Vennetråden for Denon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gryphongryph

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Innlegg
    194
    Antall liker
    66
    Det er det samme jeg kunne tænke mig at få svar på, PMA 2500 er en meget interesant forstærker, kunne også tænke mig at vide hvordan hovetelefon udgangen er?
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må jo melde meg inn i denne klubben også...selv om jeg ikke bare har Denon produkter!

    Mitt første Denon produkt som jeg faktisk likte var den ikke helt ukjente pick upen DL110, har jeg forsøkt (og likt) DL 160, DL 310 og sist av Pick uper DL 103. Jeg har hatt et par Denon forsterkere opp i gjennom, men pr. i dag har jeg i hovedanlegget kun en (!!!), det er til gjengjeld den mektige Denon PRA 6000

    DSC_0558.jpg


    DSC_0559.jpg


    DSC_0561.jpg


    ...et imponerende stykke hifi
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg skal si det ble stille her i tråden. Er ikke folk fornøyde med Denon PMA-1600 og 2500? Er det noen som kan beskrive lyden i PMA-1600 vs. 2500? Jeg er keen på å oppsøke hifiklubben og test sistnevnte om den hadde vært å oppdrive i sort, men pga. finish`n må det bli PMA-1600 (den finnes både i sort og sølv). Spørsmålet er om den er god nok?

    Det jeg egentlig lurer på, er om lyden i disse likner mer på forsterkerlyden som fantes på 1980- og 90-tallet (med Mosfet-teknologi). Jeg har i de siste årene hatt temmelig mange forsterkere, bl.a. Devialet 120 og 200, Naim Supernait, Rega Brio-R, Cambridge CXA60, Hegel (både 300/300/160), Nuprime IDA-16 og to Macintosh (MA 8000 og 6900), men ble aldri helt fornøyd. De ble alle (unntatt Macintosh) litt for kliniske/sterile/tekniske/pågående i klangen. Er det noe som vet om de to Denon-forsterkerne har litt mer varme og litt rund klang fra "gamle dager", samtidig som de ikke er for "laid-back")
    Kan bare svare relativt overfladisk, men var innom HFK for en god stund siden og hørte på både PMA-1600 og storesøstra PMA-2500. Syns lydforskjellene var forsvinnende små, riktignok på flere ulike høyttaler og i to ulike rom, men syns lydkarakteren var tilsynelatende lik på begge to. Men bare for å ha sagt det, begge låt bra, og jeg ble sittende å trampe takten etter Metallica som var det jeg valgte som demomateriale.

    Det endte faktisk med at jeg la inn ordre på en av dem og skulle deponere og ha den på hjemlån, etter forsikring fra en svært ivrig selger på at det var null problem om jeg valgte å ikke beholde den. Skulle få en ordrebekreftelse som aldri kom, og det var egentlig enden på den visa.... Hadde HFK gotten their shit together hadde jeg kanskje hatt PMA-2500 her nå, for den låt virkelig fint det lille jeg hørte. Vel verdt å teste ut, tror den kan passe fint siden du er ute etter litt varm, fuzzy lyd. Selv har jeg vel landet på at rør vaker i framtida et sted, men hvis ikke kan det hende jeg handler meg en Denon.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Sønnen min har Denon 1600 og liker den meget godt. Prøvde frem og tilbake med Rotel 1592, Rotel litt feitere lyd nesten som man skulle ha en loudness knapp inne. Denon jevnt fint lydbilde med spesielt god og klar mellomtone og mye bedre RIAA enn Rotel. Dac,n på Denon støtter flere formater men holder en liten knapp på AKM dac,n i Rotel når det gjelder absolutt lydkvalitet. Men så har jeg aldri vært særlig glad i lydsignaturen til PCM 179X serien.
    Han valgte såvidt Denon fremfor Rotel,n tilslutt.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.815
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke lett å bli klok på det der med lydsignaturer. Sakset fra Lyd og Bilde sin test av den Rotelen: "Det er flere gode forsterkere til rundt 20.000 kroner. Vi har to av dem på testrommet, nemlig Denon PMA-2500NE og Hegel Röst. Ønsker du fyldigere lyd, tegner Denon et varmere, mer pompøst og storvokst lydbilde. Men bassen flyter litt mer, hvor Rotel er strammere og bedre definert. I så måte låter Rotel mer som Hegel Röst. Til sammenligning virker Röst å ha en anelse mer å komme med i dypbassområdet når man spiller lavt."

    Så hva skal man lese ut av dette. Av det jeg har kommet over av tester av PMA-2500NE er den på den varme, fyldige siden men uten å være lukket i toppen.

    Kjekt hvis noen som bor i nærheten av en Hifiklubbenavdeling kan ta en formiddag og lytte litt ekstra godt på 1600/2500, gjerne på litt forskjellige høyttalere. Den virker å være god da. Men hvordan er de f.eks i forhold til tilsvarende fra Marantz og Yamaha? Se det vet ingen...
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Pma-2000 serien har vært lagd siden 90' tallet. Google dem opp en etter en og se på bilder fra innmaten.
    Den fikk ny frontplate for noen år siden da den fikk en e til slutt i modell betegnelsen.
    Hadde vært artig om noen hadde noe å si om eventuell evulosjon i lydkvaliteten. Ytelsene er de samme.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.815
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    1
    Et konkret spørsmål rundt digitalinngangene på 1600/2500: Vil man kunne koble til f.eks en rimelig blurayspiller på coaxinngangen og få høyoppløst lyd fra filmsporet avspilt over DACen i forsterkeren? Blir det like godt som over HDMi på en AV-forsterker?
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Jeg skal si det ble stille her i tråden. Er ikke folk fornøyde med Denon PMA-1600 og 2500? Er det noen som kan beskrive lyden i PMA-1600 vs. 2500? Jeg er keen på å oppsøke hifiklubben og test sistnevnte om den hadde vært å oppdrive i sort, men pga. finish`n må det bli PMA-1600 (den finnes både i sort og sølv). Spørsmålet er om den er god nok?

    Det jeg egentlig lurer på, er om lyden i disse likner mer på forsterkerlyden som fantes på 1980- og 90-tallet (med Mosfet-teknologi). Jeg har i de siste årene hatt temmelig mange forsterkere, bl.a. Devialet 120 og 200, Naim Supernait, Rega Brio-R, Cambridge CXA60, Hegel (både 300/300/160), Nuprime IDA-16 og to Macintosh (MA 8000 og 6900), men ble aldri helt fornøyd. De ble alle (unntatt Macintosh) litt for kliniske/sterile/tekniske/pågående i klangen. Er det noe som vet om de to Denon-forsterkerne har litt mer varme og litt rund klang fra "gamle dager", samtidig som de ikke er for "laid-back")
    Jeg er absolutt fornøyd med min Denon PMA-1600NE.
    Akkurat nå er jeg uten høyttalere, men venter på et par Vienna Acoustics Mozart Grand skal komme med posten i løpet av noen dager.
    Skal bli gøy å teste hvordan forskjellen blir kontra Klipsch RF62II.
    mms_img395378693.jpg
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Da er Vienna Acoustics Mozart Grand på plass. Dette var noe ganske annet ja. Denon spiller meget bra på disse og driver de uten det minste problem.
    Foreløpig høres dette lovende ut.
    Kommer tilbake med flere inntrykk når jeg har funnet rett plassering av høyttalerne. :)
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg fått lyttet litt mer og er fornøyd, men Vienna kan bli litt vel snill. Det er ikke Denon sin feil. Den spiller meget bra og med mye mer guts og pondus enn jeg hadde forventet. I følge en tysk test måler PMA-1600NE 2X111 Watt i 8 ohm og 2x189 watt i 4 ohm noe som understreker min erfaring. Denne forsterkeren er kraftig som fy.
    Jeg vurderer en sub som det lille ekstra jeg savner.
    Forslag?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Forslag?

    Bytt ut Vienna med Klipsch Heritage og behold Denon'en hvis du syns Vienna blir for snille. Ikke at Heritage er så slemme, men de er iallfall ikke dumsnille eller sløve. Tror ikke inntrykket av for snille høyttalere kan korrigeres ved å legge til en sub. Er ikke der "det skjer".

    Kanskje et dårlig forslag og ikke det du ville høre, men det var iallfall gratis. :)
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Bytt ut Vienna med Klipsch Heritage og behold Denon'en hvis du syns Vienna blir for snille. Ikke at Heritage er så slemme, men de er iallfall ikke dumsnille eller sløve.
    Karakteristikken "dumsnill" om lyden fra et lydprodukt er et av de mest kreative uttrykkene jeg har sett siden jeg så en som karakteriserte sin Kenwood-receiver som "standhaftig".
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Jeg fikk omsider prøvd Denon PMA-1600NE på Hifi-klubben MOT forgjengeren Denon PMA-1520. Og Denon PMA-1600 var rett og slett overlegen lydmessig.

    Denon PMA-1520AE var mye mer pågående og slitsom i toppen. Selv om jeg ble tilbudt forgjengeren til halv pris av PMA-1600, kunne jeg ikke ha levd med 1520AE. Jeg er temmelig sikker på at de gamle PMA-1500R og PMA-1500AE er bedre enn sistnevnte, for den var ikke særlig bra.

    Jeg fikk dessverre ikke tid til å prøve PMA-2500, men det skal jeg gjøre neste gang. Det forunderlige med alt er likevel at Hifiklubben knapt klarer å skaffe nok Denon PMA-1600 (nesten alltid utsolgt). Er det så mange som har kjøpt den her i Norge?

    Det blir trolig en Denon PMA-1600NE på meg - i sort - om bare Hifiklubben klarer å skaffe en.......
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.815
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått lyttet litt mer og er fornøyd, men Vienna kan bli litt vel snill. Det er ikke Denon sin feil. Den spiller meget bra og med mye mer guts og pondus enn jeg hadde forventet. I følge en tysk test måler PMA-1600NE 2X111 Watt i 8 ohm og 2x189 watt i 4 ohm noe som understreker min erfaring. Denne forsterkeren er kraftig som fy.
    Jeg vurderer en sub som det lille ekstra jeg savner.
    Forslag?
    Jeg ville gått for en sub når du egentlig er veldig fornøyd og bare mangler litt nederst. Klipsch blir en helt annen lydfiliosofi.

    Denon PMA-1600 har vel ingen egen sub-utgang så det enkleste er kanskje en sub der du kan koble deg direkte på høyttalerutgangene. Høyttalerne spiller da full-range helt ned som vanlig og sub'en gir et tilskudd helt nederst. REL og MJ Acoustics har sub'er beregnet for dette, finnes sikkert hos andre merker også. Leter du litt finner du kanskje en med samme fine rosentrefiner som Mozartene?
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Har prøvd å jobbe litt mer med plassering av Mozart Grand i dag. Får det fan ikke til å sitte som det skal. Syns lyden er mye bedre ved sidevegg og langt bak lytteposisjon. Vet jeg har et vanskelig rom, men disse høyttalerne gjør det ikke bedre. Føler at de er vanskelig å få til.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Syncron75: Sikker på at du ikke bare er vant med Klipsch lyden, og at derfor Vienna sin helt annen spillestil lurer deg litt til å tro at noe er galt?
    Kansje du bare må "venne" deg på Vienna Acoustics sin lyd?
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Kan være det Sirop. Syns lyden blir tynn og bassfattig i lytteposisjon. Ved sidevegg og bak lytteposisjon har lyden mye mer pondus. Ikke for feit heller. Har eid Mozart Grand før. Kan ikke huske at de var så tynn, men som du nevner. Kanskje jeg har blitt vant bortskjemt. Men når det er sagt, så var ikke RF62II heller spesielt pondus i dette rommet.
    Av og til kan man bli sprø av denne hobbyen.
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    En positiv ting er hvertfall at Denon PMA-1600NE skuffer ikke. Kan ikke huske å vært så fornøyd med et produkt på veldig lenge. Utseende og finish er jo også meget bra etter min mening.
    Særdeles godt produkt som har MYE mer kraft enn papiret sier.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.815
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    1
    Det må være noe med hvordan komponentene spiller på lag med rom og lytteposisjon som gjør at du ikke får det til. Som du sier; av og til er dette en frustrerende hobby!

    Har du en hifikompis du kan besøke? Får du prøvd anlegget ditt i et annet rom kan du kanskje få noen ledetråder å gå etter.
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Har dessverre ikke noe annet rom å teste i.
    Jeg fikk akkurat nå kjøpt et par strøkne PSB Image T6 for bare 2500 kroner. De har bassporten foran, så jeg skal teste de for å se hva som skjer.
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Har testet enda mer i dag med Vienna. Disse skal egentlig være rimelig tungdrevne. Denon fillerister disse om den vil. Her er mer kraft enn Vienna tåler og mer til. :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.815
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    1
    Drar fram tråden igjen for å gnukke litt mer på Denons nyeste tokanalsforsterkere, PMA-1600 og 2500. Leser man tester og omtaler, bla Ken Kessler i HifiNews så er dette virkelig bra saker. Ikke bare ut fra pris men også i sammenligning med det meste. Er det faktisk slik at f.eks MNA2500 nesten er oppe på Luxman/accuphasenivå? Eller hvert fall side by side med Marantz og Yamaha? Dette er jo merker som til dels er mange ganger dyrere enn Denon, men vi vet jo fra før at man gjerne må betale en del ekstra for stjerna på panseret, mens mer ordinære merker av og til leverer svært mye pr krone.

    Noen tanker om dette? Er det Denoneiere her som var ute og hørte på de virkelig store gutta før de endte opp på hifiklubben? Har etter hvert veldig stor sans for japsehifi, men sliter litt med å finne sterke og svake sider ved alle og hvordan man kan betrakte de ulike merker og modeller innbyrdes.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Drar fram tråden igjen for å gnukke litt mer på Denons nyeste tokanalsforsterkere, PMA-1600 og 2500. Leser man tester og omtaler, bla Ken Kessler i HifiNews så er dette virkelig bra saker. Ikke bare ut fra pris men også i sammenligning med det meste. Er det faktisk slik at f.eks MNA2500 nesten er oppe på Luxman/accuphasenivå? Eller hvert fall side by side med Marantz og Yamaha? Dette er jo merker som til dels er mange ganger dyrere enn Denon, men vi vet jo fra før at man gjerne må betale en del ekstra for stjerna på panseret, mens mer ordinære merker av og til leverer svært mye pr krone.

    Noen tanker om dette? Er det Denoneiere her som var ute og hørte på de virkelig store gutta før de endte opp på hifiklubben? Har etter hvert veldig stor sans for japsehifi, men sliter litt med å finne sterke og svake sider ved alle og hvordan man kan betrakte de ulike merker og modeller innbyrdes.
    Kan du ikke stikke innom "klubben" og høre selv? Problemet med lyd er at det er avhengig av personlige preferanser og tilkoblet utstyr + lokaler.

    De siste årene har jeg prøvd ganske mange forsterkere - uten å helt bli fornøyd" (jeg remser opp en del - har sikkert glemt noen): Nuprime ida-16, Devialet 120 og 200, McIntosh MA6900, McIntosh MA8000, Hegel H80/300/160, Gato Audio 250, ECI 6DS, Primare i32, Nad Dd390, Nad M2, Arcam FMJ-A32, Roksan Caspian M2, Sugden A21AL2, Exposure 3010S2 D + noen billige forsterkere som Cambridge CXA-60, Arcam FMJ-A19, Rega Brio-R, Rotel-RA10, Onkyo A-9010, Marantz PM6005, Nad D3020, - stor sett alle "best buy"-produkter. Jeg har ikke vært særlig fornøyd med noen av dem (to unntak, se nedenfor).

    Enten har de vært for skarpe i lyden, for analytiske, kjedelige eller "uoppløste". Hegel H160 var riktignok en veldig bra forsterker, men kanskje litt "feit"/varm i bassområdet. McIntosh MA8000 var den beste av alle forsterkerne ovenfor, men den var et "beist" og lite stuevennlig. Og den var så dyr at jeg fikk dårlig samvittighet over å ha den i stua (familien trenger penger til andre ting også).

    Så fikk jeg tilfeldigvis høre en retro-forsterker ved navn Sansui hos en kamerat. Han hadde også en Tanberg Huldra 10. Dermed var jeg solgt! Jeg oppdaget at jeg rett og slett ikke liker "moderne" lyd, men heller litt varmtlydende forsterkere med stor gøy-faktor ("luftgitar" - med fokus på anslag fremfor detaljer). En løsning for meg ble derfor å gå etter MOSFET forsterkere. Og av moderne kreasjoner dukket den siste forsterker-serien til Denon opp.

    Og bare for å ha sagt det; Denon PMA-2500 er en bedre forsterker enn PMA-1600. Storebror spiller større og med mektigere autoritet. Men for meg var det uaktuelt med en sølvgrå forsterker (hvorfor i søren finnes den ikke i sort), så det ble 1600.

    Det er jo likevel ikke sikkert at du vil like Denon-lyden. Den har et litt "mykt" anslag i toppen, som gjør at enkelte action-filmer kan bli litt forsiktige og "snille". Du kan kanskje kompensere ved å bruke rocka høyttalere som bl.a. Klipsch eller JBL, men der kommer personlige preferanser inn i bildet. Noen synes også at Denon-forsterkere er forsterkere for nykommere - men det gir jeg F i - jeg har holdt på med dette siden 1980-tallet og velger det jeg selv liker best! :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Samme lurte jeg på når jeg var innom HFK tidligere i år og hørte på begge to: hvorfor i huleste kommer toppmodellen bare i 70-talls alu eller champagne finnish eller hva de kaller det, når modellen under også kan fåes i svart? Lite kundevennlig, spør du meg.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.815
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    1
    Academic_South: Veldig bra innlegg, kjenner meg veldig igjen i ørkenvandringen mellom allverdens utstyr. Har gått runde på runde med billig, halvdyrt og dyrt, nytt og brukt, lånt og eid. Uten å finne det jeg leter etter. Høy pris er hvertfall ingen garanti for å bli fornøyd. Er nok som du mer mot den varme, ørevennlige vintagelyden enn dagens nøytrale, ultradetaljerte ideal. Den absolutt beste forsterkeren jeg har hørt hos meg var en Luxman M-05 klasse A effektforsterker fra syttitallet. Lånte den en ukes tid av en kompis. En klassiker og det kan jeg forstå, for maken til honningflytende, varm og deilig lyd har jeg ikke hørt hverken før eller siden. Dagens Luxman er mye mer nøytral i klangen tror jeg. Til og med Accuphase har beveget seg noe bort fra den varme klangen og over mot nøytralt, hvis jeg forstår testerne riktig.

    Det kan godt hende at Sansui løser problemet (hvilken modell var det du hørte?), men hvis faktisk Denon PMA-2500 er i nærheten er det veldig interessant. Bor midt mellom hifiklubben i Ålesund og Trondheim så det går en heldag uansett og det har jeg ikke tjangs til foreløpig.

    Enig i at det er dumt at de ikke lager de i flere farger. Hvorfor ikke både i svart, sølv og champagne? Så finner man noe for enhver smak pluss match med annet utstyr man har.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Et lite forbehold på nøyaktig modellnavn, men det var en amp fra Sansui AU-907-serien.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.815
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    1
    Må si det frister å bare selge unna det meste av det som står her og gå for et 2500-sett. Spiller nå på en gammel Marantz DVD-spiller og den kan godt skiftes med noe bedre snart. Spiller SACDer så det er et must med spiller som tar disse. Rundt 45000 kr for et sett. Dyrt? Både ja og nei. Dyrt hvis man ikke er så nøye på det og bare skal ha et 'anlegg'. Billig hvis man er 'hifi-nerd' og får fred i sinnet og blir kurert for byttesjuka...den er både vond og kostbar som mange vet:)

    Det ser jo unektelig ut som om disse Denonproduktene er virkelig gode og har en ørevennlig klang uten å bli kjedelige. Det skulle derfor være mulig å ha Denon som utgangspunkt og smaksette lyden til slutt med høyttalervalget. MÅ få tatt en tur til Trondheim snart....!
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Et lite forbehold på nøyaktig modellnavn, men det var en amp fra Sansui AU-907-serien.
    Hadde en slik. Den er en av toppmodellene, serien er vel alpha . Angrer på at jeg solgte den. Har aldri sett lignende byggevkvalitet, på høyde med Sony ES syver. Bygd for å holde, var kun lunken på toppen. Prisen har nå 4 doblet seg. 160 W i 8 ohm og vekt på ca 30'kg. Kostet 27000 på.tilbud på Ekspert i 1994. Hvorfor har ikke Power slikt i dag.
    Hvis Ne låter likt som denne, er det bare og løpe å kjøpe.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Skulle jeg kjøpt ny forsterker i dag så ville jeg helt klart vurdert Denon PMA-2500, har mistanke om at den ligner veldig på mine Sony forsterkere i lyden og da er det snadder. Jeg fikk ved en tilfeldighet koblet opp en MosFet forsterker fra Sony hjemme og uka etterpå gikk rørforsterkeren på torget;) Japanske forsterkere kan være valuta for pengene så det holder.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.815
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    1
    Sansui sine beste forsterkere har selvsagt fått klassikerstatus nå og prisen er deretter. Pluss at de kan være vanskelige å finne. Og det kan fort bli tekniske problemer på gammelt utstyr, selv om japanske forsterkere nok er best av alle på driftssikkerhet. Kjøpte en NAD 3020A brukt for en tid tilbake. Fin deilig lyd men plutselig tok den selvmord med kraftig stygg brummelyd over høyttalerne og fullt utslag på alle effektdiodene. Glad jeg ikke fikk høyttalerne sprengt...

    Det fine med dagens Denon er at de (antakelig) tuner lyden litt mot det varme og fyldige samtidig som de ikke har falt for fristelsen til å gå klasse D men holder seg til Mosfet. Da blir de fort et alternativ til mye av det andre på markedet. Byggkvalitet og design er topp notch (har blitt lei av Marantz sin buete front for lenge siden) og de digitale inngangene er gode. Snakket akkurat med en på Hifiklubben i Trondheim og de har MNA-2500 oppkoblet i demorommet. Så jeg må få leita fram en fridag snart.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Bruker også Denon PMA-1600NE for tiden. Har prøvd en drøss siste årene og denne er blant topp 3, med platespiller er den best. Er dac,n som drar ned ett ørlite hakk, tar alle formater og oppløsninger men ikke helt oppe på Rotel RA1592/Nuprime DAC-10H nivå, Rotel derimot hadde elendig platespiller inngang.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Et lite forbehold på nøyaktig modellnavn, men det var en amp fra Sansui AU-907-serien.
    Hadde en slik. Den er en av toppmodellene, serien er vel alpha . Angrer på at jeg solgte den. Har aldri sett lignende byggevkvalitet, på høyde med Sony ES syver. Bygd for å holde, var kun lunken på toppen. Prisen har nå 4 doblet seg. 160 W i 8 ohm og vekt på ca 30'kg. Kostet 27000 på.tilbud på Ekspert i 1994. Hvorfor har ikke Power slikt i dag.
    Hvis Ne låter likt som denne, er det bare og løpe å kjøpe.
    Vel, jeg mener ikke at Denon låter HELT likt med Sansui, men bare at jeg har slitt med å finne forsterkere med litt "gammel" lyd, og at Denons siste serie ligger nærmere mitt hjerte enn mye av de nye greiene.

    Og så er det et annet poeng som blir poengtert i tråden; gammelt utstyr kan ha noe begrenset levetid (den nevnte Sansui`en tok eksempelvis kvelden etter en tid). Da kan det være greit at det også kommer nyere forsterkere på markedet som har liknende lydtilnærming.

    For min del passer det også at forsterkeren har innebygd dac - selv om du selvsagt finner eksterne dac`er som er enda bedre (men da på bekostning av brukervennlighet og lommeboka).

    Jeg skal ikke hevde at Denon er for alle, og for noen år siden hadde jeg nok "blåst" av de som hevdet at Denon har noe som helst å stille opp med mot andre gode forsterker-giganter. Men denne gangen er i alle fall jeg positivt overrasket. Hadde bare 2500 kommet i sort.......
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg testet PSB Image T6 noen dager. Det ble ren utklassing i favør Vienna. Har solgt både PSB og Vienna.
    Kjøpte et par helt nye Quadral Argentum 490 for bare 5900 kr.
    Holder på å spille de inn nå. De låter overraskende bra.
    Her er det bass ja. :cool:
    IMG_20170729_020412.jpg
    IMG_20170729_020412.jpg
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.815
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer! Ble Vienna'ene litt 'tamme'? Er vel litt tidlig å felle en dom over Quadralene, men de ser jo potente ut. Hvordan vil du si at klangen er i de der? Fyldig bass er 'alltid' bra synes jeg. Heller en litt boomy og utflytende lyd enn tynn og mager. Kan de spille høyt uten å gå i kne også?
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer! Ble Vienna'ene litt 'tamme'? Er vel litt tidlig å felle en dom over Quadralene, men de ser jo potente ut. Hvordan vil du si at klangen er i de der? Fyldig bass er 'alltid' bra synes jeg. Heller en litt boomy og utflytende lyd enn tynn og mager. Kan de spille høyt uten å gå i kne også?
    Har så vidt fått spilt på de. Kan komme med inntrykk når de har fått spilt noen timer.
    Vienna ble dessverre litt tamt ja. Quadral spiller litt på den varme siden. Fyldig og god bass her ja. Ikke boomy
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Hej alla Denons vänner.

    Det började med att jag bara skulle testa en CD-spelare från Denon som heter DCD-A100, och var en jubileumsmodell från dem för att fira dess 100-års jubileum. Sagt och gjort. Jag hittade en begagnad till ett fyndpris, så det var bara att slå till. Döm om min förvåning då den lät väldigt väldigt fint i mina öron ...

    DSCN7288[1].jpg


    Efter att denna kom i hus blev jag lite nyfiken på den matchande tillhörande förstärkaren som heter PMA-A100, men det var väldigt svårt att hitta någon, så jag sålde DCD-A100 och införskaffade ett set av PMA-2020AE - DCD-2020AE efter att jag läst några väldigt fina recensioner av PMA-2500NE. Vad jag förstår så är de väldigt lika i sin uppbyggnad, med den stora skillnaden att PMA-2500NE har en DAC, och det kan ju vara bra att ha, men jag har ju en DAC i CD-spelaren, så för mig spelar det ingen roll.

    Jag har varit en inbiten rör-nörd i över 30 år, så att gå över till en transistorförstärkare var ju inte vad jag egentligen tänkt ... men efter att dessa Denon kommit i hus är det bara att erkänna, jag saknar inte mina rör alls. Jag har även haft några andra namnkunniga (transistor)märken t.ex. McIntosh, Luxman, Accuphase och T+A genom åren, för att nämna några. Alla har låtit O.K., men alla har kostat (mycket) mer än denna blygsamma Japan. Och byggkvaliteten är det inget alls att klaga över. Alla de japanska märkena ger en finfin byggkvalitet. Där ligger, enligt mig, McIntosh i lä ... :rolleyes: Lite som grovsmide i jämförelse. Men de är i stället väldigt manliga ... he-he ... och har en klippfast bas. Jag gillar även dess McIntosh-blå VU-mätare.

    Den sista rörförstärkaren jag ägde var en av de större från Icon Audio med fyra stycken KT-150 rör, vilka gav ca: 100 watt. Men den fick se sig om efter ett nytt hem, ja så kan det gå. Inte så att den var dålig på något sett, den lät även den väldigt fint, men nu slipper jag problem med byte och biasinställning m.m. av de väldigt dyra "glödlamporna" ... ;)

    DSCN7315[1].jpg


    Min Denon PMA-2020AE har jag kopplat till ett par Yamaha NS-2000, och som högtalarkabel har jag Supra Sword. Yamaha kan ju låta lite "kliniska" om man kopplar ihop dem fel, men jag tycker mina NS-2000 tillsammans med Denon låter väldigt bra, och de räcker väldigt långt hemma hos mig i vart fall. :)

    DSCN7293[1].jpg


    Så enligt mig och mina öron: Buy with confidence. :D

    Tack för mig.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Hej alla Denons vänner.

    Det började med att jag bara skulle testa en CD-spelare från Denon som heter DCD-A100, och var en jubileumsmodell från dem för att fira dess 100-års jubileum. Sagt och gjort. Jag hittade en begagnad till ett fyndpris, så det var bara att slå till. Döm om min förvåning då den lät väldigt väldigt fint i mina öron ...

    Vis vedlegget 451458

    Efter att denna kom i hus blev jag lite nyfiken på den matchande tillhörande förstärkaren som heter PMA-A100, men det var väldigt svårt att hitta någon, så jag sålde DCD-A100 och införskaffade ett set av PMA-2020AE - DCD-2020AE efter att jag läst några väldigt fina recensioner av PMA-2500NE. Vad jag förstår så är de väldigt lika i sin uppbyggnad, med den stora skillnaden att PMA-2500NE har en DAC, och det kan ju vara bra att ha, men jag har ju en DAC i CD-spelaren, så för mig spelar det ingen roll.

    Jag har varit en inbiten rör-nörd i över 30 år, så att gå över till en transistorförstärkare var ju inte vad jag egentligen tänkt ... men efter att dessa Denon kommit i hus är det bara att erkänna, jag saknar inte mina rör alls. Jag har även haft några andra namnkunniga (transistor)märken t.ex. McIntosh, Luxman, Accuphase och T+A genom åren, för att nämna några. Alla har låtit O.K., men alla har kostat (mycket) mer än denna blygsamma Japan. Och byggkvaliteten är det inget alls att klaga över. Alla de japanska märkena ger en finfin byggkvalitet. Där ligger, enligt mig, McIntosh i lä ... :rolleyes: Lite som grovsmide i jämförelse. Men de är i stället väldigt manliga ... he-he ... och har en klippfast bas. Jag gillar även dess McIntosh-blå VU-mätare.

    Den sista rörförstärkaren jag ägde var en av de större från Icon Audio med fyra stycken KT-150 rör, vilka gav ca: 100 watt. Men den fick se sig om efter ett nytt hem, ja så kan det gå. Inte så att den var dålig på något sett, den lät även den väldigt fint, men nu slipper jag problem med byte och biasinställning m.m. av de väldigt dyra "glödlamporna" ... ;)

    Vis vedlegget 451460

    Min Denon PMA-2020AE har jag kopplat till ett par Yamaha NS-2000, och som högtalarkabel har jag Supra Sword. Yamaha kan ju låta lite "kliniska" om man kopplar ihop dem fel, men jag tycker mina NS-2000 tillsammans med Denon låter väldigt bra, och de räcker väldigt långt hemma hos mig i vart fall. :)

    Vis vedlegget 451461

    Så enligt mig och mina öron: Buy with confidence. :D

    Tack för mig.
    Grattis! Så du kjøpte Denon PMA-2500? Så bra at det fungerte for deg. Jeg tror mange som liker 1970-80-talls lyden kan finne noe de liker med Denon sin siste serie. Alternativt er også Marantz PM-11s3 et godt valg, men det må vi kanskje ikke snakke om i en DENON-tråd:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn