Venner av QNKTC/Henry Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Takk for tipset! Jeg var ikke klar over den chippen. Har tidligere brukt ES9023. Både den og ES9012/18 har en regnefeil som man bare kan gå rundt vha. uoffisielle datablader o.l. Det ble for mye styr den gangen. Men denne nye varianten er spennende!

    Børge
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tipset! Jeg var ikke klar over den chippen. Har tidligere brukt ES9023. Både den og ES9012/18 har en regnefeil som man bare kan gå rundt vha. uoffisielle datablader o.l. Det ble for mye styr den gangen. Men denne nye varianten er spennende!

    Børge
    Er det noe den mannen ikke kan fikse?

    Nesten så jeg må hive meg på jeg også, om jeg finner meg en rimelig hodetelefonforsterker - Kan QNKTC erstatte Grace, mon tro?
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Stor nyhet: Jeg fikk akkurat vite at AB-1.2 har passert alle testene som skal til for CE-merking!

    Børge
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.091
    Teknisk Ukeblad har et flott intervju over to sider med Børge i sin nyeste utgave, som kom i dag. Løp og kjøp!! ;)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har byttet avspiller fra Sb touch til Mac mini. På touch var jeg tvunget til å kjøre uac2, og etter hva jeg forstår er det også den beste mtp high-rez, har det noe for seg å oppgradere driverne for å kjøre uac1?
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Mac mini trenger ikke drivere. På Windows er det en fordel å laste inn driveren, enten du bruker UAC1 eller UAC2. På Mac fungerer UAC2 bedre enn UAC1.

    Børge
     

    haavardnk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.07.2012
    Innlegg
    56
    Antall liker
    42
    Torget vurderinger
    1
    Nett gått til innkjøp av AB-1.2, meget fornøyd! :)
    Lurer på en ting, er det stor forskjell på UAC1 og UAC2 i form av kvalitet? Vurderer å installere linux på htpcen for å få støtte for det i alle program. Vil det være noe å hente i f.eks Spotify? :)
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Glad for at du liker den! UAC2 er nødvendig for å spille 88.2, 96, 176.4 og 192 ksps. Den gir også tilgang til ASIO-driveren for alle samplerater.
    I Spotify tror jeg ikke det er ASIO-støtte, så der må du bruke UAC1. Det du da har igjen fr er å sjekke at sampleraten til AB-1.2 til 44.1 i Windows. På den måten slipper du at OSet resamler.

    Børge

    Nett gått til innkjøp av AB-1.2, meget fornøyd! :)
    Lurer på en ting, er det stor forskjell på UAC1 og UAC2 i form av kvalitet? Vurderer å installere linux på htpcen for å få støtte for det i alle program. Vil det være noe å hente i f.eks Spotify? :)
     

    haavardnk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.07.2012
    Innlegg
    56
    Antall liker
    42
    Torget vurderinger
    1
    Aah, den er god! Men tenkte på Linux, er ikkje uac2 støttet av systemet der? Så alle program vil kunne bruke uac2?
    Glad for at du liker den! UAC2 er nødvendig for å spille 88.2, 96, 176.4 og 192 ksps. Den gir også tilgang til ASIO-driveren for alle samplerater.
    I Spotify tror jeg ikke det er ASIO-støtte, så der må du bruke UAC1. Det du da har igjen fr er å sjekke at sampleraten til AB-1.2 til 44.1 i Windows. På den måten slipper du at OSet resamler.

    Børge

    Nett gått til innkjøp av AB-1.2, meget fornøyd! :)
    Lurer på en ting, er det stor forskjell på UAC1 og UAC2 i form av kvalitet? Vurderer å installere linux på htpcen for å få støtte for det i alle program. Vil det være noe å hente i f.eks Spotify? :)
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    På Linux funker UAC2 helt supert. Men der også må du sjekke at operativsystemet ikke oversampler. Gå til www.qnktc.com, søk etter readme-filen. Der er det noen hint om Linux-oppsett.

    Børge


    Aah, den er god! Men tenkte på Linux, er ikkje uac2 støttet av systemet der? Så alle program vil kunne bruke uac2?
     

    roso

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2012
    Innlegg
    6
    Antall liker
    12
    Sted
    Askim
    Da har jeg også fått en AB-1.2 på plass og det fungerer utmerket. Bruker Jriver og UAC2 og lyden er oppløst og fin, men kanskje litt skarpt til tider.
    Ser det er mange muligheter for justeringer i Jriver, men jeg får kanskje la ting sette seg litt først.

    Utstyret er koblet til en Harman Kardon HK670 forsterker og Audio Physic Yara II Superior Høyttalere.
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Det var bra at posten kom frem til Østfold også til slutt :)

    Børge
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.091
    Da har jeg også fått en AB-1.2 på plass og det fungerer utmerket. Bruker Jriver og UAC2 og lyden er oppløst og fin, men kanskje litt skarpt til tider.
    Ser det er mange muligheter for justeringer i Jriver, men jeg får kanskje la ting sette seg litt først.

    Utstyret er koblet til en Harman Kardon HK670 forsterker og Audio Physic Yara II Superior Høyttalere.
    Det burde ikke låte skarpt med AB-1.2 og JRiver. Jeg benytter versjon 18 og er strålende fornøyd med lyden. Kan det være andre svakheter i kjeden – kabling, for eksempel? Børge anbefaler USB-kabel med ferritmagnet, vet jeg. Og den bør være kortest mulig.

    Uansett har jeg fått det rådet å ikke benytte justeringsmulighetene i JRiver, men derimot å la signalene gå mest mulig upåvirket gjennom mediespilleren. Du bør også koble ut den innebygde volumkontrollen.
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Superfornøyd ny eier av QNKTC på Hadeland her. Den har gitt pc-lyden min et helt klart løft i forhold til alt annet jeg har prøvd. Det jeg sliter litt med er å få spilt av 24/192 i Foobar, men det er vel mer ett Foobarproblem vil jeg tro....ikke noe problem å spille av 24/96, men får ikke valgt høyere alternativer. Uansett glimrende produkt, så håper jeg bare at jeg greier å oppdatere drivere og firmware når det blir aktuelt. Stå på videre Børge, sånne produkter liker vi:)
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Kult at du liker den!

    Readme-filen på www.qnktc.com har forklaring på det meste av firmware-oppdatering.

    Børge
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.087
    Antall liker
    6.558
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg også fått en AB-1.2 på plass og det fungerer utmerket. Bruker Jriver og UAC2 og lyden er oppløst og fin, men kanskje litt skarpt til tider.
    Ser det er mange muligheter for justeringer i Jriver, men jeg får kanskje la ting sette seg litt først.

    Utstyret er koblet til en Harman Kardon HK670 forsterker og Audio Physic Yara II Superior Høyttalere.
    et par små kondiser i c21,31 vil kunne gjøre ting litt mindre skarpt. . Qnckt dacen er en drøm å modde på og en slik endring krever knapt basiskunnskaper i lodding,

    en ekstern strømforsyning gjør også underverket. Et bra produkt blir bare bedre med nok strøm.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.087
    Antall liker
    6.558
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jar har nok gått hele veien, testet ut ufattelig mye kondiser til denne. Har vært gjennom stort og lite, overkill og way to much og er svært happy med resultatet. Ville vel ikke skremme karen med masse muligheter, blir gjerne stopp før start da.

    takk for linken, enda et bevis på at folk er gale, men vi liker det!
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Spent på å høre mer om dine erfaringer, hadde vært kult å ta med noen av dem i senere versjoner av DACen.

    Børge
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.087
    Antall liker
    6.558
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Klart du skal få delelisten min, så kan du enelt avgjøre selv hva du vil gjøre.
    det er ufattelig mye dac man kan få for småpenger, et virkelig no brainer produkt.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Fikk meg en QNKTC for ett par dager siden og den spiller bra den! Men småirriterte meg på at jeg ikke fikk UAC2 på Spotify (selv om det kanskje ikke er noe særlig å hente på det) så måtte sjekke litt opp og kom da over denne "så som så løsning" men som funker, Fidelity HIFI Spotify Client Ved hjelp av den får en ASIO også fra "Spotify". Ikke optimal løsning men den gjør tilsynelatende det den skal i hvert fall.

    Ble også fort litt nysgjerrig på dette med ekstern strøm som det har stått litt om, har dette mye for seg og er det noen som har komt fram til en enkel og velfungerende løsning for oss som har mer enn to tommeltotter og dermed ikke er spesielt interesert i å lodde? Vil noe så simpelt som en USB hub med PSU hjelpe? Finner også USB ledninger med mulighet for å koble strøm inn fra batteri eller strømforsyning, er det bedre? Har også sett egne "hifi usb med strøm injektorer" til ett par tusenlapper, men har vondt for å forestille meg at det skal være nødvendig med strømforsyning til ett par tusen til dette?
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Jeg har forsøkt å bruke Fidelity. Først likte den ikke passordet mitt, nå - etter mange restart og re-installasjon av .NET framework 4 - sier den "Unhandled exception..."

    Uansett: Koblingen med ASIO-protokoll og streaming-software er genial. Jeg håper Wimp følger etter. Det eneste vi trenger da er ASIO-støtte i nettleseren :)

    Hold meg oppdatert hvis Fidelity begynner å virke skikkelig.

    For de som lurer på dette med USB Audio Class 1 og 2, her er en intro.

    UAC1 hører til under USB 1.1-paraplyen, UAC2 hører til USB 2.0. (Forsøk på å blande skal i teorien være mulig, men funker generelt dårlig i praksis.) De er to litt forskjellige måter å overføre lyd på. UAC2 er en videreutvikling som tillater høyere båndbredde (og dermed flere kanaler og høyere samplerate) enn UAC1.

    Begge protokollene fungerer fint på Linux og Mac. Bare UAC1 er støttet direkte av Windows. For UAC2 på Windows må man ha en eller annen driver. Håpet mitt er å ta frem én driver som støtter alt av USB-lyd. En mulig fordel med AB-1.2 er at UAC2 på Windows bare fungerer med ASIO-protokollen. Det er mange ting som ikke spiller med ASIO, for eksempel "pling - you got mail".

    Merk at alle operativsystemer i utgangspunktet resampler! Det er nettopp for å kunne mikse "you got mail" inn med musikken din. Alle resamplere vil påvirke musikk-signalet. På alle andre kombinasjoner enn Windows+ASIO må man gå inn selv å sette lydkortets samplerate, eller i det minste fortelle maskinen at det er sampleraten i musikken som skal bestemme sampleraten i DACen - gitt at den er støttet av DACens hardware.

    Både UAC1 og UAC2 tillater avspilling av CD-kvalitet og vel så det. Begge tillater asynkron USB hvor DACen er tidsreferansen. Hvis du har rippet CD-samlingen din til MP3, trenger du ikke UAC2. Ei heller hvis du har rippet den til flac. Behovet for UAC2 melder seg egentlig bare hvis du har lastet ned musikk som har blitt mikset i et format som er bedre enn CD.

    Litt om båndbredde: UAC1 vil i teorien fungere på stereo 24/96, noe som også er tilfellet på mange kontroller-chipper. På AB-1.2 går derimot grensen for UAC1 på 24/48. (Fordi Atmels AVR32 MCU har USB endpoint-registere med 512 bytes, ikke 1023 eller 1024 som mange andre har.). UAC2 har en veldig mye høyere teoretisk båndbredde. På AB-1.2 er UAC2-grensen på stereo 32/192. Det er fordi den ene interne serieporten på AVR32-chippen bare går opp til 16Mbps.

    Hva er så dette ASIO? Det er en protokoll som er definert av Steinberg i Tyskland. Den omgår hele audio-systemet i Windows-operativsystemet. Mange synes det i seg selv er lurt (ref resampling over). Hvert lydkort med ASIO-støtte trenger en egen .dll-fil. Den lastes inn av player-programmet i user mode. Mot playeren eksponerer den ASIO-protokollen. I tillegg implementerer den selve hardware-kontrollen av lydkortet. I tilfellet AB-1.2 bruker ASIO-driveren libusbK. ASIO4ALL har liten verdi for AB-1.2. Det er fordi ASIO4ALL mottar lyddata fra en player og sender den inn i Windows sitt audio-system.


    Børge
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Da er Fidelity Beta oppe, og jeg spiller Spotify gjennom UAC2 og ASIO!

    OT: Lytter til Tanita Tikaram: "Twist in My Sobriety - Acoustic". Høres flott ut.

    Børge
     

    Baldiman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.06.2009
    Innlegg
    126
    Antall liker
    17
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    btw* en kombo for å spille fra rdio med asio fra ipad, er å bruke Creation5 appen (lekker app som er verdt 25 kr)og kjøre denne i play to til en pc med foobar med dlna renderer plugin.
     
    Sist redigert:

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Sist redigert:

    Baldiman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.06.2009
    Innlegg
    126
    Antall liker
    17
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Tester gjerne ut ny firmware. :) Er det noen som har fått windows media player til å virke med asio? Win 8 er skikkelig sær med å godta "play to" enheter. Så wmp er så og si den eneste som fungerer som renderer. Får jeg wmp til å funke så er streaming fra win-tablet til asio i boks.
     

    Baldiman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.06.2009
    Innlegg
    126
    Antall liker
    17
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Den smørbrødlista for å oppdatere firmware jo.. Tror jeg står over.. :p
     

    Baldiman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.06.2009
    Innlegg
    126
    Antall liker
    17
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Fikk den kreative ånden over meg og laget boks og logodesign på gøy. :)
    En modus knapp, som lyser i forskjellig farge ettersom usb-modus.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    På ene anlegget mitt går jeg rett fra QNKTC inn i effektforsterker, fungerer storveis foruten at jeg sliter litt med støy (ikke mye men nok til at et irritererr litt). Har USB kabel med "vorte" men ikke ekstern PSU, er det ekstern PSU som er løsningen og i så fall noen som har tips til en enkel plug and play løsning?
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    På ene anlegget mitt går jeg rett fra QNKTC inn i effektforsterker, fungerer storveis foruten at jeg sliter litt med støy (ikke mye men nok til at et irritererr litt). Har USB kabel med "vorte" men ikke ekstern PSU, er det ekstern PSU som er løsningen og i så fall noen som har tips til en enkel plug and play løsning?
    Et billig strøm-alternativ er en MikroTik 5V USB Injector tilkoblet en lineær, regulert psu. Jeg har tidligere benyttet denne kombinasjon til M2Tech Hiface2 (en usb/spdif-converter). Jeg antar, at dette også kan brukes med QNKTC, siden den vel er å regne som vanlig usb-drevet enhet(?).

    Injector fik jeg tak i her. Vanlig brevsending er ikke mulig via nettbutikken, derfor mailet jeg ordren, og fikk så paypal faktura tilsendt istedet. To kabler med frakt ble €8.

    Adapter (psu) fandt jeg her. Frakten var ikke billig (£24), men fordi vareverdi er under tollgrensen tilkommer i det minste ikke moms/gebyr.

    Dessuten skal nevnes, at psu-stikket ikke umiddelbart matcher MikroTik-stikket, det må en adapter imellom. Jeg brukte denne, som godt nok ikke passet 100%, men dog ga solid nok forbinnelse.

    Et liknende sett fåes også hos Item Audio (injector/psu) for samlet £23 + frakt £18. Her sniker vareverdi seg over tollgrensen, så man kan være uheldig å ende opp på litt over NOK 600 inkl moms/gebyr.

    Norske Mascot, produserer dessuten flere regulerte, lineære strømforsyninger. Fordi en usb-enhet får trekke opp til 500mA på en usb-port, er det nødvendig, at strømforsyningen klarer å levere dette. Bare Mascot 8937 ligger i området, med sine 5-24V/2A. For egen del var jeg dog på utkikk etter en model til å plugge direkte i veggkontakten, så jeg fravalgte 8937, og prisen kjenner jeg derfor ikke. Ing.Furuseth AS er salgsagent for Mascot, og kan sikkert opplyse priser mm.

    Et siste alternativ jeg kjenner til, er AqVox. Noe dyrere enn ovennevnte, men kanskje også litt bedre, i hvert fall i følge eieren av Item Audio.

    Avslutningsvis vil jeg igjen fremheve, at jeg ikke har testet disse løsningene med QNKTC, jeg kan således ikke garantere, at de virker eller er til gavn.
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Er det noen som har erfaring med å upsample til QNKTC? Tenker å bruke en MacBook (SnowLeopard) med enten BitPerfect eller Audirvana+. Har erfart med min tidligere dac, Metrum Octave (NOS dac), at upsampling gir en lydmessig gevinst. Lurer på om samme gjør seg gjeldende for QNKTC. Har først nettopp bestilt dac’en, så har ikke leilighet til å teste selv ennå. Dac'en vil forøvrig hos meg gjøre nytte i et rent head-fi oppsett sammen med en Project Ember headamp og mine Spiral Ear custom in-ears.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn