Vennetråden for Denon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jim Y-A: Ser du? Det går an å oppdage noe nytt, selv for en "gammel hund":rolleyes: Da vet du nok også hvilket tapedeck du bør ha på settet ditt? Tipper på noe VELDIG lik den jeg har her. Gratulerer! (F...n..Da blir det vel umulig for meg å få tak i Denon HD8 fra Sverige...hrmmfff..:(;))
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Da kan jeg bare opplyse om at min Denon PMA-1600NE er solgt grunnet nybilkjøp. Den selges med meget tungt hjerte. Neste gang jeg skal kjøpe forsterker blir det samme uten tvil. Gidder ikke engang vurdere andre. Så godt likte jeg den.
    Kan legge til at Quadral Argentum 490 til bare 5900 kr spilte vanvittig bra. Masse tyngde og herlig feit bass, samtidig som det låter veldig bra oppover også. En høyttaler det er veldig lett å like. Høyttalerne gjør det også meget bra både i målinger og lyd i diverse tester.
    Et udiskutabelt røverkjøp. Anbefales absolutt!
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Auditor: Jag skall inte köpa några Denon HD8, jag lovar. Om jag hittar några HD8 så kommer jag att meddela dig. :) Jag har själv aldrig testat några, men jag förmodar de låter bra då du gillar dem.

    För övrigt så väntar jag hem, "veckans fynd", hoppas jag :rolleyes: ... man vet ju aldrig vad transportbolaget gjort med paketet, innan det är framme. Det har ju kommit fram både trasiga, och mer trasiga paket ... :mad: Jag kommer lägga upp en bild på "fyndet", på "Kassett-spillernes venner", när det kommer i hus. :D
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Hei har denon avr x3300w veldig fornøyd med denne. liker den veldig godt spesielt preouten ,men er det noen av de andre moddelen som er ennå bedre ? for jeg bruker så og si bare preout delen? på forhond takk for råd og svar og jeg kalibrer ikke kjører bare stereo for øyeblikket alt op 0 og av
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Vår svenske venn kjøpte vel en 2020, som kanskje ganske enkelt er en 2500 uten intern DAC. Det lille displayet mangler, ellers ser de veldig like ut.
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Odd J: Precis, det var en PMA-2020AE jag köpte. Och som du skriver så är det, förmodligen, bara den inneboende DAC:en som skiljer PMA-2500NE och PMA-2020AE åt. Jag har inte lyssnat på dem sida vid sida. Om det skulle vara något pyttelitet som skiljer dem åt ljudmässigt så kan jag leva gott med det ... och det lilla som eventuellt låter "bättre" kan ju gå förlorat i kabelval och all annan kringutrustning. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jim-Y.A: Blir spennende å se. Du bør dog ha øya åpne etter en strøken DRS810. Og mht HD8- prøv dem! Det vil du ikke angre på..
    Joey: Prøv preamp-funksjonaliteten på kommende rørbufferen din. Så får du selv høre..
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Drar fram tråden igjen for å gnukke litt mer på Denons nyeste tokanalsforsterkere, PMA-1600 og 2500. Leser man tester og omtaler, bla Ken Kessler i HifiNews så er dette virkelig bra saker. Ikke bare ut fra pris men også i sammenligning med det meste. Er det faktisk slik at f.eks MNA2500 nesten er oppe på Luxman/accuphasenivå? Eller hvert fall side by side med Marantz og Yamaha? Dette er jo merker som til dels er mange ganger dyrere enn Denon, men vi vet jo fra før at man gjerne må betale en del ekstra for stjerna på panseret, mens mer ordinære merker av og til leverer svært mye pr krone.

    Noen tanker om dette? Er det Denoneiere her som var ute og hørte på de virkelig store gutta før de endte opp på hifiklubben? Har etter hvert veldig stor sans for japsehifi, men sliter litt med å finne sterke og svake sider ved alle og hvordan man kan betrakte de ulike merker og modeller innbyrdes.
    Jeg skulle også likt å vite hvordan Denon PMA-2500NE klarer seg lydmessig, sammenlignet med Luxman og Accuphase integrerte. Så hvis det er noen her inne som har noe å berette i den forbindelse, kunne det vært interessant. Slik Denon-forsterkeren opplyses å spille i en rekke omtaler, kan den fort vise seg å være et meget godt kjøp, både lydmessig og med tanke på byggekvalitet, kanskje også sammenlignet med Luxman og Accuphase.
     

    paalel

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2018
    Innlegg
    32
    Antall liker
    50
    Sted
    Lommedalen
    PMA-2000ae

    Har en PMA-2000ae som jeg kjøpte på Hifi-klubben for mange år siden. Synes den låter bra, har for det meste foret den med FLAC-filer fra min NAS via HEOS Link og Hegel HD12 DAC. Er i prosess med oppgradering av en gammel platespiller og har i det hele tatt begynt å høre mer på vinyl. Er litt usikker på kvaliteten på MC-inngangen på forsterkeren; noen som vet noe særlig om den? Lurer på hva det evt. kan være å hente på eget RIAA-trinn og hva jeg evt. må påregne for å få en vesentlig forbedring. P. t. er vinyl-oppsettet bl. a. Ortofon Quintet Red og SME-3009 S2 imp, men planen er Denon DL-103R og SME M2-12R.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Paalel: Integrert RIAA deri ligger over gjennomsnittet for klassen. Men du kommer lenger-mye lenger- med en ekstern en, feks en Rega Fono MC- helst kombinert med ny Planar 3.Genial match til Denon. Og liker Ortofon også.. Finner du en Denon DPA100 en gang kan du vurdere Denon PU....Meget pen, den.

    Jeg har mer Denon på vei selv- en DRS610..;)
     
    D

    Danke

    Gjest
    Noen som vet om Denon kommer med en dedikert audio video 4k Blu-ray spiller?
     

    Fersken

    Fersking
    Ble medlem
    25.12.2016
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Nye Denon forsterkere vs de "gamle"

    Hei:)
    Helt ny her;-)
    Er det noen som si noe om egenskapene i PMA- 1600NE sammenlignet med feks. PMA 2000r?

    Er stort sett fornøyd med lyden i oppsettet mitt som utover PMA 2000r består av Dali Opticon 6 og Bluesound node2

    Jeg opplever imidlertid til tider at feks. cymbaler,lyse gitartoner, lyse pianotoner kan låte litt "slørete/uryddig" og ikke like klart som feks. lys vokal
    gjør.
    Vil en moderne forsterker med dac med kunne "rette opp" i slike ting, eller ligger det på annet plan?

    Jeg spiller nesten utelukkende fra Spotify.

    Er forøvrig nokså universal i musikksmak, men liker nok det rolige mer enn det rocka.

    Trives best på moderate volum og liker varm lyd best( i så måte er vel egentlig Opticon litt lyse)

    Vet at det er ørene som til slutt avgjør hva som passer best, men greit med noen indikasjoner fra de som har prøvd mye forskjellig.

    På forhånd Takk-:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Fersken: Opticon er litt lyse, ja..Men hovedproblemet hos deg- såfremt du har fått plassering og rom riktig- er nok heller to ting:

    - Forsterkeren er for liten til Opticon, høyttaleren krever mer enn Denon kan levere. En for stor forsterker finnes ikke.

    - Du har ikke ekstern DAC...den er hjertet i all digital signalbehandling. Finn en Rega Dac R eller Audiolab Mdac+, koble mellom Bluesound og Denon. Tips: Audiolab elsker å jobbe på Dali. Sistnevnte dac finner du her.

    www.hififreaks.dk

    Kabling fra van den Hul retter på lys balanse, importøren har også Rega. Begge disse merkene har tidligere vært tatt til Norge av Klubben.

    www.mono.no
     
    Sist redigert:

    Fersken

    Fersking
    Ble medlem
    25.12.2016
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Takk for svar!
    Dersom man skal tenke kraftigere forsterker, hva bør man se etter da? Liker veldig godt den gode varme Denon lyden. Utfra det man finner på klubben og bruktmarkedet her i landet virker det ikke som de har så mye som er kraftigere enn pma2000r og de tilsvarende litt nyere i samme serie- eller?

    Vdh ht kabel er i oppsettet fra før og ja, det hjalp jo litt det.
    Får forøvrig kanskje prøve litt forskjellig ang. ekstern dac.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Fersken: Begynn med en Regadac R. du...koblet sammen med en VDH digital. Det burde løse problemene. Ang. krefter: En Bladelius Brage (klasse A) eter alt av integrert Denon til lunch, det gjør Tyr III også. Men Denon lager noen utrolig musikalske greier, og de store integrerte spiller musikk så det holder.

    www.norskaudioteknikk.no
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Eirik84: En PMA 1600NE, 2500NE eller siste PMA S1 er da en logisk oppgradering for din del? Kanskje med et par PMC monitorer? Da kan du rolig pensjonere både B&W og Hegel..
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Eirik84: En PMA 1600NE, 2500NE eller siste PMA S1 er da en logisk oppgradering for din del? Kanskje med et par PMC monitorer? Da kan du rolig pensjonere både B&W og Hegel..
    1600NE eller 2500NE er helt klart aktuelle når økonomien tilsier det. Eventuelt en NAD M3/M51 kombo dersom produktene ikke er blitt altfor gamle innen kjøp blir aktuelt. I kombinasjon med noen ikke alt for høytragende gulvstående høyttalere tror jeg kunne blitt bra.

    Men per dags dato er anlegget så vidt i bruk (uker mellom hver gang). Mye overtid og når man først er hjemme så blir det vanskelig å skulle ha alenetid i loftstua i tillegg. I alle fall når det gjelder musikk, der har ikke jeg og kona samme smak.

    Håpe det blir bedre mot høsten :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Denon 103 - som vel må være en av de komponentene som har vært lengst på markedet. Utviklet i 1962 for Japansk radio-bruk , men ble etter hvert solgt til vanlige forbrukere også. Noe den fremdeles gjør. Min er en litt forfinet utgave : DENON DL-103 R. Gi den de rette arbeidsforhold inklusive en tung tonearm - og musikk fra 60-70 tallet spiller slik det var ment å høres ut.



    103r.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Eirik84: OK! 2500NE og PMC Twenty5-23..Glem NAD!;) Og du glemmer PMC DB1 Gold + de to Twenty5 monitorene på eget ansvar, for å si det sånnn..
     
    Sist redigert:

    richbecke

    Medlem
    Ble medlem
    25.08.2010
    Innlegg
    8
    Antall liker
    6
    PMA-2000AE vs. PMA-S10 mkII

    Jeg har en PMA-S10 mkII, som jeg er strålende fornøyd med lydmessig. Samtidig er jeg en ivrig bruker av kassetter; har en Tandberg TCD-3014 og en NAD 6300 som jeg bruker til å lage mixtapes. Jeg plages litt med at PMA-S10 ikke har "ordentlige" tape loops; man kan ikke velge at én kilde skal sendes til rec out samtidig som man hører på en annen, og det går ikke an å høre på ("monitor") opptak mens man tar opp.

    PMA-2000AE har dette; altså en "Rec Out" velger hvor man kan velge individuell inngang i stedet for kun "Source". Den er den siste Denon forsterkeren som har denne muligheten. Dessuten har den 7 innganger mot PMA-S10 sine 6, noe som er fint for meg som har platespiller, CD-spiller, minidisc, tuner og DCC.

    Spørsmålet er; vil jeg oppleve noen lydmessig forskjell på disse? Jeg vet PMA-S10 mkII var en særlig påkostet modell, som veier 30kg mot PMA-2000AE sine 24, men sistnevnte er jo fem år nyere.

    Sysnpunkter? Erfaringer?

    Richard
     

    TommyEL

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.08.2018
    Innlegg
    61
    Antall liker
    41
    Noen som vet hva som er forskjellen på PMA S10-II mk2 og mk3?

    Mvh

    Tommy
     

    TommyEL

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.08.2018
    Innlegg
    61
    Antall liker
    41
    Så den...men vil ha en s10. Hadde en mk2 før...byttet den bort...og angret som en hund siden. Den var strålende.
     

    Opoidos

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2008
    Innlegg
    28
    Antall liker
    0
    Noen som har peiling på når Denon PMA2500NE får en erstatter?
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    du kan også se etter gammel onkyo integra du kommer garantert til og like de og lydmessig. og de pleier og ha gode muligheter for rec out. jeg har god erfaring med a-8170 og a8190
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har en stund sett etter en ny receiver til en mancave jeg har i kjelleren, men ikke klart å bestemme meg. Kom i dag over info angående den nye AVR-X 3600H som er på vei ut i butikkene, så jeg bestilte denne. Spent på å få testet den så fort den slippes :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    Stille og rolig her, men nå blir det Denon her i heimen igjen:

    IMG_20191224_234537.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    Måtte bestille nytt headshell her, så har ikke fått testet den ut enda.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    Ikke uenig der. Virker å være et pent eksemplar.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    Prut, hvis den er av interesse.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bjørn H: Den der er da verd hver en eneste krone du må ut med. Bare transporten er verd 20 000. Jeg sier: Hiv deg på flyet til Trondheim, plukk den opp personlig- før den havner utenlands. Og der vil de betale det Acoustic Tuning krever...En av Japans tre beste CD-spillere noensinnne. Marantz og Onkyo har de andre to.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    Bjørn H: Den der er da verd hver en eneste krone du må ut med. Bare transporten er verd 20 000. Jeg sier: Hiv deg på flyet til Trondheim, plukk den opp personlig- før den havner utenlands. Og der vil de betale det Acoustic Tuning krever...En av Japans tre beste CD-spillere noensinnne.
    Jeg har gått over til noe mer moderne... Men det er likevel et spennende drivverk, og et av de mest solide jeg husker å ha sett noen gang.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn