Vera Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Synes det er noe merkelig det der å ha helt fast volum på musikken en hører på. Må være muligheter for minst 50 db spenn på lyttevolum uten stor degradering av lyd. Noen ganger spilles det på 50-60, og noen ganger bikker det 100 db i gjennomsnitt - kommer helt an på musikk og humør.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Kunne forsterkere med fordel ha kontroll av volum via kun justering av gain?
    Jo den kunne det, men skal presisjonen opprettholdes med 0,01dB mellom kanalene og en skala som går over et område på 60dB med f.eks 0,5dB oppløsning blir det mange komponenter og en stor kostnad. Det er er her en god pre kommer til nytte:)
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Når du er her, d gir seg ikke. Er glad i lyd d spiller konge lavt, men spruter høyt. Jbl 3600 xtz
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Hadde lithphon med ayon 300b, d spilte anderledes
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jo den kunne det, men skal presisjonen opprettholdes med 0,01dB mellom kanalene og en skala som går over et område på 60dB med f.eks 0,5dB oppløsning blir det mange komponenter og en stor kostnad. Det er er her en god pre kommer til nytte:)
    Jeg tenker pre ja, men spør om volumregulering kan erstattes med en slags tilsvarende gain regulering, om dette blir bedre eller mer «riktig?»
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    B.M.C driver vel med noe slikt.

    Like its predecessor, the CS3 is a cleverly configurable amplifier that can be used as an integrated amplifier, or the power amp in a pre-power system. Part of the reason it can so readily be swapped from one to the other is that it’s in essence a power amplifier with what B.M.C. calls its Discrete Intelligent Gain Management system and a source selector. Usually, integrated amplifiers are a cross between a preamp and a power amplifier in one chassis. Used with a suitably equipped DAC, the whole gain structure of the amplifier is modified on the fly to suit the volume level set by the converter. This is different from signal attenuation, it’s more like changing the size of the amplifier relative to the volume level.

    Det er vel prøvd på en språklig folkelig forklaring i denne teksten. Poenget er at det ikke er en passiv eller aktiv pre i kretsen, men gain-justering av power amp når den brukes som integrert.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Jeg tenker pre ja, men spør om volumregulering kan erstattes med en slags tilsvarende gain regulering, om dette blir bedre eller mer «riktig?»
    Teknisk sett vil en integrert forsterker kunne lages mer "riktig" siden designeren har kontroll på alt fra input til output. Man hopper også over et ledd med utgangsimedans, kabler, kontakter, jordsløyfer, støy og annet som potensielt kan lage trøbbel.
    På den annen side mister man muligheten til å pare effekttrinnet med andre spennende løsninger som rør-preamper eller andre ting. Dessuten er det ikke noe reell ulempe om signalet må gå via et par kabler og kontakter heller så lenge alt er på stell. Dvs. gode kontakter, balansert overføring og fornuftig matching av gain.
     

    brotevatn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.02.2010
    Innlegg
    88
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    1
    Ja, då stod det brått ein P400/1000 i kjellaren :) Ser litt puslete ut saman med Jeff Rowland 301 mono...men då den eine tok kvelden og eg ikkje aner kven eg kan sende den til for sjekk, så kan ein jo ikkje gå i uvissa utan lyd. Og lyd vart det gitt :D Skulle jo vere bra å ha max output frå preamp, slik at eg skrudde opp til high på min Burmester preamp ( 15 i gain på Vera), og då vart det futt i subrekka kan du seie......Dette må forskast meir på, og ulike innstillingar prøvast. Enda førebels på low output frå pre, og 18 i gain på Vera. Men framleis litt basstungt. Må nok kjøre ei ny korrigering på Dspeaker Antimode 2.0, som eg køyrer signalet igjennom på tapeloopen i preamp.
    Kva so med lyden så langt (etter ein knapp time...)? Vel, ein vanvittig kontroll i bassen i allefall, og det verkar som det er meir krefter i Vera enn i monoblokkene som har ASP1000 moduler, oppgitt til 600W i 8ohm og dobler i 4ohm... Max output er over 90 ampere, men dempingsfaktor på berre 60....Gain i monoblokkene er 26dB. Eg har opplevd at dei klipper brått ved litt i overkant pådrag, men Vera har enno ikkje blinka ein einaste gong....
    Elles opplever eg, med ikkje optimal innstilling av sub/dsp, at det kanskje er litt mindre rom og litt mindre sødme med Vera. Skulle gjerne hatt monoblokkene i drift, slik at eg kunne byte mellom dei.... får litt kabelbyttekjensle av dette. Veit jo at monoblokkene koster mange gonger det Vera koster, og dei er store og fjonge... slik at då må jo lyden vere betre :unsure: Dårleg er Vera i allefall ikkje og eg ser fram til mange lyttetimar før eg konkluderer:)
    Preampen angir gain i LO til 12dB og HI 15 dB. Er det då best å sette den til HI, og ha lav gain på Vera?
    Til slutt, nokon som les denne tråden som har eit forslag til kven som kan sjekke monoblokka som tok kvelden?
     

    Vedlegg

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke lydmessige forskjeller er det evt mellom p400 og p150?
     

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    Hvilke lydmessige forskjeller er det evt mellom p400 og p150?
    Begge disse leverer lyd helt «der oppe» , har selv hatt 2 400 , en igjen og er veldig fornøyd , Tror R.E.S har beskrevet forskjellen en eller annen plass her inne til fordel 150 på enkelte parameter. Leser R.E.S denne kan han sikkert kommentere👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: KML

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Begge disse leverer lyd helt «der oppe» , har selv hatt 2 400 , en igjen og er veldig fornøyd , Tror R.E.S har beskrevet forskjellen en eller annen plass her inne til fordel 150 på enkelte parameter. Leser R.E.S denne kan han sikkert kommentere👍
    Jeg har jo testet begge, og eid P150/600. Forskjellene er beskrevet i testen av sistnevnte som jeg gjorde i Stereo+.

    Kort oppsummert er det litt mer slam i P400, men P150 er mer transparent og enda lavere opplevd støygulv.


    Roy
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Denne kan kanskje også være av interesse :)

     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Spennende😁 Men jeg venter på påfyll av 150/600, ser den er borte fra nettsiden🥶
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Heisann, her skjer det saker: https://www.vera-audio.com/product/p4x150/
    Produsent Armand og Bjørn, vennligst forklar?
    Informasjon kommer når tiden her inne. Noe er delt allerede.

    Vi har hatt en tanke lenge om at vi bør lansere rimeligere forsterkere. Og det ble bekreftet i avstemningen som vi hadde her på forumet hvor det var et klart flertall for det.
    Hvilke forsterker ønsker du å se fra Vera Audio.jpg



    Denne 4-kanals effektforsterkeren er en begynnelse på det og dessuten en forsterker som kan brukes sammen med aktive høyttalere vi planlegger å lansere.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Fikk testa Vera 400/1000 i rolige omgivelser igår, men på lavt volum da unga sov.. Hellige ku å den funker på lavt volum... At den funker når du drar på er ingen overraskelse kanskje, men dæven, her er det ikke noe bass som mangler selv på lavere volum.

    Kommer Vera med preamp i fremtiden? Ser jo nå at flere "kina-merker" kommer mer og mer frem i lyset, så kanskje det ikke er nødvendig :p. Min Topping PRE90 syns jeg gjør en strålende jobb, men Denafrips sine modeller ser også noe spennende ut :p.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.598
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Fikk testa Vera 400/1000 i rolige omgivelser igår, men på lavt volum da unga sov.. Hellige ku å den funker på lavt volum... At den funker når du drar på er ingen overraskelse kanskje, men dæven, her er det ikke noe bass som mangler selv på lavere volum....
    Er det samme som du selger ?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Kommer Vera med preamp i fremtiden? Ser jo nå at flere "kina-merker" kommer mer og mer frem i lyset, så kanskje det ikke er nødvendig :p. Min Topping PRE90 syns jeg gjør en strålende jobb, men Denafrips sine modeller ser også noe spennende ut :p.
    Mer sannsynlig at det kommer en DSP som fungerer som forforsterker og DAC foruten delefilter muligheter og EQ. Det er vår mening at man vil kunne oppnå mye bedre lyd med noe som kan justere høyttalernes respons eller tilpasse frekvensgang til rommet/plassering og musikken man lytter til. Og da med mulighet for manuelle justeringer som tar til høyde for fallgruvene med EQ. Fordommene mot EQ skyldes nok mye at man korrigerer det man ikke bør korrigere med resultat at det låter unaturlig. Utelukkende ren autokorreksjon er derfor ikke veien å gå.

    Og ha mulighet til å integrere subwoofer med delefilter, nivåmatching osv. er også noe som løfter så og si alle anlegg. Å bruke en vanlig forforsterker hvor man hekter på en subwoofer uten og dele fronthøyttalerne har store kompromiss.

    En integrert DSP enhet som også har effektdelen innebygget er også noe som vurderes og kan bli aktuelt.

    Ellers så nærmer seg lansering av en stor hornhøyttaler med subwoofer som opsjon (bildet av protomodeller under). I høyere prisklasse, men rimelig sammenlignet med større hornsystemer som finnes på markedet i dag. Et par andre høyttalere i mye lavere prisklasser er også under utvikling. Og her blir det noe som skiller seg godt ut fra tradisjonelle høyttalere. Noe av målsetning er det skal fungerer bedre med nøytral låtende elektronikk med full kontroll på basselementene enn hva tradisjonelle høyttalere gjerne gjør.


    VA Sagarmatha og 2x18 subwoofer (Medium).jpg
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Musical innovation 23.5A er den råeste pre jeg har testet på Vera 150 ialefall🙂
    Testet både Mola mola timbaqui som pre, Lumin p1 og Devialet.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Omtrent hvor mye vil et slikt komplett hornsysten komme på?
    Er i tidligste lage å si. Avhenger dessuten av en rekke faktorer (finish, DSP osv.) og det vil være mulig å kjøpe både med eller uten subwoofer. Dagens svake kronekurs påvirker prisen i Norge en god del.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    2XP150 og MI 23.5A er en rå kombinasjon.
    2*Vera P150/600 og
    MI15 Balansert spilte helt konge her.
    2 stk gjorde susen på Kef R7
    Synd jeg ikke hadde råd til 2 stk og gikk for annen løsning 😔
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Den er basert på Hypex.
    P150/600 RS bruker derimot som de fleste vet Purifi 1ET400A, men er riktig nok ikke en 4-kanals.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Det er jo ikke av de kraftigste modulene i markedet
    Power (2Ω):2 x 180W (BTL 2Ω is not supported)
    Power (4Ω):2 x 250W (1 x 400W in BTL)
    Power (8Ω):2 x 150W (1 x 500W in BTL)
    Denne forsterkeren er tiltenkt høyttalere som klarer seg med mindre. Deriblant aktive høyttalere vi skal lansere hvor følsomheten er høy og man klarer seg dessuten med mindre effekt med aktiv deling. Mindre effekt gir jo lavere pris, som åpenbart er en fordel hvis man kan klare seg med det.

    Vi selger allerede en av de kraftigste klasse D effektforsterkerne kombinert med veldig lav forvrengning i markedet. P400/1000 brokoblet leverer over 1000W i både 8 og 4 Ohm. F.eks 1100W i 8 Ohm med maksimalt 0,01% THD+N.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Vera går mest etter de dem kan tyne mest SQ ut av.. så er nok valgt med omhu :). 150watt er jo egentlig relativt bra.. men skjønner deg, i klasse D veden er jo det en liten fluefjert i orkan.

    Selv har jeg NAD M33 med "stuslige" 180watt, og en Bucard i150, på 150watt.. begge klasse D... Velg høyttalere med omhu :p.

    GI OSS 500 ++++ ;).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn