VERDENS BESTE MELLOMTONEELEMENT - finnes det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har blitt veldig glad i Morel scm 634, men den havner også litt utenfor ditt bruk, Veldig bra mellom 300-4000Hz men kan brukes lengre ned
    WD-Image-Paragon-5-300x296.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte PHL 1130 via TG Acoustics, men det ser ikke ut som om han fører dem lenger.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Seas w12cy001 er jo en ineffektiv mini bassmellomtone, men spiller mt på høyeste nivå. 2 stk i parallell vil jeg tro ligger rundt 91 db alt etter filter. 150 hz er ikke problem, men der nede ligger nok følsomheten lavere pga bafflestørrelsen . ( holder normalt ned til 3 -400 hz med normale smale baffler)
    Problemet ift. kravet ligger nok i at 2400 er øvre delehz.

    mvh per morten
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Har brukt JBL LE8TH i snart 40 år nå:) det første paret ble brukt som bakhøytalere i den gamle Dodge stasjonsvogna. Fant ut etter hvert at det var for godt element å ha i bilen. Så det ble brakt inn i varmen for innebruk. Kjørte det som en fulltone høyttaler en stund, men fant ut at det manglet noe oppover i registeret. Men man kan bruke det som et mellomtone/mellombass element sammen med et båndelement som jeg gjør nå. Eller rettere sagt MTM, da jeg på 80 tallet kjøpte det siste paret som var å oppdrive i skandinavia. Man har en liten oppbryting mellom 700-1500 hz, da det er ganske vanlig for et fulltone med tynnt og lett membran. PHL 12'' som jeg bruker i bassen, måler faktisk bedre her. Fint som mellomtone element. Det har også curvlinear membran for jevnere spredning. PHL er mitt andre valg når det gjelder mellomtoner. Ellers så synes jeg at bedre elektrostatiske hodetelefoner er en fin referanse for å bedømme mellomtone kvalitet.
    Musikk materialet er også viktig her:rolleyes: mvh. Guit
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Da skal ikke jeg komme med mylar-paneler nei, som i Quad elektrostater, nei rent off-topic blir det.
    Blir nok for problematisk i mange sammenheng.
    Bare at ... den beste mellomtonen jeg har hatt. På sivilisert elektrostatvolum, selvfølgelig.

    Harbeth som nr to, må vite.
    Beklager OT :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Har også blitt tipset om PHL av en annen fabrikant faktisk, prøvde å få tak i et par i fjor men vanskelig.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Jeg har verdens bedste 6,5 tommer mellemtoner :) Blomstermembran Duelund. Mega magnetsystem, trådophæng og Faseplug.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Zaph|Audio - ZD5 - Scan Speak 15W8530K00 and Vifa XT25

    Har hatt denne i heimen noen år og med transistorforsterker ( Rør Linjetrinn, selvfølgelig ) er den vel enda bedre enn på SET rør. ScanSpeak 15W8530K00 er god i mellomtonen og har også god bass for størrelsen, synes jeg.
    En annen mellomtone jeg har prøvd er Focal Audiom 6W ( mener jeg den heter ) som Jan Nielsen i Dansk High Fidelity brukte med en Ripol ( ? ) for lenge siden. Elementet var i utgangspunktet beregnet for bil, men spilte 96 db/Watt såvidt jeg husker. Skulle visst ikke spille høyere enn 2500 Hz for å spille best. Brukte den i en slags Transmisjonlinje med sanddempet papprør inspirert av Sound Practices.

    Fountec har noen alu-elementer som venter på test.

    VH. Bernt
    Scan Speak 15W8530K00SS

    Scan Speak 15W8530K00
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Bra saker, hadde det vært et sett NOS elementer så kunne jeg tenkt meg å kjøpe et par. NS1000 er en klassiker i seg selv.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Største problemet med ATC dome'n er at frekvensresponsen endrer seg over tid. Mye også.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ikke en lite TAD Exlusive engang ?? Ikke store saken det
    Nei, det blir for bælete til denne bruken. Skal gi godlyd i hele stua, dock på moderata volymer som han sa, svensken. Klassisk, jazz, "dassen på Gardermoen" musikk etc. når en har gjester. Men lyden må være framifrå, det hender jeg ligger på stua og mediterer og rekonvaleserer og da vil jeg ha godlyd. No shortcuts, no free etc.etc.
    Liker godt mellomtonene til mine Kudos da.. men det er vel et element som er laget i samarbeid med Seas?
    Tåler vel ikke grisehøyt spilling, men høyt nok utfra det du skrev tidligere.
    Er vel enda bedre opp i pris vil jeg tro?
    :)

    En liten smakebit https://www.youtube.com/watch?v=rMVWZBgI9GQ
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    De to siste postene forteller en hel del. Alt fra 3" dome mellomtoner til 8" enheter anbefales om hverandre.

    Sluket, du kan nok høyttalerdesign til å vite at det er meningsløst å snakke om "best" utenfor svært begrensede rammer.

    Her må det lages noen rammer.
    Hvis folk anbefaler ting de ikke har egen erfaring med, børde finnes noen overbevisende tekniske argumenter, og gjerne uavhengig dokumentasjon på dette.

    Uten at jeg er noen ekspert TROR jeg at hvis du skal lage en ekte D'Appelito, som handler om å kontrollere høyttalerens "main lobe", så setter dette konkrete krav til center avstand og delefrekvens mellom driverne. Trolig må man se på en diskant som kan gå ganske langt ned, f.eks 2kHz og et par små mellomtoner 3-5".

    Allerede her har man da skrelt vekk en hel masse drivere.

    Om man så havner på et par 3-4" med litt brukbar følsomhet, er gjerne kapasiteten begrenset og de når ikke lenger ned til 150hz komfortabelt. Da må man kanskje ha basselementer som kan jobbe opp til 250-300hz.

    Begyn med systemet som helhet og jobb deg nedover.

    Hvis du bygger en kontruksjon rundt en spesiell diskant driver, fordi du vet at denne er svært bra, bør du opplyse om dette, da det er viktig info å ha.
    ATC domen vil spre mye ved 3kHz, en 8" vil spre svært lite ved 3kHz. Om dette er bra eller dårlig kommer helt ann på spredningsmønsteret til diskanten.

    I beste mening :)
    Godt sagt!
     

    Finnogangela

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    83
    Antall liker
    56
    Duelund var glad for Monacor SPH-130 og lavede med dem samt SSD2905-9300 eller Vifa XT en tilnærmet D´Appollito konstruktion ("Duelund_MTM" på denne side: DIY articles | Duelund Coherent Audio )

    Enheden ses her modificeret med dobbeltmagnet, udluftet spider, skumbølge og anden centerdome:

    image16.png


    Den færdige højttaler:

    image25.jpg


    Lavede også en gulvstående version med 6" Focal-enheder, som jeg desværre ikke kender navnet på (Drossel:))?:

    Greater D´Appollito.jpg


    - eller Monacor SPH-145HQ (brugt (lettere modificeret) af Modifix i ombygningen af Sven Palvig´s Duelundhøjttalere): http://www.hifisentralen.no/forumet...terkere-etc/71205-mit-ha-jtalerprojekt-8.html

    Monacor_driver.JPG



    "Hi-fi test.de" har en frekvensmåling af den hér ifm test af byggesættet Monacor LS 5/19: Test Lautsprecherbausätze - Monacor LS 5/19 - Bildergalerie - Bild 6

    lautsprecherbausaetze_monacor_ls_5_19_bild_1336474051.jpg
     
    Sist redigert:

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har disse https://www.madisoundspeakerstore.c...nspeak-illuminator-18wu/8741t-7-woofer-8-ohm/ bass/mellomtoner i mine høyttalere. Tror de er delt så høyt som 3.600 hz sammen med en AMT diskant fra Mundorf og er en ren 2-veis høyttaler.
    Uvitende på hvordan de låter som rene mellomtoner, men jeg har absolutt ingenting å skamme meg over når det kommer til mellomtonegjengivelsen fra disse høyttalerene som fullrange hvert fall.
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 334022

    ATC's
    SM75-150.Verdens beste dynamiske mellomtone.

    :cool:

    Mvh.
    Rolf
    Dette er de beste mellomtone elementene jeg har hørt, slike satt det i noen Proac høytalere jeg hadde for noen år siden. Proac Studio 3 ebs. Jeg angrer som en gal at jeg solgte disse monitorene :-(
     
    Sist redigert:
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Hva med ETON elementer... har ihvertfall hatt gode produkter...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Eton husker jeg fra tidligere, sjekkes.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    De to siste postene forteller en hel del. Alt fra 3" dome mellomtoner til 8" enheter anbefales om hverandre.

    Sluket, du kan nok høyttalerdesign til å vite at det er meningsløst å snakke om "best" utenfor svært begrensede rammer.

    "Best" i det hele tatt er litt meningsløst - det vet vi, all den tid dette også er sterkt subjektivt. Meningen var å få til en idekasting med interessante forslag. Rammene er jo gitt også.


    Her må det lages noen rammer.
    Hvis folk anbefaler ting de ikke har egen erfaring med, børde finnes noen overbevisende tekniske argumenter, og gjerne uavhengig dokumentasjon på dette.

    Uten at jeg er noen ekspert TROR jeg at hvis du skal lage en ekte D'Appelito, som handler om å kontrollere høyttalerens "main lobe", så setter dette konkrete krav til center avstand og delefrekvens mellom driverne. Trolig må man se på en diskant som kan gå ganske langt ned, f.eks 2kHz og et par små mellomtoner 3-5".

    Allerede her har man da skrelt vekk en hel masse drivere.

    Om man så havner på et par 3-4" med litt brukbar følsomhet, er gjerne kapasiteten begrenset og de når ikke lenger ned til 150hz komfortabelt. Da må man kanskje ha basselementer som kan jobbe opp til 250-300hz.

    Begyn med systemet som helhet og jobb deg nedover.
    Vel, ingen ting nedover er fastsatt enda, bortsett fra at jeg vil ha friheten til å kunne bruke bassystem(er) som ikke går lenger opp enn til ca. 200 Hz, som nevnt.
    Litt av poenget med tråden er at det er (for min del) langt vanskeligere å selektere ut elementer for mellomtonen enn det er for bass/diskant


    Hvis du bygger en kontruksjon rundt en spesiell diskant driver, fordi du vet at denne er svært bra, bør du opplyse om dette, da det er viktig info å ha.
    ATC domen vil spre mye ved 3kHz, en 8" vil spre svært lite ved 3kHz. Om dette er bra eller dårlig kommer helt ann på spredningsmønsteret til diskanten.
    Klar over dette selvsagt, og det kan jeg vurdere ETTER at jeg forhåpentligvis har høstet inn et knippe mellomtoner for nærmere studium! :cool:

    I beste mening :)
    Goes without saying. DIY'ers are Gentlemen, of course
    ..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Bra, keep 'em coming
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Et problem man har med harde membraner slik som Accuton har, og Seas Excel magnesium, er at man får en stor peak på frekvensresponsen der membranen går i oppbrytning, med tilhørende høy forvrengning ved subfrekvenser av oppbrytningen. F.eks han man en stor oppbrytning ved 6 kHz får man høy 2. ordens forvrening ved 3 kHz, og høy 3. ordens ved 2 kHz. Så man må dele lavt med slike elementer. F.eks er ikke Seas Excel magnesium 6,5" og 8" særlig bra over 1 kHz.

    Hvis man vil ha harde membraner, bør man velge elementer der oppbrytningen ligger så høyt som mulig, og så dele minst et par oktaver under oppbrytningen.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    L18 ble vist konstruert spesifikt som alternativ for å få bukt med oppbrytningsproblemet i excel.
    https://www.madisoundspeakerstore.c...estige-l18rnx/p-h1224-7-aluminum-cone-woofer/

    "The H1142 is the first version of the L18. This driver has a straight cone-profile and it use the surround similar to the P17 (but of course in a low-loss material). We wanted to make a new version and found a new curved cone profile using Peter Larsen's FineCone FEM modelling software. As the measurements show, the breakup peak is now pushed higher in frequency. The new version (H1224) also use the same surround as the W18. Both are good drivers, but some might find it easier to implement the H1224 in a 2-way system."

    hvor god den er har jeg ingen formening om..
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.866
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    @ Sluket

    Hva med Impulse H6 klone da? Den har en letthet i klangen som jeg synes er sjeldent på kassehøyttalere. Dessuten er den billig, lett å bygge og låter bra med 10 watt.

    Har noen ekstra Dali elementer liggende og t.o.m. ferdig kappede materialer hvis du har lyst å prøve.
    Diskanten kjøper du her: TC-120 TD5 - HIFI KIT
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Et problem man har med harde membraner slik som Accuton har, og Seas Excel magnesium, er at man får en stor peak på frekvensresponsen der membranen går i oppbrytning, med tilhørende høy forvrengning ved subfrekvenser av oppbrytningen. F.eks han man en stor oppbrytning ved 6 kHz får man høy 2. ordens forvrening ved 3 kHz, og høy 3. ordens ved 2 kHz. Så man må dele lavt med slike elementer. F.eks er ikke Seas Excel magnesium 6,5" og 8" særlig bra over 1 kHz.

    Hvis man vil ha harde membraner, bør man velge elementer der oppbrytningen ligger så høyt som mulig, og så dele minst et par oktaver under oppbrytningen.
    Helt riktig Syncro , brukbart område for både 4,5 magn og accu c79 ligger opptil 2,5 khz området, 6,5 og 8 magn ligger rundt 600 hz. og når du holder deg innenfor arbeidsområdet ( som ikke er unikt for noen som helst driver) oppfører stive membraner seg noe annerledes - om man liker det eller ei får være den enkeltes valg, jeg mener nok at det er en mer nerdete lyd.
    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    @ Sluket

    Hva med Impulse H6 klone da?

    Sluket kloner ikke - Sluket er den som BLIR klonet


    Den har en letthet i klangen som jeg synes er sjeldent på kassehøyttalere.
    Ja, klang er i det hele tatt ganske sjeldent på kassehøyttalere..


    dessuten er den billig, lett å bygge og låter bra med 10 watt.
    Det skal være dyrt, ikke billig!

    Har noen ekstra Dali elementer liggende
    tenkte jeg det ikke, beinet i døra som vanlig...:rolleyes:

    og t.o.m. ferdig kappede materialer hvis du har lyst å prøve.
    Diskanten kjøper du her: TC-120 TD5 - HIFI KIT
    ..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn