Veldig god signalkabel på alle parametre til og med lydmessig.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt, jeg konstaterte at den muligens kunne låte bra, fordi forvrengningsspektrumet hadde mye andreordens forvrengning og deretter jevnt fallende med orden oppover. Det er vanligvis ørevennlig. Men for meg er poenget med en forsterker at den skal forsterke signalet, ikke forandre det. Tilsvarende med en kabel: Den skal overføre signalet, ikke forandre det i den ene eller andre retningen.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som sagt, jeg konstaterte at den muligens kunne låte bra, fordi forvrengningsspektrumet hadde mye andreordens forvrengning og deretter jevnt fallende med orden oppover. Det er vanligvis ørevennlig. Men for meg er poenget med en forsterker at den skal forsterke signalet, ikke forandre det. Tilsvarende med en kabel: Den skal overføre signalet, ikke forandre det i den ene eller andre retningen.

    Er det noen sammenheng med pris og endringer en kabel gjør..? En kan jo begynne å lure Asbjørn når du henger ut en som har brukt 16000 på kabler her inne og indirekte sier han ingen teknisk kompetanse har ?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Som sagt, jeg konstaterte at den muligens kunne låte bra, fordi forvrengningsspektrumet hadde mye andreordens forvrengning og deretter jevnt fallende med orden oppover. Det er vanligvis ørevennlig. Men for meg er poenget med en forsterker at den skal forsterke signalet, ikke forandre det. Tilsvarende med en kabel: Den skal overføre signalet, ikke forandre det i den ene eller andre retningen.

    Er det noen sammenheng med pris og endringer en kabel gjør..? En kan jo begynne å lure Asbjørn når du henger ut en som har brukt 16000 på kabler her inne og indirekte sier han ingen teknisk kompetanse har ?
    Djiizes.. Vedkommende sa jo selv at han ikke brydde seg om målinger.
     

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Som sagt, jeg konstaterte at den muligens kunne låte bra, fordi forvrengningsspektrumet hadde mye andreordens forvrengning og deretter jevnt fallende med orden oppover. Det er vanligvis ørevennlig. Men for meg er poenget med en forsterker at den skal forsterke signalet, ikke forandre det. Tilsvarende med en kabel: Den skal overføre signalet, ikke forandre det i den ene eller andre retningen.

    Er det noen sammenheng med pris og endringer en kabel gjør..? En kan jo begynne å lure Asbjørn når du henger ut en som har brukt 16000 på kabler her inne og indirekte sier han ingen teknisk kompetanse har ?
    Har vert inne på det før. Tre ting som gjelder her. Tilpasning, tilpasning og tilpasning. Er det ikke sånn at en bestemt kabel er god på et anlegget og vice versa.
    Ellers er det bare leite opp de perfekte komponentene. Jaggu skal man lete lenge. Har selv bare vert med siden slutten av 60 tallet.
    Verden er full av kompromisser. Merkelig, men sånn er det bare.

    Hilsen Harald
     
    L

    larkus

    Gjest
    Er det noen sammenheng med pris og endringer en kabel gjør..?
    Å designe en kabel slik at den får en ønsket "lydsignatur" medfører nødvendigvis store utviklingskostnader, avansert måleutstyr, dyre materialer og avansert forsking av en gjeng "spesialister" med spisskompetanse på området. I tillegg kommer markedføringskostnader. Dette skal tjenes inn igjen på forventet salg, og da må slike kabler nødvendigvis bli hundedyre. :cool:

    Kabler som ikke gjør noe som helst med signalet koster heldigvis ikke så mye.
    Slike kabler er det som her på hfs kalles "transparente" kabler.

    mvh
    larkuz
     
    Sist redigert:

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Er det noen sammenheng med pris og endringer en kabel gjør..?
    Å designe en kabel slik at den får en ønsket "lydsignatur" medfører nødvendigvis store utviklingskostnader, avansert måleutstyr, dyre materialer og avansert forsking av en gjeng spesialister med spisskompetanse på området. I tillegg kommer markedføringskostnader. Dette skal tjenes inn igjen på forventet salg, og da må slike kabler nødvendigvis bli hundedyre.

    mvh
    larkuz
    Godt sagt. Mange kloke hoder her. Virker som noen også bruker det mellom ørene også. (gliser)

    Harald
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.193
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Gosh, også NASA da gitt... Fint ska d værra
     
    L

    larkus

    Gjest
    Tre ting som gjelder her. Tilpasning, tilpasning og tilpasning. Er det ikke sånn at en bestemt kabel er god på et anlegget og vice versa.


    Hilsen Harald
    I slike tilfeller er det en kabel som "farger" lyden i en eller annen retning som retter opp uønskede lydegenskaper ved anlegget.
    Feil rettes opp med motsatt feil.
     

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Tre ting som gjelder her. Tilpasning, tilpasning og tilpasning. Er det ikke sånn at en bestemt kabel er god på et anlegget og vice versa.


    Hilsen Harald
    I slike tilfeller er det en kabel som "farger" lyden i en eller annen retning som retter opp uønskede lydegenskaper ved anlegget.
    Feil rettes opp med motsatt feil.
    Tilpasning, nyanser og kompromisser. Halleluja, kan nesten høre forbedringen alt.
    Nirvana.

    harald
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.950
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg får tak i en slik kabel, med hvilken impedans skal det handles?
     
    L

    larkus

    Gjest
    Som RCA signalkabel er det likegyldig om kabelen har 50 eller 75 ohm karakteristisk impedans.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Som larkuz sier. Dette grensesnittet er ikke impedansematchet. Kilden har kanskje 50-600 ohm utgangsimpedans og mottakeren et sted mellom 47000 og 100000 ohm inngangsimpedans. Det er knekkende likegyldig hvilken karakteristisk impedans signalkabelen har mellom de boksene. Men ettersom impedansen avhenger av forholdet mellom induktans og kapasitans, vil en coax med høyere karakteristisk impedans som regel ha lavere kapasitans. Det betyr at den får større båndbredde og kan overføre høyere frekvenser, kanskje 1 GHz i stedet for "bare" 400 MHz. Enkelte mener visst at dette er viktig. Derimot er det ingen konsensus om båndbredden i så fall skal være størst mulig eller minst mulig for å gi "best lyd".
     

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Asbjørn har kompetanse. Som tatt ut av lærebøker. (ingen mobbing dette) Men viktig også å være lydhør for andres meninger.
    Takk for i kveld.

    Harald
     
    L

    larkus

    Gjest
    I store deler av hifi-miljøet glimrer slik kompetanse med totalt fravær. Det er én av grunnene til at det i det hele tatt er mulig å selge kabler til 6-sifrede kronebeløp.
    Enkelte ser også på slik kompetanse som en direkte ulempe innen denne "hobbyen".
    Av en eller annen merkelig grunn ser det ut til at evnen til å høre forskjell på alt mulig innen hifi er omvendt proporsjonal med kompetansen innen elektrolære og fysikk.

    At enkelte "kompetanseløse" hevder at det finnes hittil uoppdagete og ikke målbare fysiske og elektriske fenomener som virker spesiellt innen hifi få nå så være:)

    mvh
    larkuz
     
    Sist redigert:

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    I store deler av hifi-miljøet glimrer slik kompetanse med totalt fravær. Det er én av grunnene til at det i det hele tatt er mulig å selge kabler til 6-sifrede kronebeløp.
    Enkelte ser også på slik kompetanse som en direkte ulempe innen denne "hobbyen".
    Av en eller annen merkelig grunn ser det ut til at evnen til å høre forskjell på alt mulig innen hifi er omvendt proporsjonal med kompetansen innen elektrolære og fysikk.

    At enkelte "kompetanseløse" hevder at det finnes hittil uoppdagete og ikke målbare fysiske og elektriske fenomener som virker spesiellt innen hifi få nå så være:)

    mvh
    larkuz
    Hei larcuz. Var da grådig generaliserende dette da. Går det ikke an å bruke begge deler. Både ørene og det de sitter på?

    Du har i tidligere tråder sagt at utvikling av kabler koster på flere plan. Dette gjelder vel alt her i verden. Men at alt for mange varer er overpriset, kommer vel ikke som en bombe (pang).

    Så får det være opp til den enkelte om vi velger å kjøpe eller ikke.

    Ha en fortsatt fin dag til alle!

    Vennlig hilsen
    Harald
     
    L

    larkus

    Gjest
    Hei larcuz. Var da grådig generaliserende dette da. Går det ikke an å bruke begge deler. Både ørene og det de sitter på?
    Vennlig hilsen
    Harald
    Hvis du leser innlegget en gang til bør du oppdage at det slettes ikke er generaliserende.

    Du har i tidligere tråder sagt at utvikling av kabler koster på flere plan.
    Innlegget du sikter til ( #85) er skrevet med en sarkastisk undertone. Beklager hvis ikke det kom godt nok frem.

    mvh
    larkuz
     

    Mangenot

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2012
    Innlegg
    72
    Antall liker
    37
    Sted
    Stockholm
    I store deler av hifi-miljøet glimrer slik kompetanse med totalt fravær. Det er én av grunnene til at det i det hele tatt er mulig å selge kabler til 6-sifrede kronebeløp.
    Enkelte ser også på slik kompetanse som en direkte ulempe innen denne "hobbyen".
    Av en eller annen merkelig grunn ser det ut til at evnen til å høre forskjell på alt mulig innen hifi er omvendt proporsjonal med kompetansen innen elektrolære og fysikk.

    At enkelte "kompetanseløse" hevder at det finnes hittil uoppdagete og ikke målbare fysiske og elektriske fenomener som virker spesiellt innen hifi få nå så være:)

    mvh
    larkuz
    Problemet med disse "folkekablene"( som jeg selv har noen stykker av,liggende ett eller annet sted) låter så fryktelig kjedelig. Det er som om tåka drar inn over anlegget om jag kobler inn noen av disse kablene. Litt trist om man bruker masse penger på utstyr, syns jeg. Og dessuten er meget musikkintressert.
    :(
     
    L

    larkus

    Gjest
    Problemet med disse "folkekablene"( som jeg selv har noen stykker av,liggende ett eller annet sted) låter så fryktelig kjedelig. Det er som om tåka drar inn over anlegget om jag kobler inn noen av disse kablene.
    :(
    Det er en del som er plaget av det, har jeg lagt merke til
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.950
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ^ Som larkuz sier. Dette grensesnittet er ikke impedansematchet. Kilden har kanskje 50-600 ohm utgangsimpedans og mottakeren et sted mellom 47000 og 100000 ohm inngangsimpedans. Det er knekkende likegyldig hvilken karakteristisk impedans signalkabelen har mellom de boksene. Men ettersom impedansen avhenger av forholdet mellom induktans og kapasitans, vil en coax med høyere karakteristisk impedans som regel ha lavere kapasitans. Det betyr at den får større båndbredde og kan overføre høyere frekvenser, kanskje 1 GHz i stedet for "bare" 400 MHz. Enkelte mener visst at dette er viktig. Derimot er det ingen konsensus om båndbredden i så fall skal være størst mulig eller minst mulig for å gi "best lyd".
    Så denne "KAS-kabelen" kan like gjerne være 75/90ohm?
    Hadde en mistanke om om det, i og med at jeg ikke har hørt merkbar forskjell på de jeg har i hus - rent bortsett fra mer/mindre støy, som kan være alfa&omega på hva som velges.
    Takk igjen til dere som også gir oss de harde tekniske fakta. Greit med balanse i livet ;)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har laget sinnsyyyykt mange kabler , du vi ikke høre noen forsjell på kabel impedanse, denne er bare en standard for hva den er designet til som oftest antenner , Du vil heller ikke høre noen av kabelens egenskaper , eller egen lyd før det begynner å bli lengde på dem over halv meteren og oppi metrer ,og kansje og impedanse tilpasset ... og da har utgangs impedansen din på ampen større betydning for lyden, Det er mere som å lage kake ,,, man finner noen gode ingredienser , så blir resultatet manger ganger bra , mye for at de blir terminert , loddet på ordentlig måte , plugger og tinn for eksempel :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En RCA signalkabel til analog audio kan like gjerne være 50, 75, 90 eller 95 ohm, ja. Det er lettest å finne kabler med kobber senterleder i de lavere impedansene. De høyeste er gjerne optimert for høye datarater, og da kan man like gjerne bruke kobberbelagt ståltråd. Det er ikke en like god idé for analog audio. En god 75-ohms coax kan også brukes til digital audio (S/PDIF). Der har impedansen noe å si. Bakgrunnsstøyen har gjerne noe med seriemotstanden i skjermen å gjøre. Det er derfor vi egentlig diskuterer en signalkabel med dobbel skjerm i sølvbelagt flettet kobber i denne tråden. Lav seriemotstand i skjermen er muligens den viktigste egenskapen av alle i en RCA-kabel for analog audio.

    Min erfaring her hos meg er likevel at de låter klin likt, hele hurven. Nå tror jeg det står en 75-ohms Bedea videocoax til ti kroner pr meter i signalkjeden. Det er ingen ting i veien for å lage ting bedre enn strengt tatt nødvendig, men det er ikke verdt å betale spesielt mye penger for det.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.950
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så i foreks. før og eller etter en dac (rca) så er det rett og slett det samme om det er 75 eller 90ohm?
    Jeg skal bla. ha et 2.5m strekk fra dac og ut i monoblokkene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Før DAC har du et S/PDIF digitalsignal. Det trenger ca 6 - 10 MHz båndbredde. Der skal det være en 75 ohm coax ifølge standarden. Imidlertid har ikke RCA-kontaktene spesifisert impedans (med mindre du kjøper disse), så det blir uansett litt avvik. Det beste før DAC er 75 ohm coax med BNC-kontakter, hvis apparatene har kontakter for det. Det nest beste er en 75 ohm coax med 75 ohm RCA-plugger.

    Etter DAC har du et analogt signal med 20 kHz båndbredde. Da er impedansen som sådan uinteressant. 50, 75 eller 90 ohm - har ingen betydning. Med så lange strekk ville jeg prøvd å finne en kabel med dobbel eller tredobbel skjerm i flettet kobber for å få minst mulig seriemotstand på signalreturen. Nest viktigst er relativt lav kapasitans, og den går hånd i hånd med impedansen, så vi er fort tilbake til noe sånt som kablene Rudi åpnet tråden med. Hvis du finner sånne med 75 ohm impedans kan du bruke dem både før og etter DAC.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kan vi snakke om rg400/u ?
    This is the product of choice for antenna feedlines in modern aircraft. This is equal in performance to often recommended RG-142. RG-142 has a solid center conductor while the the center conductor of RG-400 is stranded with an insulation layer of teflon. The outer conductor is TWO layers of silver plated copper braid. This coax directly replaces the legacy RG-58 product. PVC and polyethelyene used on RG-58 are WWII era insulations and no longer permitted on new certified aircraft.Qualified to MIL-C-17/128-RG400.
    RG400/U coaxial cable|Coaxial Cable|ATL Cables
    RG_400-U.jpg

    729_0.jpg

    RG400A.jpg


    Her er foresten en liten wiki ang. coax.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_cable
    Akkkurat mekket en "probe" kabel av noe rg58 jeg hadde liggende.

    Kremt - om ikke forslaget var kommet opp tidligere da.... ?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den er vel nevnt tidligere, men den fremstår fortsatt som nokså perfekt. 7,5 ohm motstand i skjermen pr km kabel er rimelig bra. Eneste lille innvending er at kapasitansen er litt høyere enn i kabelen som Rudi startet tråden med (50 ohm impedans i stedet for 75-90 ohm). Det kan like gjerne være en fordel som en ulempe. Det gjør ihvertfall ingen hørbar forskjell i audiobåndet.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Uten å ha testet den, så garanterer jeg at den RG400/U coaxen er high end så det holder til hifi-bruk.
    Det fåes neppe bedre RCA-signalkabel enn dette.

    mvh
    larkuz
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vet ikke helt men noen kabler "inngikk" i en handel her.. Tenkte umiddelbart på denne tråden.
    Det står ingenting om de, overflaten er glatt og fin etc. etc.
    kabel1.jpg
    kabel2.jpg


    Jeg vet ikke mer men de ligner.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Ligner fælt på prøvekablen min den der ja. Har prøvd den i mange ulike konfigurationer og har hatt diverese entusiaster på besøk her og jeg tror den generelle oppfattelsen er at de tror ikke helt det er sannt når jeg forteller de hva den koster og hva den er laget av kontra lyden.
    Men jeg skal teste den videre i andre konfigurationer og se hvordan det går........ må få tak på noe mer av den snart også slik at jeg kan få laget fler sett......... ting tar tid :cool:
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kan vi snakke om rg400/u ?
    This is the product of choice for antenna feedlines in modern aircraft. This is equal in performance to often recommended RG-142. RG-142 has a solid center conductor while the the center conductor of RG-400 is stranded with an insulation layer of teflon. The outer conductor is TWO layers of silver plated copper braid. This coax directly replaces the legacy RG-58 product. PVC and polyethelyene used on RG-58 are WWII era insulations and no longer permitted on new certified aircraft.Qualified to MIL-C-17/128-RG400.
    RG400/U coaxial cable|Coaxial Cable|ATL Cables
    Vis vedlegget 183795
    Vis vedlegget 183796
    Vis vedlegget 183797

    Her er foresten en liten wiki ang. coax.
    Coaxial cable - Wikipedia, the free encyclopedia
    Akkkurat mekket en "probe" kabel av noe rg58 jeg hadde liggende.

    Kremt - om ikke forslaget var kommet opp tidligere da.... ?
    Hmmm, så RG-142 kan være en interessant ting å teste mao, takk Bambadoo!

    / Morten
     
    L

    larkus

    Gjest
    RG-142 har solid innerleder av kobberbelagt stål. Neppe å anbefale.
    Hvis solid innerleder er et krav, så er RG-223 et alternativ. Den har jeg svært gode erfaringer med:)

    mvh
    larkuz
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Rg-400 kan være en mulighet. Min mistanke er at det er samme kabel som den jeg fikk tak i. Tror forrige eier fikk den gjennom hifiklubben for sikker 10 år siden? Kanskje 20?
     
    L

    larkus

    Gjest
    RG393/U er et annet alternativ. Denne er nesten 10 mm tykk, og har enda lavere resistans i skjermen enn RG400.
    rg393.jpg
     

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    393
    Antall liker
    90
    Sted
    Vestlandet
    Vet ikke helt men noen kabler "inngikk" i en handel her.. Tenkte umiddelbart på denne tråden.
    Det står ingenting om de, overflaten er glatt og fin etc. etc.
    Vis vedlegget 187928 Vis vedlegget 187929

    Jeg vet ikke mer men de ligner.

    Har et sett Swiss Physics liggende - internkablingen i dette settet likner fælt på denne kabelen. Og dette forsterkersettet låter high end så det holder...
    Diameteren var lik også.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    RG-142 har solid innerleder av kobberbelagt stål. Neppe å anbefale.
    Hvis solid innerleder er et krav, så er RG-223 et alternativ. Den har jeg svært gode erfaringer med:)

    mvh
    larkuz




    Det at kablen har stål leder i midten for mekanisk stabilitet har lite og si for lyden da signalet velger den enkleste vei og det er gjennom kobberet og sølvet.......... beviset på det kan høres hjemme hos meg. Når stål er belagt med kobber/sølv i rund konfiguration så går ca 99.8 % av signalet gjennom kobber/sølvet, dette har Nasa målt ut, så får det være opptil enhver og tvile på Nasa sine målinger.
    Det lydmessige resultatet kan altså høres hos meg, er etterhvert mange som har fått litt hakeslepp av lyden gjennom disse kablene :D
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    RG-142 har solid innerleder av kobberbelagt stål. Neppe å anbefale.
    Hvis solid innerleder er et krav, så er RG-223 et alternativ. Den har jeg svært gode erfaringer med:)

    mvh
    larkuz



    Denne RG223 kabelen du bruker........ hvor handler jeg den henne enklest ? Må prøves ut den også, er den halvparten så bra som du påstår så er det bare og gi gass og lodde i vei ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det at kablen har stål leder i midten for mekanisk stabilitet har lite og si for lyden da signalet velger den enkleste vei og det er gjennom kobberet og sølvet.......... beviset på det kan høres hjemme hos meg. Når stål er belagt med kobber/sølv i rund konfiguration så går ca 99.8 % av signalet gjennom kobber/sølvet, dette har Nasa målt ut, så får det være opptil enhver og tvile på Nasa sine målinger.
    Det lydmessige resultatet kan altså høres hos meg, er etterhvert mange som har fått litt hakeslepp av lyden gjennom disse kablene :D
    Kontrollspørsmålet er: Ved hvilken frekvens ble den målingen gjort? Copperclad er ment brukt i GHz-området, hvor signalet uansett bare går i de ytterste mikrometerne av lederen. Skinneffekt og alt det der, vettu.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.522
    Antall liker
    7.596
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Jeg ser på det slik:........ når allt kommer til allt uavhengig av målinger, testinger, krangling etc etc........ så er det lov og bruke ørene ;).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, kan godt hende det. Men det kabeltipset du startet tråden med har sølvbelagt flertrådig kobberleder. RG-142 med kobberbelagt stålkjerne er noe annet. Det ville jeg aldri testet engang. Kan hende at det låter omtrent like bra i praksis, men med ståltråd vet vi at det vil oppstå ulineariteter hvis frekvensene er såpass lave at det begynner å gå signal i stålkjernen. Den kabelen du viste i åpningsinnlegget fremstår derimot som tilnærmet perfekt også for audiofrekvenser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn