VERDENS BESTE MELLOMTONEELEMENT - finnes det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bruker element med Hemp membran selv. Spiller som bare rakkern. Audio Note gjør også et nummer ut av det på deres 8" elementer (seas).
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    Veldig mange faktorer som ikke stemmer her i den ideelle mellomtoneverden.

    Men andre aspekter er svært bra hvis man tenker utenfor boksen og tar med noen kompromisser på kjøpet.

    The 12" Alnico Tone Tubby
    Interressant tanke egentlig :)
    Litt merkelig, for satt faktisk og gurgla litt på gitar elementer for noen dager siden med den tanken.

    Om det funker bra er vel en sak. :)
    Veldig lette membraner, ca 20 gram - mms på en 12", sikkert responsive - og kanskje morsomme , såfremt det ikke blir for mye farging - er ikke enkelt å lage en 12 med så lett masse uten at ting skjer inne i arbeidsområdet - det er jo designet som gitar element ( men det er jo deler av jbl sin e serie også)
    Nettopp. Som veldig mange mener låter fantastisk.

    Jeg har laget en dipol med den røde alnico Tone Tubbyen og den låter vanvittig bra ned til under 100 hz. I og med at BX nevner 100 Hz som et ønske og at Tone Tubbyen spiller meget pent oppover, jfr Lynn Olssons innlegg, så kunne det kanskje vært noe å prøve?

    Finnes det ikke noen store AMT eller Raal saker som kan deles litt under 2000 Hz?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Veldig mange faktorer som ikke stemmer her i den ideelle mellomtoneverden.

    Men andre aspekter er svært bra hvis man tenker utenfor boksen og tar med noen kompromisser på kjøpet.

    The 12" Alnico Tone Tubby
    Interressant tanke egentlig :)
    Litt merkelig, for satt faktisk og gurgla litt på gitar elementer for noen dager siden med den tanken.

    Om det funker bra er vel en sak. :)
    Veldig lette membraner, ca 20 gram - mms på en 12", sikkert responsive - og kanskje morsomme , såfremt det ikke blir for mye farging - er ikke enkelt å lage en 12 med så lett masse uten at ting skjer inne i arbeidsområdet - det er jo designet som gitar element ( men det er jo deler av jbl sin e serie også)
    Kanskje vi er litt lavt nede i frekvens med 12" og at det er mer midbass?
    Kan vi kanskje dra på med driver alternativer i Spitzenklasse tråden din? :)
    En skal jo være forsiktig med å spå/synse om noe man ikke har hørt, å kjøpe prøve og ha et åpent sinn er bra - man vet jo aldri !. men jeg mener at man i vertfall ikke skal ha noe stor tiltro på at et slikt element automatisk vil nære noe aspirant til "verdens beste mellomtone", selvom det har spennende data- blir fristet til å bruke sluket sitt ordtak - no free lunch !

    For meg et helt ubeskrevet blad og om det er en midbass vinner er vanskelig å si, kikket litt for en tid tilbake og noen modeller er mer interessante enn andre. Syntes mange modeller hadde relativt høy egenres - styre unna de ?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Veldig mange faktorer som ikke stemmer her i den ideelle mellomtoneverden.

    Men andre aspekter er svært bra hvis man tenker utenfor boksen og tar med noen kompromisser på kjøpet.

    The 12" Alnico Tone Tubby
    Interressant tanke egentlig :)
    Litt merkelig, for satt faktisk og gurgla litt på gitar elementer for noen dager siden med den tanken.

    Om det funker bra er vel en sak. :)
    Veldig lette membraner, ca 20 gram - mms på en 12", sikkert responsive - og kanskje morsomme , såfremt det ikke blir for mye farging - er ikke enkelt å lage en 12 med så lett masse uten at ting skjer inne i arbeidsområdet - det er jo designet som gitar element ( men det er jo deler av jbl sin e serie også)
    Nettopp. Som veldig mange mener låter fantastisk.

    Jeg har laget en dipol med den røde alnico Tone Tubbyen og den låter vanvittig bra ned til under 100 hz. I og med at BX nevner 100 Hz som et ønske og at Tone Tubbyen spiller meget pent oppover, jfr Lynn Olssons innlegg, så kunne det kanskje vært noe å prøve?

    Finnes det ikke noen store AMT eller Raal saker som kan deles litt under 2000 Hz?
    så du har praktisk erfaring med de !? hvis det funker - så er dette spennende !

    AMT 1 mener jeg har vært brukt helt ned til 800 hz , ellers har jo mundorf noe voldsomme saker i pro serien.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er litt der også, mange av gitar driverne har høy Fs....
    Tone Tubby også..
    Men... jeg er usikker :)
    Den er vel så spesiell at en kanskje rett og slett må bare prøve om en skal finne ut..


    Fant denne etter litt leiting.
    Speaker Detail | Eminence Speaker

    Men den er vel kanskje litt underlegen en del 12" med sinte spec som gjerne drar fint avgårde nermere 2k?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Vanskelig å vurdere oks ! jeg tør ikke ha noe mening om disse, en ting er spec, men hvordan det låter oppover i mt blir ren gjetning ?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Veldig mange faktorer som ikke stemmer her i den ideelle mellomtoneverden.

    Men andre aspekter er svært bra hvis man tenker utenfor boksen og tar med noen kompromisser på kjøpet.

    The 12" Alnico Tone Tubby
    Interressant tanke egentlig :)
    Litt merkelig, for satt faktisk og gurgla litt på gitar elementer for noen dager siden med den tanken.

    Om det funker bra er vel en sak. :)
    Veldig lette membraner, ca 20 gram - mms på en 12", sikkert responsive - og kanskje morsomme , såfremt det ikke blir for mye farging - er ikke enkelt å lage en 12 med så lett masse uten at ting skjer inne i arbeidsområdet - det er jo designet som gitar element ( men det er jo deler av jbl sin e serie også)
    Nettopp. Som veldig mange mener låter fantastisk.

    Jeg har laget en dipol med den røde alnico Tone Tubbyen og den låter vanvittig bra ned til under 100 hz. I og med at BX nevner 100 Hz som et ønske og at Tone Tubbyen spiller meget pent oppover, jfr Lynn Olssons innlegg, så kunne det kanskje vært noe å prøve?

    Finnes det ikke noen store AMT eller Raal saker som kan deles litt under 2000 Hz?
    Dayton amt pro-4 skal vistnok ha lav forvrengning ned til 1,2 khz.
    Vet ikke hvor bra disse er, jeg har aldri hørt dem. Kanskje det er bare noe ræl i forhold til Raal?
    148 $

     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.918
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Beyma TPL150 har vært brukt ned mot 900Hz for å krysses direkte mot to 15"

    Johan-Kr
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Zaph Audio har kjørt en del analyser på elementer, og det er få båndelementer som har noe særlig å gjøre under 3k. Da er det noen av de på 8" og oppover som gjelder, og gjerne flere av de. F.eks. en stabel med BG Neo 8....

    Johan-Kr
    Takk for tips,

    Min første tanke var at dette hørtes spennende ut, så jeg tok en kikk. Fant en test med masse målinger av storebroren 10. Der var det store variasjoner fra eksemplar til eksemplar. Og høyere forvrengningstall på det beste eksemplaret enn jeg liker. Så jeg tror jeg står over.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg synes ovennevnte accuton ser spennende ut jeg, en 7" med noe som ligner 7" voice coil - keramisk membran, naturell følsomhet på 93 db - eller 99- med med 2 i parallell ( og gjerne enda litt etter deling) - la oss si 100 db .. perfekt for en god amt diskant ( uten seriemotstand/dempning) , done deal :cool:
    Helt klart en kandidat. Jeg har (som sagt, tror jeg) delt 6,5 tommer fra Accuton til diskant tidligere. Da låt det best ved deling under 2 kHz. Over der spilte elementet vesentlig dårligere enn diskanten. Så jeg er redd det samme skjer her. Men under 2k så tror jeg dette er meget bra.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Beyma TPL150 har vært brukt ned mot 900Hz for å krysses direkte mot to 15"

    Johan-Kr
    Ja, den har større arbeidskapasitet nedover enn Raal 70-20XR som jeg har liggende her, men sistnevnte spesielt og Raal generelt er høyt elsket av mange som har forsøkt mye. Så jeg har jo lyst til å få denne på plass.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Nå er jo det her en helt annen konstruksjon, om det er dårligere - samme - bedre blir vanskelig - ser jo flott ut.. Hadde for en tid siden c79 - mener jeg endte opp med 2,5 khz.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Akkurat nå bruker jeg denne bambus/papir 4" fra Tang Band fra 1 khz til 4khz i en 4-veis setup.



    Spiller i egen 7 liter lukket kasse.

    Låter fantastisk deilig. :) :) :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Den ser jo meget bra ut, spes i nedre kHz området. Så spørs det om det finnes noe bedre. Tang Band hadde en soft dome tidligere med enda bedre forvrengningstall. Nå klarer jeg omtrent ikke å finne en eneste soft dome for øvre mellomtone....
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Mine Tang Band har kostet meg en flaske ok rødvin. Synes jeg har fått god valuta for pengene.
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kjører 1320sj som fulltone i bilen selv, låter helt knall for prisen :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    Bygde disse en gang for lenge siden. Kvartbølge-transmisjonslinje.
    Låter meget bra. Står i stua hos noen venner.
    God bass er det også men man kan ikke spille veldig høyt naturlig nok.
    Har sett 1320SJ i kostbare line source høyttalere.

    15A68B53-8F66-46DE-8519-6CCF1D8A6693.jpeg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hva tror du elliptisk spole betyr i praksis, permorten?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ikke dum den diskanten der, nei.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    With the Ellipticor family a long tradition of circular motor structures and their inherent
    breakup behavior has been broken since one of its key features is an elliptical voice
    coil and magnet gap"

    De har vel snudd alle stener i jakten på ytelse, denne hadde også høyere følsomhet enn normalt fra Scansp.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Vel, data og opplevd resultat samsvarer ikke alltid. Tenkt bruksområde har vel også betydning.
     

    løvblad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2016
    Innlegg
    121
    Antall liker
    4
    Skal prøve Seas w12cy001 elementer selv, som mellomtone i 3-veis. En høyttaler som heter Trio 22, fra Klang+Ton. High-pass delefrekvens er på rundt 500Hz, og består av 33uF Jantzen Standard Z-Cap MKP kondensator i serie.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.686
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har forsøk å finne bånd-mellomtone, men det er svært vanskelig. Infinity hadde noe på 90-tallet. Idag så har Piega noen line arrays med både diskant og mellomtone med bånd, men dette er i egen prisklasse også lager de nok ikke OEM.
    Noen som kjenner til noen som selger noe slikt i løsvekt? Er jo litt utvalg av bånd-diskanter. Eller er det en grunn til at det ikke er å komme over mellomtoner i løsvekt..?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har forsøk å finne bånd-mellomtone, men det er svært vanskelig. Infinity hadde noe på 90-tallet. Idag så har Piega noen line arrays med både diskant og mellomtone med bånd, men dette er i egen prisklasse også lager de nok ikke OEM.
    Noen som kjenner til noen som selger noe slikt i løsvekt? Er jo litt utvalg av bånd-diskanter. Eller er det en grunn til at det ikke er å komme over mellomtoner i løsvekt..?
    Bohlender har vel noen bånd for mellomtone. Neo8 og Neo10. Selv bruker jeg de gammle Infinity Emim bånda. De deler jeg på ca 200hz og lar de rulle naturlig av litt over 14k hz. Kan ikke se for meg noe annet bånd i det området 😃
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.918
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Synd at Bohlender stoppa produksjonen av de store bånda som kunne deles helt nede mot 150Hz eller så.

    Johan-Kr
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    DRØMMEN. QRS, Q = skjellsordet quantum 😁. Her med Magnepan tympani basspaneler
    Screenshot_20211210_211303_com.android.chrome~3.jpg


    Mangler 4 stk☹, men får vel til noe annet.
    Deles på 400 Hz.
    2 stk pr side deles ved 200hz
    3 stk pr side deles ved 125hz. 0.75 ohm.
    Sikkert mye bedre enn arvtaker Infinity IRS

    Screenshot_20211210_211303_com.android.chrome~2.jpg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    DRØMMEN. QRS, Q = skjellsordet quantum 😁. Her med Magnepan tympani basspaneler
    Vis vedlegget 771153

    Mangler 4 stk☹, men får vel til noe annet.
    Deles på 400 Hz.
    2 stk pr side deles ved 200hz
    3 stk pr side deles ved 125hz. 0.75 ohm.
    Sikkert mye bedre enn arvtaker Infinity IRS

    Vis vedlegget 771154
    Gjensyn med gamle Strathearn

     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er spent de nye 3" domene fra BlieSma som kommer på nyåret.
    Kommer i fire versjoner.
    Papir, Alu, soft, og Be.
    Gjetter på de 3 første havner på ca. 7k paret, mens Be sikkert krabber mot 13-15k paret... eller mer.
    Blir spennende å se dommen fra brukerne.

    1638360763134__01.png


    1638360744272__01.png
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn