Veldig god signalkabel på alle parametre til og med lydmessig.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.517
    Antall liker
    7.571
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Når folk begynner og tvile på at kablen jeg har er forsølvet kobber og man forsøker og ta i bruk barnehagemetoder med "kan du bevise det"....... min er større enn din...... jeg kan mye mer enn deg og har prøvd allt for 30 år siden...... og ikke minst: faren min er større enn deg, så ikke kom her...... da trekker jeg meg fra det hele, jeg kunne gått inn på stereorommet og skrudd av den ene pluggen og tatt et bilde av innmaten, men slikt sandkasse nivå er jeg ikke med på.
    Så ha en god helg.......... dette gidder jeg ikke kaste bort mer tid på........ når jeg engang får vite nøyaktig hva kablen heter skal jeg legge det ut, inntil det.................
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Tjae jeg kan godt se hvem som er barnet her. Men gå bare ind og furt. :)
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Fan da Drossel, dette er da ikke så vanskelig. Akseptèr at det er kobberkjerne i den kabelen, verre er det ikke :)
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Rudi forsøker å fremskaffe en anstendig kabel til en rimelig pris og så vil han dele erfaringene sine med oss... Hva skjer? En kverulant av en danske legger seg oppi Rudis gode forsetter og gir ufine personkarakteristikker og trekker trådstarters kredibilitet i tvil. Jeg har friskt i minne liknende diskusjonsteknikker fra et annet dansk medlem på HFS. Kan det være samme person, tro?
    Uansett; ligg unna tråden hvis du ikke har noe positivt og konstruktivt å komme med, det synes jeg Rudi fortjener!
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Fan da Drossel, dette er da ikke så vanskelig. Akseptèr at det er kobberkjerne i den kabelen, verre er det ikke :)
    Jamen kan slet ikke se hvorfor jeg skulle det da alt tyder anderledes. Forummet er for folk som kan argumentere.

    Men dropper ud herfra det er for latterligt her.
     

    Lydnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2010
    Innlegg
    158
    Antall liker
    71
    Torget vurderinger
    2
    Sukk, er det så j... vanskelig da. Har du et Rega anlegg, bruk en Rega kabel. Har du et Naim anlegg bruk en Naim kabel. Har du et anlegg der ingen av komponentene har en tilhørende kabel, så bruk en pen, rimelig kabel du ikke trenger å være flau over.
    Thats it, ferdig med det. Bruk hjernekapasiteten på noe som gagner mennesket i stedet. NASA, please...
    .
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    RG223 har vært mye brukt her oppe av trøndermafiaen når det har vært behov for DIY kabel over lengre strekk, eller ved behov for ekstra skjerming ved støyproblemer. Har selv kjørt flere varianter av denne kabelen med veldig gode resultat, bla.a doble strekk av kabelen mellom pre og røreffekt ved brummproblematikk fra trafo.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Sikkert et godt kabel men hvad med det til digital ? 50 ohm er ikke helt ok.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.522
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis RG223 med solid core leder blir for stiv, kan man bruke RG400 i stedet. Den har stranded senterleder i sølvbelagt kobber.
    RG400: http://communications.draka.com/sites/eu/Datasheets/hf2he.pdf
    RG223: http://communications.draka.com/sites/eu/Datasheets/hf29e.pdf

    Uups, jeg kikket på mil-spec'en for RG223, og der står det klart og tydelig at "this cable contains PVC. Not to be used for aerospace applications." Da er det ikke den NASA bruker. Den er også 50 ohm, ikke 75 eller 90.
    Her er Beldens utvalg av mil-spec coax: http://www.belram.be/doc/Belden/06_MIL-C-17_coaxes.pdf
    Her er det også noen å bla i: http://www.awcwire.com/ProductTOC.aspx?id=MIL-C-17-Cable
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvorfor skulle mil-spec være så viktig ? ER det ikke bare en fordyrenede gimmic ?Jobbet i Forsvaret selv jeg, og for meg, er mil-spec nesten negativt ladet enkelte ganger.. :rolleyes:... Pga manglende kvalitet...
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.678
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    SPEC er til for å over holde ett minimums krav der kvalitet er avgjørende for bla sikkerhet og lang levetid ,og mange andre faktorer som feks resistens mot varme / kulde , belastninger eletrisk og mekanisk til med evt brann og de gifter som avsettes da , De skal i tillegg og oppfylle eletriske krav til signal transfer feks . PS Hvorfor tror du alle nye dreamlinerne til boeng er grounded for tiden?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    SPEC er til for å over holde ett minimums krav der kvalitet er avgjørende for bla sikkerhet og lang levetid ,og mange andre faktorer som feks resistens mot varme / kulde , belastninger eletrisk og mekanisk til med evt brann og de gifter som avsettes da , De skal i tillegg og oppfylle eletriske krav til signal transfer feks . PS Hvorfor tror du alle nye dreamlinerne til boeng er grounded for tiden?
    Og dette har nøyaktig HVA med overføring av Audio-signaler å gjøre ?? :cool:


    Joda, ser ekvivalenten...I USA har de NASA og Nordost...I Norge har vi Kongsberg Aerospace og vår egen diy kabel... Må innrømmes at får en følelse av at vi her på berget er de smarteste i dette eksemplet... :rolleyes:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.522
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mil-spec er selvsagt ikke viktig for audio, men det er en klar spec på hva man får, med materialvalg, geometriske toleranser, elektriske og mekaniske egenskaper og det hele. I en bransje som er preget av tåketale og svindel er det forfriskende å ha noe håndfast å forholde seg til. Det er også interessant å se hvor mye virkelig state of the art koster. Ikke så veldig mye, i forhold til de "tommelfingerreglene" hifi-bransjen prøver å innbille oss.

    Prisverdig av Rudi å dele denne erfaringen. Det ville vært interessant å finne ut eksakt hvilken spec den er, sånn at vi kan bestille fra flere leverandører og vite at vi får samme vare. Det er sannsynligvis en av de mange MIL-C17-variantene. Så langt er den RG400U coax'en det nærmeste jeg har kommet. Den stemmer med beskrivelsen i åpningsinnlegget i oppbygning og materialvalg, men er 50 ohm heller enn 75/90 ohm karakteristisk impedans.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Enig med deg i at noe håndfast ifht kabler er fint. Nok svada der ute. Hva med den RG223 som Gunzi nevner lenger oppe ? Kunne vært spennende å teste ut den også.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.678
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Dette tar jo helt av , for som jeg tenker så burde tråden referere til akkurat den super kabelen som rudi nevner , eller det vil si ikke nevner . For det finnes ikke bare en fasit med ett rett svar , Det finnes mange gode DIY kabler der ute , som audiofile har oppdaget ved tilfeldig heter og egne eller andres ideer .Selv har jeg min egen standard for en god DIY kabel , spec or not , jo verified to IBM.:)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.517
    Antall liker
    7.571
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.517
    Antall liker
    7.571
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Kommentar fra kompisen om kablen Larkuz fant:

    Jeg ville ikke brukt den til audio formål. Den er single core og derfor noe stivere enn den jeg brukte. I tillegg vil en multifilament leder gi mye større overflate som gir mye bedre og mer stabile loddinger. Den økte overflaten vil imidlertid kunne gi en skinn effekt, men denne effekten har man klart å måle først ved høyere spenninger 60-100V og frekvenser over 300MHz. Ved 30kHz og 4,7V



    Jeg har alltid trodd mest på solid-core..... men jeg bøyer meg for de lærde hvis det låter likt eller bedre :)



    Men på en måte blir jo denne tråden litt dødfødt fordi nå skal vi altså begynne med en helt "ny" kabel igjen som vi absolutt ikke har noen garanti at vil lyde som den første vi laget........ dette ble litt dumt.
    Jeg tror det er best og sette en strek her for min egen del inntil den "nye" kablen er testet ut og finner vi den like god som den første så kan vi jo gå videre med den her. Hvis den ikke skulle være like god som den første og flere kaster bort penger og tid på å lage den samme kablen så blir det bare for dumt.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    L

    larkus

    Gjest
    Kommentar fra kompisen om kablen Larkuz fant:

    Jeg ville ikke brukt den til audio formål. Den er single core og derfor noe stivere enn den jeg brukte.
    Hvis det er denne kabelen du sikter til, så er den er ikke stiv i det hele tatt. Jeg bruker den mellom cd og forsterker, og i den grad jeg hører forskjell på kabler, er denne RG223 coaxen fra Elfa en av de mest vellykkede signalkabler jeg har laget.
    SDC10085.JPG


    mvh
    larkuz
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.517
    Antall liker
    7.571
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    OUCHHHHHHH........ "bummer" , så den kan vi IKKE bruke som erstattning, det var joggu godt du så, skal si fra til kompisen med engang.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Hvis RG223 med solid core leder blir for stiv, kan man bruke RG400 i stedet. Den har stranded senterleder i sølvbelagt kobber.
    RG400: http://communications.draka.com/site...eets/hf2he.pdf
    RG223: http://communications.draka.com/site...eets/hf29e.pdf
    RG400 har endatil PTFE (teflon) isolasjon. En fin bonus for dem som er opptatt av slikt

    RG223 med SC-leder er myk og fleksibel. Ikke stiv i det hele tatt.

    Uups, jeg kikket på mil-spec'en for RG223, og der står det klart og tydelig at "this cable contains PVC. Not to be used for aerospace applications."
    Sikkert på grunn av brannfare og at pvc utvikler giftige gasser når det brenner. PVC gjelder ytterkappen på kabelen.

    Jeg er fullt klar over at følgende påstand vil provosere mange her på hfs, men LA GÅ:)

    Jeg vil uten å nøle betegne begge disse kablene, både når det gjelde materialbruk, konstruksjon og lydmessige prestasjoner som "highend" kabler til en fornuftig pris i audio-sammenheng.
    Hvis en eller annen "godkjent" kabelfabrikant hadde pakket disse inn i en fjong pyntestrømpe, satt på Furutech- eller WBT-plugger, skrudd opp deleprisen med en faktor på 100 og krydret med litt voodoo og kvante-dokumentasjon så hadde high-end folket godkjent kablene sporenstreks.

    mvh
    larkuz
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Brukt som audiokabler (som for alle praktiske formål er for DC å regne, da en 1m kabel til enhver tid inneholder mindre enn 1/1000 bølgelengde av et 30 KHz signal).
    Den er jeg ikke helt med på. Signalet skifter jo retning 30 000 ganger i sekundet uansett om bare 1/1000 del av en bølgelengde til enhver tid befinner seg i kabelen.

    mvh
    kverularkuz
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.517
    Antall liker
    7.571
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Brukt som audiokabler (som for alle praktiske formål er for DC å regne, da en 1m kabel til enhver tid inneholder mindre enn 1/1000 bølgelengde av et 30 KHz signal).
    Den er jeg ikke helt med på. Signalet skifter jo retning 30 000 ganger i sekundet uansett om bare 1/1000 del av en bølgelengde til enhver tid befinner seg i kabelen.

    mvh
    kverularkuz
    Svar mottat:


    Jeg snakker i forhold til de elektriske proporsjonene i kabelen. Selv om signalet skifter polaritet opp til 30000 ganger i sekundet, så vil den elektriske tilstanden i den ene meteren med kabel være tilnærmet DC for alle signalmessige formål, både med hensyn til kapasitans, resistans og induktans. Vi snakker altså om signaler som går tilnærmet lysets hastighet her og ikke i lydens hastighet, selv om det er i audiofrekvensområdet. For de som driver med radiofrekvenselektronikk og radiosystemer regnes alle signaler under 1 MHz som DC fra et systemteknisk ståsted, da frekvenser under dette ikke endrer de elektriske egenskapene i kabler, plugger og andre rent elektromagnetiske komponenter.


    For den kabelen jeg bygget til deg sist, snakker vi om kabel som er designet for å være tapsfri og elektrisk stabil for frekvenser som er 100000 ganger høyere (3GHz) enn høyeste audiofrekvens. Det signalet du ser på et oscilloskop er ofte mer enn en million ganger fortettet (for å kunne se signalet på skjermen), så det gir et veldig feil bilde av hvordan bølgen ser ut inne i kabelen. I sann tid vil signalet se ut som en helt rett horisontal linje som glir opp og ned over skjermen 30000 ganger per sekund. På samme sekund vil bølgen (ikke elektronene) ha beveget seg 200000000 m i signalretningen, om vi regner en propagasjonshastighet på ca 0,7c (c=lyshastigheten). Det er også en vanlig misforståelse at elektroner fyker frem og tilbake i kabelen. De hopper fra ett molekyl til det neste og øker ladningen. Det som skjer er at spenningsnivået, og med det den elektriske ladningen, endres i kabelen. Det blir som om vi holder i hver vår ende av et tau, og jeg sender avgårde en "bølge" med et kast med armen. Du mottar signalet hos deg, men du har ikke noe mer tau på din side. (litt forenklet kanskje, men prinsipielt riktig). Det er derfor det også er det reneste tøv å snakke om retningsbestemte kabler (med unntak av semibalanserte med jord terminert kun i avsenderenden) og innbrenning av kabler. En innbrenning med effekt nok til å endre molekylstrukturen i metall vil bryte dette ned og skade metallets egenskaper, ikke forbedre det. Kabelteori for audiofrekvens er alternativmedisin for Hi-fi bransjen. Lave kostnader, store inntekter og basert på kvasivitenskap og placebo.
     

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Sett den og mange andre. Flotte tråder. Men det handler også om kjøpekabler, klangsignatur og tilpasset det øvige utstyret. Ikke verre en det.
    Og hvordan det måler? Høres det ut som jeg bryr meg. Nærmere nirvana takk.

    Harald
     

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Og hvordan det måler? Høres det ut som jeg bryr meg. Nærmere nirvana takk.
    Ettersom butikkprisen på høyttalerne dine er 39990 og høyttalerkablene 16500 virker det ikke som du bryr deg så veldig om det tekniske, nei.
    Ok Asbjørn.
    Heimdal ble kjøpt på tilbud halv pris 7000kr. Heimdal 1. Divine er kanskje underpriset mange ganger, skal vi tro det som er å lese her og alle som har testet de. Og du, å ta ut sitat. Hvor ikke ta med det hele, en å bare klippe ut noe av det. Har litt med sammendrag å gjøre.

    Og ja, lyden som teller.

    Hilsen
    Harald.
    En gang audiofil, alltid audiofil.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og hvordan det måler? Høres det ut som jeg bryr meg. Nærmere nirvana takk.
    Ettersom butikkprisen på høyttalerne dine er 39990 og høyttalerkablene 16500 virker det ikke som du bryr deg så veldig om det tekniske, nei.
    Ikke pen den der Asbjørn..På nippet til regelbrudd vil jeg si... At noen har dyre kabler gjør de vel ikke uforstandige på det tekniske området automatisk? Og klipp og lim i eget innlegg er også intr...
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Og hvordan det måler? Høres det ut som jeg bryr meg. Nærmere nirvana takk.
    Ettersom butikkprisen på høyttalerne dine er 39990 og høyttalerkablene 16500 virker det ikke som du bryr deg så veldig om det tekniske, nei.
    Ikke pen den der Asbjørn..På nippet til regelbrudd vil jeg si... At noen har dyre kabler gjør de vel ikke uforstandige på det tekniske området automatisk? Og klipp og lim i eget innlegg er også intr...
    Og snakker om det tekniske, Asbjørn så målingene på DartZeel 8550 og bare konstaterte at den låt dårlig....


    Mvh.
    SAL
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.522
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg så på målingene av DartZeel, konstaterte at den muligens kunne låte bra (innholdet av forvrengningsspektrumet), men likevel ikke var noe for meg. Det er noe annet.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Nei, jeg så på målingene av DartZeel, konstaterte at den muligens kunne låte bra (innholdet av forvrengningsspektrumet), men likevel ikke var noe for meg. Det er noe annet.
    Synes du uttrykker deg litt spesielt.
    Mvh.
    SAL

    Test av Dartzeel CTH-8550 i Fidelity
    Sitat fra nb
    Sitat fra Asbjørn
    Sammenlign gjerne med nyeste Hypex-kreasjon.



    Lite sveitsisk metallsløyd i Hypex.



    Nei, den sløyden må man stå for selv, men hvis poenget er å få frem signalet uten at det farves og forvrenges, er ikke Dartzeel tingen, ser det ut til. Kan hende den låter bra, men da er det fordi den legger en eller annen eufonisk sukkerlake over det hele. Jeg ser ingen grunn til å prøvelytte engang. Kan selvsagt hende at Atkinsons eksemplar var defekt, men det var ingen "manufacturer's comment" som prøvde å bortforklare resultatene heller.




     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn