Veldig god signalkabel på alle parametre til og med lydmessig.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg lurer litt på hva som menes med 'egnet for audio'?
    Tenkes det på impedansmatching?
    Audio er jo overføring av et elektrisk signal inklusive påvirkning forårsaket av varierende dielektrisitetskonstant på isolasjon (les: innbrenning) på lik linje med fysiske betingelser som gjelder for all annen elektrisk overføring.....(?)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    Det mest interessante med Rudi's anbefaling var at den også teoretisk sett bør være bortimot perfekt som signalkabel. I den kabelen er det ingen verdens ting som skal kunne degradere signalet. Alt stemmer også med min forståelse av hva som er viktig i en signalkabel.
    Jeg har lest denne tråden tidligere, og skummet de siste sidene nå nettopp. Hvilken kabel er det snakk om? Var det den med jern...isåfall blir det jo noe nytt inn i debatten om valg av optimale materialer. Men om det var denne kabelen, så er jeg jo enig i at selve forsølvingen av senterleder skulle dekke ledningsevnen godt nok.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Nå må vi ikke være så gjerrige da! Har man kjøpt et anlegg til f.eks. 100,000 N. Kr. så har man vel råd til 10,000 N. Kr. i kabler også?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det mest interessante med Rudi's anbefaling var at den også teoretisk sett bør være bortimot perfekt som signalkabel. I den kabelen er det ingen verdens ting som skal kunne degradere signalet. Alt stemmer også med min forståelse av hva som er viktig i en signalkabel.
    Jeg har lest denne tråden tidligere, og skummet de siste sidene nå nettopp. Hvilken kabel er det snakk om? Var det den med jern...isåfall blir det jo noe nytt inn i debatten om valg av optimale materialer. Men om det var denne kabelen, så er jeg jo enig i at selve forsølvingen av senterleder skulle dekke ledningsevnen godt nok.
    Den i åpningsinnlegget. Forsølvet kobber multistrand senterleder.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå må vi ikke være så gjerrige da! Har man kjøpt et anlegg til f.eks. 100,000 N. Kr. så har man vel råd til 10,000 N. Kr. i kabler også?

    Det er ikke gjerrig eller ikke gjerrig det handler om. Den som kjøper anlegg til 100000 har sikkert råd til å gi 10000 til Røde Kors også. Spørsmålet er hvorvidt man får noe mer enn æren av å kvitte seg med noen ekstra tusenlapper ved å kjøpe ledninger for de pengene i stedet for å gi dem bort, kjøpe musikk for dem, eller bruke dem opp på annen måte.

    Jeg mener jo at det meste som behøver å være på plass i en kabel gjerne er på plass etter noen få hundrelapper, uansett hvor dyre komponentene i hver ende måtte være. Det er helt andre ting enn prislappen som er viktig for å få overført signalet fra en boks til en annen boks.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    @Rudi: Er det ikke mulig å få "navnet"/typebetegnelsen på kabelen i første innlegg fra kameraten din?
    Eller er det sånn at han ikke kan eller vil oppgi dette, av ymse årsaker?

    Min gode venn Sense har også drevet på og sjonglert litt med coax-kabler som signalkabler, og noe av det som gjør seg gjeldende med hans kabler, er at bakgrunnen blir rimelig sort og fri for støy.....

    mvh
    Proffen
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Nå må vi ikke være så gjerrige da! Har man kjøpt et anlegg til f.eks. 100,000 N. Kr. så har man vel råd til 10,000 N. Kr. i kabler også?

    Det er ikke gjerrig eller ikke gjerrig det handler om. Den som kjøper anlegg til 100000 har sikkert råd til å gi 10000 til Røde Kors også. Spørsmålet er hvorvidt man får noe mer enn æren av å kvitte seg med noen ekstra tusenlapper ved å kjøpe ledninger for de pengene i stedet for å gi dem bort, kjøpe musikk for dem, eller bruke dem opp på annen måte.

    Jeg mener jo at det meste som behøver å være på plass i en kabel gjerne er på plass etter noen få hundrelapper, uansett hvor dyre komponentene i hver ende måtte være. Det er helt andre ting enn prislappen som er viktig for å få overført signalet fra en boks til en annen boks.
    Da er du i hvert fall veldig heldig med oppsettet!
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hei Rudi, du omtaler at et av kablerne er special klar og open opover i frekvens.

    Med Crystal cable som i opbygning minder en hel del om det kabel du beskriver, har jeg konstateret følgende:

    Jeg har personlig erfaret at Crystal cable standart har lidt av samme lydkarstik som du beskriver.
    Hvorimod Crystal micro er vesenlig mere sammenhengende i lydkarestiken.
    Disse kabler ligner lidt på Kablerne du omtaler men adskiller sig ved at benytte solid core sølv ledere belagt med guld for at hindre oxigering og kansje minimere skin effekten, da guld har en dårligere lednings evne end sølv, så signalet velger kansje at holde sig i sølvledere( ikke ved A).

    Men det jeg vil frem til er at den extra åbenhed opover, kansje kommer av bruken større kvadrat i Standart versionen end i Micro,en.

    Ser at der er et par platespiller fans her på denne tråd, så jeg vil beskrive forskellen lydmessig på de 2 crystal cabler, med forskellen på lydgengivelsen av Ortofon Mc20 super og Mc 30 super.

    Så det er kansje mulig av klang avstemme kables lydgengivelse ved at bruge forskellig kvadrat på lederne i kablerne.

    Har du gjort dig nogle erfaringer på dette område ?

    mvh.

    Hi-rex
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Akurat nå driver jeg og nyter syltynne paraplydrinker i 28-29 graders varme et antall tusen kilometer fra Norge og jeg er stort sett bare innom HFS når "monsunet" heller noen bøtter i hue på oss dann og vann......... når vi vel er tilbake i Norge så blir det og fortsette husrenoveringen............ MEN når det er overstått skal jeg ta opp igjen kabel testingen igjen og komme til bunns i hva kablene eksakt heter........ så utpå sommeren engang burde vi/jeg være litt nærmere ett ordentlig svar.
    I mellomtiden kan dere jo prøve kablene Larkuz anbefaler, de koster ikke all verden og burde ikke være langt unna den opprinnelige kablen vi driver med. Kablen med jernleder låter også veldig bra selvom jeg har måttet gå kraftig i meg selv for og akseptere at selv en kabel med jernleder kan låte bra, riktignok er jo dette en kabel som kun har jernleder for mekanisk stabilitet og som siganlet går til 99.3% eller deromkring gjennom sølvet og kobberet rundt jern lederen.
     

    Bjørge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    177
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    men hvis det viser seg at denne kabelen er så god og "billig" som noen skal ha det til, så venligst pm meg når noen har den for salg i korte lengder. for rimelige og bra kabler er det marked for!
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ok Rudi, tak for svar.

    Nyd du temparaturen og de eksotiske goder.

    Ha en god ferie.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    men hvis det viser seg at denne kabelen er så god og "billig" som noen skal ha det til, så venligst pm meg når noen har den for salg i korte lengder. for rimelige og bra kabler er det marked for!
    rimelige kabler finnes det masse av! husk at de fleste highend kabler til noen titusen frogner tiere koster få hundrelapper og bestille selv på nett under andre merkenavn ;)
     
    D

    DL

    Gjest
    men hvis det viser seg at denne kabelen er så god og "billig" som noen skal ha det til, så venligst pm meg når noen har den for salg i korte lengder. for rimelige og bra kabler er det marked for!
    rimelige kabler finnes det masse av! husk at de fleste highend kabler til noen titusen frogner tiere koster få hundrelapper og bestille selv på nett under andre merkenavn ;)
    Har du noen eksempler på dette?

    Er for tia glad i SR Elements serien, har du en plass jeg kan finne disse til noen hundrelapper, så ville jeg vært takknemmelig.


    DL
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    @Rudi:
    Lenge siden/til du er hjemme igjen fra den "forferdelige" feriemodusen?
    Er spent på utviklingen av denne tråden, med tilhørende spanande info....

    mvh
    Proffen
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Mnja.......... kommer nok ikke til og ta opp igjen dette før høstmørket nærmer seg vil jeg tro........ har for mye annet på tapeten........ men blir sommeren slik som den er nå om dagen så kanskje ......... :cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg ikke har nevnt det før...vdH D102Mk3:cool:
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Er man kommet noe nærmere en "avsløring" av hvilken kabel det er snakk om i denne tråden??

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn