Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Og hvis du ser bort fra ordet "normal". Hvilken pris tror man at en slik turntable har?

    EDIT: Så svaret fra jorwed nå. 7-10K? Da er dette høyst interessant. Takk, jorwed.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.057
    Antall liker
    11.484
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg ville vel sagt 5-7k, men det er jo "en viss" etterspørsel etter disse, men så kommer det også an på tilstanden,,
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.889
    Antall liker
    17.524
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Enig. Akkurat denne har en SME 3012 arm i tillegg og en eier. Da er tilstanden antagelig bra. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    HifiGirl77: Kommer vel litt an på hva du legger i begrepet. En oppshining av de spillerne der kan fort koste svært mye. Reimbytte er det enkelt å få til, da reima er lett tilgjengelig... Fem til sju bør vel være mer realistisk- SME eller ikke. Hadde vel venta at du kanskje ikke skulle gå såpass langt tilbake i tid for å finne spilleren din, men de er gode, de. Ingen tvil derom...:cool:
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Tja, den jeg har i dag er også vintage. Jeg liker i grunn vintage, det ser pent ut og er som regel bygget på en solid måte.
    Akkurat når det gjelder TD 124 så er jo dette en spiller jeg har inntrykk av at fortsatt måler seg med dagens spillere i lignende prisklasse. Dessuten skader det ikke å prøve noe nytt, i alle fall ikke så lenge det er et produkt som enkelt kan selges videre om jeg ikke liker det. :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.132
    Antall liker
    34.143
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ville si prisleiet jorwed foreslår er mest realistisk. Opptil 10k er vel greit når den er utstyrt med en sme12 . Vet mange forlanger mer , men om de får solgt er en annen sak. Uansett , en solid klassiker som kan oppgraderes med plinth og annet tilbehør.

    silvio lab.jpg
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    TD124 med SME3012 er verdt mer enn 10 000 hvis den er i brukbar stand.
    6000 for spiller og samme for arm tror jeg er mer realistisk.
    td124mkii_sme3012ii_1.jpg
     
    Sist redigert:

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    692
    Antall liker
    630
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    Det er ikke uten grunn at enkelte td 124 koster opp mot 20 K og av og til enda mer, da er de som regel både forsynt med fin plinth, arm, og helrenovert, og akkurat sistnevnte utgift skal ikke undervurderes, det er mer enn å skifte strikk/reim. Maskinen er rundt 60 år gammel, oljen stivner, og før eller siden må motor og lagre opp og renses, finmekanikk justeres, osv. Dette er arbeid som ikke skal overlates til hvemsomhelst sånn uten videre, om en skal ha spilleren til å fungere optimalt og ifølge specs, og dermed koster det gjerne litt. Bare nevnt for ordens skyld og i beste mening. Min spiller ble renovert hos Frede Kristensen, Classic Audio, Struer i Danmark, og ble levert med sertfikitat, ikke akkurat billig, men så er den en nytelse å bruke.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Da kan jeg legge ut en liten info om at dette ikke blir noe av i denne omgang i alle fall. Jeg senker skuldrene og fortsetter kosen med den platespilleren jeg har inntil et nytt spennende prosjekt dukker opp. :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.132
    Antall liker
    34.143
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Man kan lage mye stilig ut av mange vintage spillere - f.eks TD 160 serien (og tilsvarende).
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Hifi-Girl77: Det ville jeg gjort og. Det er fullt mulig å finne både verre og bedre deals enn din forespeilede 124-pris, da de faktisk er ganske mange av der ute. Keep us posted, will you??:rolleyes:
     

    Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    751
    Antall liker
    2.265
    Torget vurderinger
    5
    td-320wh.jpg


    Min "nye" Thorens Td-320, TP-90 arm, fikk den tilbake i går, full service fra Elektronisk Bureau, meget fornøyd, veldig hyggelig kar.

    Nå skal den bare få ny matte (Achromat 5 mm.), kom gjerne med forslag hvis noen har gode erfaringer med andre matter.

    Skal også ha ny MM pick-up om et par måneder, prisklasse ca, 4-8 000,-. kom gjerne med forslag ut fra egne erfaringer.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    17.275
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Positiv erfaring med Achromat som erstatning for gummimatta på Thorens.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Arilha: Støtter Audiomix her. Den spilleren der låter helt fortreffelig med en 2M Black på:rolleyes: Hvilken RIAA? Til mellom 7 og 10000 kan du faktisk få både matta, Blacken OG en anstendig RIAA.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.913
    Antall liker
    1.503
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 492628

    Min "nye" Thorens Td-320, TP-90 arm, fikk den tilbake i går, full service fra Elektronisk Bureau, meget fornøyd, veldig hyggelig kar.

    Nå skal den bare få ny matte (Achromat 5 mm.), kom gjerne med forslag hvis noen har gode erfaringer med andre matter.

    Skal også ha ny MM pick-up om et par måneder, prisklasse ca, 4-8 000,-. kom gjerne med forslag ut fra egne erfaringer.
    Hvorfor er den flytende delen gitt fargen hvit ?
     

    Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    751
    Antall liker
    2.265
    Torget vurderinger
    5
    Arilha: Støtter Audiomix her. Den spilleren der låter helt fortreffelig med en 2M Black på:rolleyes: Hvilken RIAA? Til mellom 7 og 10000 kan du faktisk få både matta, Blacken OG en anstendig RIAA.
    Hei!
    Jeg bruker et Clones PA1 riaa.
    Det er mye sannsynlig at jeg går for 2M Black, hadde tidligere en 2M Bronze på en annen spiller men ville høre om det var andre som kunne anbefales eks. Nagaoka, Sumiko, Goldring eller andre.
     

    Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    751
    Antall liker
    2.265
    Torget vurderinger
    5
    Hei!
    Det var jeg som etter å ha sett på andre spillere han har overhalt ba om å få det lakkert hvitt fordi jeg synes det er pent og gir spilleren et særpreg
     

    Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    751
    Antall liker
    2.265
    Torget vurderinger
    5
    Hei!
    Har akkurat bestilt en hvit Achromat 5 mm.:rolleyes:
     

    janomdahl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    3
    Hei, spør på vegne av en venn: Hvor i Osloområdet kan man få fikset en Thorens TD165 (Tandberg-modell) noenlunde raskt og rimelig? Spiller med svakt signal i en kanal, normalt i den andre. Mest sannsynlig bare dårlig kobling mellom armkabel og videre; masse knitrete støy i høyttalerne når armen løftes og beveges.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.112
    Antall liker
    4.989
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hei!

    Jeg er meget fornøyd med 2m black og 5mm achromat på min spiller. Valgte hvit achromat for å få en fin kontrast! :) Vis vedlegget 492763
    Jeg har også hvit Acromat på min Thorens. Passer til 2m Black :)
    Jeg bruker Trichord Diablo både til Thorens og Lenco. Den siste har sort Acromat.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Arilha: Alle de funker til viss grad på Thorens, men det er og blir Ortofon som imo virkelig gir den groove. How Herr Thorens Got His Groove Back? He looked to Denmark! Det er lettere å få en Thorens till å låte tam flaff-flaff-flaff enn de fleste andre. Men det gjør den altså ikke med dansk fisk-opp på:rolleyes: Prøv forresten å finne tak i en Graham Slee Gram Amp 2 SE..

    Audiomix: Diablo er en direkte djevelsk god RIAA...
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    10
    Arilha: Alle de funker til viss grad på Thorens, men det er og blir Ortofon som imo virkelig gir den groove. How Herr Thorens Got His Groove Back? He looked to Denmark! Det er lettere å få en Thorens till å låte tam flaff-flaff-flaff enn de fleste andre. Men det gjør den altså ikke med dansk fisk-opp på:rolleyes: Prøv forresten å finne tak i en Graham Slee Gram Amp 2 SE..

    Audiomix: Diablo er en direkte djevelsk god RIAA...
    Audiomix:
    Diablo er bra, men forgjengeren Delphini MkII NCPSU opplevde jeg som enda bedre da disse ble sammenlignet for mange år siden. Valgte derfor å beholde Delphini'en og har i ettertid kjøpt enda en, til nr.2-anlegget. Vil derfor anbefale en lytt på denne om du skulle komme over en slik. Jeg har nå bestilt en ECP2 og er veldig spent på hvordan Delphini'en klarer seg i forhold til denne. Har også hatt innom bl.a Linn Uphorik og et par andre riaa, men valgte å beholde Delphini.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.112
    Antall liker
    4.989
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Min Diablo var IKKE bra. Tror jeg er tredje eller fjerde eier. Ingen før meg likte den. Med god grunn.
    Den var feilprodusert. Trichord hadde nok aldri lyttet til den.
    De innrømte at de hadde sendt noen feilproduserte til Tyskland, men ikke til Norge.
    Feilen var at en motstand i hver kanal som skulle vært 47k var blitt forvekslet med 4.7k.
    Jeg klarte ikke å se at det var noe feil da jeg målte opp Diablo.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix: Regner med du skjønte at jeg ikke medregner feilproduksjon i den definisjonen som er her oppe?:rolleyes:
    KH: Tror du kommer til å bli overrasket. Skulle ikke forundre meg om EC ryker ut etter et halvår..
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.112
    Antall liker
    4.989
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Audiomix: Regner med du skjønte at jeg ikke medregner feilproduksjon i den definisjonen som er her oppe?:rolleyes:
    KH: Tror du kommer til å bli overrasket. Skulle ikke forundre meg om EC ryker ut etter et halvår..
    Alt riktig oppfattet.
    Nevnte bare at min var beheftet med et problem som ikke tidligere eiere hade funnet ut av.
     

    Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    751
    Antall liker
    2.265
    Torget vurderinger
    5
    Arilha: Alle de funker til viss grad på Thorens, men det er og blir Ortofon som imo virkelig gir den groove. How Herr Thorens Got His Groove Back? He looked to Denmark! Det er lettere å få en Thorens till å låte tam flaff-flaff-flaff enn de fleste andre. Men det gjør den altså ikke med dansk fisk-opp på:rolleyes: Prøv forresten å finne tak i en Graham Slee Gram Amp 2 SE..

    Audiomix: Diablo er en direkte djevelsk god RIAA...
    Går for 2m black, det er jo den som blir anbefalt av alle, spiller nå med en Audio-Tecknica AT150Sa synes ikke den er noe spesielt god på denne spilleren.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig restaurert spiller, det der. En lokal platebutikk hadde to slike med TP-16, og jeg siklet fryktelig på dem før jeg kjøpte TD 147 Jubilee. Men med originalt plint så er den ikke det smykket du har kjøpt deg, og dette er virkelig et smykke du kan bruke daglig i veldig mange år framover.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn