Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Endelig i mål med spilleren. Har hatt denne i over 10 år og har oppgradert og fikset på den gjennom de årene. Er nå maksa helt ut med nos deler fra Schopper i motoren og litt ellers. Non mag platter og hovedlager fra Swissonor, ekstern strømforsyning fra Hanze, nye Coil og diverse bronse lager fra Audiosilente. Alle kabler og elektronikk er også skiftet ut til nytt. Er nå nede i 190v på strømforsyningen noe som gjør at motoren går mere stille. Skikkelig musikalsk spiller med driv i bassen.
    IMG_20210516_173615.jpg
    IMG_20210516_173818.jpg
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Fin sak den strømforsyningen.
    Fikk den demonstrert hos Hanze hi-fi. Veldig stor forskjell på med og uten. Forskjellen var større enn jeg forventet i og med at det er både en reim og mykt mellomhjul som skal filtrere vekk støy fra nettet.
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Fin sak den strømforsyningen.
    Fikk den demonstrert hos Hanze hi-fi. Veldig stor forskjell på med og uten. Forskjellen var større enn jeg forventet i og med at det er både en reim og mykt mellomhjul som skal filtrere vekk støy fra nettet.
    Disse spillerne er følsomme for svingninger på styrken på strømmen på nettet. Det fører til at den må justeres på i løpet av dagen og kvelden. Med strømforsyningen får du jevn strøm og spilleren går jevnt. Du får også satt ned volten slik at motoren går mere stille, de er jo ikke ment å gå på 230v slik som de gjør uten strømforsyning. På den delen av restaureringen som går på strøm og vibrasjoner i motor så vil jeg si at nye Coil også gå et godt hørbart utslag i lyden. Men det avhenger nok også litt på hvor god stand det er på de originale.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Noen her som har testet de oppgraderte pully'ene fra audiosilente på td150/160? Ser de koster fra 42 til 55 euro .... Har to td160 og en td150 der det kunne vært aktuelt, hvis det gir hørbart løft i lyden. Hva 'burde' jeg gjøre for å forbedre disse spillerne mest mulig? Planen er å beholde Td160 super m/sme3009 stort sett slik den er, den er original med plinth og lokk. Td160 (vanlig) har originalarmen med headshell, plinth uten bunn, men har et heltre ask plinth jeg tenker å putte denne nedi.
    Så har jeg et valg jeg må gjøre, enten bruke TD150 mk1 med sme3009 eller TD150 mk2 med sme3009 (har originalarmene til begge to), plinthet på mk1 burde vel byttes.

    Er det "verdt" det å bytte til tyngre og bedre dempede plinth på disse spillerne? Tonearmene er det litt delte meninger om har jeg skjønt, men ettersom jeg har en td160 med sme3009 og muligheten for en td150 med sme3009 har jeg ikke stort behov for å ha det på en tredje/fjerde spiller også. Har per dags tre MM-pickuper og har ønske om å kunne putte en MC-pickup på en spiller, eller en MM-pickup fra Audio Technica.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det som kan gjøres er bl.a:
    Demping av subchassiet m/tynn bitumen.
    Bytte til tykkere bunnplate (m/3 stk justerbare føtter), og dempe med bitumen. Det kan også brukes på sideveggene.

    Plinth til TD 150 kan du f.eks gjøre kraftigere/tykkere m/å lime mdf utenpå det originale, for så å legge på finér. Jeg fikk EB til å gjøre det med mitt. Samtidig bestilte jeg et nytt støvdeksel (på mål) fra Echstein, og brukte hengsler fra LP 12.
    Med et litt tykkere plinth vil en 9" arm også gå klar innunder et da noe bredere støvdeksel, og trenger ikke cut-outs som på det originale.

    IMG_1908.jpg


    Mht alternative tonearmer til TD 150 så kan/bør ikke de være så tunge. Årsaken er at fjæren til sub-chassiet bak på venstre side ikke sitter like langt ut mot høyre som på de senere spillerne. Du vil dermed få utfordringer med å balansere fjæropphenget om tonearmen er for tung. Jeg endte opp med å måtte montere en motvekt på høyre side .
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Skjønner, får se litt hva jeg finner ut av mtp plInth, har lyst til å lage noen massive utgaver i furu egentlig .... Vi får se hva sommeren/høsten bringer med seg. ;)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hei Thorens venner. Er det noen i Rogalandsområdet som kan gjøre/utføre service på en Thorens TD320 Mk3 ? Denne ble som original jobbet med på Elektronisk Bureau for noen år tilbake siden, men har ikke brukt den på lenge. Idag skulle jeg stille inn de justeringsskruene ( som er et helv...e), fordi strikken så og si alltid faller av. Idet jeg skrudde på en av skruene, falt den plutselig ned i subchassiset. Da jeg åpnet bunnet, ser jeg det er en løs sort kabel der, som jeg ikke aner hvor skal være og får ikke satt inn den hvite justeringsskruen igjen. Noen som har god kompetanse på dette?
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Om du ikke får lokal hjelp så tipper jeg at noen gode bilder gjør det fullt mulig med fjernhjelp fra "ekspertisen" her inne :) .

    Skjønner forøvrig egentlig ikke helt problemet med å justere sub-chassiet, som på den modellen er veldig enkelt.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Skal legge ut noen bilder senere. Ang justering; Uansett hvordan jeg gjør, om den bevegelige delen av spiller er alignet med det faste, eller andre måter, strikken faller av, som er ny. Enten går den for høyt og når den har en fin snurring ca på midten, går den alltid av ved stopp..mareritt og holde på med. Pluss den går tregt når lp ligger på, klarer ikke 33, men ligger på rundt 30, 31..
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Reimen kan være for stram. Den skal ha en minimum lengde. Nye reimer, litt avhengige av fabrikat er ofte litt korte, om må strekkes litt. Alternativt må motoren justeres/tiltes.
    Den flytende delen skal ligge plant med den faste - med tallerken og matte på.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Regner med den løse ledningen..lanskje den løsnet da jeg skrudde av bunnplate..kanskje den skal stå på denne?
     

    Vedlegg

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Da fikk jeg på og festet den hvite mutteren igjen til strengen under, skal skru den sammen igjen..Er det noen som har et bilde av hvordan dere sånn noenlunde har stilt inn skruene?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Som jeg skrev - de skal strammes/slakkes slik at det flytende opphenget er plant med plinthet - når tallerken og platematte ligger på spilleren. Værre er det ikke.

    Max/min lengde på reim kan jeg finne frem i morgen. Hvilket fabrikat er forresten reimen?
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    jeg tror det ikke, men jo..den snurrer og er stabil..Beltet har ikke falt av..Ditt råd, helt plan med plinthet og det var sus og dus. Hjertelig, det satte jeg pris på:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Lengden på belt skal være mellom 265mm og 275mm
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Mitt er 27cm. Måtte sette level litt hoyere igår, for når jeg brukte en 180g lp, skraper tallerken nær den pulleyen.. Så i vater med plinth blir for lavt, må betraktelig opp
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Snu tallerken oppned legg på matte pluss en lp så justerer du :) du vil da se visuelt hva som skraper hehe me tipper belte guiden er synderen. Mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Ja, ved siden av belteguiden, er det en grå liten "stang" so er en del av et underlag.. Den skraper borti. Nå har jeg funnet en stabil posisjon, så satser på den holder en stund😆
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Da satte jeg platespiller bort for now..Har for mye problemer med å få beltet til å holde seg der det skal. Er greit nok å vadre opp nå i plan med plinthet, men da er tallerken altfor lav og er ikke i nærheten av å snurre. Fikk satt den opp ved å skru den mye høyere, men beltet faller av titt og ofte, uansett hva jeg gjør..Det henger der en stud, men kan falle av igjen feks med en litt tyngre lp, eller ved 44 hastighet..så jeg gidder ikke mer, finner ikke den gyldne løsningen dessverre, er en ekstremt sensitiv spiller .. Tenker jeg legger den ut for salg og håper på en grei pris
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Den er på ingen måte sensitiv for set-up - snarere tvert i mot, så det må være noe annet "fundamentalt" galt med din spiller. Med plinth i plan med det flytende opphenget skal det være mer enn god nok klaring mellom tallerken og plinth.
    Det kan være bladfjærene det er noe feil med, eller at noen har skrudd den helt fra sansogsamling.

    Uansett - du vil få en god pris på brukten, så får du heller legge pengene inn i en annen type spiller.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har flere spillere her; En Thorens Td145, en Kenwood Kd650 og et nykjøp fra en bruker her inne, Michell GyroSe. Så jeg har litt å velge imellom..Men, likte alltid den Thorens 320. Jeg vet ikke hva problemet er dessverre og kan jo ikke selge den slik, den må jo være 100% før det..Vet ikke om noen i området heller som fikser/eller kan se på den..Hvis, noe er galt..får sjekke litt videre med den..;-/
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Opphenget er jo en banalt enkel konstruksjon, så under forutsetning av at ikke en eller flere av fjærene har mistet spenst, har brudd eller er montert feil, så er set-up temmelig straight forward. Om noen har skrudd på motor-tilt, slik at den er feil, så kan det innvirke på at belt faller av - men slik du beskriver det virker det å være noe "feil" med det flytende opphenget.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis ting ikke er justert helt borte i natta så vil belte sjelden ramle av hvis du gir tallerken en liten hjelpene puff når du starter opp :) da slipper belte å klatre så mye på pully på motoren slik at det ramler av til slutt :) Jungeltriks :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, men en riktig justert spiller med reim i god forfatning har ikke behov for "jungeltriks" ;)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Opphenget er jo en banalt enkel konstruksjon, så under forutsetning av at ikke en eller flere av fjærene har mistet spenst, har brudd eller er montert feil, så er set-up temmelig straight forward. Om noen har skrudd på motor-tilt, slik at den er feil, så kan det innvirke på at belt faller av - men slik du beskriver det virker det å være noe "feil" med det flytende opphenget.
    Jeg vet ikke om jeg vil åpne å ta sjansen på å finne ut ting selv.. Eventuelt sende den til Elektronisk Bureau og få den sjekket/kalibrert eller fikset..hva det enn er. Da den var i vater med plinth, gikk alt så fint og beltet var stabilt, før jeg snudde tallerken tilbake til rett side og den var altfor lav..Får se om eventuelt Geir v/On/Off sjekker platespillere, men tror ikke det etter hva jeg husker han sa engang
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Noen illustrerende bilder hadde vært fint
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Vet ikke helt hva jeg skal ta bilder av? Fra tallerken når den står i vater med plinth?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Bilde av spiller - horisontalt uten yttertallerken - så vi kan se høyden på innertallerken over plinth, og bilde i samme posisjon med tallerken plassert opp/ned, snurret slik at reima løper slik den skal - og så et med tallerken plassert riktig vei.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Notis bak øret hvis ingen ting nytter ( dette gjelder TD 316 - 318 - 320 - 321 pluss Phantasie bygget før 1987 )
    Da er det clutch pulley som fusker .

    Notat  .JPG
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    som du ser Laban, ligger den så lavt når alt er på samme plan, at den er umulig å bruke..Så den må justeres langt høyere opp her utifra bilder, og da blir det vanskelig å få beltet til å fungere særlig..Det går sikkert også utover korrekt hastighet tror jeg
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Typisk vare fra Fredrikstad det der :eek: nei vet du hva ? punkt 1. av med stål bunnplaten først så kapper du tre like lange treklosser som du bruker som service bukk til plintet så du kan se hele undersiden godt / opphenget . ( du setter den faste delen av plintet på de treklossene du har kappet )

    Mvh
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Kan gjøre det imorgen så sender jeg bilder. Kom nettopp 2 venner ranglende inn her:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er det slik som bildet viser - at tallerken opp/ned ligger nedpå motorpulley?
    Løper reimen så skjevt som bildet med tallerken opp/ned viser når du roterer tallerken rundt?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn