VERDENS BESTE MELLOMTONEELEMENT - finnes det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.532
    Antall liker
    6.948
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Keramiske elementer, i likhet med andre harde membranmaterialer medfører en del resonanser utenfor arbeidsområdet, som krever en del omhu i delefilteret for å få temmet. Audiolens og andre dsp-løsninger gjør dette enkelt. Å løse det i passive filtre er ikke like enkelt eller billig.

    Om elementet koster 6500kr, og en skal bruke delefilterkomponenter i samme klasse, går det fort en del tusenlapper...

    Kan du tenke deg ramaskriket om noen åpner en høyttaler med Accuton-elementer, og finner en 20-kroners polypropp eller enda værre en bipolar lytt i delefilteret? :)

    Johan-Kr
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Accuton har flere modeller, tviler på neodym/underhengt modellene blir brukt i xtz
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.889
    Antall liker
    4.333
    Noen som har synspunkter på hva Qm betyr for lydkvaliteten? Joachim Gerard sa i et intervju for noen år siden at høyt Qm er bra. Det samsvarer med mine erfaringer, men det har alltid vært en rekke andre parametere involvert.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har også hørt ca det samme. Jeg tror poenget var et elektisk demping (Qe) er mer lineær og har mindre hysterese enn mekanisk demping (dvs Qm). Men mulig jeg tar helt feil...
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Har ikke oppdatert peil på dette men en gang i tiden hadde jeg noen 3 veis trykkammere som var utstyrt med domer for mellomtone og diskant. Denne delte veds 1500 og 6000. Regnet med at høyttaleren var bygget primært for klassisk og/eller asiatisk musikk og da ville bestykningen være perfekt. Men, jeg ønsket mer gitar og stemme mellomtone område.

    Byttet etterhvert ut mellommtonedomen med en Clarion fulltone bilhøyttaler 4 ohm, ca 20 cm eller noe som jeg regnet med ville med letthet mestre området 1500 - 6000.

    Og gjett om den gjorde.

    Høyttaleren finnes selvsagt ikke mer og ville sikkert ikke passet inn i ditt prosjekt men jeg søkte linearitet mellom 1500 og 6000 og det funka 100.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.188
    Antall liker
    10.732
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Accuton har flere modeller, tviler på neodym/underhengt modellene blir brukt i xtz
    XTZ bruker C173-T6-090 i sin alpha modell.
    Hvilke mellomtoner som ble brukt tidligere vet jeg ikke
    C173-6-090

    BIG UNDERHUNG 120MM NEODYMIUM MAGNET SYSTEM FOR VERY LOW DISTORTION
    The Divine Alpha is built around the fantastic C173-T6-090 midrange driver, one of the best midrange drivers from the German high-end driver manufacturer Accuton. It is usually used in only the best and most expensive high-end speakers in the world. The tweeter is also made by Accuton and is one of the best ceramic dome tweeters available today. These two high-end drivers are supported by two excellent 10” customized aluminum bass drivers from SEAS.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.663
    Antall liker
    14.684
    Sted
    Langesund
    Noen som har synspunkter på hva Qm betyr for lydkvaliteten? Joachim Gerard sa i et intervju for noen år siden at høyt Qm er bra. Det samsvarer med mine erfaringer, men det har alltid vært en rekke andre parametere involvert.
    Mine mellomtoner har 1,32 Qms - synes de spiller meget bra jeg:)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.532
    Antall liker
    6.948
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har synspunkter på hva Qm betyr for lydkvaliteten? Joachim Gerard sa i et intervju for noen år siden at høyt Qm er bra. Det samsvarer med mine erfaringer, men det har alltid vært en rekke andre parametere involvert.
    Mine mellomtoner har 1,32 Qms - synes de spiller meget bra jeg:)
    Faitalpro 8PR200 har Qms på 9,4, men er neppe verdens beste...

    Johan-Kr
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har elementer uten Q jeg... hva nå det måtte bety...
    Impedansen er med andre ord resistiv.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Accuton har flere modeller, tviler på neodym/underhengt modellene blir brukt i xtz
    XTZ bruker C173-T6-090 i sin alpha modell.
    Hvilke mellomtoner som ble brukt tidligere vet jeg ikke
    C173-6-090

    BIG UNDERHUNG 120MM NEODYMIUM MAGNET SYSTEM FOR VERY LOW DISTORTION
    The Divine Alpha is built around the fantastic C173-T6-090 midrange driver, one of the best midrange drivers from the German high-end driver manufacturer Accuton. It is usually used in only the best and most expensive high-end speakers in the world. The tweeter is also made by Accuton and is one of the best ceramic dome tweeters available today. These two high-end drivers are supported by two excellent 10” customized aluminum bass drivers from SEAS.
    Kom som en overraskelse for meg, kjenner ikke detaljer rundt xtz og om det har vært oppgradering/flere modeller - mye for pengene blir det vel såfremt man har fått til ei bra totalpakke.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har synspunkter på hva Qm betyr for lydkvaliteten? Joachim Gerard sa i et intervju for noen år siden at høyt Qm er bra. Det samsvarer med mine erfaringer, men det har alltid vært en rekke andre parametere involvert.
    Støtter den med høy Qm - = mindre energilagring , en ser det gjerne også på impedanse kurven - slike enheter får ofte en mer markant og høyere impedansetopp .

    Samtidig har noen av markedets fineste enheter lav Qm - ingen regel uten unntak, er vel av oppfatning at dette er en mer interessant parameter på bassenheter.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Horn og komp.driver er selvfølgelig best... føkk the rest.. hehehe... men det var ikke spørsgnålet i åpningsinnlegget
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Er veldig fornøyd med mellomtonedriverne i mine Paradigm som er 178mm beryllium, ellers så er jeg veldig glad i Accuton og hadde C94 (180mm) en periode. Dette er jo ikke dedikert mellomtone, men låt bra :)

    Får korrigere meg selv litt, C92 var det jeg hadde i en toveis høyttaler med Accuton C23 diskant tror jeg det var
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    The pure-ceramic 7" midrange driver has an underhung neodymium-magnet motor—the motor diameter is less than that of the dome—which is claimed to eliminate energy storage and reflections. Marten says that the low-loss rubber surround and thin fabric spider center the moving parts, to help produce high linearity and "the least distorted midrange on the entire market"—about 0.05% at 2.83V, and a maximum of 0.4% at 110dB.
    Read more at https://www.stereophile.com/content/marten-coltrane-3-loudspeaker#1UpqxQ9VyMPjz2ck.99
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Teobald, har du integrasjonsproblemer med Accuton, forsøk med Audiolense XO.
    AL er sikkert ikke best på alt, men sømløs integrering er noe jeg aldri har hatt problemer med. Røsk ut det originale delefilteret å prøv.

    Eller kan det være andre ting? Uryddig respons?
    Det er for avansert for meg. XTZ Devine er ferdigbygde høytalere. Jeg bare konstaterer når jeg lytter at tingene ikke er optimale.
    Men takk for innspillet. Skulle ønske at jeg var så avansert ;)
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Accuton har flere modeller, tviler på neodym/underhengt modellene blir brukt i xtz
    Jeg skrudde ut elementet når jeg kjøpte høytalerene for flere år siden. Sjekket så med katalogen til Accuton. Det så ut til å være det dyreste elementet.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.025
    Antall liker
    12.936
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    @Teobald. Jeg er definitivt IKKE avansert.
    AL har litt bratt læringskurve for enkelte (meg inkludert) men når man behersker det grunnleggende er det bare å kjøre på.
    DIY har lav inngangsterskel i nåtidens DSP verden.
    Sikkert noen som er uenig med meg.
    Det legger vi en lang kabel i.8)
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.889
    Antall liker
    4.333
    Accuton har flere modeller, tviler på neodym/underhengt modellene blir brukt i xtz
    Jeg skrudde ut elementet når jeg kjøpte høytalerene for flere år siden. Sjekket så med katalogen til Accuton. Det så ut til å være det dyreste elementet.
    Jeg har erfaring med billigere elementer fra Accuton. De er kapable til å levere svært bra lydkvalitet, men er ikke alltid så lett å få til. Med dette mellomtone-elementet skal det være mulig å få til enda bedre lydkvalitet, men utfordringene er fortsatt der. Accuton-elementene har gjerne en betoning i 1-2 kHz området, men det kan jo være utfordringer på andre frekvenser også. Hvis denne målingen er representativ, så er det mye å hente på å FIR korrigere høyttalerne.

    Det er jo en imponerende bestykning på denne høyttaleren, og det burde være mulig å få til svært god lyd...
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Utfra det vesle jeg kjenner til xtz ligger vel noe av begrensningene i 10" fra seas - litt slække ? Fine til sub , mangler attakk - subjektiv opplevelse
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Accuton C168-6-990 7" Ceramic Cone Midrange
    c168-6-990-3.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.739
    Torget vurderinger
    10
    Veldig mange faktorer som ikke stemmer her i den ideelle mellomtoneverden.

    Men andre aspekter er svært bra hvis man tenker utenfor boksen og tar med noen kompromisser på kjøpet.

    The 12" Alnico Tone Tubby
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.727
    Antall liker
    103.689
    Torget vurderinger
    23
    "Verdens beste mellomtone" blir litt meningsløst dersom en ikke samtidig sier noe om i hvilken kontekst dette skal bedømmes. Frekvensområde, ønsket følsomhet etc. etc. Ikke minst hva det skal spille på lag med.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.889
    Antall liker
    4.333
    @sluket

    I mitt tilfelle skal det fortrinnsvis spille på lag med Raal 70-20. Jeg ser for meg at denne muligens tåler å deles ned til 2kHz, men helt sikker er jeg ikke. Derfor ønsker jeg et element som spiller bra opp til 4-5kHz så jeg har litt valgmuligheter når ørene skal si sitt. Når det gjelder følsomhet og spredning så er jeg usikker på om jeg ønsker kun ett element der oppe, eller om det er aktuelt med en mtm-konfigurasjon. Dette kommer også an på hva slags elementer jeg finner og hvilke jeg liker.

    Hadde jeg fått tak i ATC SM75 så hadde jeg slått til. "Klonen" Volt VM 752 er ganske lik utseendemessig, men målemessig noe helt annet og langtfra like bra. Sistnevnte ble testet i voice coil nettopp.

    Jeg sikter på en følsomhet på minst 92dB/V. PGA bafflesteget ved 200Hz betyr jo det en mellomtonerekke som klarer minst 96dB i IB. Jeg skal også ha så mye membranareal * membranvandring at jeg har betydelig headroom opp gjennom nedre mellomtone.

    Jeg tenker dels på en Virgo-konfigurasjon med diskant og mellomtone høyt oppe, bassmellomtoner klint nedtil gulvet og deling (5-600) som gjør at gulvrefleksjonen ikke får stelt istand så mye trøbbel. Alternativet er å stacke flere halvstore mellomtoner/mellombasser oppå hverandre - en slags halvsøyle - og redusere effekten av floor bounce på den måten. Blir det en liten mellomtone, så blir det tre-veis. Blir det en stor, så vil jeg prøve å få til en to-veis som har rikelig kapasitet godt nedenfor 100 Hz. Jeg skal uansett inn med subber etterhvert.

    Hvis jeg ikke finner det jeg er på jakt etter så er det aktuelt å gå tilbake til start, som de sier. Da blir det nok en diskant som kan spille lengre ned.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.727
    Antall liker
    103.689
    Torget vurderinger
    23
    Det du egentlig beskriver er to utgaver av "The Impossible Dream" Bånd av nevnte type har btw. ikke noe særlig business under 3k. Element med litt autoritet ned til sub-100 blir fysisk stort, med tilsvarende integrasjonsproblematikk mot diskant. Uansett så står kompromissene i kø, bare å velge. Eller svelge.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.532
    Antall liker
    6.948
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Zaph Audio har kjørt en del analyser på elementer, og det er få båndelementer som har noe særlig å gjøre under 3k. Da er det noen av de på 8" og oppover som gjelder, og gjerne flere av de. F.eks. en stabel med BG Neo 8....

    Johan-Kr
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.889
    Antall liker
    4.333
    Det vil vise seg hvor lavt jeg kan dele Raal-en. Og kanskje sjekker jeg det ut før jeg velger element også. Man har da ting liggende...

    Med vanlig delefilterteknologi så blir diskantelementet ganske betydelig belastet et godt stykke under delefrekvensen. Med Al går det fort greit å dele en halv til en hel oktav dypere pga vesentlig brattere avskjæring nedenfor delefrekvensen. jeg kan jo dele på 2k og så er det helt tyst på 1,8k, f.eks.... Men hvis jeg velger et mellomtone-element som er litt rufsete over 2k, så

    Men nå fikk du i alle fall konteksten du etterlyste. Noen forslag til (øvre) mellomtone-elementer eller en mellomtonekonfigurasjon med flere elementer som kan integrere bra med dette diskant-elementet?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Jeg synes ovennevnte accuton ser spennende ut jeg, en 7" med noe som ligner 7" voice coil - keramisk membran, naturell følsomhet på 93 db - eller 99- med med 2 i parallell ( og gjerne enda litt etter deling) - la oss si 100 db .. perfekt for en god amt diskant ( uten seriemotstand/dempning) , done deal :cool:
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Det vil vise seg hvor lavt jeg kan dele Raal-en. Og kanskje sjekker jeg det ut før jeg velger element også. Man har da ting liggende...

    Med vanlig delefilterteknologi så blir diskantelementet ganske betydelig belastet et godt stykke under delefrekvensen. Med Al går det fort greit å dele en halv til en hel oktav dypere pga vesentlig brattere avskjæring nedenfor delefrekvensen. jeg kan jo dele på 2k og så er det helt tyst på 1,8k, f.eks.... Men hvis jeg velger et mellomtone-element som er litt rufsete over 2k, så

    Men nå fikk du i alle fall konteksten du etterlyste. Noen forslag til (øvre) mellomtone-elementer eller en mellomtonekonfigurasjon med flere elementer som kan integrere bra med dette diskant-elementet?

    Ble litt uklart for meg det med følsomhets krav, du vil ha minst 92 db og hvis du deler på normal mellomtonevis ( ca 400) skulle det vel ikke bli behov for ekstra db til dekning av baffle fallet ?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Veldig mange faktorer som ikke stemmer her i den ideelle mellomtoneverden.

    Men andre aspekter er svært bra hvis man tenker utenfor boksen og tar med noen kompromisser på kjøpet.

    The 12" Alnico Tone Tubby
    Interressant tanke egentlig :)
    Litt merkelig, for satt faktisk og gurgla litt på gitar elementer for noen dager siden med den tanken.

    Om det funker bra er vel en sak. :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Veldig mange faktorer som ikke stemmer her i den ideelle mellomtoneverden.

    Men andre aspekter er svært bra hvis man tenker utenfor boksen og tar med noen kompromisser på kjøpet.

    The 12" Alnico Tone Tubby
    Interressant tanke egentlig :)
    Litt merkelig, for satt faktisk og gurgla litt på gitar elementer for noen dager siden med den tanken.

    Om det funker bra er vel en sak. :)
    Veldig lette membraner, ca 20 gram - mms på en 12", sikkert responsive - og kanskje morsomme , såfremt det ikke blir for mye farging - er ikke enkelt å lage en 12 med så lett masse uten at ting skjer inne i arbeidsområdet - det er jo designet som gitar element ( men det er jo deler av jbl sin e serie også)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.532
    Antall liker
    6.948
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Noen forslag til (øvre) mellomtone-elementer eller en mellomtonekonfigurasjon med flere elementer som kan integrere bra med dette diskant-elementet?
    Det springende spørsmålet er - Hvor langt ned må de rekke?

    Iom at du antyder bassmellomtoner delt ved 500Hz, så er kanskje Bohlender Graebener Neo10 noe å lukte på?

    BG selv angir nedre frekvensområde på 250-350Hz i singel konfig og 150Hz i Line array. Følsomheten ligger på 92dB i boks. Vesentlig mindre om du kjører den dipol.

    Johan-Kr
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Veldig mange faktorer som ikke stemmer her i den ideelle mellomtoneverden.

    Men andre aspekter er svært bra hvis man tenker utenfor boksen og tar med noen kompromisser på kjøpet.

    The 12" Alnico Tone Tubby
    Interressant tanke egentlig :)
    Litt merkelig, for satt faktisk og gurgla litt på gitar elementer for noen dager siden med den tanken.

    Om det funker bra er vel en sak. :)
    Veldig lette membraner, ca 20 gram - mms på en 12", sikkert responsive - og kanskje morsomme , såfremt det ikke blir for mye farging - er ikke enkelt å lage en 12 med så lett masse uten at ting skjer inne i arbeidsområdet - det er jo designet som gitar element ( men det er jo deler av jbl sin e serie også)
    Kanskje vi er litt lavt nede i frekvens med 12" og at det er mer midbass?
    Kan vi kanskje dra på med driver alternativer i Spitzenklasse tråden din? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn