Venner av QNKTC/Henry Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hmm.. Lurer på om det i grunn kan være like greit å bytte ut både SB touch og Boxee box med en liten shuttlepc med fks Vortexbox m/ mpd og xbmc. Ser ut til å være en like god løsning som to seperate enheter.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Da blir det å kikke forventningsfull ned i postkassa i noen dager fremover.
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Håper å få den i posten i kveld eller i morgen!

    Børge
     

    Goophy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Noen som vet om AKM4430 har volumkontroll? Og om det er mulig å nå denne over I2S (tenker da på USB->I2S-interfacet)?

    Lyst på denne DACen, men å kunne justere volum i hardware er et must.
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    AK4430 er ganske simpel, og har ikke digital volumkontroll. Hvis du er av selv-mekke-typen er det mulig å bruke den samme modulen med mye annen hardware. Gå til www.qnktc.com og trykk på ES9012/18 prototype-kortene!

    Børge
     

    Goophy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Har allerede en ESS9018 DAC, tenkte det kunne være artig å prøve en AKM4430. :)
    Takker for svar!
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Fin Rapport og superfin kommentar fra Børge for oss som ikke skjønner alt som skjer inni boksene våre.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kunne vært interessant å høre hvordan denne klarer seg mot de "dyre og etablerte" dac'ene på markedet.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Blir kos i kveld med knystille power, Brian som satt sammen denne og moddet dacen sa litt ironisk at 5v-forsyningen i usbpluggen er ment som en nødløsning for å få boksen til å virke.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    5V er nødløsning. Funnet ut at 3.3v også er nødløsning. Perfekt utgangspunkt for diy for oss som ikke har lyst til å lodde 200 alt for små komponenter på et brett som er så alt for lite. Når strøm er på plass på begge steder spiller dacen forrykende bra.
    testet for få kondensatorer til å vurdere hva jeg liker best.

    Selv om dacen min har kommet opp i ca 5000kr så mener jeg bestemt at denne spiller vesentlig bedre. Siste dac jeg testet var nad m51 og jeg ville ikke byttet til den selv om jeg byttet likt...
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Såpass ja.Kjenner det begynner å klø litt i fiklefingeren her nå.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Sannelig, da er boksen i hus. Rekker vel ikke å gjøre noe fornuftig med den før til neste uke.
    Mangler vist kabel. Er det noen som kjenner en engent netthandel for slikt?
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Er det noen som har tenkt på batteridrevet strømforskyning til denne dac'en? Den skal ha 5V/3.3V DC?

    Om så er tilfellet kan jeg ikke annet enn å se at strømforskyningen blir "stillere" og rimeligere enn konvensjonell strømforskyning.

    McLaren
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Regulatorene i DACen leverer 3.3V ut og kan fungere på maksimalt 6V inn. Det betyr at du kan gå inn flere steder med 4 1.5V Celler i serie før regulatorene. Bare følg oppskriften for ekstern power andre steder i denne tråden.

    Eller du kan forsøke med 2 1.5V Celler der du kobler fra regulator-utgangene. MCUen får fortsatt 3.3V fra sin regulator, og klokkene er spekket til 3.3V. Så 3.0 til DACen og klokkene kan bli litt sketchy. Men jeg har flere bokser på lager, så kjør på!

    Børge
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Det har vært mye snakk om modding her i det siste, og det er kjempekult! Bare husk at selv om denne DACen er laget for å lett kunne moddes, så er det ikke noe krav om at den MÅ moddes! Testen til Erlandsen var på en umoddet enhet.

    Børge
     
    • Liker
    Reaksjoner: H.R

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Hentet meg en slik dac for et par dager siden og mener at om det er noe som fortjener en plass på toppen av VFM stigen så er vel dette et produkt som ligger helt oppe i toppen her.

    Etter at jeg fikk rødlys i lampa på fronten lurer jeg på om ikke Bryston dacen min blir satt i B-annlegget, hehe :_)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.482
    Antall liker
    102.701
    Torget vurderinger
    23
    Et liv uten modding er meningsløst. :) Kvalifisert modding, that is....
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Alt man kjøper i butikken er egentlig halvfabrikata :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hadde det enda fulgt med loddekurs når man kjøpte denne boksen så var jo mulighetene uendelig ;)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Her er en USB strømforsyning som påstås å være bedre enn batterier. Et must for ikke-loddere?
    Håper på konstruktive motsigelser -ellers kan det jo hende med kjøp.....
    iFi-audio iUSB
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Noen som vet om AKM4430 har volumkontroll? Og om det er mulig å nå denne over I2S (tenker da på USB->I2S-interfacet)?

    Lyst på denne DACen, men å kunne justere volum i hardware er et must.
    Dumt spørsmål kanskje: er digital volumkontroll i "software" dårligere enn en innebygd i DACen? Jeg tenker da f.eks med bruk av JRiver.
     

    Goophy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Dumt spørsmål kanskje: er digital volumkontroll i "software" dårligere enn en innebygd i DACen? Jeg tenker da f.eks med bruk av JRiver.
    Ikke nødvendigvis, hvis det gjøres "riktig" vil det i teorien ikke være noen forskjell.
    Problemet er at programvaren fort gjør veldig mye rart med lydstrømmen hvis man ikke sender den direkte til lydkort/DAC.

    Nå har jeg aldri prøvd JRiver, så det kan jeg ikke uttale meg om, men i min løsning (mpd/alsa) vil volumkontroll i OSet bare bli tull.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Mange takk. Et annet ankepunkt er kanskje at en PC som benyttes til alt mulig rart har en tendens til å pipe. Jeg har et antivirusprogram (avast) som kvitrer i vellyst når den har lastet inn siste nytt fra moderselskapet. Noe den gjør daglig. Slike ting på full pupp ut i Klipschene kan kanskje bli litt heftig.
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Hvis du installerer ASIO-driveren, får du ikke dette problemet. Da ser ikke lenger alle Windows programmer DACen, bare de som er satt opp for å bruke ASIO-protokollen.

    Børge
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Hvis du installerer ASIO-driveren, får du ikke dette problemet. Da ser ikke lenger alle Windows programmer DACen, bare de som er satt opp for å bruke ASIO-protokollen.

    Børge
    Ah, det var et deilig svar. Da er det bare å teste ut hva som funker best.
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Jepp, gå til www.qnktc.com og les installasjons-veiledningen for Windows 7. Der står det at du har valget mellom USB Audio Class 1 (44.1 og 48 med alle Windows-programmer) eller UAC2 (opp til 24/192 med de som støtter ASIO).

    Lykke til!

    Børge
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jepp, gå til www.qnktc.com og les installasjons-veiledningen for Windows 7. Der står det at du har valget mellom USB Audio Class 1 (44.1 og 48 med alle Windows-programmer) eller UAC2 (opp til 24/192 med de som støtter ASIO).

    Lykke til!

    Børge
    Betyr dette at med UAC2 så uteslutter jeg i praksis alle windows lyder?
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Her er en USB strømforsyning som påstås å være bedre enn batterier. Et must for ikke-loddere?
    Håper på konstruktive motsigelser -ellers kan det jo hende med kjøp.....
    iFi-audio iUSB
    Jeg håper du kjøper så vi andre kan få glede av din viten;-) (selv nysgjerrig)

    McLaren
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Man trenger ikke laste inn egen asio driver på pc'en når du bruker Jriver. Trykk på Tools, manøvrer deg til options, trykk Audio som ligger helt øverst. Da dukker det opp et alternativ som heter Audio output. Der kan du velge mellom 8 ulike måter for å unngå windows. bla Asio og Wasapi
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Så lenge boksen lyser grønt foran, kjører den med USB Audio Class 1. Da fungerer alle standard Windows audio protokoller opp til 44.1 og 48. Så lenge kilden er rippede CD-plater etc, er dette helt flott.

    Når kilden har høyere oppløsning, bør DACen også støtte det. (Nedsampling i OSet er noe hærk.) Den støtten opp til 24/192 får du med USB Audio Class 2. Et rødt lys foran indikerer UAC2. Både Linux og Mac støtter det formatet. Men på Windows-siden må man inn med en spesiell driver. I vårt tilfelle støtter den spesielle driveren bare ASIO-protokollen, og player-programmene må settes opp tilsvarende.


    Børge
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    3.088
    Så lenge boksen lyser grønt foran, kjører den med USB Audio Class 1. Da fungerer alle standard Windows audio protokoller opp til 44.1 og 48. Så lenge kilden er rippede CD-plater etc, er dette helt flott.

    Når kilden har høyere oppløsning, bør DACen også støtte det. (Nedsampling i OSet er noe hærk.) Den støtten opp til 24/192 får du med USB Audio Class 2. Et rødt lys foran indikerer UAC2. Både Linux og Mac støtter det formatet. Men på Windows-siden må man inn med en spesiell driver. I vårt tilfelle støtter den spesielle driveren bare ASIO-protokollen, og player-programmene må settes opp tilsvarende.


    Børge

    Hvordan er det med Windows 8, Børge, går det bra?
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Hvordan er det med Windows 8, Børge, går det bra?
    Har ikke prøvd! Jeg vet det har vært noen diskusjoner blant utviklerne av libusbK, som ASIO-driveren er skrevet på. ASIO-driveren må installeres som på Windows 7. Jeg har ikke hørt noe om USB Audio Class 2-støtte i Win8.

    Det er bare å forsøke om det funker.

    Børge
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Vedrørende UAC2 alternativt UAC1. 24/192 er jo et rimelig vanvittig format ( i alle fall i mitt hode ). Eneste materiale som har så høy oppløsning må da være nedlastbare hig-rez-filer. Eller finnes det platemateriale med denne oppløsingen som funker mot USB-DAC'n?
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Det finnes høyoppløslig materiale som har noe for seg, ja.

    Les Egils test for kommentarer om det.

    Børge
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg startet med UAC2, og svappet så til UAC for å få spilt spootify. Boksen lyser grønt, og spootify strømmer ut gjennom høyttalerne. Det låter så som så, men jeg er ikke abonnent så jeg får vel litt lav oppløsning på spootify. Problemet nå er at JRiver har sluttet å fungere. JRiver ser bare UAC2 driveren, så jeg får ikke byttet til output mode UAC.

    Takknemlig for gode råd her :)
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Byttet tilbake til UAC og JRiver. Umiddelbart synes jeg dette smaker av fugl. Det skal dog bemerkes at hele oppsettet mitt er nytt. Nye Klipsch RF II, Doxa 70SE kjøpt på børsen i går. TagMcLaren forforsterker (kjøpt for en tid tilbake på børsen men ikke spilt) og naturligvis QNKTC dac'n. Er ikke noe gulløre, så det eneste som teller er om jeg liker det hele eller ei :)
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Det er ikke noe problem å be JRiver spille av mot DACen i UAC1-modus. Tools -> Options -> Audio Output -> Direct Sound. Device -> Primary Sound Driver.

    Det er egentlig bare hvis kildematerialet ditt har mer enn CD-kvalitet at det gir mening å bruke UAC2 og ASIO-avspilling.

    Børge
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Det er ikke noe problem å be JRiver spille av mot DACen i UAC1-modus. Tools -> Options -> Audio Output -> Direct Sound. Device -> Primary Sound Driver.

    Det er egentlig bare hvis kildematerialet ditt har mer enn CD-kvalitet at det gir mening å bruke UAC2 og ASIO-avspilling.

    Børge
    Mange takk. Dette hadde jeg aldri klart å gjette meg frem til :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn