdens beste mellomtoneelement. Og den lukkede kassen blir nett og fin.
    På disse, delt ved ca 120 hz, er det ekstremt bra oppløsning, dynamikk og headroom.

    Vis vedlegget 334748

    Dette rådyre Fostex elementet her, trenger man virkelig diskant til dette? Kan jeg ikke forstå, dersom det er vanlig musikk man skal lytte på.
    INGEN 8" gjør en bedre jobb fra 4-5k og oppover enn en diskant av beste kvalitet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.718
    Antall liker
    103.636
    Torget vurderinger
    23
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva med å lage en slik som Bakken har lagd prototype på nå med 208Es-R som du har fra før.
    Jeg tror den havner i kategorien verdens beste mellomtoneelement. Og den lukkede kassen blir nett og fin.
    På disse, delt ved ca 120 hz, er det ekstremt bra oppløsning, dynamikk og headroom.

    Vis vedlegget 334748

    Dette rådyre Fostex elementet her, trenger man virkelig diskant til dette? Kan jeg ikke forstå, dersom det er vanlig musikk man skal lytte på.
    INGEN 8" gjør en bedre jobb fra 4-5k og oppover enn en diskant av beste kvalitet.
    Nei, jeg ser den.

    Men Fostex lager jo også dette superelementet i 6" mener jeg å huske. Samtidig som jeg tenker at om bruker EQ eller DSP for å gjøre frekvensgangen best mulig øverst. Vil da bakdelen med oppdeling og bruken av delefilter samt annet materiale i form av en diskant (som igjen er negativt for den tonale klangbalanse) være verdt det?
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    574
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Det verste eksemplet jeg har sett av komponentsløsing er HF-275 høyttaleren, hvis noen husker det misfosteret av en konstruksjon som sto på trykk i Danske High Fidelity. Mellomtonefilteret besto av hele 12 komponenter, men man kunne oppnådd nøyaktig det samme med bare 2.....
    De høyttalerene har jeg(selvbygg forøvrig) og ja det var et dyrt delefilter med mange deler, MEN de låter jo slett ikke dårlig;-)

    Mvh.
    Rolf
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.739
    Torget vurderinger
    10
    Jeg HAR alle de der, HEL - pluss en enda tøffere sak som du ikke har fått med deg; FE166ES-R :D

    http://www.madisound.com/pdf/fostexcabs/fe166esr.pdf

    Har selvsagt skumlet med tanken på å bruke to stk FE208ES-R pr. side også... alt. Feastrex 5" som jeg har prøvd i singel utgave.

    Men det er muligens enda bedre løsninger der ute - derfor denne interessante idekastetråden!!
    Du har skrevet om FE166Es-R i BiB tråden tror jeg, fått det med meg ;) wow for en flott frekvensrespons på datablad til å være fulltone med wizzercone!

    Har du to par 208Es-R???????????

    Jeg syns 8" mellomtone er toppers, ref Snell, AN/E etc.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    F.eks kan man lage en fjerde ordens avrulling pluss baffle-step EQ på en to-veis bass/mellomtone med bare to komponenter, en seriespole og en kondis i parallell.
    Du mener altså et elektrisk 2 ordens filter som gir 4 ordens akustisk lavpass.
    Da kjører man en relativt sett høy verdi på seriespolen slik at man får lav q verdi (slakk deling) for å oppnå baffelstep korreksjon i samme operasjon.
    Men det er vel ikke gitt at det smetter inn 4 ordens akkustisk uten videre? Da må man vel dele der hvor drivern spiller på lag på det området, og det er ikke sikkert det er ideelt ifbm f eks å komme godt unna oppbrytninger, spredningskarakteristikk mot diskant osv?
    Stor seriespole og relativt liten kondis, gir tidlig avrulling og høyt Q på selve filteret. Med litt avrulling på selve elementet så er vi tett på 4. ordens akustisk avrulling, med en simpel 2. ordens topologi. Smart, ikke sant? Sammenlign det med HF-275 som har TO impedanskorreksjoner, "ekte" 4.ordens filter og sugekrets for baffelstep. 12 komponenter vs 2.

    Hehe, godt du ikke har sett filterne i Amadeus Boine og Ascolta Brennin, fra samme konstruktør. For Niels Nørby, han storkoste seg med bøttevis med filterkomponenter. Mens en høyttalerkabel var kun en kabel, dvs. den som hang på rullen i bakrommet :)
    De har jeg sett ja.....
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.739
    Torget vurderinger
    10
    Hva med å lage en slik som Bakken har lagd prototype på nå med 208Es-R som du har fra før.
    Jeg tror den havner i kategorien verdens beste mellomtoneelement. Og den lukkede kassen blir nett og fin.
    På disse, delt ved ca 120 hz, er det ekstremt bra oppløsning, dynamikk og headroom.

    Vis vedlegget 334748

    Dette rådyre Fostex elementet her, trenger man virkelig diskant til dette? Kan jeg ikke forstå, dersom det er vanlig musikk man skal lytte på.
    INGEN 8" gjør en bedre jobb fra 4-5k og oppover enn en diskant av beste kvalitet.
    Nei, jeg ser den.

    Men Fostex lager jo også dette superelementet i 6" mener jeg å huske. Samtidig som jeg tenker at om bruker EQ eller DSP for å gjøre frekvensgangen best mulig øverst. Vil da bakdelen med oppdeling og bruken av delefilter samt annet materiale i form av en diskant (som igjen er negativt for den tonale klangbalanse) være verdt det?
    Ja, 6" varianten er FE168EZ jeg skrev om litt lenger opp.

    Å fikse respons oppover med EQ og å dra ned ressonanspeaker er en krykkeløsning. En god diskant delt riktig mot en fulltone/bredbånder er mye bedre.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    INGEN 8" gjør en bedre jobb fra 4-5k og oppover enn en diskant av beste kvalitet.
    Nei, jeg ser den.

    Men Fostex lager jo også dette superelementet i 6" mener jeg å huske. Samtidig som jeg tenker at om bruker EQ eller DSP for å gjøre frekvensgangen best mulig øverst. Vil da bakdelen med oppdeling og bruken av delefilter samt annet materiale i form av en diskant (som igjen er negativt for den tonale klangbalanse) være verdt det?
    Ja, 6" varianten er FE168EZ jeg skrev om litt lenger opp.

    Å fikse respons oppover med EQ og å dra ned ressonanspeaker er en krykkeløsning. En god diskant delt riktig mot en fulltone/bredbånder er mye bedre.

    På hvilken måte blir dette en krykkeløsning?
    Hvor/hvorledes er denne krykkeløsning hørbar?

    Jeg spør ikke for å provosere, på noe slags vis, kun i uvitenhet.

    Hvor tar i så fall diskanten over, på f.eks. FE168EZ?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg er da rigtig spændt på hvordan Synrolux vil klare denne impedanskurve men ialt 2 komponenter, der samtidig både filtrerer og giver baffelkorrektion?
    Her er et eksempel. Elementet er en Seas T18RE coax.

    Delefilteret simulerer ca sånn, delefrekvens 1,8 kHz:

    filter2.gif

    Som man ser - litt baffelstep kompensasjon, og en ganske bratt avrulling.

    Filtertopologien er slik:

    filter1.gif


    L1 er 1,8 mH, C1 er 22 uF

    Det hele måler slik:
    Svart=on-axis, blå=15 grader, rød=30 grader

    measurement.gif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Fin tråd - følger spent med.

    Er det bare meg som her en forkjærlighet for stive membraner, mener de fleste at de pga filterbehov er lite interessante ? noen som har A - B testet f eks magnesium mot scanspeak papir/carbon, kevlar eller andre tynnere papp typer ? Jeg med fler vitner har - resultatet var entydig mht detaljering - renhet - ro imellom transienter, noe også forvrengnings kurver også indikerer.

    Blir spørsmålet litt likt hva Luxman skrev i sin gamle brosjyre når man skulle forklare at en hadde to linjer med forsterkere, " in the search for sound or for Music" ?

    Er ikke sikker på at en ny høyttaler i dag hadde inkludert stive membraner, litt fordi det blir " been there - done that" , hva er kjernen i musikknytelse ? dynamikk - speed - sikkert induviduelt , tror målet bør ligge klart på hvilket område man vil legge trykket.

    Vi skulle vel alle med våre råd muligens kommet med vår egen subjektive analyse av hva vi likte med det vi har anbefalt, gjerne med referanser til andre elementer , for bedre forståelighet for leseren - ( Sluket ! )

    mvh
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Sånne grafer på (bass)mellomtoner gjør meg skeptisk. Når man gjør kraftige tiltak med deling og EQ, det være seg passivt eller aktivt, vil ikke det strupe dynamikken? Mener å ha hørt/lest at Robert Sørensen (Groundsound) selv har sagt at det låter litt bedre med DSP når man begrenser antall biquads?
    Jeg er enig i at less is more i de fleste sammenhenger, også når det gjelder DSP. Overkill-DSP ala automatisk romkorreksjon har jeg ikke helt trua på. Litt EQ skrudd inn med både ører og målinger derimot, er noe helt annet.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.739
    Torget vurderinger
    10
    Stive membraner......ok men hva med Alnico og Hemp? Tone Tubby Red Alnico 12" som mellomtone?

    Lynn Olson:

    The 12" Alnico Tone Tubby

    Hemp does something you don't see in the exotic carbon-fiber, Kevlar, metals, or this-n-thatium exotics; it doesn't break up. Yes, that's right. No cone cry, no raspy breakup, no hashy grating sound at high frequencies or at high levels............This thing is loud. It's also sweet; it does not sound like a Klipsch, Altec, or JBL, but it most certainly has a big, powerful, physical sound, nothing at all like the petite 6" Euro favorites.
     

    Vedlegg

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.739
    Torget vurderinger
    10
    93 dB på en 4 tommer tror jeg ikke jeg har sett før?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn