Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Skal prøve imorgen. Er da tingen at en ledning kan ha løsnet på innsiden og at den eventuelt lett kan settes på uten feks lodding?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Neppe. Trolig vil du se at kablene ut fra tonearmen går til hhv leder (+) og skjerm (-) på høyre og venstre kanal. Litt usikker på om det er separat jordingskabrl ut fra tonearmen. I såfall skal den være loddet til skjerm (-).
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    takk for hjelp og info, skal se imorgen og ta et bilde..kanskje den må innom et verksted eller noe fremover
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Trolig er det en RB250 (Rega) tonearm, og da er jordingen "jumpet" sammen med skjerm (-) på venstre kanals kabel. Mao - ingen separat jordingskabel.
    Som vist her:
    Rega rb250 armkabel.JPG


    Kan brum komme av at Devialets skjerm (-) på phonokontakten ikke er tilstrekkelig jordet?
    Hvordan er TD350 koblet til Devialet?
    Separat RIAA?

    Jeg ville forsøkt først å ta en løs kabel og holde mot skjerm på venstre kanals kabel som går ut av TD350 (når alt er koblet opp og spiller m/brum) og ta andre enden på kabelen og holde mot noe som garantert er jord. Trolig elimineres da brum.
    Alternativt er det brudd/dårlig kontakt i armkabelens jord, et eller annet sted.
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Skal teste dette når jeg er hjemme. Thorens er koblet nå på masterunit, som også en Gyrodec SE er koblet på. Skal teste på et eksternt trinn når jeg er hjeme, så oppdaterer jeg her litt senere. Dere er fantastiske, alle dere med råd og tips😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Da fikk jeg testet med et eldre Svenska Grammofonsteg riaa (utrolig bra btw). All brumm ble borte og fungerer nå som det skal være. Prøvde den også i samme inng på Devialet som Michell er koblet til, da var det også brumm, men det er det ikke på Michell i samme inng😳Merkelig.. Så da blir det eksternt riaa trinn i denne omgang. Takker for all hjelp 😊
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ^ Hvilken arm har du på Michell ?

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Dvs atter en Regaram, men Michell har vel lagt ut en egen jordingsledning på Technoarmen så en er mindre prisgitt om chassisjord via skjermen/signaljord fungerer sammen med PU og forsterker.

    mvh
    KJ
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er det noen med en 3-serie som kan måle avstand fra senter på motorpulley til senter av spindel?
     

    Decca

    Medlem
    Ble medlem
    04.04.2021
    Innlegg
    16
    Antall liker
    2
    Sted
    Viken
    God aften.
    Jeg har en original Thorens TD160 med TP16 arm med en påmontert Ortofon F15E. Alt er originalt, bortsett fra oppgradering til 230v inngangsplugg og phonokontakter på baksiden med nye interne signalkabler.
    Lydmessig opplever jeg at det er "skurring" på enkelte frekvenser. Hører det på både vokal (gjerne litt høye - Ane Brun f.eks) og enkelte blåseinstrumenter. Ganske skarp lyd faktisk. Er en novice på dette, men mistenker at det kan skyldes slitasje på stiften, og ser derfor etter en ny - og det er her jeg søker litt bistand. Skurringen er ikke tilstede med digital kilde, så det er ikke høyttalerelementene.
    Jeg har googlet på meg forvirring og ser etter en ny stift, gjerne en oppgradering, men finner ikke ut hva jeg trenger eller hvor jeg får tak i det. Må gjerne være en fargerik gjengivelse med god dynamikk, og trenger ikke være i high-end skiktet. Det er standard head-shell på tonearmen, så det burde være en som kan monteres uten mye mikkmakk. Blir rett og slett veldig glad om noen kan peke ut noe brukbart.
    På forhånd, skikkelig tusen takk.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dette er en pickup og platespiller som stammer fra 80-tallet. Jeg er usikker på når de gikk ut av produksjon, men ditt eksemplar må da være 25-30 år gammel eller mer?

    Hvis antakelsen min stemmer, så er du nok moden for en ny pickup.
    En god (og rimelig) klassiker et Auto Technica AT95 som er erstattet med VM95.


    Jeg vil anbefale å gå litt opp i pris til ihvertfall EN eller ML-utgaven.

    Johan-Kr
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    God aften.
    Jeg har en original Thorens TD160 med TP16 arm med en påmontert Ortofon F15E. Alt er originalt, bortsett fra oppgradering til 230v inngangsplugg og phonokontakter på baksiden med nye interne signalkabler.
    Lydmessig opplever jeg at det er "skurring" på enkelte frekvenser. Hører det på både vokal (gjerne litt høye - Ane Brun f.eks) og enkelte blåseinstrumenter. Ganske skarp lyd faktisk. Er en novice på dette, men mistenker at det kan skyldes slitasje på stiften, og ser derfor etter en ny - og det er her jeg søker litt bistand. Skurringen er ikke tilstede med digital kilde, så det er ikke høyttalerelementene.
    Jeg har googlet på meg forvirring og ser etter en ny stift, gjerne en oppgradering, men finner ikke ut hva jeg trenger eller hvor jeg får tak i det. Må gjerne være en fargerik gjengivelse med god dynamikk, og trenger ikke være i high-end skiktet. Det er standard head-shell på tonearmen, så det burde være en som kan monteres uten mye mikkmakk. Blir rett og slett veldig glad om noen kan peke ut noe brukbart.
    På forhånd, skikkelig tusen takk.
    Jeg har en 160B Mk II.
    Fabrikkmontert SME Serie 3 med Ortofon m2 Black.
    Ut fra det du beskriver hører jeg noe lignende.
    Flere "eksperter" har blitt konsultert. Like mange underlige svar.
    Drittspiller, liker ikke armen, etc.
    Sist sommer bygde jeg RIAA med rør. Problemet forsvant.
    Kan det ha vært overstyring eller noe annet rart med RIAA som jeg da brukte?
    IMG_20210525_114243946.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    @Decca
    Årsaken til problemet ditt kan være flere. Bla:
    a) Feiljustert pickup og/eller feil stifttrykk.
    b) Feil antiskating.
    c) Slitt stift og stivt (med alder) nåloppheng.
    Det kan også være en kombinasjon av disse.

    TP16 er en ok arm og har en effektiv masse som gjør det mulig å benytte mange ulike PU`r,

    Skurring/siblanter kan også ligge i platen(e). Opplever du problemet på alle, eller kun noen - og er det på samme sted på platene hver gang?
     
    Sist redigert:

    Decca

    Medlem
    Ble medlem
    04.04.2021
    Innlegg
    16
    Antall liker
    2
    Sted
    Viken
    Dette er en pickup og platespiller som stammer fra 80-tallet. Jeg er usikker på når de gikk ut av produksjon, men ditt eksemplar må da være 25-30 år gammel eller mer?

    Hvis antakelsen min stemmer, så er du nok moden for en ny pickup.
    En god (og rimelig) klassiker et Auto Technica AT95 som er erstattet med VM95.


    Jeg vil anbefale å gå litt opp i pris til ihvertfall EN eller ML-utgaven.

    Johan-Kr
    Takk for svar, men festet for pickup på TP60-hodet som sitter på denne armen er fra undersiden og opp, mens pickupene du henviser til krever innfesting fra oversiden, så da blir det litt vanskelig. Så for meg en pickup som kunne monteres på tilsvarende måte.
     

    Decca

    Medlem
    Ble medlem
    04.04.2021
    Innlegg
    16
    Antall liker
    2
    Sted
    Viken
    @Decca
    Årsaken til problemet ditt kan være flere. Bla:
    a) Feiljustert pickup og/eller feil stifttrykk.
    b) Feil antiskating.
    c) Slitt stift og stivt (med alder) nåloppheng.
    Det kan også være en kombinasjon av disse.

    TP16 er en ok arm og har en effektiv masse som gjør det mulig å benytte mange ulike PU`r,

    Skurring/siblanter kan også ligge i platen(e). Opplever du problemet på alle, eller kun noen - og er det på samme sted på platene hver gang?
    Skurringen er på de samme stedene og på de samme platene hver gang. Har justert en god del, med hjelp fra "how-to" videoer, men får ikke bort dette, så da er vel stiften/pickupen neste steg. Antar den jeg har er gammel som horn og tydeligvis like sjelden som hønsetenner, så må finne noe annet enn denne....
    Takk for innsikten og innspillene dine :)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Skurringen er på de samme stedene og på de samme platene hver gang. Har justert en god del, med hjelp fra "how-to" videoer, men får ikke bort dette, så da er vel stiften/pickupen neste steg. Antar den jeg har er gammel som horn og tydeligvis like sjelden som hønsetenner, så må finne noe annet enn denne....
    Takk for innsikten og innspillene dine :)
    Men ikke på alle plater? Tenker dårlig kontakt jeg. Har hatt det på noen Regaarmer tidligere. Et par steder på platen, mot slutten.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    @Decca
    Årsaken til problemet ditt kan være flere. Bla:
    a) Feiljustert pickup og/eller feil stifttrykk.
    b) Feil antiskating.
    c) Slitt stift og stivt (med alder) nåloppheng.
    Det kan også være en kombinasjon av disse.

    TP16 er en ok arm og har en effektiv masse som gjør det mulig å benytte mange ulike PU`r,

    Skurring/siblanter kan også ligge i platen(e). Opplever du problemet på alle, eller kun noen - og er det på samme sted på platene hver gang?
    I mitt tilfelle var det på de samme platene (bare 2-3 stk), samme sporene, samme del av sporene.
    Og bare denne kombinasjonen av plater, PU, spiller og RIAA.
    Så forskjellig musikk som country og jazz.
    Skurringen er på de samme stedene og på de samme platene hver gang. Har justert en god del, med hjelp fra "how-to" videoer, men får ikke bort dette, så da er vel stiften/pickupen neste steg. Antar den jeg har er gammel som horn og tydeligvis like sjelden som hønsetenner, så må finne noe annet enn denne....
    Takk for innsikten og innspillene dine :)
    Akkurat som hos meg.
    Nå går det fint med rør RIAA.
    De samme platene / sporene går fint på en annen spiller.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Takk for svar, men festet for pickup på TP60-hodet som sitter på denne armen er fra undersiden og opp, mens pickupene du henviser til krever innfesting fra oversiden, så da blir det litt vanskelig. Så for meg en pickup som kunne monteres på tilsvarende måte.
    Nagaoka kan du jo da vurdere.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis jeg ikke tar helt feil, så er det mutre integrert på undersida i headshellet.... de fleste PUs kan festes både fra oversida og undersida, men avhengig av PU kan det være du trenger nye skruer...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Litt spent på hva DECCA finner ut. Våre symptomer er veldig like.
    Jeg vil alltid (hvis mulig) finne årsaken før jeg prøver for mange "løsninger".
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Er det kurrant å lage plinth til td150 mk1/mk2 i MDF? Har lyst på i alle fall en jeg kan lakkere hvit høyglans .... Noen som har noen innvendinger om det er "best" å gå for hengsler på plinth eller lokk over hele snurra?
    Er vel i første omgang snakk om en td150 mk1, deretter en td150 mk2 hvis prosessen blir en suksess. ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det jeg gjorde med min var å lime et lag m/8mm mdf utenpå det originale plinthet. Deretter ble det finért, men kan like gjerne lakkeres.
    Da blir det litt kraftigere - og en 9" tonearm "svinger" innenfor plinthet, slik at man ikke behøver utsparringene i støvdekslet.
    Jeg monterte Linn hengsler (rimelige) og bestilte måltilpasset støvdeksel fra Tyskland, fremfor "osteklokke" som ligger utenfor.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.700
    Torget vurderinger
    14
    Godt forslag som ptb sier å bruke Linn hengsler. Hengslet lokk gir etter min mening bedre brukervennlighet. I tillegg er Linn henslene laget slik at man lett også kan løfte lokket helt av.
    Om du skal lage nytt plint kan du jo også vurdere å lage det med samme størrelse som en Linn LP12. Da har du plass till litt bredere armbord og står friere til å bruke forskjellige armer, og Linn lokket vil passe også. Disse er det ofte hyggelig pris på (f.eks. ebay).
    Mvh GunnarS
     

    Decca

    Medlem
    Ble medlem
    04.04.2021
    Innlegg
    16
    Antall liker
    2
    Sted
    Viken
    VM95 har gjenger i skruehullene.

    Johan-Kr
    Stemmer, det har den jo, så da kan denne fungere. Takk igjen.
    Har forøvrig gjort alt jeg kan (tror jeg) mtp innstillingene, så både anti-skate og vekt er optimalisert samt finjustering av selve posisjonen ift stiftens vandring over LPn under avspilling. Går for å finne enten en ny stift til denne (men ikke lett å få tak i) eller skifte ut hele cartridgen som du har foreslått.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn